min favorittfrokost akkurat nå

Jeg får ofte spørsmål om kostholdet mitt, og en klassiker som jeg elsker å starte dagen med (foruten hjemmelaget knekkebrød eller smoothie bowls) er uten tvil chiapudding! Den klassiske chiapuddingen lages ofte med chiafrø og valgfri melk, men den siste tiden har jeg fått så dilla på å blande inn yoghurt også. Vil du vite hvordan jeg lager det? Da er det bare å lese videre 🙂 


du trenger 

♥ 4 ss. chiafrø ♥ 3 ss. yoghurt type gresk ♥ 1 dl. valgri melk (jeg foretrekker soya) 

Så trenger du topping som for eksempel friske bær, moste bær (sukrin + frosne bringebær blandet sammen er helt magisk) eller for eksempel revet kokos, diverse oppskåret frukt og selvfølgelig – kronen på verket – mandelsmør eller peanøttsmør. Denne gangen gikk jeg for sukkerfritt bringebærsyltetøy samt friske bringebær i tillegg til en god del peanøttsmør *sikle* 


Jeg er ferdig med ukens trening også, og er skikkelig fornøyd. Det har blitt 5 gode økter – helt etter planen! Med andre ord – ingen dårlig start på treningsåret 2019. Nå ser jeg frem til helg! 

20 kommentarer

  1. Sara Katrin

    Jeg har prøvd chiapudding før og jeg syns ikke det falt i god smak i det hele tatt. Da brukte jeg kokosmelk og det var helt pyton. Kanskje det blir bedre med mandelmelk og gresk youghurt? Er det naturell youghurt da eller kan man bruke en med smak? Tenkte jeg kunne ha prøvd en variant med mørk sjokolade og kaffe! Blir det godt, trur du?

  2. Det så helt himmelsk ut Hvor lenge skal puddingen stå før den stivner? Eller spiser du den rett etter du har laget den?
    Ha en fin helg

  3. Denne må lagres 😀

  4. Denne kom som bestilt, kjøpte inn chiafrø i går for å lage chiapudding og har begynt å se etter oppskrifter å prøve. Brukte de mye før og fikk så lyst til å da det opp igjen nå når jeg prøver å jobbe inn igjen gode frokostvaner. Etter flere år uten fast arbeidstid har det sklidd helt ut med sene morgener og dårlig/ingen frokost, så årets nyttårsforsett har blitt å sette en god morgenrutine igjen.

  5. Elsker alle former for kjøleskapsfrokost, er så godt! La merke til en ting, du vil spise mindre rødt kjøtt i år og den første oppskriften du la ut var kjøttboller.. vet du ikke har sagt at du skal slutte å spise kjøtt, men synes det var litt artig like vel:p

    1. Sara Katrin

      Det var kjøttdeig av svin, ikke storfe.

      1. Svin er rødt kjøtt.. Ikke at jeg bryr om noen spiser det eller ikke, men rett skal være rett.

      2. Caroline Berg Eriksen

        Det kommer litt an på hvordan man ser det 🙂 I ernæringssammenheng så vurderes det som rødt kjøtt, men i miljøsammenheng gjør det ikke det.

      3. Okei? Det visste jeg ikke! Prøvde å Google meg frem til det, men svin står da oppført som rødt kjøtt på, blant annet forskning.no sine sider? I sammenheng med miljø.. 🙂

      4. Caroline Berg Eriksen

        Produksjon av storfé har et langt større klimaavtrykk enn produksjon av svin. Har skrevet om det her: https://www.carolinebergeriksen.no/2016/01/19/pa-tide-a-gjore-noe-for-klimaet/

  6. Jeg laget chiapudding med havremelk i går og det ble supergodt! Mandelmelk synes jeg er pyton,men havremelken falt i smak

  7. Nam, nam 🙂 Men hvor lenge holder du deg mett på den? Ser ut som en frokost jeg fort ville blitt sulten av igjen 😉

  8. Jeg laget chiagrøt for en uke siden, og brekket meg da jeg fikk det i munnen. Det smaker sikkert det samme som froske-egg. Det var bare ekkelt.

  9. Håper ikke dette er en porsjon, for helseanbefalingen pr dag er 15 gram. Det er ca 2 ss.

    1. Dette lurte jeg også på. Mener dette er noe som er blitt kommentert tidligere på bloggen også. Kom over et innlegg av klinisk ernæringsfysiolog Kristin Søfteland hvor det står at en bør begynne forsiktig og øke opp mot anbefalingene på 15 gram (2 ss) etterhvert, pga fare for allergisk reaksjon. http://xn--ernringsfokus-5fb.no/alle/chiafro-trendy-men-nodvendig/

  10. Liker sånn best med soya melk.. Nam nam..

  11. Tusentakk for et herlig tips! Gleder meg til å prøve oppskrift imorgen:-) Takknemlig for at du poster innlegg tidlig på dagen, kjekt å våkne til lesestoff!! Jeg klarte også 5 økter denne uka, knallgod følelse! Håper dere har en trivelig søndag sammen<3Hilsen en fast leser, som er blitt inspirert og ny leser nå nettop etter å ha sett deg på skjermen i bloggerne i år , du er så god på ord, så varm og raus , intelligent og har virkelig en sans for detaljer! Du er nydelig tvers gjennom, og jeg gleder meg til å følge deg 🙂

  12. Hvilket peanøttsmør bruker du? Lager du selv?

  13. blouse brand?

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *