grønn og hvit vegetarpizza

pizza_4

Hei oppskrift-onsdag! Her er det ikke tegn til baby ennå, så jeg svingte meg rundt på kjøkkenet og prøvde meg på en ny type pizza til lunsj mens vi likevel venter på storken. Det er så deilig at Lars-Kristian har fri i disse dager, for sånn i tilfelle det skulle skje noe på dagtid, er det godt å ikke være alene. Uansett – jeg bruker pinterest mye når det gjelder inspirasjon på alt fra interiør til matlaging og her om dagen kom jeg over en pizzabunn laget på blant annet squash! Midt i blinken tenkte jeg – vi spiser nemlig pizza annen hver uke for tiden. Det er jo perfekt helgekos for familien og kanskje noe av det beste Las-Kristian vet, så hver gang jeg kommer over en ny versjon som kan gi litt variasjon, blir jeg superhappy! Spesielt når det er av den sunnere sorten 😉 

pizza_1

Denne serverte jeg altså til lunsj for bare 20 minutter siden og jeg skal si den var populær! Så det er bare å handle inn det du trenger, enten i dag eller før helgen, ta på deg forkleet og sette i gang! Dette er en sunnere pizza som smaker helt fantastisk, ikke la deg skremme av pizzabunnen og kanskje ukjente ingredienser. Og ja, den kan selvsagt toppes med akkurat det du eller dere ønsker 🙂 


pizzabunn 

♥ 2.5 dl. mandelmel ♥ 1.5 dl. kikertmel ♥ 1 stor squash ♥ 2 ts. oregano ♥ salt + pepper ♥ 1 ss. linfrø 

310816_pizza_1699

slik gjør du 

Del squashen i to og legg den i en ildfast form. Denne skal stekes i ovnen i rundt 40 minutter på 200 grader. Legg linfrøene i vann i ca. 5 minutter og hell deretter av vannet. Klem det godt ut. Bland sammen de tørre ingrediensene i en bolle.

310816_pizza_1715

Skrap ut innmaten av squashen og ha dette i en stavmikser sammen med linfrøene. Bland godt og tilsett deretter litt og litt av melblandingen. Hell alt over i en stor bolle og jobb med deigen. Form den til en rundt pizzabunn på bakepapir på en stekeplate. Stek i ovnen på 200 grader i 30 minutter. Kjevle den så tynn du bare klarer! 

pizza_5


topping 

♥ 1/2 rødløk ♥ 1 pakke fersk mozzarella ♥ 1/2 blåmuggost ♥ 1/2 pakke cherrytomater ♥ 3 ss. pesto ♥ 1 ss. rømme 

310816_pizza_1711

Lag en pizzasaus av rømme og pesto, bland sammen og smør utover bunnen før du topper pizzaen med akkurat det du vil! 

310816_pizza_1761

Stekes i ovnen i ca. 10 minutter med fyllet på – mmm! 

pizza_2


– håper det smaker – 

44 kommentarer

  1. Ååh, er SÅ spent på når dette mirakelet har bestemt seg for å komme ut haha! Kjenner deg jo ikke overhodet, men hver gang jeg klikker innom er det som om jeg håper at det ikke har kommet noe nytt, altså at du skal være for opptatt med føding og babyen hihi! Det er så stas med navneavsløring og fødselshistorie. Can’t wait!

    Masse lykke til med fødselen og tiden etter 🙂 Det går nok helt strålende, du er jo så strukturert og sprek og veldig flink med Nelia oppi alt også <3 Gleder meg på deres vegne! Klem

    1. Caroline

      Tusen takk, Martha <3 Jeg er like spent som deg 😀

  2. Pizzaen ser kjempedeilig ut, men er denne bunnen sunnere enn en bunn med hvetemel blandet med havregryn? Jeg bare lurer.

    1. Caroline

      Om du bruker sammalt hvetemel så har du en kjempesunn pizzabunn 🙂

  3. Hva ville du anbefalt å erstatte osten med? 🙂 får veganer på besøk i helgen og synes det er hyggelig å kunne lage noe alle kan spise, og at hun ikke skal føle hun må få noe «ekstra»:(

  4. Kamilla

    Mm, det så digg ut! Men – samboeren min tåler ikke nøtter, dvs at mandelmel og pesto ikke kan brukes, med mindre jeg skal være ordentlig ego. Har du noen forslag til hva det kan byttes ut med? Hvetemel og avocado…? 🙂

    1. Caroline

      Det har jeg ikke prøvd, men det hørtes absolutt ut som noe som kunne fungert 🙂 Det er jo ikke verre enn at du tester det ut 🙂

    2. Elisabeth h

      Lag pesto med kun olje, basilikum,salt,parmesan og pinjekjerner. Det skal egentlig ikke være nøtter i pesto,men de fleste ferdigvariantene har med cashewnøtter, dessverre. Og bruk havremel, enten ferdig eller kjør havregryn i stavmikser.

      1. Kamilla

        Takk for tips, Elisabeth! Lurt med havremel! Jeg er veldig glad i pesto, men det er så vanskelig å finne uten nøtter i, selv på spesialbutikker som Oliviers &CO *skuff*. Hvor lang holdbarhet vil du anslå en hjemmelaget variant å ha? 🙂

      2. Mathilde

        Oliviers&Co har også en variant med kun basilikum og olivenolje. https://www.oliviers-co.no/pesto-gronnsakskrem/basilikum-i-olivenolje

  5. Pizzasausen blir også fantastisk god hvis du lager den med naturell kremost – enda mer smak 🙂

    1. Caroline

      Tusen takk for tips, det skal vi teste ut 🙂

  6. Wow it’s looks very healthy!
    I wounder if you know how much kulhydrat it contains?
    And good look
    Hugs

    1. Caroline

      It definitely is! 🙂

      I´m sorry but I haven’t calculated how many carbs :/

  7. Cathrine

    Hadde du rømme, salatbladene, løken og tomatene inni ovnen også? 🙂 Ser kjempe godt ut! <3 SÅ flink mamma du er! 🙂

    1. Caroline

      Ikke salatbladene 🙂

      Tusen takk!

  8. Hvorfor har du et jordbær på glasset? 🙂

    1. susanne

      Hahaha.. seriöst? Du kunne like gjerne spurt hvorfor hun strör små rosa blomster på bordet.. det kalles for pynt! ..samme som når du har en sitronskive på glasset ex..

  9. Tusen takk! Siden jeg ikke tåler hvete, og elsker pizza, så er jo dette en liten gavepakke 🙂 Skal definitivt prøves!

    1. Caroline

      Bare hyggelig 🙂

  10. Hvorfor har du reklame om en Matkasse med middager som inneholder rødtkjøtt når du sier du ønsker å påvirke leserens dine til å spise mindre rødt kjøtt?

    1. Caroline

      Hei!

      Adams Matkasse inneholder som regel én rett med rødt kjøtt, og er helt i tråd med Helsedirektoratets anbefalinger om et maksimalt inntak på ca. 500 gram pr. uke. 55 prosent av norske menn, og 33 prosent av norske kvinner spiser mer rødt kjøtt enn anbefalingene, så hvis alle valgte Adams Matkasse ville det totale inntaket av rødt kjøtt blitt kraftig redusert. I tillegg hjelper Adams Matkasse med å redusere matsvinn, noe som også er positivt for miljøet.

      1. Greit nok det, men hvordan løser dere dette når dere bruker Adams matkasser?
        Du har jo uttalt at siden januar så har dere kuttet ut rødt kjøtt. Det samsvarer ikke med at dere benytter dere av Adams der det ukentlig er rødt kjøtt.
        Det blir jo litt feil å reklamere for noe når dere ikke benytter dere av hele tilbudet. Eller spiser dere faktisk den ene kjøttmiddagen 1 dag i uka?

      2. Caroline

        Jeg ser at jeg har ordlagt meg litt feil i svarene jeg har gitt i det siste, for vi har ikke kuttet helt ut rødt kjøtt. I innlegget hvor jeg skrev om at dette så skrev jeg at vi skulle kutte ut rødt kjøtt med visse forbehold. Det hender vi spiser rødt kjøtt om vi spiser middag ute, eller er bedt bort, og vi spiser rødt kjøtt de gangene vi har matkasse fra Adams. Det ville jo vært tullete og ikke spise den ene middagen fordi den inneholdt rødt kjøtt, miljøvennlig ville det i hvert fall ikke vært :O

      3. så egentlig har dere ikke kuttet rødt kjøtt i det hele tatt. Merkelig. Du skrev jo i en annen kommentar at dere kun har spist hvitt kjøtt siden nyttår.

      4. Caroline

        Vi har aldri hatt som hensikt å kutte ut rødt kjøtt, kun å redusere det 🙂 Det har vi også gjort, betraktelig.

      5. Jeg skjønner ikke helt dette med å ordlegge seg feil når du skriver at du ikke spiser rødt kjøtt, men..
        Om visse forbehold gjelder «i henhold til helsedirektoratets anbefalinger..» Så er jo det en fin presisering

      6. Caroline

        Med visse forbehold så mener jeg om vi blir invitert på middag av venner, er ute på restaurant og spiser eller andre anledninger 🙂 Vi har kuttet inntaket av rødt kjøtt langt under Helsedirektoratets anbefalte maksimale inntak.

  11. Mmmm, dette så å hørtes veldig godt ut! Meeen, tåler ikke mandler. Har du tips på hvilket annet mel jeg bruke i steden for det? Takk for fine oppskrifter!

  12. Hei
    Hvor er bestikket fra??:)

  13. Katarina

    Det så utrolig digg ut! Må bare si at jeg er blitt helt psyko på snapchat nå, på grunn av deg 😛 jeg sjekker jo HELE tiden for å se om det skjer noe med den lille i magen, haha! Masse, masse lykke til med fødsel 😀 😀 Vi er kjempespente og heier på deg!!

  14. En annen fantastisk god pizza du burde prøve: lag hvit pizzasaus av rømme, kremost naturell, litt tørket timian, salt, pepper og hvitløk. Topp pizzaen med skiver av pannestekt søtpotet, rødløk, grønnkål og kapers:)
    Kjæresten min elsker denne:)

    1. Oj, dette hørtes spennende ut! Hvordan pannesteker du søtpoteten? Skjærer tynne skiver og steker i olje? Og vil du anbefale å steke pizzaen med fyllet, eller holde fyllet ustekt?

  15. Nam! Dette så godt ut, tror jeg må prøve meg pp dette en dag! Og masse lykke til med fødsel og alt Caroline, spennende dager for deg dette! Stor klem!

  16. Vi må jo skrive inn Email adressen når vi skal skrive en kommentar. Men kan du se den? 🙂

  17. Det er jo bare til å lage en vanlig tjukk og god pizzabunn med pizzasaus, kjøttdeig og ost :/ Har aldri sett deg lage en sånn pizza? :/ Hvorfor gjør du det så vanskelig?

    1. Caroline

      Jeg er overhodet ikke glad i tykk pizza :/ Det spiser jeg så å si aldri. Vi pleier å lage pitapizza ellers kjøper vi vanlig pizza – helst med tynn bynn. Hvis vi ikke lager den selv da, da blir det gjerne lavkarbobunn eller ferdigkjøpt, italiensk bunn fra butikken 🙂 🙂

      1. Carina Marie

        En pizzabunn som går veldig kjapt å lage og som man bare kan kjevle i den tykkelse man vil er: 4,5 dl mel (50/50 hvetemel og byggmel evt. annet mel), 1,5 ss olje, 1,5 dl lunket vann, 1/2 pakke tørrgjær, 1/2 ts malt cummin og 1/4 ts salt. Blir veldig god! Og trenger ikke å heve 😀

      2. Anette

        Ja, det er jo ikke alle som liker den originale tjukke pizzabunnen 😉 God helg 🙂

  18. Kjerstin

    Vi bruker ordentlig pizzamel og lager bunnen så tynn som mulig . Er så mye bedre en tykk bunn. Skal prøve fylket ditt neste gang , ser veldig godt ut 🙂 lykke til med fødsel 🙂

    Klem:)

  19. Hei Caroline!
    Jeg har fulgt deg leeenge på denne bloggen, men det var ikke før nå jeg innså hvor lenge jeg har fulgt deg.
    Akkurat nå sitter jeg og ser på kjoler på nettet da jeg kom over denne kjolen: http://www.tidebuy.com/product/Modern-Sweetheart-Beading-Fading-Color-Long-Prom-Dress-11672572.html
    Trykket inn på bildet og så at det var et bilde av deg fra den gangen du var i brylluppet til et vennepar av deg og L-K. Tenkte for det første at du skulle få vite det, og for det andre forhåpentligvis få en påminnelse om hvor fin den kjolen er- hehe.

    Jeg har vel egentlig fulgt deg siden brylluppet ditt, og må si at jeg fremdeles er en like stor (om ikke større) fan <3 Masse lykke til med den nye lille! Gleder meg til å følge deg og dine videre!

  20. Wow… pizza annenhver uke er litt vel ofte! Best dere sunnifiserer den altså!

    *ironi*

  21. Hei.
    Jeg kom borti bloggen din da jeg lette etter lavkarbo oppskrifter. Så fantastisk at du er opptatt av det, så jeg har hentet masse inspirasjon og prøvd forkjellige oppskrifter. Særlig pizzaoppskriften her (deigen), da jeg har insulinresistens (og Pcos) og må unngå mel, sukker m.m., men er veldig glad i pizza! Skjønner ikke alle disse kommentarene som foreslår mel og div. annet i stedenfor, og som spør om all verdens hva dere spiser og ikke spiser og hva du har sagt. Vel, stå på med deres sunne matvaner og jeg ser frem til flere lavkarbo-oppskrifter enten det er «konfekter» eller mat..

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *