gjør treningen unna på 45 minutter

treningsovelser_hoved

Hei spreka og hei mandag! Ettersom jeg er i full gang med treningen igjen har jeg lyst til å dele en effektiv økt med dere! Jeg er AVHENGIG av å få treningen unna i en fei de gangene jeg trener før Lars-Kristian og Nelia skal avgårde og mens Naia fortsatt ligger og sover – og slik er det gjerne hver gang for tiden. Men det er jo viktig at effektiviteten ikke går på bekostning av innsatsen, så jeg har funnet det som fungerer aller best for meg. I dag trente jeg for eksempel mage og rumpe, men først løp jeg intervaller med livet som innsats! Neida 😉 Men pulseffektivt var det! Apropos trening: dersom noen har tips til gode treningsbher som holder ting på plass under trening, tar jeg gjerne imot tips! Stay in place kanskje? Mange av de jeg har er altfor små, kutter puppene nederst og skviser dem inntil kroppen, ikke behagelig. Og de som passer har rett og slett ikke god nok støtte. Hjelp? Men bh til side: la oss komme i gang! 


oppvarming og kondisjon: her er det ingen hemmelighet at det er intervaller som funker best. Jeg varmer godt opp i fem minutter slik at kroppen våkner fra dvalen før jeg setter i gang med joggingen. Jogg i et jevnt tempo som får pulsen din til å stige, her bruker jeg vanligvis 10 minutter. Deretter starter jeg med intervallene – 45 sekunder på og 15 sekunder av. Jeg kjører jeg hellingen opp på 2 og jogger på for eksempel 12 km/t i 45 sekunder og hviler i 15 sekunder. Neste gang setter jeg farten opp på 12.5. Neste runde tar jeg hellingen opp på 3 og farten opp på 13. Så tar jeg farten opp på 13.5. Neste runde blir med helling på 4 og fart på 14 før jeg kjører motsatt vei. Neste runde igjen på 14 og 4 – 13.5 og 3 – 13 og 3 – 12.5 og 2 – 12 og 2. Ferdig. Totalt 25 minutter. Her kan du selvsagt tilpasse helling og fart helt selv. 

treningsovelser_25

treningsovelser_26

liggende sit ups: selv om denne kanskje kjennes enkel ut de første gangene, vil det bli tyngre for hver repetisjon og du kjenner det gjerne dagen etterpå. Ligg flatt på bakken med armene over hodet. Aktiver kjernemuskulaturen ved å presse ryggsøylen ned i underlaget, før armene fremover og la kroppen følge naturlig etter HELE veien opp til føttene. Gå sakte samme vei tilbake og gjenta 15 ganger. 

treningsovelser_37

treningsovelser_36

treningsovelser_34

burpees: gjør 10 burpeesfor å holde pulsen oppe! Start stående på huk med hendene og føttene samlet på midten. Hopp ut i planke og deretter inn i samme posisjon igjen før du gjør et eksplosivt hopp. Gjenta deretter 10 ganger. Dersom du synes forklaringen er litt vanskelig, anbefaler jeg deg et kjapt googlesøk 🙂 Det er flere måter å gjøre dette på. 

burpees

hoppende brede knebøy: stå med beina i en ganske bred utgangsposisjon, ta sats, hopp så høyt du klarer og sørg for å lande i en dyp knebøy med brede bein. Gjenta 15 ganger. Litt vanskelig å demonstrere med gode bilder innendørs, men ta gjerne en titt HER for (om mulig) bedre bilder. 

treningsovelser_23

skrå situps: ligg på bakken med knærne bøyd ut til siden som på bildet. Gjør 30 sit ups og bytt side. 

– gjenta 10 burpees – 

sidesteg med strikk – min favoritt! ha strikken rett under knærne og sett rumpa ned. La knær og tær peke rett fram og gå sidelengs. Knærne skal være i spenn hele veien, altså skal de ikke beveges eller gli innover mens du går – det er dette som er utfordringen, å holde dem på plass 😉 Gå for eks. 15 skritt til venstre før du snur og går tilbake igjen. Gjenta 3 ganger. AU i stussen! Lover! 

treningsovelser_30

Fortsatt direkte over på denne øvelsen hvor du plasserer strikken rundt anklene og fører beinet ut til siden 20 ganger. Bytt side! 

strikk ovelser

båten pluss side til side: sitt i båten og rett ut kroppen som på bildene. Stram i kjernen og bøy knærne inn til midten igjen. Gjenta 20 ganger, bli deretter sittende i båten og før begge armene fra side til side 15 ganger. 

treningsovelser_27

treningsovelser_28

treningsovelser_29


Gjenta hele styrkeprogrammet til det har gått 20 minutter og VOILA du har trent i 45 minutter og sannsynligvis fått GOD utbytte av alt sammen 🙂 

81 kommentarer

  1. Å, så digg å se en litt annen versjon av burpees. Jeg trodde man måtte helt ned på gulvet.. Er det noen grunn for at du tar denne versjonen istedenfor helt ned? Kan se for meg at denne er hakket enklere enn helt ned?
    🙂

  2. Boob har ammetreningsbh! Så slipper man ta den av eller dra opp om man må amme litt underveis 🙂

  3. Jeg brukte Shock-absorber, feks hos løp-labbet var den eneste jeg kunne bruke i hele ammeperioden. Veeldig god støtte for meg som gikk fra B til mye større! Lykke til!

  4. Victoria Secret sine er veldig gode og holder alt på plass 🙂 Har ikke brukt noe annet etter jeg prøvde disse, dog litt dyre, men verdt det 🙂

  5. Solfrid

    Kan jeg spørre hvilket proteinpulver du bruker? 🙂 Må si du er en stor inspirasjon 🙂 Stå på <3

  6. Malin-mamma till Minelle

    Jippie! This i like!
    Tack för träningstipsen, Såå gött att bli inspirerad!
    Ha de gott!kram!

  7. Monica S Johansen

    Hei Caroline
    Du har en super blogg.
    Sjekk ut de nye modelle fra Triumph.
    Jeg har prøvd denne: http://findtheone.triumph.com/nb_NO/triumph-bras/triaction
    Modellen heter Hybrid lite
    Den er den beste jeg har hatt – har lyst til å prøve den som heter Extreme lite også. Nå er det introduksjonskampanje…

    Lykke til med valg og testing

    Hilsen Monica
    PS! Skal teste ut intervaller

  8. Victorias secrets har noen sportsbh’er med åpning forran (glidelås) som har bh under sportsbh’en. Alt i ett! Eneste som gir nok støtte til en med F-pupper 😉
    Også er de sabla freshe i fargene 😀

  9. Bruker D cup selv, og er avhengig av noe som holder utstyret godt på plass 😉 Jeg syns ikke Pierre Robert sine er så gode, de blir veldig løse i stoffet etter hvert. Fant faktisk noen kjempegode på Kappahl av alle steder! De sitter som limt på 🙂 Ikke de mest behagelige hvis man skal gjøre yoga kanskje, men til løping passer de ypperlig 🙂

  10. Karoline

    Shockabsorber fra Löplabbet! Har sverget til den i flere år. Verdt hver en krone:)

  11. Ja det er inspirerende at du træner så meget allerede. Jeg trænede også op til fødsel, men er ikke kommet rigtigt igang efter. Nu er lille startet i vuggestue (barnehage) og jeg synes ikke, at jeg kan nå at træne om morgenen, for så får jeg ikke set hende inden vi alle skal afsted på vuggestue og job. Har I mye tid sammen på morgenen også inden Nelia skal i barnehage? Eller er det mest Lars Kristian og Nelia som så er sammen om morgenen og så du og Nelia mere om eftermiddagen?

  12. Ikke ofte jeg kommenterer her.
    Vil bare si at du ser fantastisk bra ut for tiden 🙂 Sunn og sprek! Ikke for tynn, bare helt perfekt! 😀 Heldige deg!

  13. Ragnhild

    Heisann
    Det er helt supert at du er i så god form at du kan trene såpass allerede så kort tid etter fødselen. Men jeg føler det er viktig å nevne at det også er helt vanlig å ikke være det 🙂 Fødsel og svangerskap er en voldsom belastning på kjernemuskulatur og bekkenbunn og mange fysioterapeuter anbefaler at man venter til 3 mnd etter fødsel før man begynner med trening som inkluderer støt, dvs jogging og hopping, og at man venter med styrketrening, eller iallefall starter veldig rolig og forsiktig, til man har kontroll på kjernemuskulaturen. Min første fødsel var veldig tøff og jeg kunne knapt løpe et halvt år etterpå, det føltes som om innvollene skulle falle ut av kroppen min. Min andre fødsel var mere «normal» og jeg kunne nesten ikke vente med å begynne å jogge igjen. Styrketrening kunne jeg drive med allerede noen uker etter fødselen. Poenget mitt er at dette varierer og ikke har så mye med flinkhet å gjøre. 🙂

  14. christina

    salming, har nogle fantastiske treningsbh ( både til og ta over hovedet og som vanlig bh )
    salming stor ligger i Sarpsborg i Lande senteret 🙂
    jeg brugte den som er som en vanlig bh med min mini

    knus christina

  15. Catrine

    Denne sportsbhen burde du prøve:
    https://www.gsport.no/produkt/187823/adidas-sn-x-bra-3
    Jeg brukte nike sine lenge, men merket etterhvert at støtten ikke var optimal. Så prøvde jeg helt tilfeldig denne fra adidas og jeg syns den er magisk! 😀

  16. Shockabsorber sine er best etter min mening! er smal rundt livet og har store pupper og er den eneste sportsbhen som sitter som et skudd på meg!!

  17. Pierre Robert(?) Sine syntes jeg er utrolig bra. De holder seg i riktig fasong lenge, mine er jevnlig brukt nesten hver dag i 3 år, fortsatt like fine 🙂 det er de med litt tykk stropp, du får kjøpt de på matbutikken, meny blant annet 🙂

  18. Fy fader, du ser ut som en million:-)
    Skulle tro du var 19 og barnløs:-)

    Men; er dette illustrasjonsbilder eller er du såpass sminka, med løsvipper og det hele når du trener? Må isåfall være gode produkter, siden det ikke renner?
    Tusen takk for kjempegode tips, stressa hverdag-så ikke alltid jeg rekker lange treningsøkter:-)
    ha en fin dag videre–så spent på å høre hvor LK skal spille neste sesong;.)

  19. Herregud så bra du ser ut! Hvor er buksa fra? DET er den fineste treningsbuksa jeg har sett!

    1. Caroline

      Haha, tusen takk? 🙂 Den er fra get inspired / run and relax – supersupercomfy! 🙂

  20. Kristin

    Fine du! Jeg ville brukt en god støttende BH under treningstoppen 🙂 Lite slår denne kombinasjonen når puppene er litt større.
    Hilsen treningsglad mamma til tre aktive gutter

    1. Caroline

      Tusen takk for ALLE tips til treningsbh! Nå vet jeg i hvert fall sånn ca. hva jeg skal se etter 🙂

  21. ann kristin

    Fresh !

  22. Hei 🙂 Jeg jobbet tidligere i undertøysbutikk, og der vi førte vi et merke som heter Abecita som har veldig gode treningsbher. Har aldri prøvd en sportsbh tidligere som holder ting så godt på plass, anbefaler den til alle som trenger litt ekstra støtte! Mener å huske at modellen heter Kimberly. Den har også en litt ekstra bred kant nederst som gjør den veldig behagelig:)

  23. Birgit Iselin

    PIERRE ROBERTS sports-BH – jeg sverger til den. Den har en bred strikk nederst som ikke glir opp, hele bh’en er elastisk og strammer ikke over skuldrene, men likevel holder ting på plass. Jeg har lenge brukt Nike Pro, men den kan ikke måle seg med den fra Pierre Roberts. Og du finner den i vanlig dagligvarebutikk til 299. Helt super!

  24. hei jeg elsker å lese bloggen din, så inspirerende. men jeg har et spørsmål, trener u før u spiser frokost eller etter?

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *