work out, smoothie – the usual

I dag var jeg litt senere på mølla enn planlagt, men jentene våknet før de pleier, så da ble det ordning av hår før jeg fikk muligheten til å trene 🙂 Egentlig fristet det med uteløping, men i går kveld startet jeg å se en kjempeskjønn film som jeg måtte se ferdig i dag – Set It Up! Veldig enkel og samtidig romantisk søt 🙂 Jeg elsker lykkelige slutter og de typiske romantiske handlingene hvor alt ser ut til å gå dårlig midt i filmen, men så ender det bra. Elsker det spesielt når jeg bare skal se noe alene og når jeg løper. Da orker jeg ikke noe som er heavy. Med Lars-Kristian er alltid kategorien en helt annen – og det er selvfølgelig bare fint. Godt å variere med filmer som har en mening også – utover det romantiske 😉 

Jeg var helt kjørt etter dagens økt! Kjenner det fortsatt i hele kroppen. Jeg gjorde oppvarming på 30 minutter som bestod av intervaller, og deretter sirkeltreningen med til sammen 200 jumping jacks, 100 mountain climbers, 120 donkey kicks (60 på hvert bein), 60 push ups og like mange gående utfall 🙂 Alt unnagjort på ca. 20 minutter. Det er så digg med kjappe økter som det. Min absolutte favoritt! 

Etter trening-smoothien laget jeg på 3 bananer (2 og en halv, ettersom jeg spiste halve mens jeg stod her) en hel kurv med jordbær og vaniljemelk. Delte med Lars-Kristian 🙂 Så forfriskende! Du må prøve å lage den du også, sommerfrisk, enkel og supergod 🙂 


Nå holder vi på å rigge til videoblogg, så det står på planen resten av arbeidsdagen 🙂 Håper deres tirsdag er fin og full av sol! 

44 kommentarer

  1. Wow, dear Caroline! Your workout is really hard and you deserve the smoothie!
    xx Rena
    http://www.dressedwithsoul.com

  2. Bare litt konstruktiv kritikk- hadde vÊrt bedre om du brukte mindre smileys i innleggene dine. Synes det gir et dÄrlig helhetsintrykk!

    1. Caroline Berg Eriksen

      Takk for tilbakemeldingen 🙂 Liker smileysene, jeg 🙁

      1. Fint med smileys. Men ikke isteden for punktum og komma, vel? Teksten ser uferdig ut nÄr du bruker smileys i stedet for tegn. hvorfor ikke i tillegg til?

    2. Fortsett med smileysene! 🙂 Glede og smil kan vi ikke fĂ„ for mye av!! 😀

  3. Smoothies’ene dine er alltid et sikkerstikk;-)

  4. Blir du ikke sponset med treningstĂžy lengre?

  5. Er det noen spesiell grunn til at du bruker soyamelk? Har smakt det en gang og synes det smaker pyton!

    1. Caroline Berg Eriksen

      Synes du det? Jeg ELSKER soyamelk! Denne med vanilje gjþr seg virkelig i smoothie. Soyamelk generelt har en naturlig sþt smak som for meg passer veldig bra i smoothies 🙂

  6. Enig i at det er bedre Ä lese teksten uten sÄ mye smileys

  7. Liker sĂ„ godt smiley’ene!!!! Blir mer liv

  8. SĂ„nn generelt: Tar du bilder fĂžr eller etter du har trent?

    1. Caroline Berg Eriksen

      Begge deler, kommer helt an pĂ„ 🙂

      1. Du ser alltid sÄ fresh ut.
        Etter trening her i gÄrden er ansiktet rÞdsprengt og treningsklÊrne har svettemerker bÄde her og der for Ä si det sÄnn.

  9. Caroline Berg Eriksen

    Tulla: tusen takk for det 🙂 Jeg har tatt bilder rett etter trening flere ganger, for eks. nĂ„r vi trener pĂ„ FSC er det som regel timer etterpĂ„, sĂ„ da knipser vi med en gang. Og sĂ„ etter halvmaraton i fjor for eks. Svett og glad 🙂 Det er vanskelig med synlige svettemerker pĂ„ en sort bh som her, men jeg har flere ganger for eks. snappet / story pĂ„ instagram med tydelig svette klĂŠr og svett ansikt 🙂 Jeg gidder ikke Ă„ trene hvis jeg ikke skal svette, sĂ„ det skulle bare mangle 🙂

  10. Det hadde vért enda tþffere dersom du tok ordentlige pushups 🙂

    1. Caroline Berg Eriksen

      Haha, ja! Enig i det. Trener meg opp nĂ„ 😉 Getting there!

  11. SÄ Set It Up i gÄr jeg, ogsÄ, sÄÄÄ sÞt Og kjÞr pÄ med smil, det kan man vel aldri fÄ nok av?

    1. Caroline Berg Eriksen

      Veldig sĂžt film <3 Men Kissin Booth er enda sĂžtere! Om du ikke har sett den, mĂ„ du! Stort smil 😉

  12. Jeg liker ogsÄ soyamelk, men har hÞrt at det kan ha hormonforstyrrende effekt? Er det noen som vet mer om dette? ?

    1. Caroline Berg Eriksen

      Det har det ikke 🙂

      1. ForeslÄr at du leser deg opp pÄ ting fÞr du svarer. Denne holdningen som du har om at du vet alt og har alltid rett, er veldig lite sjarmerende.
        Du er faktisk den vĂŠrste bloggeren da det gjelder det.
        http://tradisjonskost.blogspot.com/2014/03/soya-er-utrivelige-greier-hvorfor-br.html?m=1

        Eller sÄ kan du jo google.
        Litt mere ydmykhet hadde kledd deg

      2. Caroline Berg Eriksen

        Jeg tror du har godt av Ä vÊre litt mer kritisk til kildene dine, Therese. Siden du linker til refererer videre til mange konspirasjonsnettsider og er pÄ ingen mÄte en god kilde til kunnskap. Var jeg deg ville jeg tatt det som stod der med en stor klype salt.

        Det er ingen fare forbundet med Ä innta soya og det er ingenting som tyder pÄ at det pÄvirker kjÞnnshormoner negativt.

        http://www.friskogfunksjonell.no/soyaprotein-ostrogen-og-uteliggere-hvorfor-du-skal-vaere-obs-pa-feilkilder/

        SÄ fÄr du bare vÊre sÄ oppgitt pÄ meg som du bare vil, men den rype feilinformasjon som du sprer her er ikke greit, i hvert fall ikke nÄr du angriper meg i tillegg.

      3. Caroline Berg Eriksen

        https://www.ncbi.nlm.nih.gov/m/pubmed/20378106/

        – In contrast to the results of some rodent studies, findings from a recently published metaanalysis and subsequently published studies show that neither isoflavone supplements nor isoflavone-rich soy affect total or free testosterone (T) levels. Similarly, there is essentially no evidence from the nine identified clinical studies that isoflavone exposure affects circulating estrogen levels in men. Clinical evidence also indicates that isoflavones have no effect on sperm or semen parameters, although only three intervention studies were identified and none were longer than 3 months in duration. Finally, findings from animal studies suggesting that isoflavones increase the risk of erectile dysfunction are not applicable to men, because of differences in isoflavone metabolism between rodents and humans and the excessively high amount of isoflavones to which the animals were exposed.

      4. Det var et eksempel. Googler du finner du mange flere, men du kan ikke selv konkludere med et svar da forskerene ikke blir enig. Men det er jo typisk dere, dere vet best!!

      5. Caroline Berg Eriksen

        Therese: Om du Google sÄ finner man stort sett det svaret man selv Þnsker Ä finne. Der behÞver ikke Ä bety at det er riktig. Leter du godt nok sÄ finner du kilder som hevder jorden er flat, det betyr ikke at pÄstanden er riktig.

      6. Nettopp! Det du finner behÞver ikke nÞdvendigvis Ä vÊre riktig.. gjelder vel ogsÄ deg, Caroline? Man har ikke alltid rett.

      7. Caroline Berg Eriksen

        Nei, derfor er det viktig med kildekritikk. Å linke til en blogg som bruker velkjente konspirasjonssider som f.eks Mercola som referanse er ikke Ă„ utvise kildekritikk.

      8. Cathrine

        Hvorfor hvorfor hvorfor leser Therese denne bloggen??? Hvis hun misliker dere sĂ„ mye som hun gir uttrykk for, bĂžr hun holde seg langt unna! Jeg syns det er helt latterlig meningslĂžst Ă„ kommentere sĂ„nt! Tror ikke hun har det bra med seg selv, som har behov for Ă„ snakke sĂ„nn til andre. Vil tro hun er sjalu pĂ„ suksess, og det er jo synd for henne stakkars! 🙁

  13. Hvor mye soyamelk bruker du til den oppskriften? En slump?

  14. Hvordan klarer du Ä holde hÄret ditt sÄ vakkert hele tiden? Vasker du det hver dag?

  15. BarnehagelĂŠreren

    Soya inneholder fytoÞstrogener plantehormoner som kan pÄvirke kroppen din.Litt statistikk fra det landet som spiser mest soya iverden Japan, knyttet til forskning om soya publisert i legetidsskrifter.
    Det er det landet i verden med mist bryskreft.
    Ca. 20-30% av kvinnene oppleve4 overgansplager mot 70% i resten av verden.
    Mange bruker soya mot overgangsplager og opplever god effekt av det.
    SÄ om soya pÄvrker hormonene dine sÄ er det pÄ en positiv mÄte tenker jeg.
    Det stemmer at de som har lavt stoffskifte eller forstÞrret skjolbrukskjertel blir anbefalt Ä unngÄ stort forbruk soya.
    Jeg har ikke funnet noen Ăžvre grenseverdier over hva som er stort inntak av soya.
    All mat vi spiser pÄvirker jo kroppen vÄr.
    Soya i moderate mengder er er nok ikke farlig.
    Jeg er nok mer bekymret for unĂždvenige tilsettningstoffer og rester av sprĂžytemiddler i maten.

    1. sÄ, konklusjon din er at det har hormonell pÄvirkning?

      1. BarnehagelĂŠreren

        Forskningen kan tyde pÄ at jevnlig bruk av soya over tid kan pÄvirke hormonene dine ja. Da er det snakk om stort inntak av soya kanskje opp til flere ganger og dagen.
        NÄ er det kroppen selv som produserer hormoner sÄ pÄ hvilken mÄte soya virker vet jeg ikke, men mulig at det bidrar til balansen mellom ulike hormoner.
        Alle typer grĂžnnsaker og frukt vi spiser inneholder naturlig nok stĂžrre eller mindre mengnder ulike typer plantehormoner.

      2. I sÄfall er det et godt bevis pÄ at cbe.no ikke bÞr vÊre sÄ bastante i sine uttalelser.

      3. Caroline Berg Eriksen

        At noe har en sammenheng betyr ikke at sammenhengen er kausal. Norge er f.eks et av landene med hÞyest inntak av melk, og samtidig ogsÄ et av landene med hÞyest forekomst av benskjÞrhet. Det betyr ikke at melk pÄvirker bentettheten i kroppen negativt. Uansett var pÄstanden min at soya ikke har en negativ hormonforstyrrende effekt. At fytoÞstrogener kan beskytte mot f.eks brystkreft og ha en positiv effekt er jo noe helt annet.

      4. Mange mener melk fra ku er en stĂžrre bekymring nĂ„r det kommer til hormoner – kumelk er tross alt morsmelk fra en hormonell ku som nettopp har fĂždt og som er laget for at kalven skal vokse seg stor og stek fortest mulig. Mennesker er det eneste pattedyret som drikker morsmelk i voksen alder, og at pĂ„ til drikker vi morsmelken fra en annen dyrerase. SĂ„ er det hormonell melk du er redd for, ville jeg vurdert Ă„ bytte til feks havre- eller mandelmelk.

  16. Hei 🙂
    Spiser du bare smoothie etter trening? Jeg spĂžr fordi jeg lurer pĂ„ om det er nok energi etter en treningsĂžkt? Da vil jeg isĂ„fall starte med det samme, da jeg er veldig glad i smoothie 🙂

  17. Hvor mye vaniljemelk?

    1. Caroline Berg Eriksen

      Det kommer an pĂ„ hva slags konsistens du Ăžnsker, jeg heller bare pĂ„ til jeg fĂ„r Ăžnsket mengde / smak 🙂 Vet dessverre ikke akkurat hvor mye jeg brukte :/

  18. Da mÄ du se pÄ det du skriver for pÄstanden var at soya hadde pÄvirkning pÄ hormonsystemet noe du bastant skriver « det har det ikke». Artikkelen du henviser til er om Menn og fortfatteren har fÞr stort sett studert Asiatere, sÄ om det hadde vÊrt samme resultat pÄ norske kvinner kan man jo stille et stort spÞrsmÄlstegn ved. Alle med bitte litt erfaring fra forskningsfeltet ville stilt seg kritisk til en slik enkel konklusjon.

    1. Caroline Berg Eriksen

      SpÞrsmÄlet var om det hadde en hormonforstyrrende effekt, ikke om det pÄvirket hormonsystemet. Med en forstyrrende effekt, og ut i fra mÄten spÞrsmÄlet ble stilt, sÄ gÄr jeg ut i fra at det menes en negativ effekt.

      Men jeg kan vĂŠre enig med deg i at det ikke er spesielt overfĂžrbart Ă„ linke til en studie pĂ„ menn fra Asia 😉

      1. SkjÞnner ikke forskjellen pÄ hormonforstyrrende effekt og pÄvirke hormosystemet jeg.. for meg er det en og samme sak.

      2. Caroline Berg Eriksen

        NÄr man snakker om en hormonforstyrrende effekt sÄ snakker man som regel om en negativ effekt, https://en.wikipedia.org/wiki/Endocrine_disruptor. MÄten spÞrsmÄlet ble stilt pÄ tilsa ogsÄ dette. At komponenter i soya kan pÄvirker kroppens hormonsystem og beskytte mot f.eks brystkreft var neppe det vedkommende siktet til.

        Men jeg skjĂžnner ikke hva som er poenget med Ă„ diskutere semantikk?

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *