4 gode øvelser for rumpa

stussen_8

Vi mennesker kan faktisk utvikle kjærlighetsforhold til ting og det har jeg gjort den siste tiden: jeg har blitt SÅ FORELSKET i strikken min! Denne gjør stussen min så støl og trent og er perfekt å bruke til litt enklere øvelser nå som jeg er gravid, så denne vil jeg aldri, aldri, aldri miste! Nå har jeg lagt min elsk på 4 gode øvelser som alltid får det til å svi i stussen min og disse vil jeg selvfølgelig dele med dere! 


work that ass 

Sidesteg med strikk – min favoritt! Ta strikken rett under knærne og sett rumpa ned. La knær og tær peke rett fram og gå sidelengs. Knærne skal være i spenn hele veien, altså skal de ikke beveges eller gli innover mens du går – det er dette som er utfordringen, å holde dem på plass 😉 Gå for eks. 15 skritt til venstre før du snur og går tilbake igjen. Gjenta 3 ganger. AU i stussen! Lover! 

stussen

Jeg liker å la den forrige øvelsen gå over i den klassiske aerobicøvelsen hvor du bøyer et og et kne og fører det bak og opp mot rumpa. Rundt 20 slike, 10 på hvert bein etter at du har fullført den forrige og har tatt en liten pause – det gjør vondt! 

aerobic side to side

Hip extension – finn noe du kan binde strikken din rundt og gjerne noe du kan holde i også. Stå rett med det ene beinet i strikken og før deretter dette beinet bakover. Skviiiis godt på toppen og kjenn at du har kontakt med setet. Gjenta 15 x 3 på hvert bein. For eksempel. 

hip ex

Glute bridge med strikk – ligg på ryggen med strikken rundt begge beina, rett under knærne.  Stram mage og rumpe mens du presser hofta opp og knærne ut til siden over tærne. Skviiiis rumpa sammen på toppen! Gjenta 20 ganger. 

stussen_6

who run this world – giiiiirls 

stussen_9

Håper dere får bruk for disse, perfekt for hjemmetrening også 🙂 Alt du trenger er en solid strikk og det får du kjøpt hos de fleste sportsbutikker! 

27 kommentarer

  1. Christine

    Bra innlegg! Men jeg skulle gjerne hatt en akkurat lik strikk, har bare sett disse som ikke kan knyttes! Hvor har du kjøpt din??

    Og gratulerer med lita jente og lillesøster, så koselig 😉 Nelia ser jeg for meg kommer til å bli en kjempeflink storesøster!

    Christine

    1. Caroline

      De er fra Casall, kjøpte dem på G-Max 🙂

      Klem og tusen takk 😀

  2. Kristine

    PLIS si hvor du har fått den åsåm vannflaska fra! lett overalt getinspired, vs ++ I need it!
    GIRLS<3

    1. Caroline

      Den er fra h&m :p Kjøpte den i København, men de har den sikkert her hjemme også 🙂

  3. Åh, takk for supre tips! Har slike liggende, men ikke blitt særlig klok på de.. Sliter særlig med at når jeg først har knytt strikken, så er den jo helt klin umulig å få opp igjen når man har tøyd strikken litt og knuten blitt stram. Opplever du det samme?

    1. Caroline

      Haha :p Noen ganger kan det være ganske vanskelig og irriterende, mens andre ganger går det helt fint 😉

  4. Therese

    Til alle som leser denne bloggposten så vil jeg på det sterkeste fraråde å ha strikken under knærne slik som Caroline viser. Dette skaper store skjær-spenninger som kan være livsfarlig belastning for knærne (du presser låret utover mens leggen presses innover av strikken). Ha heller strikken over knærne slik at all denne belastningen istedenfor kommer på hofteleddet.

    1. Caroline

      Har du en kilde til det? Jeg har snakket med både PT og fysioterapeuter i forkant av dette uten at de har sagt noe som helst. Lars-Kristian og Odd kjører også denne øvelsen hver eneste dag under oppsyn av en fysioterapeut 🙂 Det er temmelig kraftige ligamenter, sener og muskelgrupper som stabiliserer kneleddet, og en strikk vil neppe kunne overgå disse kreftene og skape rupturer. Jeg sendte kommentaren din til en bekjent som har masterutdanning innen fysioterapi og hun skriver følgende:

      For det første, kneet er stabilisert med diverse veldig sterke strukturer som ligamenter og sener. Store muskelgrupper fester over kneet og er med på stabilisere. En strikk, omtrent uansett størrelse eller motstand vil ikkje kunne overgå disse kreftene og faktisk «ryke strukturer». Det som skjer med strikkmotstand er at du jobber i mot den motstanden, og forhindrer bevegelsen som skjer (valgus) og er en fin øvelse for å øve på å presse knær ut (som man ønsker i en knebøy). En strikk vil ikkje kunne presse knærna inn så til de grader og med en sånn kraft at noe ryker. For det andre er det en øvelse du gjør med veldig submax motstand, en teknikkøvelse, evt en variasjon av knebøy med lett motstand (som i dette tilfelle) uten store krefter i sving.

      Så det skal altså ikke være noe problem å ha den der 🙂

    2. Jeg sitter og lurer på hva det er med dette, som er livsfarlig? Hvordan risikerer man sitt eget LIV ved å gjøre dette? :p
      Kan jo være greit å vise til kilder når man kommer med påstander som dette 😉

  5. Disse skal jeg absolutt teste i morgen – digg å trene stussen skikkelig 🙂 Du er jo så svai, men husk å ikke overekstend ryggen din når du trener glute bridge. Ha en rett linje mellom knær og skuldre så du ikke risikerer å skade ryggen din 🙂
    Ha en fin kveld!

  6. Utrolig stilig trenings tights 🙂 Du ser såååå godt ut og skulle ikke tro du er så langt på vei som du er. Så koselig med en jente til, Nelia og lille kommer til å få stor glede av hverandre 🙂

    1. Caroline

      Tusen takk, Anita! Det tror jeg også, vi gleder oss veldig 🙂

  7. Hvis en skal følge de gamle «mytene» ser en godt på kroppen din at du venter jente siden fettet legger seg på de kvinnelige formene 🙂

    1. Altså…! blir helt matt av å lese kommentarfelt iblandt.
      Fin er du,takk for kjekt innlegg Caroline 🙂

    2. Jeg er selv gravid, og det undrer meg at ikke folk bare kan la være å kommentere andres kropp.
      Det er selvfølgelig hyggelig å si til folk at de ser godt ut o.l. Men det er pussig hvordan mange plutselig mener det er greit å kommentere om en kropp er stor eller liten-eller hvordan fettet legger seg. Jeg har ikke lyst til å diskutere kroppen min med folk jeg ikke kjenner godt!

    3. :O
      Hvilket fett? Her er det jo bare en nydelig liten babybump jo! 🙂

  8. Hei! Skal kjøpe meg løpesko og vil høyrde med deg ka anbefalinga du har? Jogga litt på as alt men og på grus/mølle Takk for hjelp!

  9. Supert innlegg!! Jeg lurer på hvor du har kjøpt salongbordet i stuen og spisesofaen? Synes du har utrolig god smak 🙂

  10. Kristin

    Kjempefine øvelser, disse er noen av mine faste aktiveringsøvelser før beinøktene mine. Gjør at jeg får mye bedre kontakt med setemuskulaturen på øvelser som knebøy, bulgarske utfall osv. Om jeg ikke tar helt feil skal beina være i 90 graders vinkel på glute bridge, og for å gjøre øvelsen litt tyngre kan man ha tærne i lufta og kun hælene i bakken. 🙂 De har forresten sånne mini bands på xlife som er helt fantastiske, så slipper du å lage knute. 🙂

  11. Hei 🙂 Enig med at strikk er superbra! Akkurat kjøpt det selv! Hvor er capsen fra forresten?

    1. Caroline

      Den er fra Zara, men den er noen år gammel :/

  12. Da fikk jeg testet ut strikkene mine også:)
    Akkurat begynt med trening igjen, så morro å komme over slike innlegg.

  13. Line O.H.

    Takk!!! Det var motivasjonen jeg trengte akkurat nå. Har strikken, men den bare ligger der. Ikke kommet igang igjen etter fødsel i vinter.. Nå skal hvertfall rumpa få jobbet litt og lillemor skal få være med på moroa Gratulerer med enda en stjerne i magen.

  14. Supert innlegg! Gravid selv og sa nettopp til,samboer at jeg ville prøve denne typen trening nå, så det her var perfect timing. Trengte litt inspo:)!

    1. Caroline

      Så bra, Hilde! 🙂

  15. Hehe, morosammee øvelsar! Men eg forstår ikkje heilt den gå sidelengs-greia. Eg prøvde, men trur kanskje eg gjer det feil… Veit det er kleint, men kunne du ha laga ein video som viser korleis du gjer den?

  16. Therese

    Hi Caroline!
    Takk for fine tips, dette har jeg lyst til å prøve for å få fart på min ikke-eksisterende rumpe! Er det noe spesielt man skal tenke på angående strikk? Er det noe med tanke på motstanden i strikken? Er det forskjellige nivåer av dette?

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *