fargerik frukt- og bærsalat til middag

Oppskrift_7

Hepp onsdag! Uæ, i morgen er jeg 30 fullgåtte uker – hva skjer? Juni er snart over og sommeren går fort, men likevel er det lenge igjen og det må vi utnytte med å nyte så godt vi kan! Den beste måten å gjøre det på, er jo blant annet å lage mat som smaker sommer og som går fort, sant? Så om du ikke orker grillmat akkurat i dag, anbefaler jeg hele familien å prøve denne fantastiske og fargerike salaten med både bær, frukt og grønt. Så frisk og så god – perfekt på en varm sommerdag! 

Oppskrift_5

salat til 2 og en halv 

♥ 1 stor pakke bladspinat ♥ 1 kurv jordbær ♥ 200 g. blåbær ♥ 200 g. bringebær ♥ 2 kiwi ♥ 1 eple ♥ 1 rødløk ♥ 2 never pistasjnøtter ♥ noen pinjekjerner 

OppskriftOppskrift_2

♥ 1 beger jordbæryoghurt ♥ 3 ss. rømme ♥ 2 ss. eplesidereddik ♥ valmuefrø ♥ sesamfrø ♥ salt + pepper 

Oppskrift_3


slik gjør du 

Sett ovnen på 180 grader. Strø pistasjnøtter og pinjekjerner utover en bakeplate og når ovnen har blitt varm, steker du dem i ca. 10 minutter. Følg godt med – dette blir fort brent! Sett nøttene til avkjøling. Del opp jordbærene, kiwi og eple, og hakk opp rødløk. Ha alt i en stor salatbolle. 

Oppskrift_1

Bland dressingen av yoghurt, rømme, edikk, frø, salt og pepper. Rør godt og hell over salaten før du blander godt. 

Oppskrift_4

Rør gjerne inn nøttene også, eller du kan servere dem ved siden av og la matmonsene rundt bordet selv bestemme om de vil ha nøtter over salaten eller ikke. Anbefales på det sterkeste å inkludere nøttene, forresten 😉 Litt fetaost er også snadder til denne salaten. 

Oppskrift_6


Så er det bare å nyte! Håper det smaker ♥ 

Oppskrift_9

Oppskrift_8

37 kommentarer

  1. Looks delicious <3

  2. Yuuum! Du har så mange spennende salatvarianter på lur, må virkelig huske å prøve alle disse en dag 🙂

  3. Hei Caroline Hvor har du kjøpt det sorte serviset? Det var lekkert

    1. Caroline

      Det er fra IKEA 🙂 Superfint, men det blir litt fort ripete :/

      1. Katrine

        Tips: bruk mr. Muscle og skrubb med den grove siden på en billig svamp – voila ripene blir borte!

      2. Caroline

        Er det sant?!? TAKK for tips 😀

  4. Catherina

    Hei Caroline!
    Jeg har lyst til å donere (det meste av :p) håret mitt til kreftforeningen. Har ganske langt hår, og har aldri hatt kort hår før! Så jeg vil høre hvilken frisørsalong du bruker i Oslo? Og vil du kanskje anbefale en bestemt frisør? Hadde vært knall! Tusen takk 🙂

    1. Caroline

      Så utrolig flott av deg, Catherina! Jeg bruker Gevir som holder til hos Eger og mener Nikola som jobber der er best i verden <3

      Klem!

  5. Det så nydelig ut! Tror jeg skal teste dette i dag 🙂 Er likevel litt skeptisk til nøttene.. Jeg har to små på 4 og 2 år og har blitt rådet til å vente med nøtter til de er 5 år, og etter hendelsen bloggeren Marianne Beate hadde med sin sønn og nøtter så har jeg rett og slett blitt veldig bekymret for nøttebiter i maten.. Men som du skriver så kan jo nøttene tilsettes i etterkant til de som ønsker det 🙂

  6. Ser veldig godt ut, men jeg hadde aldri i verden blitt mett av en salat med kun frukt grønnsaker. Blir nok heller tilbehør til grillmaten, for min del

  7. Hei Caroline! Jeg og min kjære skal unne oss en tur på spa i ferien. Valget står mellom en natt på Farris bad, eller en natt i Oslo med besøk på the well! Hvilke av disse ville du anbefalt ut i fra egne erfaringer på disse stedene?:-)

    1. Caroline

      Hos Farris får du jo hele pakken med overnatting, middag og frokost etc. På The Well må du kombinere litt, men det er jo ikke noe sak å ta bussen fra Royal Christiania (de arrangerer busstur dit flere ganger daglig) for eks. Overnatte der og spise ute i hovedstaden. Lunsjen på The Well i morgenkåpen var jo helt nydelig! Og spaet er uten tvil flottere enn på Farris, det er jo tross alt Nordens største! Men jeg vet ikke – om det «kun» skal være en dag på spa, ville jeg valgt The Well. Skal det være en pakke med litt mer som inkluderer overnatting, så ville jeg valgt Farris 🙂

  8. Jane fra Danmark

    Hej Caroline,

    Sikke fin mad du laver og vældig fine billeder!
    Næste alt du laver ser meget sundt ud og det ser også indbydende ud.
    Jeg kunne godt tænke mig at vide, hvor du får inspiration fra til dine opskrifter?

    1. Caroline

      Tusen takk, Jane! Mange oppskrifter blir til mens jeg går i butikken, andre oppskrifter er ting jeg har fått servert hos noen eller hjemme hos mamma – hun elsker å lage mat og har alltid gjort det 🙂 Så er det jo søsteren min som jeg får en del oppskrifter fra og selvfølgelig Pinterest 😉

      Klem 🙂

  9. Marianne

    Så nydelig ut!! Men med 2 tenåringsgutter så måtte vi ha hatt kjøtt/fisk til

  10. Men åh, vad gott!
    Du ger en fantastisk inspiration – TACK!
    Kram <3

  11. Hei Caroline! Jeg ønsker tips om å starte blogg. 🙂 skulle gjerne lest om hvordan du startet å bloggen, hvordan man gjør det, hva som er klokt å tenke på osv osv. Kan hende du har skrevet om sånt førr. Husker bare at Du skrev en gang at Du startet å bloggen pga at Du hadde så masse tanker.. Så fikk Du de ut på en måte. Mase ideer. 🙂 du sjønner, Jeg er åsså sån :p
    Masse tanker og ideer.. 🙂

  12. Kristine

    Hei 🙂 Jeg leste nettopp innlegget ditt om gravidoppdatering for uke 29. Der skrev du at du brukte noen kremer mot pigmentflekker som funker veldig bra. Hvilke kremer er dette? Sliter sykt mye med pigmentflekker selv..

  13. Hei, jeg lurer på hvor den super fine rosa skinn jakken du hadde på deg på Snap i parlerings huset er i fra?

    1. Caroline

      Den er fra Zara, samme som den jeg har i sennepsgul 🙂 De har den sikkert fortsatt, kjøpte før jeg dro til Hellas 🙂

  14. susanne

    Den må man jo bare pröve! 🙂
    Jeg har alltid en «forventningsfryd» når jeg klikker meg inn, og jeg tenkte på hvorfor. Jo det er fordi du altid har så positive, fargerike, og gledesfyllte innlegg 🙂 Bildene er alltid inspirerende! Du gjör en utrolig bra jobb <3

    1. Caroline

      Å, så hyggelig å lese, Susanne! Tusen takk 😀 <3

  15. Hei! Dette har ikke noe med dette innlegget å gjøre. Skulle så gjerne ha lest gamle innlegget fra høsten 2012 da dere var i Sardinia og alle tips fra leserne dine i kommentarfeltene, men det kommer bare error når jeg forsøker å få opp disse 🙁

  16. N-a-m! Elsker jordbær i salat! Fetaost er sikkert snadder til denne salaten ja, og helt sikkert varm chevre også!! Mmm!
    Bare lurer på; hvilke nettsider er dine favoritter når det gjelder utvalg av barneklær og/eller interiør? Er på utkikk etter fine kjoler og ting til barnerommet 🙂

  17. Susanne

    Tusen takk for vegetarisk oppskrift! 🙂

  18. Ser nydelig ut! Du er så kreativ, og det er alltid like gøy med oppskriftsonsdag, hvor finner du inspirasjon fra?:) jeg bare lurer på, har du gått bort fra LCHF? Jeg har nylig begynt på ett mer lavkarbo tilnærmet kosthold og bestilte faktisk kokeboken din i dag:D

    1. Caroline

      Jeg spiser ca. 50-100 gram karbo om dagen tenker jeg 🙂 Noen ganger mer – det kommer helt an på. Jeg har ikke helt oversikten, men spiser ikke brød, poteter, pasta, ris etc., med mindre det er noe jeg får servert eller vi er på ferie – brød på restaurant er alltid godt synes jeg, så det spiser jeg nesten alltid. Når vi er ute og reiser og det eneste de har er påsmurt bagett, så spiser jeg det også. Jeg er ikke febrilsk eller streng 🙂 Men jeg får jo i meg karbohydrater fra andre ting, så helt hvor lavkarbo det er, er jeg usikker på. Det er nok mer lavkarbo enn hva mange spiser, men også mindre lavkarbo enn de som virkelig går inn for det 🙂 Håper du liker boken! Selv om den faktisk er 4 år gammel allerede :O Stor klem!

      1. Tusen takk for ett veldig fint og utfyllende svar Caroline:) syntes det er så fint at du setter av tid til å svare leserne dine 😀
        Ja, har fulgt bloggen din siden starten, men fikk først bestilt boken nå, haha. Bedre sent enn aldri. Gleder meg til å få den i posten 🙂
        Takk igjen 🙂

      2. Caroline

        Det skulle bare mangle, kjære deg <3

  19. Blir dere virkelig mette av den bærsalatmiddagen der?
    For meg så ville den vært perfekt for en lunsj, men at dette skulle vært middagen når vi alle fire kommer hjem fra skole og jobb hadde ikke funket.
    Det er lite med fett og proteiner. Er noen nøtter der, men ellers så er den skikkelig tam til å være middagsmat.
    Er dette virkelig det siste du ga Nelia før hun gikk å la seg for natta?

    1. Lars-Kristian

      Hei!

      Fordelingen av makronæringsstoffer i denne retten er som følger:

      Karbohydrater – 56%
      Protein – 15%
      Fett – 30%

      Og da tok jeg ikke med valmuefrø, pinjekjerner og sesamfrø.

      Dette er helt innafor kostrådene til Helsedirektoratet. Om du ønsker noe som metter mer, kan det kanskje passe med bacon 🙂

      1. Så; du synes virkelig dette er en fullverdig middag for barn i vekst?
        Nelia spiste som bare rakkern?
        Jeg leser hva du skriver ang fordeling av karbohydrater, fett og proteiner, men: det er jo egentlig uvesentlig utifra næringsinnholdet i denne retten.
        Personlig så ville jeg aldri ha servert mine barn dette til middag som siste måltid før natta. Det er rett og slett for lite mat. Du kunne sikkert ha regnet med frøene og de få nøttene, men det er faktisk ikke et fullverdig middagsmåltid.

      2. Lars-Kristian

        Fordelingen av makronæringsstoffene er i aller høyeste grad relevant. Du skriver jo at det er for lite fett og proteiner, men det er jo feil.

        Det du gjør nå er å isolere ett måltid, uten å ta i betraktning at det i løpet av dagen også inntas andre måltider. Noen ganger kommer måltider tett, mens det i andre tilfeller kan gå lengre tid mellom de. Det som er avgjørende er hv man spiser over tid, ikke hva som er i ett måltid.

        Retten inneholder alle typer makronæringsstoffer innenfor anbefalte mengder, og kan således kalles fullverdig. Men om man er svært sulten og ønsker mer energi så kan man som nevnt over her bruke f.eks bacon for å øke energinivået.

  20. Kristine

    Kan du svare på hvilke kremer du bruker mot pigmentflekker?? 😀

    1. Caroline

      Jeg anbefaler deg å ta kontakt med Cocoon Skin i Oslo (om du er fra området) og få satt opp et hudpleieprogram 🙂 Disse kremene som jeg brukte før fungerte virkelig for meg og er noe av det beste jeg har brukt noen gang, men det er ikke dermed sagt at det som funker for meg, funker for andre. Det kan jo være du får et annet program enn hva jeg hadde.

      Ang. kremene jeg brukt:

      Jeg brukte tretinoin 0.05 prosent (denne fåes kun på resept, så det er viktig at du kontakter en autorisert hudpleier evnt. en hudlege). Tretinoin blandet jeg med noe som heter melamix, som er en krem fra zo medical skin care.

      Ellers brukte jeg produkter fra zo medical skin care bla. melamin og melamix (blandet som sagt melamix og tretinoin) Dette er FANTASTISKE produkter som jeg virkelig anbefaler, jeg ble kvitt problemet ila. 1 måned og fikk fantastisk fin glød i tillegg 🙂 Jeg vet ikke hvor lenge jeg skulle ha fortsatt med disse produktene for å holde det i sjakk, men jeg brukte dem i ca. 3 mnd. før jeg måtte kutte dem ut pga. graviditeten.

      Brukte / bruker også rens, pads, dagkrem, nattkrem og skrubb. Nå bruker jeg produkter fra samme serie, men altså ikke akkurat disse da de ikke skal brukes under svangerskap pga. innholdet.

      Nå i svangerskapet bruker jeg c bright 10 prosent vitamin c serum etter rens, samt en krem som heter brightalive (UTEN retinol) over denne. Det er også en skin brightener, men denne jobber mye saktere og er altså trygg i svangerskap. Over denne bruker jeg enten nattkrem (på kvelden) og daily power defense på dagen 🙂 Bruker spf 50 over c bright akkurat nå i ferien på dagtid 🙂

      Dette ble langt, men jeg håper de som lurer leser kommentaren 🙂

      Lykke til! Klem 🙂

      1. Kristine

        Tusen takk for et godt, og utfyllende svar! 😀 <3

  21. Ååååååå, det ser helt nydelig ut Karoline, det må jeg prøve en dag 🙂

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *