pokebowl med blomkålris

Dette er absolutt blant det diggeste jeg kan spise til lunsj akkurat nå – for det er klart at jeg som elsker smoothie bowl også må elske poke bowl! Når jeg i tillegg bytter ut risen med blomkålris, synes jeg den blir hakket mer spennende 🙂 Det er forskjellige ingredienser og fremgangsmåter til både fisken, dessingen, risen og agurken, men jeg har forsøkt å dele alt opp så enkelt og lite forvirrende som mulig. Dette går egentlig veldig fort å lage! Du er nødt til å prøve, for alt er så godt sammen! 


til 2 personer trenger du 

♥ 500 g. salmalaks ♥ 1 ss. sesamolje ♥ 1 ss. sesamfrø ♥ 1.5 dl. soyasaus / kikoman ♥ 1 ss. riseddik ♥ tilbehør som avocado og frisk koriander 

♥ 1 blomkålhode ♥ 1 ss. rapsolje til steking ♥ 1 ss. riseddik ♥ salt 

♥ 1/2 agurk ♥ 1 dl. riseddik ♥ 1 dl. vann ♥ 1 dl. honning ♥ 

♥ 2 ss. gresk yoghurt ♥ litt majones ♥ 1-2 ts. rød chilipasta 


slik gjør du 

Du kan starte med risen ettersom den skal være kald ved servering. Rasp blomkålhode, ha litt olje i en stekepanne og stek blomkålrisen mens du venner inn riseddik og litt salt. Pass på at den ikke blir brun, den skal bare bli varm. Sett i kjøleskapet til risen er avkjølt. 

Nå kan du lage den syltede agurken, ettersom denne også skal rekke å bli kald før du skal spise. Del agurken i tynne skiver – bruk gjerne en mandolin. Kok opp riseddik, vann og honning i en kjele og sett til siden før du tilsetter agurkbitene. La dette trekke i 10 minutter før du setter kjelen i kjøleskapet. 

Avslutningsvis kan du lage salmalaksen og dressingen. Salmalaksen er klar på 1-2-3 – du skjærer bare fisken i terninger og blander alle ingrediensene sammen i en bolle. Dressingen lager du ved å blande yoghurt, chilipasta og majones sammen. Pisk godt og smak til med eventuelt mer chilipasta om du liker det sterkt. Deretter er det bare å dele opp avocado samt frisk koriander, og dandere pokebollen akkurat som du vil 🙂 Toppes selvfølgelig med dressingen – dette er så godt! 


🍣

9 kommentarer

  1. Ser digg ut, men hvorfor skal man ikke bruke blpmkålstilken egentlig?

  2. Det her så kjempe godt ut! Må prøve å lage det her når vi er ferdig med flyttingen. 😀

  3. Min favoritt for tiden og, bare med enda mer grønnsaker. Helt fantastisk godt og sunt <3 🙂

  4. Dette her er så godt! Jeg pleier også å ha sprøstekt løk på og det er så digg!!

  5. Prøv med mango, det er vanvittig godt til!

  6. Superdigg! Du kan også «kald-sylte» agurken i sushi su (sushi seasoning, finnes i alle butikker), da går dette enda raskere! Også veldig godt å sylte tynne skiver reddik på samme måte 😉

  7. 500g salma til lunsj for to personer? Det burde stått advarsel om høy pris på denne lunsjen, for salma er ikke gratis, og rimelig råflott som lunsj! Men det er verdens beste laks til slikt,da<3

    1. Caroline Berg Eriksen

      Haha 😀 Nei, det koster litt 😉

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *