lunch routine: hjemmelaget te og løpeprogram

Ingenting er bedre enn å starte dagen med en kopp kaffe, men utover dagen når lunsjtid nærmer seg kan det være deilig med noe annet – i hvert fall for min del som drikker minst en halv liter kaffe mellom klokken halv syv og ti! Da synes jeg ofte en kopp te kan være et deilig avbrekk og spesielt når jeg kan lage den selv! 

Som dere ser har jeg lastet ned et løpeprogram som jeg tenkte å følge i ukene fremover – det blir veldig spennende! Jeg løper jo alltid bare helt på følelsen, men om jeg skal komme i (halv)maratonform så må jeg vel starte et sted. Dette fant jeg via google og havnet hos Runner’s World 🙂 Blir spennende å se hvordan jeg trives med dette! 


Uansett! Grapefrukt er en fantastisk frukt og den er også helt perfekt å bruke til å lage den mest forfriskende koppen med te! Sammen med både mynteblader og en dæsj med honning blir smaken helt fantastisk, akkurat passe søtt og syrlig. 

Grapefrukt er jo bra for så mye og blant annet er det en god kilde til fruktsyrer som er gunstige for fordøyelsen – perfekt midt på dagen! Et godt tips er å oppbevare teen du har laget på en flaske som kan stå i kjøleskapet, så kan du drikke den som juice / iste også. Da får du i pose og sekk når du både kan få denne gode varianten av iste plyss en kopp (eller tre) med  kaffe 😉 


du trenger til 2 store tekopper 

♥ 4 grapefrukt ♥ 3 dl. vann ♥ friske mynteblader ♥ honning 

Ha vann i en kjele og tilsett en god del friske mynteblader. Det holder lenge om du kjøper inn én urteplante. Kok opp og la det koke i rundt 5 minutter før du tar kjelen av platen. Skvis all grapefrukten og tilsett saften til kjelen med det varme vannet. Sil blandingen for steiner og mynteblader og rør inn ønsket mengde honning. Så er det bare å nyte! 


Og du, ikke glem å prøve dette som en juice også. Det er utrolig godt! 

10 kommentarer

  1. Dette hørtes veldig godt ut og skal absolutt prøves. Vil bare si at te heter det jo fordi det lages av tebusk så dette er jo en toddy eller en varmdrikk men ikke te 😉

  2. Hei Caroline! Tenkte å tipse deg om dette programmet. Jeg løp meg gjennom akuratt dette programmet 2 ganger før halvmaraton i Stavanger! Veldig motiverende og kjekt å følge det programmet og jeg tror det er hovedgrunnen for at jeg fikk såpass grei tid som debutant! Lykke til med oppkjøringen mot halvmaraton. Selv har jeg hoppet på mitt først ultramaraton på 62 km i terreng med totalt 2500 høydemeter og ser frem til en krevende utfordring. Ha en fin mandag

  3. Kaffeelsker

    En halv liter kaffe per dag når du ammer, er veldig mye! I følge helsedirektoratet skal man drikke maks 1-2 kopper per dag under amming!

    1. Mine kopper rommer 2,5 dl så hadde hun drukket kaffe hos meg ville hun vært innenfor 🙂

      1. Camilla Elise Andresen

        På sykehusene er et glass/kopp lik med 250 ml, så en halv liter er så absolutt innafor, både i A sin stue, og ift. helsedirektoratets anbefalinger 😉

    2. Ragnhild

      Å hallo. Slapp nå litt av da. Samma det vel! Det er så irriterende når folk skal «flotte» seg med amming. «Jeg kan ikke gjøre ditt og jeg kan ikke gjøre datt for jeg AMMER». Bortsett fra røyking og flatfyll på ren sprit så tror jeg det aller meste er godt innafor hva som kan være teoretisk skadelig.

  4. Lille My

    Hei prøvde å finne appen, men fant bare en svensk som jeg ikke vet om er den samme. Hva heter appen? 🙂

  5. Herregud, trodde det sto 3 dl honning, bare hello! Trøtt, si..

  6. Takk for oppskrift den skal prøves .

  7. Håper du skriver mer om hvordan det går med løpeprogrammet. Har lyst til å prøve meg på halvmaraton i juni 2018. Hadde egentlig tenkt på samme løpet som deg i år, men så ble det termin i september i stedet for, gitt… Så da er det foreløpige målet halvmaraton på Valdresflya i juni 18. Gleder meg til å følge løpeprogresjonen din framover!

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *