gleden ved trening

reklame: inneholder sponset treningstøy xlife 

Da var plutselig store deler av torsdagen allerede forbi, herlighet så fort denne uken går! Jeg startet dagen min med trening – den beste staren jeg kan få. Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har sagt at trening er viktig for meg, men det begynner nok å bli en del ganger nå 🙂 Det gir meg så mye! Selvfølgelig er det flott med en trent kropp, men for meg er det så mye mer! Det er egentid, det er motivasjon, det er inspirasjon, glede, lykke, energi! Nå som Naia har blitt eldre merker jeg hvor mye energi det tar å ha to barn. Ikke at det kom som en overraskelse, jeg elsker å ha to barn og jeg elsker å være mamma, men jeg kjenner på hodet mitt når jeg legger meg om kvelden at det er fylt med så mye mer enn før. Tanker, følelser, bekymringer, oppdragelse, jobb, hendelser, lek, latter, kjærlighet, øyeblikk. 

Heldigvis er det meningsfylte øyeblikk og et hjerte som er fylt med mer kjærlighet enn noen gang, men jeg kjenner også at jeg trenger mer søvn og mer energi enn for noen år siden, fordi jeg bruker mye mer i løpet av en dag og gir mye mer av meg selv enn noen gang – og trening gir meg det overskuddet og den energien jeg trenger – i tillegg til alt det andre. Det er derfor jeg trener! En dag uten trening er en dag uten mening – nesten. Jeg trener ikke hver dag, men jeg foretrekker å trene mandag til fredag og kjenner godt de ukene eller dagene hvor treningen ikke går som planlagt. Jeg blir trøtt, fortere sliten (ofte kan jeg føle for å legge meg sammen med barna, men det kan jo aldri skje) og noen ganger blir jeg ganske sur også. Altså, ikke på de rundt meg, men Lars-Kristian kan helt sikkert merke på meg at noe ikke er helt som det skal. Og gjett om jeg kjenner det selv også! Og det skal ikke mye til. Jeg trenger ikke å løpe mil etter mil eller legge bak meg tunge styrkeøkter på over en time. En effektiv 45-minutters økt er gull for meg, jeg foretrekker jo også å være effektiv. Det gir meg noe! Effektivitet er rett og slett stikkordet for det meste i min hverdag og det funker som bare det 🙂 

Jeg vet at mange sliter med motivasjonen og har så lyst til å gjøre noe for å dele den samme treningsgleden som jeg kjenner på. Det er faktisk en del av dere som sender meg meldinger på både instagram og snapchat og etterspør treningsgleden min og om jeg ikke kan dele den med dere – og det vil jeg så gjerne! Jeg vil at du skal ha den samme følelsen som meg etter trening og kjenne at det gir deg noe. Men hvordan gjør jeg det best mulig? Det er mange som liker øktene jeg deler og det er så gøy – men er det nok? Eller vil dere ha noe annet treningsrelatert også? Tips til diverse? Fortell meg gjerne! 


Tidligere i dag fikk vi forresten opp quotes på speilet på treningsrommet vårt nede og det ble så kult! Gleder meg til å vise dere mer 🙂 

23 kommentarer

  1. Therese

    Du burde prøvd gradert bak og litt skrå bob, du er så nydelig med halv langt hår. Skulle ønske eg og kledde det så godt
    🙂
    Ha en fin dag videre

  2. Dear Caroline,
    I know what you mean as my training makes me happy, too!
    xx Rena
    http://www.dressedwithsoul.com

  3. Så på instagram hvor du trener med boksebagen, du har svak teknikk i både slag og spark. Foreslår at du trener mye på teknikk for å få mer kraft i bevegelse.

  4. Hvordan hadde du fått kabalen til å gå opp vist du og LK hadde hatt «normale» jobber, type kl 08:00-16:00, med noe reisevei til og fra jobb og barnehage? 🙂 Der husarbeid og må inkluderes, samt mannens trening. 🙂

    1. Da hadde hun vel bare trent før eller etter, døgnet har 24 timer og en arb.dag ca 8 timer for de fleste.

    2. Hadde ikke prioritert «mannens trening» hvertfall, min trening prioriteres på lik linje.

      1. Vist man begge må trene på kvelden, og en må være hjemme med barna, så bør vel man dele på kveldene? Kan bli knapt med tid på morningen når alle må være ute av huset, stellet og klar til klokken er sju.

  5. Treningsglede er viktig! Viktig for motivasjonen, og motivasjon er igjen viktig for å orke. Jeg trener både for å gå ned i vekt, bedre helsen min og av medisinske årsaker. Det er ikke alltid verken ork eller motivasjon er på topp, men jeg VET at når jeg først er igang er det jo faktisk ganske så ok å få brukt kroppen. Og følelsen etter en vel utført treningsøkt er rett og slett deilig 🙂
    Liker veldig godt at du skriver om trening, kosthold og en sunn hverdag, og også legger vekt på god og nok søvn – er så viktig!

    1. Gir meg over av slike kommentarer… Man får til det man vil og det handler vel stort sett om prioriteringer?! Nå er jo Caroline og Lars Kristian så «heldige» og gode i det de driver med at de har klart å skape noe eget, og er så heldige at de kan styre dagene sine mye selv!

      Merkelig at folk alltid skal spekulere i hvordan andre skulle klart seg dersom «ditt og datt»?!

      1. Regner med det er meg du «kjefter» på.
        C lurte på hva leserne trenger for å bli mer motivert, jeg skriver dette. At du angriper meg på denne måten hører ikke hjemme.
        Vist ikke C ønsker å «spekulere» i dette, kan hun faktisk skrive dette selv.

  6. Viktig å finne en aktivitet du synes er gøy å trene.
    Og er man ikke vant med å trene kan trening hver dag bli i meste laget – demotiverende. Viktig å starte forsiktig og så bygge seg opp gradvis.

  7. Caroline

    Når kommer del 2 av spørsmålsrunden? 🙂 Gleder meg! Gleder meg også til påske-vlog 😀

  8. Alenemoren

    Jeg sliter med å få tid til å trene i hverdagen. I tillegg har kroppen begynt å stritte litt imot. Tar gjerne imot noen tips om du har! Elsker egentlig å trene. Jeg er alenemor. Har to små barn og er hjemme med minste datter som ikke har fått barnehageplass enda. Det er bare rundt 5 timer søvn hver natt og morgen starter ca 06 med barna. Levere i barnehagen og gå i åpen barnehage med minste. Så sover mini 1,5 timer hjemme. Da må jeg få spist litt og vasket klær, og hvilt litt selv også for å orke resten av dagen. Og så fortsetter dagen slik dager går med to barn: Mye kos og moro og veldig hektisk. Til begge sover klokken 20 og jeg er komplett utslitt og trenger litt TV-tid. I perioder har jeg migrene som blir verre av trening. Tester 7-minutters treningsapper nå, og får det til ca hver tredje dag. Hvordan finne energien, tiden og motivasjonen til å trene hver dag i hverdagen min? Alle råd tas imot med stor takk.

    1. Marianne

      Tar meg friheten til og svare her da jeg også er alenemor. Et tips er treningsstudio da de fleste stuidoer barnepass. Bare der har du er hav av muligheter og barnet ditt har det gøy også. Jeg vet det virker slitsomt men det blir lettere og stå opp kl. 06 med et par gode treningsøkter i uken. Lykke til!

  9. Jeg sliter ikke med motivasjonen til å trene men jeg kjenner meg ikke igjen i det du skriver om at trening gir deg overskudd. Set har trening aldri gjort for meg. Jeg blir kjempesliten og må legge meg ned i en time for å komme til meg selv etter en treningsøkt på 30-45 min. Ingenting heavy, litt løping litt trapper litt styrke men det slår meg helt ut:(

    1. Jeg har det likedan som deg. Så bare vit at du ikke er alene, om det kn være noen trøst 🙂

  10. Anniken

    Jeg ønsker meg mer detaljert treningslogg fra deg! Noe ala du gjorde for noen år siden da du skrev treningsuka di. 🙂

    Jeg liker også å løpe først og trene litt styrke etterpå, men jeg trenger sårt inspo til sånne økter. Sliter ikke med motivasjon, mer inspirasjon. 🙂

  11. Skulle gjerne hatt innlegg med ‘treningsprogram’.. Både hjemme og på senter. Jeg trener en del nå, og får hjelp via en Pt. (Heldigvis:p). Men jeg sliter veldig med å sette opp effektive øvelser for meg selv. Fex ben en dag, armer en annen dag, eller full kropp. Jeg ender som regel opp med de øvelsene jeg kan allerede, uten å ‘skille’ mellom kroppsdeler.. Hvis dette gir mening :p Haha. Det jeg gjør har gitt meg store resultater, så det funker jo absolutt! Men føler det kanskje er mer effektivt med en ‘ordentlig’ plan per økt.. Kanskje også i forhold til restitusjon?

  12. Å kjenne på gleden etter en endt treningsøkt kan ikke sammenlignes med mye. Men likevel er det ofte vanskelig å motivere seg, det kjenner jeg på. Og med to barn synes jeg det er vanskelig å finne tiden. Jeg håper derfor å få til mer hjemmetrening, og lurer på om du kan gi flere tips til trening man kan gjøre hjemme, som ikke krever mye utstyr? Eventuelt tips til enkelt utstyr som ikke koster skjorta og tar mye plass, og øvelser til disse? På forhånd takk:-)

  13. Hej Caroline. Jag älskar också att träna. Jag är student och det sliter på min rygg och nacke så jag ‘måste’ egentligen träna 5 dagar i veckan, MEN jag sliter dessvärre ofta med ork och motivation efter en dag i skolan, och på morgonen är jag ju så fokuserad på studierna, som är vanskelige och alltuppslukande. Så för min del har jag haft stor glädje av träningsrelaterat pepptalk du har haft tidigare, i form av tex. «early bird» och löpnings-pepp o.l. Jag vill gärna komma mig ut å jogga oftare, och om jag hade fått en spark där bak till å klara å styrketräna på morgonen, ja det hade varit guld för mig! Också inlägg som «hur klara och hålla sig motiverad/strukturerad/variera träning hade varit väldigt uppskattat av mig. Tack för en bra blogg. Du är bra! Kram, Ida

  14. Hei!
    Så enig med dette du sier om trening! Virkelig en ting å prioritere!
    Kan jeg spørre om dere har begynt å redigere bildene deres annerledes? Helt fantastisk lys og farger de siste ukene 🙂

  15. Hei Caroline 🙂
    Jeg er veldig glad i treningsmotivasjons-innleggene dine, de har fått meg opp av sofaen når jeg har trengt det. Jeg brukte søk-knappen her nylig da jeg trengte motivasjon for å komme i gang med trening etter en lang pause. Jeg savner et litt mer generelt motivasjonsinnlegg med andre mål enn trening, f. eks jobb eller andre ting man kan oppnå i livet 🙂

  16. Kristina

    For å svare på det å ha en 08-16 jobb og to små barn:

    Jeg og mannen min jobber begge i Forsvaret som betyr 8-9 uker med øvelse i året, samt 07:30-15:30 i «vanlige» uker. Vi har også to barn på to og fem år.

    En vanlig dag står vi opp klokken 05:30 (les: jeg står opp mannen sover til frokosten står på bordet klokken 06:30), kler oss og spiser frokost sammen, så bærer det avgårde til barnehage og jobb (nå skal det sies av vi er så heldige at det er inkludert tid til trening opp til to timer i løpet av en arbeidsuke, men ser at de fleste statlige har dette). Så er det å hente i bhg, lage middag, spise middag og lek. Så starter vi leggingen rundt klokken 18:00. Da skal minstemann i seng, før storebror legges rundt 18:30. Den som tar minstemann trener først, så trener den andre etter h*n er ferdig. Vi har slynge, mølle og noen få vekter som gjør det mulig å ha et komplett treningsopplegg hjemme. Når snøen smelter her i nord kan vi også få til å løpe ute. Så, når begge har trent i ca 45-60 min har vi en til to timer med kvalitetstid foran tven 😉 Dette gjør vi da to til tre ganger i ukedagene, mens helgene er mer fleksibelt. Så, det går virkelig an å trene, både mye og sammen, mens man har barn – bare man vil det nok 🙂

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *