10 tips: hvordan bli glad i å løpe

Jeg tror ikke det går en eneste dag uten at jeg får spørsmål som handler om løping – hvordan klare å løpe langt, hvordan gidde å løpe langt, hvordan løpe i mer enn 5 minutter uten å dø og i det hele tatt: hvordan er det mulig å bli glad i løping?! For det er faktisk mulig å bli glad i noe, om du bare bestemmer deg for det. Alt handler om å ha vilje nok til å nå et mål – tro meg jeg har vært der selv. Jeg var glad i fysisk aktivitet som yngre, men sport var aldri min sterke side og dermed ble det aldri til at jeg tok meg en løpetur. Jeg holdt på med teater, spilte piano og gikk på dans og interesserte meg null for sport. Men i dag? Greit nok at jeg kanskje ikke hadde startet på håndball sånn umiddelbart, men å løpe? Jeg gjør det gjerne 5-6 ganger i uken og en treningsøkt for meg føles ikke komplett uten at beina har fått inn noen kilometer. 

Så hvordan kom jeg hit? Jeg husker faktisk det ene øyeblikket hvor jeg bestemte meg for at løping skulle bli noe jeg likte. Jeg var på SATS og der var det en jente som bare løp så lett og enkelt som om hun aldri hadde gjort noe annet. Selvfølgelig så hun sliten og svett ut, men det så likevel så lett ut! Sånn ville jeg ha det også! Tenk så deilig å bare… løpe? Og å faktisk nyte det? I dag liker jeg å løpe både inne og ute, på mølle, på asfalt og i skogen. Jeg elsker å løpe ute om morgenen når det er vår og sommer, og både se og høre at omgivelsene rundt meg våkner til liv. Den friske luften – ah! Verdens beste start på dagen! Så til poenget: her er mine tips til deg som også går med en liten løpedrøm i magen – for ja! Selvfølgelig kan den gå i oppfyllelse!  


mine 10 beste tips

starte i det små: ikke hiv deg ut på en 5-kilometersrunde eller mer om det er første gang du virkelig skal være seriøs med løpingen din. Finn noe lite og enkelt. Selv startet jeg med et 12-minuttersprogram på tredemøllen husker jeg, og det kan jo være at dette er nok for deg også. 15 minutter enten inne eller ute? Eller kanskje bare 1 kilometer? Det er opp til deg, men ikke gå ut for hardt. Da vil du bare hate det enda mer.  

god musikk på ørene: musikk er så viktig! Jeg er så heldig at jeg har mulighet til å se på TV når jeg trener inne, og selv om jeg elsker å følge med på nye serier (det er nesten kun når jeg løper at jeg får sett på TV) så kan det noen ganger være litt ødeleggende for tempoet mitt. Med en gang jeg får musikken på, går beina så mye lettere! Jeg har kanskje litt sær musikksmak når jeg løper, men du kan sjekke min løpeliste på Spotify HER. Den er ikke ferdig, jeg legger til nye sanger hele tiden 🙂 

pulsklokke: jeg kan ikke få understreket hvor viktig motivasjon dette er! Finn makspulsen din og ha kontroll når du løper – da er det også veldig mye enklere å se om du faktisk er sliten eller om du bare innbiller deg det fordi du ikke gidder mer. Det er også gøy å se hvor langt du har løpt, gjennomsnittstempo og eventuelt også hva du har forbrent ila. en løpetur 🙂 

registrere det du løper: apper som for eksempel Strava kan være veldig motiverende. Her får du oversikt over hvor langt du har løpt i løpet av uken eller måneden som har gått, du kan finne løyper i nærområdet og konkurrere med andre om du vil – mulighetene er mange. Og veldig motiverende! 

sett deg et mål: det virker kanskje fjernt, men som med alt annet kan det lønne seg å også ha et mål med løpingen. Vil du løpe 1 kilometer på 6 minutter? Vil du klare å løpe 5 kilometer sammenhengde innen det har gått et halvt år? Det er bare du som bestemmer dine egne mål, men for å ha fremgang er det så mye mer motiverende å ha noe håndfast å gå etter.  

vær realistisk: du må ikke ha for høye forventninger til deg selv og regne med at det å løpe 1 mil er gjort på 1 uke om du bare begynner å løpe i dag. Babysteps! Og plutselig er du der! Plutselig digger du følelsen du får i kroppen når beina går, tankene flyter og du bare har deg og ditt å tenke på for en kort stund. 

nytt treningstøy: dette er kanskje overfladisk, men det er sant! Det ER motiverende med en fin ny tights eller en fresh, ny treningsjakke. Heng den opp på klesskapet og se på den før du legger deg – jeg lover deg! Du kommer til å hoppe opp av sengen og hive deg rundt for å løpe dagen etter. Kanskje 😉 Uansett vil det være mer fristende! 

løpe variert: løp inne, løp ute, løp på sti og i byen – ikke lås deg til én fast ting eller én fast rute. Da kan det fort bli kjedelig eller demotiverende. Det kan også lønne seg å føre inn intervaller etter hvert også, slik at du ikke bare løper i samme, jevne tempo – variasjon i måten å løpe på, og ikke kun i omgivelsene, er også veldig viktig for motivasjonen 🙂 

ikke løp for fort: ikke kast deg ut i et vilt tempo. Kjenn etter hva som passer for deg. Det er mye bedre at du gjennomfører dine første kilometer i en behagelig fart enn at du prøvder å holde tritt med en som er vant med å løpe. Her kommer også pulsklokken inn, det er veldig greit å holde øye med pulsen ift. tempo. 

tenk positivt: ikke se på løping som noe negativt! Er dette virkelig noe du har lyst til å bli glad i, så må du glede deg over at du faktisk er på vei dit! Tenk at dette er din form for egentid – nå har du sjansen til å koble av fra hverdagsmaset. Det er når jeg løper at jeg endelig får ro i mitt hode og det er også da jeg blir på mitt mest kreative. Eller om jeg har en dårlig dag og er litt lei meg, da er det ingenting som kan få meg i bedre humør og på bedre tanker enn en løpetur 🙂 


Håper du fikk noen tips og litt inspirasjon av dette! God tur 💦

23 kommentarer

  1. Hei,veldig motiverende innlegg, fikk lyst til å beynne å løpe selv! Hvilken treningsklokke har du? Og hvor er de fine treningsklærne dine fra?

  2. Nesten ingenting er umulig,noen ganger tar det bare litt lengre tid 😉
    Er du helt nybegynner når det gjelder løping vil jeg råde deg til ikke å bruke klokke i begynnelsen 😉
    Det betyr ikke noe hvor langt du har løpt i antall kilometer eller tid 😉
    Det viktigste er jo at du har startet med noe du forhåpentlig vil fortsette med og like 😉
    Begynn med rolig løpe og gåtur
    på løpebane,uti terrenget eller på asfalten 😉
    Kjøp deg noen gode løpesko og treningstøy (trenger ikke koste mye)
    Noen liker å høre på musikk,andre bare nyte stillheten ute i skogen og naturen 😉
    Gjerne gjør avtale med noen,det er ofte lettere å starte sammmen med noen andre 😉
    Eller selvsagt aleine dersom du foretrekker det 😉
    Etter hvert når du gradvis klarer å løpe uten å måtte gå,kan du jo kanskje kjøpe deg en pulsklokke ;/)
    Men du trenger ikke det dersom du ikke er opptatt av å vite puls,antall kilometer og tid 😉
    Alle som har mobil har jo stoppeklokke på mobilen 😉
    Og det finnes og div treningsapper der du ikke trenger klokke 😉
    Det finnes utrolig mange ulike Løpegrupper rundt i landet 😉
    Der er stort sett alle velkommen uansett hva nivå du er på 😉
    Så tenk positivt og vær tålmodig,så vil du nok finne løpegleden du og på ditt nivå 😉
    Masse lykke til fra en som har løpt i over 30 år;-)
    Jeg bruker klokke noen få ganger i året,da for å teste formen 😉
    Ellers nyter jeg løpeturer på asfalt,løpebane,uti skogen og på fjellet uten klokke 😉
    Og er selv med i en Løpegruppe 😉
    Så ikke tenk å vent til neste uke,men start i dag eller i morgen 😉
    Men husk å starte forsiktig og lytt til kroppen din 😉
    Løpeklemmer 😉

    1. Er så enig! Det handler ikke om hvor langt eller fort man løper, heller ikke hvor pulsen ligger, men å få god følelsen. Når man er ferdig med å trene skal man være glad for å ha trent, ikke for hver km eller kalorier man har brent, og nesten det aller viktigste når man starter å løpe; ALDRI SLIT DEG HELT UT! Når du er ferdig med økten skal du tenke at du kunne ha løpt litt til. De dagene det tungt å komme seg ut og kroppen føles ut som den er 100 kg tyngre, da er det fint med pulsklokke, og de gangene man ønsker å teste formen, enten som noe å gå ut fra eller se hvor mye effekt treningen har hatt.

  3. Jeg anbefaler å investere i abonnement på feks. Endomondo. Da kan man lage løpeplan utfra egne forutsetninger, med 3-5 økter i uka. Til å begynne med er det snakk om å gå rolig/gå fort, deretter gå fort/jogge. Så måler den fremgangen din og justerer øktene deretter. Du velger om du vil 1)løpe fortere eller 2)løpe lenger.

    Den har også innebygd trener som forteller deg når du skal gjøre hva, hvor intensivt og hvor lenge. Perfekt til uteløping

  4. Rart spørsmål, men hvorfor bruker du ikke stor forbokstav på hvert tips? Personlig synes jeg det ble uoversiktelig å vanskelig og vite om man startet på et nytt tips eller om det var en fortsettelse.

    Ellers fint med sånne innlegg! Vil gjerne bli mer glad i å løpe selv 🙂

  5. Så kjekt innlegg. Jeg googla faktisk dette for noen dager siden, og har akkurat begynt prosessen. Jeg liker at du klarer å motivere og legge terskelen lav for å begynne 🙂

  6. Barnehagelæreren

    Herlig og motiverende både for nye løpere og vi som allerede er glad i å løpe. Enig med deg de beste dagene mine er når jeg løper tidlig på dagen. Litt tungt å komme seg ut noen ganger nå på vinteren, så jeg legger fram treningsklærne klar kvelden før, kler på meg halvt i søvne og går ut for å løpe. Da er jeg jo allerede i gang og kan like gjerne fullføre den jeg har planlagt.
    Et tips til de som vil begynne å løpe kan være å laste ned NTNU sin 7 ukers treningsprogram og følge den, da får du en oppskrift på hvordan du kan starte. Finner du ut at du liker å løpe så har NTNU lagd program for de 7 neste ukene også. Disse ligger som PDF filer på nettet og du kan laste de ned gratis.
    pulsklokke er en fin motivasjon for noen, det å løpe sammen med noen som er på ca. samme nivå som deg er det mange som synes er motiverende.
    Treningstøy som er behagelig og passer til aktiviteten, gir meg lyst til å løpe (dette trenger ikke kost så mye).
    Bruk heller penger på et par gode løpe sko, som passer til den løpingen du ønsker å gjennomføre, og om du er jente en god sports-bh.
    Godt løpeår til nye og gamle løpere.

  7. Du fikk meg til å begynne å like trening da jeg fant bloggen din for flere år siden, Caroline:-) Takk! 🙂 Jeg tar en løpetur ute nesten hver morgen, verdens beste start på dagen! Livet er helt annerledes nå enn før da jeg lå og sov så lenge som mulig. Nå kommer jeg hjem frisk og glad når de andre våkner, trøtte og tunge;-)

  8. Hvor er treningstøyet på øverste bilde fra? Skoene også. Tips til løpesko?

  9. Så super motiverende innlegg! Sliter nemlig med treningsmotivasjonen for tiden.. men det er mulig Gode tips, så takk!

  10. Kan du skrive et innlegg om puls? jeg kan INGENTING om puls og hvordam man bruker den som en variabel i trening, og kulle ønskt jeg visste hva du mente når du skriver «Ha kontroll på pulsen din». Hva? hvordan? hva skal man tenke på, hva er «bra» og «dårlig» puls. Hvordan bruker man dette i forhold til treningen/ løpingen? 🙂

  11. Hej! Älskar också att löpa, det är min favoritträning i alla väder. 🙂 Den fina blommiga tröjan du har på första bilden, är den från i år?

    Kram Mia i Helsingborg

  12. Takk for ny, inspirerende spilleliste til dagens økt!

  13. Hvilke pulssoner ligger du i når du løper f eks 10km?

  14. Så flott innlegg. Jeg begynte å løpe i sommer, og har virkelig funnet løpegleden. I det siste har jeg plutselig hatt lengre vondt/stølhet i leggene i ca tre dager etter treningsøkt. Synes det er så rart, så redd for å utvikle benbetennelse. Ikke løpt nå siden mandag, men har jo så lyst. Skal begynne forsiktig igjen om få dager, mulig presset meg litt for hardt spesielt i oppoverbakker.

  15. Gikk jo lyst til å ut med en gang! Men her er det dessverre holke. Får nok vente noen mnd med uteløping enda, men kjenner jeg gleder meg! Likte spillelista jeg, flere særinger 😉

  16. Dette var kjempe fine tips som jeg skal ta med meg, tusen takk for inspirasjon! 🙂

  17. Frøken Fryd

    Jeg anbefaler å ta en time hos en som kan se på løpestilen så du løper lett og forfot, bruker armene riktig og får mest ut av trinnene. Ser du faller på helen Caroline, det er uheldig for slitasje og støt, spesielt for hofte og knær. Bare et lite tips siden du liker å løpe 😉
    Jeg gjorde det samme selv da jeg begynte å løpe for snart ti år siden, og har løpt riktig siden da jeg merker det gjør bedre for kroppen og farten blir bedre ikke minst.

  18. fantastisk innlegg! Ble sykt motivert. Har blitt glad i å løpe i det siste, og dette innlegger ga meg en pekepinn på hva jeg må gjøre for at dette kan utvikle seg til å bli en livsstil. Takk 🙂

    1. Caroline Berg Eriksen

      Det er jeg så glad for å høre! Bare hyggelig, Bea <3

  19. Trengte litt treningsmotivasjon nå ^^
    Hvilke er dine favoritt løpesko?

    1. Caroline Berg Eriksen

      Jeg elsker asics! Men akkurat nå sikler jeg på et par fra Nike, prøvde dem på löplabbet, og de var så gode! Husker ikke modellen, men deler så snart jeg evnt. kjøper dem 😀

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *