en skikkelig digg frokost

Hei mandag! Håper dere har hatt en fin start på uken så langt 🙂 Jeg startet dagen med alternativ trening, for i går fikk jeg skikkelig vondt i kneet mitt. Akkurat det samme kneet som jeg var skadet i for 10 år siden. Den gang da hadde jeg løperkne og slimposebetennelse, og jeg kjenner igjen smertene, så jeg krysser virkelig alt jeg har for at dette ikke er starten på noe lignende! Det var virkelig så frustrerende da jeg ble satt ut av løpingen den gangen, og egentlig er det jo helt fantastisk at jeg har klart å holde meg skadefri i så mange år, når jeg løper såpass mye. Men bank i bordet! Håper dette bare er et forvarsel, og at om jeg nå kutter ut løping for en periode og kun trener alternativt, så lusker vondtene sin vei. Dessuten skal jeg se på dette som en mulighet til å bli bedre på andre ting, nå blir det jo ellipse så sant det ikke gjør vondt, Netfit-økter og kun styrke fremover 🙂 

Trening tilside – la oss snakke om denne frokosten! Får vann i munnen av å tenke på den, selv om jeg nettopp tømte en skål med det samme innholdet. Her snakker vi snadder! Denne fant jeg på instagram – fithealthyrecipes! Bakt havregrøt med en kjerne av bringebær – velbekomme! Her kommer oppskriften 🤤 


til 1 bolle – 1 person 

♥ 1.5 dl. havregryn ♥ 1.5 dl. havremelk ♥ 1/2 ts. bakepulver ♥ 0.5 dl. eplesyltetøy uten sukker ♥ 0.5 dl. bringebær ♥ 1/2 ts. chiafrø ♥ kanel ♥ sukrin gold ♥ topping etter eget ønske 


slik gjør du 

Sett ovnen på 180 grader. Rør sammen bringebær og chiafrø, og la det stå i ca. 15 minutter. Ha havregryn, havremelk, bakepulver og eplesyltetøy i en blender og bland godt. Hell nesten alt i en bolle, legg bringebær- og chiablandingen i midten, dytt det litt ned, og hell resten av havreblandingen over, slik at det dekker bringebær- og chiablandingen.

Dryss over litt sukrin gold (valgfritt) og kanel (også valgfritt) og bak i ovnen i ca. 15-20 minutter. 


Nam, nam, nam! Er så godt! Smaker som eplekake fylt med bringebær 🤤 

20 kommentarer

  1. Hei Caroline!
    Jeg trenger et råd fra deg, siden du er den jeg synes er flinkest til borddekking! Jeg skal ha 17.mai frokost hos meg, og jeg føler det er obligatorisk å ha bjørk som pynt på bordet, men noen av gjestene er allergiske, så hva gjør jeg? Vet du om noe som er mer allergivennlig, er grønt og tar seg pent ut på 17.mai bordet?❤️

    Ha en fin dag!

    1. Caroline Berg Eriksen

      Hei fine deg! Ååå, det er så fint! Det har jeg ofte hatt også, men forstår godt at det blir vanskelig når noen er allergiske. De har mye fint, grønt i blomsterbutikkene, ikke eucalyptus, men den som er grønnere kan være fint 🙂 Hvis ikke kan du bruke kunstige blomster, de har noen kjempefine som ser ut som epleblomster på Kremmerhuset og de er ikke altfor dyre heller 🙂 Klem til deg!

  2. det så supergodt ut!
    Og du – jeg har hatt mye kneproblemer – jeg synes du bør gi deg selv en dag eller to treningsfri. Jeg har vært operert i kneet 8 ganger, og det er IKKE gøy. Hvile er første bud. Og særlig du som løper hver dag, burde ta noen dager uten verken løping eller ellipsemaskin. Gå korte turerlitt med gode sko, dropp alt av hæler og sånn en stund og tren bare styrke som ikke belaster kneet. Men HVIL kneet. Det er skikkelig dumt og vondt med langvarige skader og operasjoner og sånn.

    1. Caroline Berg Eriksen

      Hei Sirill! Så leit å høre om kneproblemene dine, har selv noen i familien som har gått gjennom flere operasjoner i kneet og det er selvfølgelig ikke noe gøy. Tusen takk for tips! Jeg kjenner godt etter og føler allerede jeg er bedre, men blir kanskje også noen dager helt fri fra trening ila. uken 🙂

  3. Den så deilig ut, må testes! Så kjedelig med vondt i kneet.. Jeg har selv hatt problemer med høyre kne og området rundt der en lengre perioden, og syntes det var skikkelig kjedelig å ikke kunne løpe 🙁 Men det eneste man kan gjøre for å bli bra er jo å ta tiden til hjelp, og gjøre alternativ trening som overraskende nok er skikkelig bra det også! Stå på 🙂

    1. Caroline Berg Eriksen

      Er skikkelig kjedelig å ikke føle seg hundre prosent! Krysser fingrene for deg 🙂 Og takk det samme – stå på <3

  4. Hei. Jeg så at du lovte et innlegg om rommet til jentene dine som fortsatt ikke har kommet. Når tenker du å skrive det? Har lurt veldig mye på hvor ting er fra 🙂 håper du publiserer snaet.

    1. Caroline Berg Eriksen

      Så fort jeg får hengt opp de siste gardinlengdene! Haha, har ventet en evighet på oppheng som har vært tomt på lager i butikken, men kommer forhåpentligvis snart 🙂

  5. Denne var kjempegod og akkurat passe mettende. Takk for tips!

    1. Caroline Berg Eriksen

      Bare hyggelig 🙂

  6. Hei. Er det slik at man kan kjøpe abbonoment på netfit eller treningsprogram fra deg? Hadde vært perfekt bursdagsgave til min spreke mor ☀️☀️

  7. Så sykt kleint at dere som proklamerer masse peiling på trening kjører på som før tross skade. Ærlig talt så uproft!

    1. Caroline Berg Eriksen

      Hei Emmi 🙂

      Litt usikker på hva du forsøker å formidle, eventuelt hva du baserer deg på? Jeg «kjører ikke på som før», jeg trener alternativt, dvs. ellipse i stedet for løping. Når smertene i kneet har roet seg ned, kommer jeg gradvis til å begynne å løpe igjen.

      Det går helt fint an å «trene rundt» en skade, og det er på ingen måte slik at du må stoppe å trene fordi du har vondt et sted. Kroppen har mange muskler og ulike behov 😉

      Får du en overbelastningsskade i f.eks kneet så er det lureste du kan gjøre faktisk å bevege deg, spesielt i den aktiviteten som ga deg skaden så lenge det ikke er for vondt, eller blir verre underveis eller etter treningen.

      Du må gjerne kalle det uproft, men det er jo faktisk det totalt motsatte 😀 Tror aldri Lars-Kristian trente så mye som da han var skadet med fotballen, jeg. De som hadde skader måtte også komme inn en time før alle andre fordi de hadde så mye trening de skulle gjennom.

  8. Den ser kjempegod ut! Gleder meg til å prøve.
    Ha en nydelig uke 🙂

    1. Caroline Berg Eriksen

      Tusen takk! Det samme til deg <3

  9. Karoline

    Hei du er så inspirerende! Jeg sliter med løperkne for tiden. Hva var det som løste dine plager da du hadde det for 10 år siden? Det er fryktelig frustrerende

  10. Har fått med meg at Sportsmaster i forkant av ellipsemaskin-sponsingen har fått informasjon om at du har slitt med skader en stund. Hvordan forklarer du det, når du selv skriver at du ikke har vært skadet på 10 år?

    1. Caroline Berg Eriksen

      Nå skjønner jeg ikke helt hva du snakker om? Sist jeg hadde en skade som varte mer enn noen dager var for 10 år siden da jeg slet med kneet 🙂

      Slitt med skader en stund? Godt gjort å løpe 40-70km i uka da i så fall 😀

      Mulig du forveksler meg og Lars-Kristian siden det var han som var skadet da vi fikk den for 7 mnd siden?

      1. Ut fra det Sportsmaster skriver virker det som at hovedgrunnen til deres samarbeid er at de har fått informasjon om at du har slitt med skader. Men det stemmer ikke, altså?

      2. Caroline Berg Eriksen

        Nei, jeg driver med aktivt skadeforebyggende og har ikke hatt noe særlig med skader på ca. 10 år 🙂

        Lars-Kristian fikk en overbelastning i kneet etter Nordmarka Ultra Trail Challenge i fjor høst, og da fikk vi blant annet en ellipsemaskin 🙂

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *