a smoothie a day (we’re going on vacay)

God morgen, fine lesere! Nå er vi på flyplassen og turen går til Rhodos! Der har vi leid et hus sammen med gode venner som allerede befinner seg på et hotell i nærheten, så vi har leid bil og skal plukke dem opp på veien. Hvor hyggelig er ikke det? Jeg gleder meg 🙂 Jeg hadde så lyst til å oppdatere dere i går, men tiden strakk ikke til før jeg skulle legge meg, og da tenkte jeg det var bedre å vente til i dag.

Jeg hadde en avtale i Oslo i går og den hadde jeg der fordi vi likevel skulle inn dit og overnatte på hotell som vi pleier før tidlige flyavganger, men ettersom bookingansvarlig (herunder Mr. Eriksen) satt seg ned for å booke overnatting til oss dagen FØR vi faktisk trengte den, så kan du jo trygt si at den planen gikk i vasken. Omtrent hele landet er jo på ferie, selvfølgelig er det ingenting ledig! Det var på håret at vi fikk parkeringsplass på Gardermoen, men det klarte han å trylle frem til oss (sånn sett er han tilgitt) og derfor stod vi opp skremmende tidlig i dag i stedet, ettersom vi måtte kjøre direkte. Det vil si, vi stod opp i natt. Og nå har vi vært våkne altfor lenge allerede, men det går liksom helt fint når vi likevel skal noe så bra som på ferie 🙂 Jeg gleder meg til å ta dere med! 

Hæ, bilder av smoothie i denne bloggposten, tenker kanskje du? Ja, for jeg må dele denne med dere! Den kan ikke sammenlignes med den forrige smoothieoppskriften jeg postet, men den er NESTEN i nærheten. Nesten. De dagene jeg trener på morgen eller på formiddagen, elsker jeg å følge opp med en smoothie som er lett å smelle sammen og som smaker bra. Den skal være frisk, den skal mette og jeg skal ikke gå lei av den. Jeg har min favoritt allerede og det ER så gøy at så mange av dere elsker den like høyt som meg! Jeg får daglig snaps av dere 🙂 Den finner du oppskriften på HER, men denne grønne skjønnheten skal du få oppskriften på nå! 


til 2 glass trenger du 

♥ 10 isbiter ♥ 2 dl. soyamelk ♥ 2 bananer ♥ 1 avocado ♥ 2 ss. honning 

Knus isbitene i en blender først og tilsett deretter bananer, avocado, soyamelk og honning. Hell i glass og nyt! Er så digg! 

– nyt søndagen og finværet, vi sees fra Rhodos – 

19 kommentarer

  1. Gleder meg til å høre fra Rhodos. Vi reiser dit i september 🙂

  2. Heii! Hvor er den tettsittende stripete kjolen din fra som du snapper i foran speilet??? Dritfin! 🙂 god ferie!

    1. Kunne du være så snill å svare??

  3. What a lovely skirt and striped dress you’ve got in the morning with a snap video where you bought them

  4. Gleder meg til oppdateringer fra Rhodos, ha en fin ferie uke 🙂

  5. God ferie til deg og din familie.

    1. Caroline Berg Eriksen

      Tusen takk 🙂

  6. Kos dere så mye på ferie, Caroline <3 Er det ei som fortjener nok en tur til varmere strøk så er det deg! Du jobber året rundt! Selv på ferie 🙂 Gleder meg til å bli enda mer inspirert av bildene som kommer dagene fremover <3

    1. Caroline Berg Eriksen

      Tusen takk, Ingrid 😀 Det var hyggelig å høre <3

  7. Bruker du soyamelk uten søtstoffer?

  8. Ranveig

    Nam, denne skal testes ut 🙂 hvilken honning bruker du?
    Ha en superfin ferie 🙂

    1. Caroline Berg Eriksen

      Akasie 🙂

  9. http://www.regnskog.no/no/om-regnskogfondet/dette-mener-regnskogfondet/dette-mener-regnskogfondet-om-soya/problemet-med-soya

    Går det an å bruke vanlig melk i alle oppskriftene dine der det står soyamelk? Har ingen erfaring med soyamelk. Hvorfor brukes det fremfor vanlig melk? Oppskriften så god ut :). Vet du om soyamelk som ikke går ut over regnskog?

    1. Hei Hilde,

      Om du drikker vanlig melk kan du tenke på at den melken er produsert av kuer. Alle kuer i Norge får kraftfor – de fleste norske kuer henter omtrent 50 prosent av energien fra kraftfor, andre mindre. det er mulig det finnes en eller to produsenter i Norge som bedriver «grass-feed-dairy», men jeg vet ikke om noen slike. Kort sagt. når du kjøper meieriprodukter i butikken er de delvis et produkt av kraftfor. I kraftfor til ku brukes det soya som proteinråvare. når energien skal gjennom kua for å produsere melk før du drikker den, kreves langt mer soya enn om du drikker/spiser soya direkte. Om du vil være helt sikker på å unngå å «legge beslag» på regnskog i det hele tatt gjennom ditt forbruk bør du derfor holde deg unna alt av meieriprodukter, det aller meste av kjøttprodukter (jeg husker ikke helt, men jeg tror at det er aller minst soya per produsert enhet i griskjøtt), i tillegg til alle soyaprodukter. Fremtiden i våre hender har utmerkede sider om du er ute etter informasjon om soya og miljø. Men, det meste av soya-produkter som selges i norge – og alt av kraftforråvare som brukes i norsk husdyrproduskjon kommer fra sertifisert soyadyrking som ikke skal konkurrere med regnskog (les, føre til avskoging). Du må derfor selv vurdere om avskoging er en konsekvens av samlet produksjon av soya, eller bare av usertifisert produksjon av soya. noen vil hevde det første, andre vil hevde det andre.

      Det finnes forøvrig andre typer melk basert på nøtter for eksempel. Jeg vet lite om hvor og hvordan og hvilke miljøkonsekvenser slik produksjon har.

      Bærekraftig forbruk er en jungel.

  10. Elsket den forrige smoothien, har laget den nesten hver dag i det siste! Skal få testet ut denne og. God ferie 🙂

  11. Hei Caroline!

    Hva er det som har gjort at dere spiser mer karbo nå enn tidligere? Jeg leste bloggen fra 2010/11, og da var bananer nærmest bannlyst pga sukkerinnholdet. Det er vel ok å være mer generøs med karbohydratene når man er fysisk aktiv av en moderat/høy grad. Det hadde vært interesant å høre mer om din manns erfaring med kosthold og trening nå som han har lagt opp. Slik jeg forstod det var Odd fk bevisst på karboinntak.

    Ønsker dere en flott ferie videre! Nyt 🙂

  12. Ingvild

    Hei! Jeg tåler ikke soyamelk, vet du om det er mulig å bruke kokosmelk/vanlig melk/mandelmelk i stedet? 🙂 Ha en fin dag!

  13. Kan anbefale å ha oppi ananas og litt kokos neste gang, det er såå deilig sammen med banan og avokado! Smoothie om sommeren er det beste 🙂 Takk for inspirasjon og tiden du bruker på å dele med oss!

    1. Caroline Berg Eriksen

      Takk for tips, Elise! Og for så gode ord <3 Takk for at du følger med 🙂

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *