holde på gode vaner og skape noen nye

Det nye året er i gang, selv om arbeidsuken så vidt fikk startet før det var helg igjen – haha! Denne helgen står teater på planen min, og jeg satt og leste manus i et par timer i går kveld. Det går fremover og jeg lærer fortsatt ganske fort, så det var et godt tegn for meg. Kanskje er det håp om at jeg er klar før premieren neste måned likevel *tvitvi* Jeg gleder meg i hvert fall enormt masse til å tilbringe 4 timer av lørdagen min med den fine gjengen om bare en times tid, i dag starter det for alvor og jeg vet at det er på øvelse jeg lærer absolutt mest.

Jeg har ingen spesielle nyttårsforsett, det er lenge siden jeg hadde en liste med nettopp det. Men likevel synes jeg det er fint å fortsette med gode vaner, og forsøke å lage noen nye. Det er ingen tvil om at søvn står øverst på agendaen min, søvn og det å være flinkere til å si nei når jeg kjenner at noe ikke er riktig.  Ikke ta på meg for mye og for mange oppgaver. Fortsette å fokusere på familie og sosialt samvær i helgene, og aller helst legge bort jobb på kveldstid – sistnevnte vet jeg at bare fungerer i perioder, men sånn er det å drive for seg selv. 

Trening er også viktig for meg av flere grunner, og jeg synes 2019 var et bra treningsår. Jeg fant tilbake til løpegleden igjen, som jeg mistet litt i løpet av 2018. Da ble det mye korte løpeturer, jeg var liksom lei av å bruke for mye tid på det. Nå elsker jeg langkjøringer og lengre intervaller igjen og ikke minst: å løpe ute! Den eneste grunnen til at jeg ikke gjør det klokken seks på morgningen, er fordi jeg er mørkeredd og ikke føler meg trygg. Men kanskje det burde bli et mål for meg, å overvinne den frykten? Det hadde vært deilig å kjenne kroppen våkne til liv samtidig som naturen gjør det. 

Jeg har tenkt en del på at jeg i 2020 vil bli flinkere til å utfordre meg selv mer på treningsfronten, kanskje delta på litt mer løp eller andre treningsrelaterte konkurranser – komme meg litt ut av komfortsonen. Nå har jeg tråkket ut av den på andre fronter, så da kan jeg jo bare fortsette? Det er i hvert fall ingen tvil om at det er sånn jeg vokser enda mer. 

Når det kommer til kosthold har jeg funnet min greie for lenge siden, jeg vet hva slags mat som gjør kroppen min glad, men jeg orker ikke å være for streng. Jeg koser meg sushi, pizza og takeout når det blir sånn og sunn hverdagsmat ellers. Jeg starter helst dagen med juice og smoothiebowls eller knekkebrød med masse kaviar og agurk 🙂 Hver gang jeg legger ut smoothiebowls får jeg så mange spørsmål om oppskrifter, så her kommer en enkel favoritt! 

Ha frossen ananas, mango og banan i en blender sammen med 3 ss. yoghurt naturell og noen dl. soyamelk. SÅ enkelt kan det gjøres! Topp bollen med friske bær, bipollen (smaker himmelsk) kakaonibs og hampefrø. Mmm! Du finner en oversikt over mine favoritt-toppinger HER. Og selvfølgelig: hjemmelaget peanøttsmør! Det finner du oppskriften på HER


Jeg deler mer enn gjerne flere oppskrifter på smoothiebowls i tiden fremover? Det er tross alt noe av det beste jeg vet. Hva mer ønsker dere oppskrift på? Oppskrift-onsdag fortsetter som før, nå går vi faktisk i gang med år nummer 7 (!!) om jeg ikke husker helt feil 🙂 Gleder meg til en ny uke med bloggen i gang for alvor på mandag – da starter virkelig 2020! God helg! 

57 kommentarer

  1. Du burde være med på 71 grader nord kjendis!! Det må jo være en skikkelig utfordring både når det gjelder trening og mye annet!

    1. Siden du publiserer kommentarer som dette, hadde det vært spennende å høre hva du tenker om det?

      Jeg regner med at du og/eller mannen din har blitt spurt om å være med på kjendisvarianten?

      1. Caroline Berg Eriksen

        Jeg har blitt spurt flere ganger, men det har dessverre aldri passet :/ Men det hadde vært supergøy å være med! 🙂

  2. Disse bowlsene dine er jo bare sukkerbomber!!

    1. Caroline Berg Eriksen

      Noen spesielle smoothiebowls du tenker på? Sukkeret i denne kommer nesten kun fra frukt og bær. Så den er jo veldig næringstett, og det er jo supert.

      1. Sukker fra frukt er også sukker.

      2. Caroline Berg Eriksen

        Idaho: Du har helt rett i at sukker er sukker, men når det gjelder mat så må man se ting i kontekst. Dvs. hva annet som kommer med matvaren. Jeg tror du er helt enig med meg når jeg sier at det er sunnere med 100 gram eple, enn 1dl (100 gram) brus, selv om sukkerinnholdet er det samme.

        Disse smoothiebowlene er uansett ikke «sukkerbomber», slik du skriver. Innholdet av sukker er mindre enn 7 prosent, noe som ikke er spesielt høyt. Når du i tillegg får i deg en rekke vitaminer og mineraler, pluss proteiner og fett, så blir det noe helt annet 🙂

      3. Søk på næringstett mat på nettet. Du vil da få opp at dette er mat for eldre og de med spiseforstyrrelser.

      4. Caroline Berg Eriksen

        Idaho: Om maten er næringstett beskriver bare hvor mye vitaminer og mineraler man får i seg pr. gram mat. Dvs. jo tettere innhold av vitaminer og mineraler, jo mer næringstett.

        Du har helt rett i at eldre, kreftsyke og mennesker med spiseforstyrrelser må få energi- og næringstett mat. Grunnen til det er at disse spiser lite, og dermed må dekke dagsbehovet for energi fra mindre volum mat enn hva yngre og friske mennesker gjør. Grønnsaker, bær og frukt er eksempler på næringstett mat, og det bør jo alle spise mer av.

        Jeg ville heller ikke servert denne smoothiebowlen til de menneskene du beskriver over her, til det er innholdet av proteiner og fett altfor lavt.

      5. Caroline Berg Eriksen

        Det der er energi- og næringstett kost, det er noe helt annet enn næringstette matvarer 🙂

    2. I frukt og bär er det jo masse annet positvt enn bare «sukker» da! Så jo, dette er deilig og fint for oss fleste!

      1. Caroline Berg Eriksen

        Beate: Jeg har aldri vært borti noen som kaller frukt og bær for «sukkerbomber» før, men en gang må være den første.

      2. Ja, sant! En skal høre mye før øra detter’a! hva kaller man all sukkerbombene vi hadde i oss i julen da kontra dette?

      3. Liker ikke søtt jeg. Det søteste jeg spiser er småtomater.

      4. Caroline Berg Eriksen

        Idaho: cherrytomater <3

    3. Ærlig talt Idaho; frukt og bær er sunn og god næring og kan ikke sammenlignes med sukkerbomber som f.eks melkesjokolade. Kjenner jeg er mektig lei av dette ekstreme sukkerhysteriet som enkelte fremviser.

    4. Ida ho , nei .
      Her skranter det nok litt på kunnskapen din ,for sukker fra frukt /honning og raffinert sukker kan ikke sammen lignes ,det er 2 forskjellige verdener .sukkeret fra frukt gir ikke de samme blodsukker toppene som vanlig sukker ,i tillegg til vitaminer og fiber fra frukt ,så i det minste les deg opp å skaff deg litt mer kunnskap før du velger å kommentere noe som du overhodet ikke har peiling på .

  3. Enig med Monica ang 17 ° N

    1. *71° N

  4. Teller du kalorier?

    1. Caroline Berg Eriksen

      Nei 🙂

  5. Ønsker oppskrift på superenkle og raske hverdagsmiddager. Gjerne rimelige. Og tips til hvordan smekke sammen noe av restemat.

    1. Dette ønsker jeg og.

  6. Dette skal jeg prøve ser nydelig ut Caroline Hvor får jeg tak i bipollen ? Har aldri hørt om det…
    hvor mange kalorier tipper du det er i den? Teller kalorier ser du

    1. Caroline Berg Eriksen

      Du får det på helsekosten 🙂

  7. Hei!

    Dere tar så utrolig fine bilder på bloggen! Du har sikkert nevnt det før, men hvilket kamera/objektiv bruker dere?

    Vet ikke om dere kanskje bruker lightroom, men hadde også vært utrolig interessant å få vite mer om hvordan dere bearbeider bildene i etterkant, siden det er så utrolig fin fargebalanse osv 🙂

    1. Caroline Berg Eriksen

      Tusen takk 😀

      Vi bruker Canon 5D MIV 🙂 Lars-Kristian redigerer alle bilder i Camera Raw og photoshop.

  8. Viktig å vite at bipollen ikke anbefales å spise om man har pollenallergi 😉

    1. Jo ,bi pollen kan faktisk hjelpe deg om du har pollen allergi ,man bør da starte med ørsmå mengder bi pollen og trappe opp dosen hver dag ,er faktisk gjort forskning på dette at det kan hjelpe en pollen allergiker å tåle mer pollen .

  9. Elsker oppskrifts- onsdag! Så mange inspirerende retter. Ønsker meg flere oppskrifter på mellommåltid og lunsjretter, samt desserter (gjerne sunne).

    1. Jo, også flere oppskrifter på festmiddag (når dere virkelig slår på stortrommen liksom). Og restemiddag.

  10. Hei! Leter etter inspirasjon til kostholdet og leter i arkivet under mat, men finner ikke helt en post hvor du forteller litt om din matfilosofi. Altså hvilke valg du har tatt mtp hva som funker for deg og hvorfor. Skulle gjerne likt å lese mer om det:)

  11. Kjøper du bipollen på helsekostbutikk?

    1. Caroline Berg Eriksen

      Ja 🙂

  12. Evig fjellgeit

    Ta vare på hverandre og smil til livet❤️
    Hvorfor vise antall skritt på pulsklokken :-/
    Bruker selv nesten aldri pulsklokke,er ikke opptatt av skritt puls eller tider 😉
    Har trent aktivt og løpt i over 30 år,nå helst i terrenget og fjellet 😉
    Har selv ingen behov for å kritisere andre 😉
    Men tror det er viktig at du som driver blogg,er litt mere kritisk til hva som legges ut :-/
    Utrolig mange som ufrivillig sliter med selvbilde og vekt :-/
    Man kan være flott om man har noen kilo for mye 🙂
    Har selv alltid vært narturlig slank,og sunn 😉
    Aldri smakt noe alkohol,eller kaffe,men er glad i sjokolade og spiser det ofte i ukedagene 😉
    Men spiser sunt og passer på å få nok timer med søvn 😉
    Noe jeg ikke fikk da barna var små,og har alltid gått i full jobb 😉
    Vi er en friluftsglad familie med gode sunne verdier,og er alle opptatt av hva som gjør oss glad❤️
    Så kjære deg,vær litt mere bevisst på hva bilder og signaler du gir ut til dine følgere 😉

    1. Caroline Berg Eriksen

      Hei 🙂

      Jeg blir superinspirert av å se at andre trener eller går mange skritt i løpet av en dag, derfor poster jeg det 🙂 Jeg er absolutt bevisst.

      1. Jeg blir veldig inspirert av å se hvor mange skritt/antall km andre går/jogger hver dag.
        «Signaler du gir ut til dine følgere»? At det er positivt for kropp og sinn med bevegelse i hverdagen?
        Takk for at du deler treningsglede Caroline! 🙂

      2. Du som stiller slike spørsmål bør også tenke over at ved å spørre om dette så bevisstgjør du de som ikke har zoomet inn på bildet at de bør skrolle opp igjen på bildene og se etter.

    2. Åh evig fjellgeit (tosk ! )Nå må vi skulle å være så ømfintlige å ikke tåle noe ,er vell snart galt at man legger ut bilde av stortå a si at det kan krenke noen ,vi må faktisk tåle litt .

    3. Men kjære deg, nå måtte jeg gå tilbake i posten og leite etter skritt! En er jo nødt til å zoome inn på bildene for å se noe, jeg ville ikke ha tenkt tanken en gang om ikke du hadde kommentert.
      Jeg er ikke alltid 100% enig med alt Caroline gjør eller sier. Men det er heldigvis sånn at mennesker er forskjellige. Det får være grenser for hvor mange ikke-saker man skal pirke på.

  13. Ser helt nydelig ut! 🙂 Må prøve å lage en dag. Her i huset er vi ikke så flinke på frokost, så kanskje barna mine blir glade for en sånn god start.

  14. Jeg vil gjerne ha smoothiebowloppskrifter! *rekker opp hånden* 🙂 Tror det gjør lykken her i heimen, både for meg og datteren min.

  15. Grete Elisabeth

    tusen takk for gode matoppskrifter og gode råd

  16. Det ser helt nydelig ut, smaker godt og gjør kroppen godt. Ser ikke på dette som verken usunt – eller «sukkerbomber» altså hva i alle dager!? Nyt maten med ekstra god samvittighet, og er inspirerende å lese at du vet hva som gjør kroppen godt, og hva balanse er 🙂 kanskje du kunne hatt spørsmålsrunde eller «tanker om kosthold» på bloggen din, vet at mange sliter/lurer på hvordan andre tenker, og da er det fint å lese dine tanker om dette.

  17. Min eldste datter prøvde denne i dag men med havregryn.. Hun ble helt frelst
    Har ei på 16 også som trener aktivt 3-4 dager i uka pluss konkurranser.
    Tror du dette er en fin ting og spise litt før trening?

  18. Heia.
    Enig med det som L skriver over her, hverdagsretter! Det er mitt ønske til onsdagsinnlegg. Noen av oppskriftene du har lagt ut her har blitt min families hverdagsretter. Så du «er med oss» 🙂
    Ellers tusen takk for gøy blogg!! Klem

  19. Jeg har et sp.mål om noe heeelt annet, haha! Satt og så litt på gamle innlegg, typ fra 2013/14 og husker jo mange av de utrolig fine kjolene du hadde fra f.eks Sherri Hill. Såå, jeg lurte på: tar du vare på sånne ekstra fine ting som kjoler, (brudekjolen?) sko, vesker osv, til Nelia eller Naia når de blir eldre?

  20. Hei! Har du fortsatt rabattkode hos tweentyfour? 🙂 Du har så mange fine klær derfra!

  21. Er for tiden under cellegiftbehandling og må si at hadde jeg og andre kvalme klart fått i oss denne herligheten og attpåtil klart holde på den hadde det vært gull!! Blir egentlig matt av de som er nazi mtp på hva som er rett og riktig få i seg. Noen ganger er mat næring uansett.Og en skål med frukt har vel aldri skadet noen, om man da ikke er allergisk.

  22. Hvor er de hvite bollene kjøpt hen? Er det tilhørende lokk til de?

  23. Bruker du frosne bær i smoothiene dine? Jeg husker for noen år siden at det var litt styr rundt dette med frosne bær og bakterier, og at de anbefalte å koke de før de ble brukt i smoothier osv, spesielt de fra utlandet. Men det smaker jo ikke like godt om man koker de først.. Jeg ble litt skeptisk til frosne bær etter dette
    Hva tenker du om dette og er det noe spesielt merke du bruker?

    1. Caroline Berg Eriksen

      Vi bruker frosne bær og har aldri hatt noen problemer med det 🙂 Koker de aldri.

  24. Jeg så en annonse på Facebook om et løp som skal være i Sarpsborg i mai 2020. Tror det het Glomma løpet? Da tenkte jeg på deg 🙂

    1. Caroline Berg Eriksen

      Takk for tips 😀 Tror Lars-Kristian allerede har meldt seg på :p

      1. Så gøy 😉 Da er det lysere og triveligere ute også, og forhåpentlig ikke så bløtt 🙂

  25. Lene Anett Hamborg

    Nam, den så kjempegod ut- og har de fleste ingrediensene i hus, tror jeg. Ooo, da blir det smoothie bowl i morgen:) Takk for tips!

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *