nyttårsforsett 2019

2019 er i gang og denne mandagen har vært fin – en godkjent førsteutgave i 2019! Jeg har alltid vært et mandagsmenneske, så det passet egentlig ganske fint å starte det nye året i dag 😉 Nyttårsforsett er ikke for alle, og det var flere år jeg tenkte at jeg ikke trengte disse, men er det ikke slik at vi alle har forbedringspotensiale? Jeg er kjempeflink i perioder og skikkelig dårlig i perioder, og sånn er det vel for folk flest. Hverdagene og livet generelt går opp og ned, og nettopp derfor synes jeg det kan være fint å sette seg små forsett. Det trenger ikke å være store greier, men ting som du kjenner at du vil bli bedre på. Likevel er det ingen som sier at du må bli bedre i januar, for meg er i hvert fall nyttårsforsettene noe som forbedres over tid – selv om jeg gjerne skulle sett at jeg gjennomførte over natten. 

Dessuten er det også fullt mulig å se på hver uke som mange ser på et nytt år – hvorfor kan du ikke hver uke si til deg selv at denne uken skal bli bedre enn den forrige? Spesielt dersom du har hatt en skikkelig dårlig uke. Tenk så fint å kunne starte med blanke ark hver mandag, og ikke bare ved hvert årsskifte? Jeg liker i hvert fall å tenke sånn. Dersom jeg ikke klarte alle målene mine den ene uken, vel – da starter jeg bare om igjen neste uke. Og slik blir du (forhåpentligvis) bare bedre og bedre, helt til du tilslutt er i mål 🙂 Her er mine forsett for 2019! 

Organisere – jeg er en kløpper til å skrive ned plan, gjøremål og dagens oppgaver i notater på mobilen eller på lapper som ligger på kontorpulten min. Det gir meg en slags merkelig ro å ha lister, men i år vil jeg skrive ned alt i en bok i stedet. For jobb har vi synkroniserte kalendere på mobilen og det funker som bare det, i tillegg til at jeg skriver ut bloggplanen min for uken og henger den på korktavlen på kontoret hver søndag kveld – men jeg vil også ha en bok som denne, som jeg skriver litt mer private oppgaver i. Jeg elsker det allerede! 

Legge meg tidligere. Hver eneste dag – altså?! Dette punktet var på listen min i fjor også og jeg starter så bra! Hver eneste gang! Klokken 22:00 går jeg på badet, tar et bad, en kopp te – ligger i seng til 22:30. Så går det noen uker, sene arbeidskvelder kommer i veien.. og så dabber det av. Hallo kreativitet klokken elleve på kvelden, lakenskrekk og i seng over midnatt. Det holder ikke mål. Jeg vil ikke ha det sånn. 2019 er året hvor det tar slutt. Det har jeg lovet meg selv. Det er aldri for sent å starte på nytt! Heldigvis. 

Trene i ukedagene – og bare i ukedagene. Jeg foretrekker å trene 4-5 ganger i uken, men noen ganger kan det bli vanskelig å gjennomføre. Den beste løsningen for meg er å kun trene i hverdagene – mandag til fredag – og ha helt fri fra trening i helgene. Det er så koselig når jentene kommer inn i sengen til oss, og vi bare oppholder oss der, leker og surrer (eller at jentene leker på rommene sine og vi bare ligger og nyter det faktum at det er helg) og så lager vi frokost og spiser sammen etterpå før vi gjør noe annet hyggelig. Det er så godt med helg og jeg vil ikke ødelegge den fine rytmen med å stikke av for å trene (bortsett fra teaterøvelse i januar og februar – det må jeg ofre tid til) Så ja – trening i ukedagene er det beste for meg og det har rett og slett blitt en regel. Slik må det være. Så får kroppen restituert skikkelig også. 

Starte med yoga – dette har jeg så lyst til igjen! Nå har jeg ikke gjort yoga siden jeg var gravid med Naia, og jeg savner det. Aller helst vil jeg avslutte dagene mine med det og jeg vet at de har timer på SATS. Lurer på å melde meg inn for yoga på kveldstid og for løpetimer som starter i 6-tiden på morgenen et par ganger i uken, litt for å utfordre meg selv rent løpemessig også. Men vi får se, jeg har jo verdens fineste treningsrom her hjemme, men det hadde vært gøy likevel. Yoga skal jeg uansett starte med i år! 

Planlegge middagsukene hver uke – det er så deilig de gangene vi gjør dette! Å ikke stå og stampe på butikken og lure på hva som skal stå på menyen om bare et par timer. Planlegging er nøkkelen (til så mye) og det gjelder også her. Dessuten – hvor mye sparer man ikke på å ta hele storhandelen på en gang?! Jeg vet i hvert fall at jeg finner minst 10 ekstrating (og kanskje en bok eller et blad til jentene) når jeg stikker hyppige og korte turer innom butikken. Så derfor: planlegge middagsukene OG handle inn alt på mandag. 

Pleie mer kjærestetid – vi er skikkelig flinke på det sosiale synes jeg, men bare vi to sammen kan vi gjerne bli flinkere til. Å bare være kjærester – det er så fint og det er noe alle forhold trenger. Fredag er reservert taco for all fremtid, men lørdagene vil vi bruke mer til å lage middag sammen. Det er så hyggelig! Et glass vin, skjære grønnsaker – du vet 🙂 En annen ting! Vi har ikke vært på kino sammen i hele 2018! Haha! DET vil jeg gjøre mer av i 2019! 

Youtube – dette er en kanal jeg vil bruke mer og jeg har allerede en del ideer og tanker om hva jeg vil skape av innhold der fremover 🙂 Video er så gøy! 

Tidligere innlegg –  jeg vil så gjerne legge ut innhold før klokken 09 om morgen her inne, slik at dere har fine innlegg til morgenkaffen 🙂 

Jobbe mer med veldedighet – spesielt for barn ❤️Det er noe jeg har planer for i året som kommet. 

Rødt kjøtt – fortsette å ikke spise rødt kjøtt, eventuelle unntak må være i spesielle anledninger, om jeg får servert det borte eller andre ting. På generell basis spiser jeg mindre og mindre kjøtt og har flere ganger vært inne på tanken om å bare kutte det ut. 2 kjøttfrie dager i uken er i hvert fall minimum. 


Har du noen nyttårsforsett i år? ⭐️

26 kommentarer

  1. Ingen nyttårsforsetter her i gården!
    Men, jeg lurte bare på hvor kalenderboken din er fra?

  2. Hvorfor vil du kutte ned/kutte ut rødt kjøtt?

  3. Kjøpe gjenbruk, spise mindre kjøtt, kutte alt fra bl.a Cola og Nestle, fly maks to ganger i året, være snill mot alle, fortsette å trene og spise sunt (men også kose meg!), være mer med foreldrene mine, ikke irritere meg over bagateller jeg ikke får gjort noe med:-)

    1. Flotte planer! Bra!

  4. Hvor er den fine boken fra?⭐️

    1. ARK Bokhandel men utsolgt i flere butikker

  5. Veldig spennende med nyttårsfortsetter 🙂 masse lykke til

  6. Flotte nyttårsforsetter som absolutt er til inspirasjon! Her er noen av mine nyttårsforsetter;
    Fortsette med yoga flyt (elsker denne treningsformen!), tilbringe mer tid utendørs i frisk luft, utfordre meg selv litt mer i matveien (det går ofte ofte i det samme), og besøke minst 3 nye steder/land. Praha står høyest på listen!

  7. Leser dette innlegget til kaffen as we speak – for en koselig start på morgenen! Ja til flere tidlige innlegg 🙂 🙂

  8. Har egentlig ikke noe sans for nyttårsforsetter, men ble litt inspirert av deg om å ikke tenke for stort…

    Anbefaler å handle en gang i uka forresten. Det sparer MYE tid (og penger). Dessuten er jeg da flinkere til å bruke det vi har slik at vi kaster mindre. Vi har måttet ta handledagen på torsdag kveld for å ikke ha masse snacks tilgjengelig i uka. Da vi handlet på mandager spiste vi opp alt før helga eller vi lot være å handle snacks, men måtte da i butikken på fredag for å kjøpe godis. Haha!

  9. Mange fine nyttårsfortsett du har. Her er det også en lang liste… ikke for at alt skal gjennføres fra dg én men i løpet av året.
    – ukentlig middagsplannlegging og inn kjøp
    – kjøp oss hus/leilighet
    – bytt jobb/ begynn på videre utdanning for å komme meg vekk fra turnus livet som stjeler så mye tid fra familien min (sykepleier)
    – null brus/chips/godteri i ukedagene.
    – planlegg og bestill sommerferie i god tid i år.
    – ‘de-clutter’ leiligheten… organisere og gi vekk.

  10. Hvorfor svarer du ikke?
    En annen ting, når får vi vite om det hemmelig oppdraget til deg, Jan Thomas og han bloggeren, som du nevnte for et 1/2 år siden ca? Husker også at du nevnte et hemmelig oppdrag, som var det største du hadde fått som du skulle avsløre for ca 1 år siden. Det hørte vi heller aldri noe mer om, mener jeg.. Da du skrev om det var du og LK på reis alene, til Paris? Flere gjettet at det var et samarbeid med Apple. Er sååå veldig nysgjerrig på hva disse oppdragene var, har det gått meg hus forbi?

  11. Siste punktene likte jeg veldig bra! Kutte kjøtt både for miljøet, dyrene og egen helse og veldedighet! Tommelen opp!

  12. Jeg har selv begynt å legge meg tidligere og det er SÅ deilig! Før måtte jeg bare se den og den serien,men nå er det bare deilig å legge seg tidlig. Så jeg våkner i 6-tiden og er uthvilt,og det er så digg!

  13. SÅ hyggelig med nye innlegg til morgenkaffen! Heia deg:)

  14. Har ikke nyttårsforsetter..lengere.
    De blir aldri noe av! Syntes det jeg ønsker skal bli bedre, kommer av seg selv egentlig utover mnd som går! Det er reisen her i livet for min del:) For all del, all kreditt til dere som klarer det:D
    Har selv kuttet ut rødt kjøtt, men det var ikke planlagt, det besteme kroppen seg for seg selv:)

  15. Hvis du vil komme igang med yoga, så vil jeg gjerne anbefale Yoga with Adriene. Søk henne opp på YouTube- hun har alt fra 7 minutt lange videoer (bl.a for kveldsyoga, hofter, etter løpetur, før løpetur, morningsmeditasjon og «stress relief») til 50 minutts videoer. Nå har hun i tillegg en 30 dagers opplegg med ny video hver dag kalt Dedicate. De to første videoene er litt lange, men det er mye snakking. 7 minuttersvideoene er GULL og noe det er lettere å lage plass til i en travel hverdag. Gi det et forsøk! Tvitvi med nyttårsforsettene, og godt nytt år!

  16. Nyttårsforsett er mest inspirerende om det er noe du skal starte med, ikke slutte med…

    Så mine nyttårsforsett er:
    «Ett år på tur» En naturopplevelse med overnatting i måneden sammen med mann og barn.

    Drikke mer vann

    Holde meg til en dag i uka hvor jeg spiser snop/tar et glass vin

    Trene styrke minst to ganger i uka

  17. Ingen nyttårsforsetter her, generelt bare en ny start av det som funker. Veldig fin bok, kjenner jeg kunne tenkt meg selve boken, men for meg/oss som jobber full dag er det ingen vits med skrivekalender privat. Ettermiddagsavtaler holder telefonen oversikt over. Har jo allikevel aldri tid til å se i kalenderbok annet enn i jobbsammenheng. Innlegg før ni om morgenen til morgenkaffen er fint for turnusarbeidere/hjemmeværende, for meg går det helt greit samme når innleggene kommer, skal det være til morgenkaffen må det være før 7 ;). I dag ble innlegget lest i en pause mellom møter, med kaffe til 😀

  18. Ja til flere morgeninnlegg <3
    Mitt eneste nyttårsforsett er å legge meg tidlig og være oppe å hoppe rundt 6 – tror mye annet vil komme av seg selv da, mye vil bli forandret til det bedre av dette.
    Det og å drikke MASSE vann!!
    Heia morgenfugler!

  19. Jeg kjøpte boka på Notabene idag 🙂

  20. Hei Caroline! For et fint innleggJeg ble skikkelig inspirert! Takk

  21. Så fine nyttårsforsetter! Jeg har også planer om å spise mindre kjøtt og prøve meg på yoga. Tenkte å prøve 30 Days of Yoga med Adriene på youtube 🙂 Har hørt det er skikkelig bra!

  22. Takk for inspirasjonen – mange flotte nyttårsforsetter der! Mine er:
    – Declutter huset. Med snart tre barn bruker jeg for mye tid på rydding og organisering av skap, skuffer, boder, bilder, klær, kontor, etc. Nå er det slutt på å eie ting vi «kanskje får bruk for en gang». (Anbefaler serien Opprydding med Marie Kondo på Netflix!)
    – Mindre matsvinn, bli flinkere til å være kreativ med det som er kjøleskapet. Positivt for miljøet og lommeboka
    – Øke fondsparing og andre langsiktige investeringer
    – Ta minst en feriedag i året med hver av barna alene, slik at vi to kan ha egentid en hel dag på stranda, i marka, i bassenget eller liknende<3

  23. Ble inspirert av flere av nyttårsforsettene dine. You go!!

    Hvor kjøper du greengate? Er det på en spesiell hjemmeside? Har så lyst på sånne kopper!

  24. Hei,
    Ja, om du vil at folk skal lese blogginnlegg med morgenkaffen må det være vesentlig tidligere ute en kl 0900,for min del har jeg vært på jobbb halvannen time. Morgenkaffen er kl0630, ca. Tror altså atde aller fleste drikker morgenkaffen sin lenge før 0900.

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *