finally it’s on

frokost mandag trening_3

ENDELIG er jeg TILBAKE! Endelig er det mandag og endelig er jeg frisk! Jeg turte ikke forhaste meg etter at jeg følte meg bra mot slutten av forrige uke, så jeg har jo nesten ikke trent på 14 dager! Nå skal det bli spennende å se hvordan jeg ligger an, i forhold til både oppholdet og graviditeten. Da jeg løp forrige gang måtte jeg tisse annet hvert minutt og jeg fikk også kynnere i ny og ne. Tør faktisk å håpe at det første problemet ikke gjelder lenger, men det siste er sikkert der fortsatt. Det går fint 🙂 Jeg tenker det blir 20 minutter med jevnt tempo og deretter intervaller i 25 minutter for dagen i dag. Avslutningsvis blir det litt styrke for hele kroppen, lurer på om jeg skal kjøre et av crossfitprogrammene jeg delte med dere for et par uker siden 🙂 Det blir en god økt! 


Mandag morgen er kjøleskapet som regel innmari skrapet etter en hel uke med mye påfyll til magen, så til ukens første frokost liker jeg å samle alt som er igjen av rester som jeg synes er godt og i dag ble resultatet dette: omelett med skinke, rødløk og philadelphia, et glass appelsinjuice og litt jordbærshake. 

frokost mandag trening

– pluss en questbar til etterpå – 

frokost mandag trening_1frokost mandag trening_2

Så håper jeg dere har en frisk start på uken også! Her har det gått litt treigt på morgenkvisten, med en mann som kom hjem midt på natta og en liten en som fortsatt er pjusk. Men nå skal hun snart sove litt og da skal jeg komme i gang 🙂 Sees etterpå! 

53 kommentarer

  1. Så bra at du er frisk, ingenting er så kjedelig som å gå og hangle, spesielt ikke når du er gravid. var sånn i begge mine svangerskap, alt fra skikkelig omgans syke til influensa og ørebetennelse, det tar alltid lenger tid å bli frisk når en er gravid føles det som. I dag skal vi prøve brownies du lagde i går, eldste jenta har bursdag så da passer det fint. Også veldig glad for at KG tråden er stengt, selv om noen er desperate og krangler med moderator om den saken, men er veldig glad på dine og andre sine vegne som også har fått «tråd » om seg stengt. Så får vi håpe de tar til «vettet» og skjønner hva de har holdt på med de som har vært verstingene og all kred til dem som har forsvart deg med god grunn. Ha en flott mandag og ny uke 🙂

    1. Caroline

      Håper de blir vellykket 😀 Og gratulerer så mye til jenta di med dagen 🙂

      Håper du får en kjempefin uke, lkn <3

      Klem 🙂

  2. den omeletten!
    beklager, jeg vet omelett skal være noe av det enkleste som finnes, men jeg er en novise på området, og får det sjelden til.. hvordan blandet du i annet enn egg? heller du egga i først og det andre over etterpå, eller blander du alt sammen på likt? beklager uvitenhet!

    1. Caroline

      Blandet sammen egg og fløte, salt og pepper 🙂 Så heller jeg det i stekepannen med smeltet smør og strør skinke, rødløk etc. over. Tar på lokk og lar den stå og bli ferdig av seg selv – på svak / medium varme 🙂

  3. Hei 🙂 Jeg lurer på en liten sak angående rutiner og slik, siden innlegget med vaskerutiner, og ny uke 🙂 Jeg lurte litt på hva slags morgenrutiner du har? Det mener jeg når du står opp, angående dusj og kaffe og linser og slik 🙂 Går du rett i dusjen og kler deg? Eller hopper du i morgenkåpen først, og drikker kaffe først? Bruker selv veldig lang tid om morgenen har det gått opp for meg! Så lurer litt på hva du gjør, kanskje jeg kan få litt forandring i mine rutiner 🙂

    1. Caroline

      Det mest ideelle og det som er mest vanlig er at jeg står opp og tar en kaffe, trener, dusjer og deretter spiser frokost. På dette tidspunktet har som regel Nelia og Lars-Kristian våknet også, så da spiser vi sammen 🙂 Så blogger jeg og gjør meg klar for dagen eller jeg blogger først og dusjer etc. etterpå, kommer an på hvor dårlig tid jeg har ift. innlegg og hvilken hjelp jeg trenger til å ta bilder for eks. 🙂 Så skal jo Nelia gjøres klar og avgårde samtidig med Lars-Kristian, så morningene er gjerne litt hektiske og noen ganger må jeg dusje etter at de har dratt og jeg har fått ut dagens første innlegg 🙂

      Nå som jeg er gravid har det vært litt annerledes i perioder, det er ikke hver morgen jeg har orket å stå opp så tidlig som før, er litt mer sliten enn jeg pleier å være til tider akkurat på morgen 😉 Så da blir alt litt forskjøvet og jeg spiser kanskje frokost med dem før jeg blogger, så får jeg trent og deretter dusjer jeg 😉 Alt ettersom, men jeg liker helt klart alt. 1 best 🙂

      Klem!

      1. Takk for langt og hyggelig svar 🙂

  4. Hei!
    Har du noen gode tips til øvelser jeg kan gjøre hjemme, uten noe spesielt utstyr, for å styrke bekkenet? Har begynt å få dilla på løping, og nå har jeg blitt påmeldt til iformløpet så må løpe litt oftere enn planen var (minst 1gang i uka var planen) for må iaf slå hu som meldte meg på;) Men kjente etter å ha løpt 3ganger forrige uke, med en fridag mellom hver gang, at den siden av bekkenet jeg har hatt trøbbel med i 7år(er en familiesvakhet).. Sånn det ofte starter før den låser seg ordentlig..
    Håper du får en fin uke:)

    1. Skulle stå at det bekkenet begynte å gjøre vondt etter de 3løpeturene..

    2. Caroline

      Det konkurranseinstinktet altså 😉 Hmm. Jeg gjør selv noen enkle øvelser for akkurat bekken nå som jeg er gravid, og gjør gjerne noe enkle øvelser som jeg inkluderer utenom graviditet også. De er jo litt vanskelig å beskrive i kommentarfeltet her, men jeg fant denne videoen som kanskje kan gi en liten pekepinn 🙂

      http://www.olympiatoppen.no/fagomraader/trening/basistrening/styrke/grunnovelserbukryggbekken/page118.html (den siste er fin) I tillegg gjør jeg disse to ofte http://www.kiropraktikk.no/?PageID=1776&ItemID=1015 og http://www.kiropraktikk.no/?PageID=1779&ItemID=0 🙂

      Nå vet jeg ikke hvor stor hjelp akkurat dette kan være for deg, så jeg ville nok heller ha spurt noen som har litt mer peiling 🙂

      LYKKE TIL! 🙂

      Klem 🙂

      1. Haha, ja, det er rart med det konkurranseinstinktet.. Var med i fjor å, uten å ha trent en eneste gang, og da slo jeg henne med 2min, selv om målet var å bare gjennomføre.. Trur det er grunnen til at hun meldte meg på i år, for revansje..
        Takk for tips:)

  5. Christiane Roald

    Hvor mye veide du til vanlig? Altså før graviditeten? Hadde satt pris på om du kunne dele dette, bare interessant å vite!

    1. Caroline

      Jeg vil helst ikke dele vekten min i detalj, men jeg har i hvert fall gått opp 6 kilo til nå 🙂 Virker som det har stagnert litt, men man vet jo aldri :p Gikk opp 10-11 kilo forrige gang (litt ned på slutten av en grunn) og er innstilt på at det sikkert blir det samme eller mer nå. Har hørt noen si at det kan bli mer i svangerskap nr. 2 :p Håper jeg bare kan opprettholde et aktivt svangerskap helt til det siste, så får jeg holde kosten sunn og variert ved siden av det 🙂

      Klem!

      1. Amanda

        Jeg vet ikke om du vet hvem Fitnessnora er, men hun er svært aktiv, trener mye og spiser sunt, men hun gikk opp 30kg i svangerskapet selvom hun trente og spiste sunt hele svangerskapet. Det er flere faktorer som spiller inn, og jeg tror du må være forsiktig med å skrive mye om vekt og svangerskap, da det kan se ut som det er om å gjøre å ikke gå opp noe og at et stengt regime under graviditeten kan hindre dette (satt på spissen), jeg tror ikke du mener det slik. Men mange er svært sensitive når de er gravide og sliter med vektoppgangen. Selv gikk jeg opp 11 kg, er til vanlig veldig aktivt, men fikk nesten ikke trent hele svangerskapet pg ekstreme plager. Det er så forskjellig fra person til person, noen går opp mye selvom de holder seg aktive og spiser sunt, andre er det omvendt med.

      2. Caroline

        Jeg føler virkelig ikke at jeg skriver mye om dette :/ Men jeg svarer når noen spør. Jeg synes det er synd at enkelte tror at det er mulig å ikke gå opp noe som helst i et svangerskap og at det eventuelt er en fin ting, derfor er jeg åpen om hvordan mitt forhold til dette er, og skriver det som det er. Det er klart at flere faktorer spiller inn, mye kan vi ikke kontrollerer når vi er gravide – som for eks. magestørrelse og hvordan den vokser. Det er det samme med vekten. Jeg følger med på Nora og vet at hun gikk opp ganske fort i starten, men hun opprettholdt sine aktiviteter og det er jeg sikker på at hun har mye igjen for i dag. Det viktigste at den som er gravid er aktiv så lenge det er mulig, det finnes mange måter å være aktiv på, en trenger ikke å trene så svetten spruter, men å holde seg i bevegelse i det hele tatt er jo viktig 🙂 Like viktig som et sunt og variert kosthold er, samtidig som du ikke skal være fanatisk. Dette har jeg poengtert tidligere også. Jeg synes det er fint at de fleste formidler sine erfaringer, så ser den som lurer at det finnes store forskjeller på oss og at det dermed ikke finnes en fasit.

      3. Amanda

        Det er jeg enig med deg i, men jeg synes det er skremmende utvikling at andres vektoppgang i et svangerskap er noe andre skal streve etter. Du er fra naturens side slank, du trener mye og har et annet forhold til trening/mat enn mange av dine lesere. Nå må du ikke misforstå meg, for jeg synes absolutt du ikke fremmer noe usunt ideal – men heller oppfordrer til å være aktiv og spise sunt i hverdagen, men jeg tror ikke det er spesielt heldig å skrive så mye om vektoppgang i forhold til graviditet, hvor fort man er tilbake etterpå, osv osv. Ikke fordi du ikke skal være stolt av deg selv, men fordi du er et forbilde og mange ser opp til deg og etterstreber ditt liv. Jeg har lest kommentarer under graviditetsoppdateringene dine hvor folk skriver ting som: «tenk å kunne sett så flott og slank ut i uke 23». Det synes jeg er uheldig utvikling. Alle gravide ser da flott ut uansett størrelse på magen, det samme gjør du. Men at fokuset er på at du ser så slank og liten ut er for meg et uheldig vinkling fra leserne. Nå må du ikke tro jeg kritiserer magen din, hadde selv ikke den største magen – jeg uttrykker bare en skeptis rundt det at mange gravide går bevisst inn for å hindre den naturlige vektoppgangen. Jeg har en venninne som alltid har vært slank og lang, hun gikk opp 30 kg og hadde kjempe stor mage, en annen venninne som hadde litt former la på seg kanskje 6 kg og hadde liten mage. Det er så forskjellig 🙂

      4. Voksne folk har jo også et ansvar for å sette seg inn i at kroppen reagerer ulikt på graviditeter. Selv er jeg slank, trener lite, gikk opp 11 kg som gravid, de var borte igjen 4 mnd etter fødsel. Sånn er min kropp. Caroline kan ikke noe for at hennes kropp er som den er. Jeg synes absolutt ikke hun fronter noe negativt ift vekt og graviditet.

      5. Amanda

        M: da tror jeg du skal lese kommentarene mine en gang til, for her har du misforstått poenget mitt.

  6. Hei Caroline.
    Jeg så snappene dine idag. Da var det et skilt på nelias rom bak teltet hennes hvor det sto nelia på i pink. Lurer på hva det var? Kanskje jeg kann også gjøre noe lignende for gutten min <3 takk 🙂

    1. Caroline

      Tenker du på vimplene? De er bestilt via etsy.com 🙂 Allthetrimmings tror jeg hun heter 🙂 http://www.carolinebergeriksen.no/2016/02/23/barnerommet-fra-spedbarn-til-jente/

      Klem!

      1. Tusen takk at du svarte 🙂
        Nei Det var nok ikke vimplene. Det var 4 kant skilt hvor det sto nelia på??!? Snappen var fra i går 🙁

      2. Caroline

        Så rart :O Jeg har ikke noe skilt som det står Nelia på :/ Var det kanskje et bilde som hang på veggen?

      3. Susanne

        Puta?

      4. Caroline

        Ja, det kan jo hende 🙂 Den er fra etsy i så fall 🙂

  7. Christina

    Hei!
    Jeg lurer på, hvordan holder dere som familie styr på daglige gjøremål osv? Har dere ukeplan, hvor dere skriver ned og planlegger middager for uken, hvem som skal på trening eller aktiviteter på ettermiddagene, bursdagsselskap eller lignende. Hvis ikke du har skrevet om det tidligere ønsker jeg gjerne et innlegg i forhold til det 😀

    1. Caroline

      Nei, vi har ikke noe sånt enda 🙂 Enn så lenge bruker vi bare iPhone og kalenderen der, der står alle mine møter og avtaler, alle kampene og sponsoroppdragene Lars-Kristian har, samt de dagene det evnt. er fridager i barnehagen 🙂 Ser for meg at vi trenger noe mer avansert etter hvert 🙂

      1. Det går an å dele kalendere og invitere hverandre på eventer slik at det dukker opp i begges kalender, på iphone 🙂 sikkert android også 🙂 Da har vi oversikt begge to hele tiden. Jeg anbefaler WeekCal som synkroniserer med iphones vanlige kalenderapp, og google og alt det der.

      2. Caroline

        Ja, det er det vi har 🙂 Veldig kjekt! 🙂

  8. Heihei!
    Har akkurat fått positiv graviditetstest etter noen mnd med prøving! Jeg føler meg veldig heldig og er selvfølgelig overlykkelig og er nå klar for å prøve å opprettholde et aktivt svangerskap 😀 derfor lurer jeg litt på hvordan du har trent gjennom graviditeten, fra helt tidlig i svangerskapet, til nå rundt halvveis?
    hilsen fast leser!

    1. Caroline

      Gratulerer SÅ MYE! Så gøy 🙂 Og så bra at du har en positiv innstilling til en aktiv graviditet 🙂 Jeg trente akkurat som jeg pleide, bortsett fra at jeg var / er forsiktig med tunge løft pga. buktrykket. I tillegg anbefales det ikke å ligge på mer enn 80 prosent av makspuls, så jeg holder meg greit under det 🙂 Ellers er det en del som kommer av seg selv hva gjelder begrensninger ift. kynnere og hva du orker. Noen dager føler jeg meg så tung i kroppen og da blir det roligere økter, jeg lytter bare til kroppen og presser meg på ingen måte til noe hardt og ekstremt akkurat nå. Det kan jeg heller bruke resten av livet på 😉 Så bare fortsett som før med noen begrensninger, så ser du etter hvert hvordan det går 🙂 Og det er helt naturlig om du føler deg slapp og sliten i starten, da er det greit å ta en hvilepause også 🙂

      Masse lykke til! Bare spør om det skulle være noe du lurer på 🙂

      Klem!

      1. Tusen takk for så raskt svar! Høres veldig fornuftig ut 🙂 Alt er så nytt, og vil jo på ingen måte gjøre noe som kan skade det lille frøet i magen, så veldig godt å høre at det fint går ann å trene, dog med litt moderat intensitet. Tenker at begrensingene vil komme tydeligere frem jo lenger jeg kommer i graviditeten – så akkurat nå i starten når symptomene er relativt få og milde vil jeg i allefall unngå tunge løft og holde utholdenhetstreningen litt roligere enn normalt 🙂
        Lykke til til deg også – du har fremdeles mange spennende og koselige mnd. forran deg 😀 <3

      2. Caroline

        Masse lykke til! Håper du får et kjempefint svangerskap 🙂 Stor klem <3

      3. Anette

        Ser du skriver at du skal løpe intervaller i innlegget, og i kommentaren at det ikke anbefales puls over 80%. Hvilken intensitet/prosent løper du på nå som du er gravid. Selv løper jeg mye 45-15-intervaller med puls mellom 82-92%, men forstår at dette er en høyere intensitet enn hva man ville gjennomført som gravid 🙂

        I tillegg lurer jeg på hvilken intensitetssone du vanligvis løper på når du løper langkjøring (nå og/eller før graviditet)? 🙂

        Håper jeg klarer å holde aktiviteten så høy som deg når jeg (snart) blir gravid 😀

      4. Caroline

        Jeg løper med puls på ca. 75 prosent når jeg løper intervaller, noen ganger lavere, følger bare med på pulsklokken 🙂 Løper automatisk saktere nå enn før graviditeten, også fordi jeg ikke vil få kynnere, så det er fint å ta det litt rolig 🙂 Jeg er glad jeg bare får beveget meg og svettet, og trene styrke 🙂

        Klem til deg!

  9. Jeanette

    prøvde meg på browniesene i dag.De ble jo bare supergode! I dag var en fin dag å bake på,det regner og blåser sidelengs her i Bergen i dag.
    Lurte på en ting angående vannmelon. Hvor ofte er det egentlig greit å spise det med tanke på lavkarbokosthold? Jeg elsker det,men siden jeg er på lavkarbo er jeg litt usikker på hvor mye man egentlig kan tilate seg av det.

    1. Caroline

      Å, så bra 😀 Synes de ble veldig gode selv, så det er alltid hyggelig når resultatet blir like bra hos andre 😀 Vannmelon kan du vel spise relativt ofte, men det kommer an på hvor streng du er med dietten 🙂 Ser det inneholder 8 gram karbohydrater per 100 gram, men 100 gram er jo en del og 8 gram er ikke mye – ikke slik jeg ser det i hvert fall 🙂 Alt med måte, er det ikke det man sier? 🙂

  10. Hei Caroline!

    Jeg har prøvd å sende deg en melding på facebooksiden din ang. graviditeten. Håper du ser den:)

  11. Vet ikke om dette er for privat men, hvor lenge prøvde dere før du ble gravid denne gangen? 🙂

  12. Hvor er tightsen fra? Har sett etter denne overalt!

    1. Altså, merke og modell 🙂

    2. Caroline

      Den er fra Nike, men den er fra i fjor på denne tiden tror jeg :/

  13. Hei! Lurer bare på hvilke støttestrømper du bruker? Synes noen er ubehagelige 🙂

    1. Caroline

      Jeg har kjøpt noen helt sorte, vanlige på apoteket 🙂 De går opp til kneet 🙂

  14. Hi Caroline 🙂
    Is it possible to read your posts in English? I really like your topics und your pictures. But I’m not able to read it :(.
    All the best for your pregnancy! 🙂
    Greetings from Germany!
    Sarah

    1. Caroline

      I will try to install the google translator and I hope to find the time to translate the posts myself very soon 🙂

      All the best to you <3

      1. Thank you so much!!! 🙂 ♥

  15. Hei! Jeg har et lite spørsmål, på ditt første bilde i dette innlegget ser det ut som du er på vei til å gjøre en sit-ups variant. Jeg gikk gravid samtidig med deg når du gikk gravid med Nelia, hentet så mye inspirasjon fra deg 😀 men isåfall, når jeg gikk gravid leste jeg en gang at man ikke skulle gjøre mageøvelser der man lå på ryggen etter uke 12. Lurer på om du vet noe mer om dette? Om det stemmer eller ikke? med tanke på bilde ditt. Er bare nysgjerrig på om jeg ble snytt for 9 mnd uten mageøvelser på rygg :p
    Ville også bare si at du er utrolig heldig som har muligheten til å trene under svangerskapet! jeg hadde så mye plager så det ble vanskelig for meg.. så nyt det, jeg misunner deg 😀

    1. Caroline

      Jeg snakket med min personlige trener per i dag om dette, og han sa at jeg kunne gjøre mageøvelser så lenge jeg kjente at det var ok. Så jeg gjør det fortsatt, for jeg merker ikke noe til noen vondter eller at det er noen forskjell på akkurat dette området. Det heter seg at du kan trene sit-ups så lenge det ikke gir deg ubehag eller smerter, men du får liten effekt av det når magen blir større siden de rette magemusklene da strekker seg 🙂

      Tusen takk! Så leit å høre at du hadde mye plager, det er så mye man ikke kan kontrollere akkurat når det kommer til graviditet :/

      1. Tusen hjertelig takk for kjapt svar! Da vet jeg det til evt. neste graviditet 🙂 Gir mening det du/personlige treneren din sier. Bare jeg som ikke undersøkte grundig nok første gangen, men du vet sikkert alt om hvor hysterisk man kan bli og tro på det meste under ens første graviditet :p

        Nei det er ikke det :/ men så lenge man føder friske barn så er det liksom greit allikevel 🙂

  16. Kjempebra at du er frisk igjen! Lykke til videre med treningen! Har selv treningsforbud frem til 1. juni, og må begynne sakte med å gå turer etter det, ettersom jeg var på sykehus med kyssesyken for to måneder siden. Håper formen går fort oppover, det er så utrolig kjedelig når man ikke ser fremgang, haha!

    1. Caroline

      Uff, så leit med kyssesyken! Heldigvis er det bare en periode i livet, og selvsagt går det oppover igjen! Kanskje fortere enn du tror 🙂

      Klem!

  17. Christina

    Hei 🙂 hvor er kopp underlaget fra?

    1. Caroline

      Kremmerhuset 🙂

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *