favorittopping: smoothie bowl

En ny dag – en ny smoothie bowl! Jeg spiser ikke dette hver dag altså, men helst et par ganger i uken om vi har råvarene til det. Dette er jo så fantatsisk digg og i tillegg så utrolig enkelt. Jeg får daglig spørsmål om hvordan jeg lager min og hva slags topping jeg bruker, og dette er absolutt ikke noe hokus pokus, men snarere det motsatte 🙂 

Jeg lager min smoothiebowl-base av soyamelk og frossen frukt – gjerne av den typen du får i frysedisken, men jeg fryser også ned  frukt dersom vi har en del liggende i kjølepskapet som vi ikke får brukt. Etter min mening blir konsistensen på smoothien enda bedre med frossen frukt. Når det kommer til frukt, kan du bare velge det du foretrekker selv, men jeg synes blåbær, banan og bringebær eller jordbær er enkelt og godt sammen. Variasjonene er jo uendelige, du kan også lage utrolig superdeilige smoothies med for eksempel avocado eller sjokoladesmoothiebowl til helgen. Sjekk ut en del av mine oppskrifter HER. Her finner du blant annet en HELT fantastisk variant med pasjonsfrukt, masse grønne smoothies og barnas favorittsmoothie – jeg har lagt ut så mye i løpet de siste årene, så her er det mye snadder! 

Og så til selve toppingen – som tross alt gjør hele smoothien! Tørket kokos, bipollen, kakaonibs, hampefrø, chiafrø og peanøttsmør er det jeg som oftest bruker, men jeg bruker selvfølgelig ikke alt på en gang. Noen ganger blir det også annen frukt på toppen, for eksempel bringebær, kiwi, eple, jordbær – valgmulighetene er så mange og du topper egentlig bare med det du liker. Her om dagen toppet jeg den jo med en proteinbar, noe som også er utrolig godt om du skal kose deg litt ekstra 🙂 Alle disse produktene får du kjøpt på helsekosten, revet kokos får du på dagligvarebutikken. 


Håper du ble litt inspirert! Spør gjerne om du lurer på noe – jeg lever for smoothie bowls *sikle* 🙂 

15 kommentarer

  1. Hvordan får du smoothien tykk? Har prøvd x antall ganger, men føler bare at den blir veldig tynn. Har dog bare prøvd med juice..

    1. Caroline Berg Eriksen

      Bruk melk og yoghurt, eller bare melk – ikke juice

    2. Jeg bruker alltid juice i smoothien, bruker bare litt mindre. Da blir den tykk og fin. Blir tynn hvis du bruker for mye juice. Lagde det senest i dag, med blåbær, jordbær og banan, toppet med bsnanbiter. Super godt. Brukte eplejuice.

    3. Tar du avokado i, blir den deilig og kremete! Og som noen andre nevnte, bruk mindre væske 🙂 Min base er avokado, godt moden banan, frosne bringebær og naturell yoghurt/kokosyoghurt + litt honning. Blir nydelig og kremete!

      1. Lol, ble to forskjellige Line her! Vi er ikke samme person altså, haha..;)

    4. Ikke bruk så mye væske, prøv med proteinpulver(helst plantebasert), da blir den tykkere og mer fullverdig også. Havregryn i smoothien hjelper også. Da får du en tykk og god konsistens..

  2. Har aldri prøvd dette, me tror jeg må det – ser fristende ut 🙂 må smoothien være nylaget eller holder den seg i kjøleskapet noen dager? Ser ikke før meg at jeg klarer å lage dette kl 6 om morgenen før jobb og være stille slik at jeg ikke vekker hele huset med blenderen

  3. Chiafrø og peanøttsmør får man også på dagligvarebutikken 🙂

  4. Åh, nam nam! Til alt! Craver peanøttsmør om dagen, sikkert fordi jeg ikke kan spise det, bah, ammer bebisen min og han får vondt i magen når jeg spiser peanøtter. Typisk når man har skikkelig lyst til å spise det hver eneste dag 😉 Over til noe annet- trente du/dere med PT mest pga innspilling til Bloggerne eller hva var grunnen? Dere er jo så superflink til å variere programmer og trene på egenhånd 😀

  5. Hei. Bruker du rå chiafrø? Jeg trodde jeg måtte latt de svelle:) takk for fin oppskrift!

  6. Ser utrolig deilig ut 🙂 hvilken blender har du?

  7. Bruker aldri melk, men litt eplejuice og mager vaniljekesam, og bær , mango, kiwi og banan , også som topping, pluss tørket kokos og chiafrø, aldri prøvd kakaonibs eller de andre tingene. Må kjøpe inn og smake. Peanøttsmør blir for mektig syntes jeg. Men smoothiebowl smaker utrolig godt og er så lekkert å se på i tillegg

  8. Hva er bipollen godt for?
    Leste før bipolar

    1. Caroline Berg Eriksen

      Det er så digg! Du må prøve! Kan brukes som søtning i bakst etc. også 🙂

  9. Det så deilig ut Et tips for å få smoothiene ekstra kremete og god i konsistensen, tillegg til at det har mange gode helseeffekter er Lechithin pulver. ‍♀️

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *