banansmoothie med peanøttsmør

Smoothie som inneholder banan er alltid noe av det beste jeg kan få, og en av mine all time favorite-smoothies, som selvfølgelig også inneholder banan, kan du finne oppskriften på HER. Den jeg skal dele i dag er ganske lik denne, men annerledes fordi den er fyldigere og litt mer kremet i konsistens. Og det beste av alt? Du lager den bokstavelig talt på 4 minutter. Du trenger ikke mange ingredienser heller, den er rett og slett superenkel å lage! Her kommer oppskriften – og du? Denne smoothien er helt perfekt å kose seg med nå i helgen! Eller etter trening 🙂 


til 1 smoothie 

♥ 1 banan ♥ 1 dl. soyamelk (eller valgfri melk) ♥ 2 ss. yoghurt ♥ 2 ss. peanøttsmør ♥ evnt. isbiter 


slik gjør du 

Sleng alle ingrediensene (ikke isbitene) i en blender. Miks til alt har blitt en flytende masse og tilsett mer melk om du synes den er for tykk. Så er det bare å nyte i et stort glass med isbiter! God helg ⭐️

28 kommentarer

  1. Denne så jo bare nydelig ut, skal prøves 🙂 Bruker du Alpro melk, hvilken type? Helt original? Ha en fin helg! 🙂

    1. Caroline Berg Eriksen

      Ja, jeg bruker alpro sin soya lett 🙂 God helg <3

  2. Elisabeth L

    Ååå denne må jeg teste 😀 hvilke type yoghurt bruke du? <3

    1. Caroline Berg Eriksen

      Jeg brukte tyrkisk yoghurt 🙂

  3. Hva slags youghurt bruker du? Kan man bruke noe annet enn soyamelk? Skummet melk?

    1. Caroline Berg Eriksen

      Jeg brukte tyrkisk yoghurt, men du kan også bruke yoghurt naturelle – det kan være at konsistensen blir litt tynnere da 🙂 Det samme gjelder for skummet melk, men prøv gjerne det 🙂

  4. Husker når jeg gikk på college i USA så satt amerikanerne å smørte peanøttsmør på banen, jeg gikk ikke for den komboen, men denne må prøves 🙂

    1. Bananen

    2. Caroline Berg Eriksen

      Hahah! Det er jo faktisk veldig godt 🙂

  5. Ah, den du linker til hadde jeg helt dilla på da jeg gikk gravid for noen år siden. Måtte ha med et glass overalt! *minner* hehe
    Den du gir oppskrift på her høres jo helt nydelig ut den også! Tror jeg må lage meg en smoothie i dag

    1. Caroline Berg Eriksen

      Den er så sjukt god! Men det er denne også 😀 Håper du tester den 🙂

      God helg <3

  6. Nam! Hvordan type yoghurt og soya melk bruker du, altså smak? 🙂

    1. Caroline Berg Eriksen

      Jeg brukte soya lett og tyrkisk yoghurt 🙂

  7. Så fine innlegg du har hatt i det siste! Ikke minst setter jeg stor pris på at vi ikke ser noe til barna. Bloggen står seg så godt i seg selv, så om du velger å skjerme barna mer kommer jeg til å følge den med bedre følelser enn før. Veldig bra, fortsett slik 🙂

    Et ønske/tips jeg har til innlegg er om du styler forskjellige klær forskjellig. Jenny Skavland hadde en gang plukket ut 5-6 plagg (tror jeg) og brukte bare dem gjennom en uke. Veldig inspirerende og morsomt. Gjenbruk og moderasjon er jo veldig i tiden og vi trenger vel alle å tenke oss litt om vedr forbruk osv.

    En god lørdag ønskes herfra 🙂

  8. Aldri vært noe glad i peanøttsmør, men kanskje jeg burde prøve denne likevel 😀 Forresten: du burde prøve å lage plantebasert pålegg! Finnes mange ulike posteier, f. eks med linser 😉

    1. Caroline Berg Eriksen

      Ja, det skal jeg faktisk teste ut 🙂

  9. Visste du at soya påvirker hormonsystemet vårt?
    Hos menn er det rapportert at soya kan redusere testo­steron og øke østrogennivået, noe som kan gi redusert sexlyst. Hos kvinner har soya blitt brukt for å regulere menstruasjon- ­eller overgangsplager, mens andre forskere mener at det kan virke forstyrrende.

    1. Caroline Berg Eriksen

      Ser ikke ut som det er tilfellet.

      https://www.ncbi.nlm.nih.gov/m/pubmed/19524224/

      The results of this meta-analysis suggest that neither soy foods nor isoflavone supplements alter measures of bioavailable T concentrations in men.

      1. Elisabeth

        Kan du oversette den setningen/ forklare med egne ord? Jeg kan ikke engelsk på et medisinsk nivå.
        Og jeg mistenker at du heller ikke kan det.

      2. Caroline Berg Eriksen

        Det står at soya ikke påvirker konsentrasjonen av biotilgjengelig testestoron i menn 🙂

  10. Glemmer aldri mandel- og kaffe smoothien din. Har du link til den?

    1. Jo, det er bevist at soya påvirker hormonsystemet hos menn og kvinner. Et kjapt google-søk bekrefter jo dette : «animal studies suggest that eating large amounts of those estrogenic compounds might reduce fertility in women, trigger premature puberty and disrupt development of fetuses and children» (https://www.scientificamerican.com/article/soybean-fertility-hormone-isoflavones-genistein/)
      Man kan finne forskning som både er for og imot at soya er sunt eller ikke, og det er ikke forsket nok på dette ennå til å påstå det ene eller andre. Jeg synes det er merkelilg at du «forsvarer» at du bruker soya-produkter ved å linke til én studie. Hvorfor har du behov for dette, istedet for å svare leseren på spørsmålet. Hun prøver jo bare å opplyse om at soya potensielt kan være hormonforstyrrende. Dette er jo misinformasjon. Alle som leser kommentarfeltet og vurderer å lage denne smoothien burde google soya og vurdere selv om de vil velge å spise dette.

      1. Caroline Berg Eriksen

        Hei Tonje 🙂

        Jeg har ikke linket til én studie, jeg har linket til flere. Linken jeg la ved over her går til en metastudie som har tatt for seg all tilgjengelig forskning på området. Evidensmessig er det noe av det sterkeste vi har innenfor vitenskapelig metode.

        Du har helt rett i at man kan finne forskning som viser både det ene og det andre, derfor er det viktig å ikke cherrypicke de som støtter ditt syn. Bloggtekster eller enkeltstudier, spesielt på dyr, er svake kilder. Se heller etter metastudier eller systematiske gjennomganger.

        Du linker til en bloggpost som omtaler forsøk på dyr og hevder at det er bevist at soya har negativ effekt på kvinnelige kjønnshormon i mennesker? Forsøk på dyr kan ikke bare uten videre overføres til mennesker. Det danner grunnlag for hypoteser, ikke mer enn det. Å hevde at noe er bevist basert på dyreforsøk går ikke an, i hvert fall når jeg viser til en metastudie som viser at det ikke er tilfellet hos menn. Blogginnlegget du linker til er i tillegg publisert før metastudien jeg viser til.

        Om du har noen metastudier eller studier utført på mennesker som tar for seg soya og potensielt skadelige effekter, så må du gjerne legge igjen en link.

        Hvis ikke så kan jeg anbefale deg å lese denne artikkelen som tar for seg mye v den tilgjengelige forskningen gjort på soya.

        https://www.hsph.harvard.edu/nutritionsource/soy/

      2. Hei Tonje! Du sier at det er bevist, samtidig som du siterer «animal studies SUGGEST» og «MIGHT reduce”. Altså at det kan være, og ikke bevis. Det er funnet en korrelasjon mellom de to faktorene, men ikke hvorfor.

  11. Tusen takk for oppskrift! Veldig lyst å prøve den du linket til med mandler. Men jeg trenger en god blender. Har du en å anbefale?
    Stor klem

    1. Caroline Berg Eriksen

      Dette er den jeg bruker: https://www.carolinebergeriksen.no/2018/01/09/currently-crushing-den-beste-blenderen/ og jeg har alltid vært sååå fornøyd med den! Men nå merker jeg at den begynner å bli dårligere dessverre :O Jeg bruker den jo masse, men skulle gjerne hatt en som holdt lenger enn et par år :O

  12. Caroline, jeg har ikke tid til å lete i studier for å kommentere på denne bloggen. Det jeg prøvde å si er er at jeg finner det merekelig at du føler at du må forsvare deg sånn. Du svarer jo over her at «Det står at soya ikke påvirker konsentrasjonen av biotilgjengelig testestoron i menn». Det var ikke det personen over påsto. Hun prøvde å opplyse deg om at soya kan påvirke hormonsystemet til både menn og kvinner. Da finner jeg det komisk at du så gransker mitt svar så nøye. Slik det virker for leserne her ser det ut som at du «må» ha rett, og at du «må» ha siste ordet. Det hele blir komisk!
    Deler gledelig denne linken fra en blogg (!) der forfatteren er en av de fremte eksepertene på ernæring i USA, og har skrevet en bok om ernæring for gravide, som er basert på forskning om temaet. Anbefaler å lese det hun mener om soya, selv om dette er en blogg, lol! Og min mening er at om hun ikke anbefaler en matvare når man er gravid, ville jeg ikke spist det i det hele tatt basert å årsakene hun lister opp:
    https://lilynicholsrdn.com/5-reasons-avoid-soy-in-pregnancy/

    1. Caroline Berg Eriksen

      Hei Tonje!

      Jeg vil anbefale deg å finne informasjon vedrørende kostråd fra offisielle kunnskapsoppsummeringer, spesielt om du skal mene noe om mat til andre og gravide.

      Jeg tok en titt på bloggen du linket til informasjonen publisert der er trist lesing. Mye av det hun skriver og mener er gode gamle konspirasjonsteorier og skremselspropaganda uten rot i virkeligheten.

      Her er en god link til kostråd:

      https://www.helsedirektoratet.no/rapporter/kostrad-for-a-fremme-folkehelsen-og-forebygge-kroniske-sykdommer-metodologi-og-vitenskapelig-kunnskapsgrunnlag/Kostråd%20for%20å%20fremme%20folkehelsen%20og%20forebygge%20kroniske%20sykdommer%20–%20metodologi%20og%20vitenskapelig%20kunnskapsgrunnlag.pdf/_/attachment/inline/2a6293e0-169e-41bd-a872-f3952dbb22c2:0d09926111d614e6059e804b7f9b21c17bd0c1cd/Kostråd%20for%20å%20fremme%20folkehelsen%20og%20forebygge%20kroniske%20sykdommer%20–%20metodologi%20og%20vitenskapelig%20kunnskapsgrunnlag.pdf

      Og til gravide:

      https://helsenorge.no/gravid/mat-og-drikke-nar-du-er-gravid

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *