sunnere sjokolademilkshake

sjokolade shake_2

Nå har jeg nettopp lagt igjen 45 minutter på tredemølla og jeg avsluttet med å slenge sammen det som viste seg å bli noe av det bedre jeg har smakt når det kommer til sjokolademilkshake! Og det beste av alt? Denne er jo ikke usunn! Den smaker helt nydelig av fyldig sjokolade uten at det blir kvalmende – en helt perfekt måte å starte helgen på om du spør meg 🙂 Og nå tipper jeg at du vil ha oppskriften? Klart du skal få! Her er det bare å stålsette seg, dette er avhengighetsskapende! 

sjokolade shake_3


du trenger

♥ 1 neve mandler – ca. 25 gram ♥ 1 medium stor banan ♥ 1.5 pose feria lett kakao ♥ 2 dl. alpro mandelmelk ♥ 2 ss. mager vaniljekesam – ca. 80 gram, kan byttes ut med 1 scoop vaniljeprotein ♥ 1 klype havsalt 

sjokolade shake1


slik gjør du

Start med å kverne mandlene i blenderen. Når de er finhakket, tilsetter du resten av ingrediensene. Hell i en kopp eller i et smoothieglass og NYT! Det er fredag! 

sjokolade shake_6


Det er alltid mange som lurer på næringsinnhold og spesielt kcal-innhold i oppskriftene mine, men jeg er ikke veldig opptatt av å telle slike ting selv. I tillegg føler jeg at det kan ha en negativ virkning på enkelte lesere, så jeg lar ofte være. Men hva synes dere? Er det ok å skrive næringsinnholdet på enkelte oppskrifter? Vil dere eventuelt at det er noe jeg skal gjøre? 

sjokolade shake_5

Denne gangen har jeg i hvert fall regnet det ut for deg 🙂 Hele greia inneholder 441 kalorier, men dersom du ønsker å piffe den opp og gjøre den enda fyldigere med for eksempel 1 scoop vaniljeprotein (som også er perfekt etter trening) går innholdet noe opp. Da blir det 554 kalorier i hele glasset og til gjengeld 47 gram proteiner mot 23 gram som det blir med kesam. 

Jeg laget den med vaniljeprotein i går og vaniljekesam i dag for å sjekke dem opp mot hverandre, og synes begge deler er like godt, så her kan du egentlig prøve deg frem og bruke det som passer best i forhold til trening og proteininnhold også. Om du bare skal lage den som en koseshake er vaniljekesam helt topp, og du kan jo forsøke med original som helt sikkert vil gjøre den enda fyldigere 🙂 

sjokolade shake_8


God helg, fine du! Og tusen takk for at du klikker deg innom meg ♥ 

88 kommentarer

  1. Mathilde

    Kjempebra at du skrev næringsinnhold! Det er så vanskelig å regne ut selv, så jeg satt i hvert fall stor pris på det! Ja til å være bevisst i hva man putter i seg 🙂

  2. Theresa

    Stemmer for at du fortsetter som før; deler sunne oppskrifter uten å oppgi kcal 🙂 Det er mye som er energirikt, men likevel sunt, så jeg er redd spesielt yngre lesere vil henge seg opp i antall kalorier som i enkelte oppskrifter kan høres mye ut.
    God helg! 🙂

  3. Vær så snill å ikke begynn med å oppgi kaloriinnhold i oppskriftene dine. De som er interessert, kan regne det ut selv 🙂

  4. For min del er merking av kaloriinnhold unødvendig. Jeg opplever at kaloritelling ødelegger matgleden og gir meg dårlig samvittighet for å spise. Men jeg er enig med de over som mener at det er okei å oppgi kaloriinnhold feks i denne shaken, der kaloriinnholdet er så høyt at det kan erstatte et måltid.

  5. Hvor kjøper du de glassene? De er så fine!

  6. Så utrolig godt ut 🙂

  7. Det så fantastisk godt ut!
    Takk for oppskrift Caroline!
    Ha en kjempe fin helg 🙂
    Barbara
    http://barbaraoslo.blogspot.no

  8. Personlig er jeg veldig FOR at du kan poste næringsinnhold. Jeg er mer opptatt av andel protein, fett og karbohydrater, enn totalt kaloriinnhold. Men på grunn av tiden vi lever i, så vil jeg kanskje anbefale at du ikke poster det likevel. Kanskje det kunne vært mulig å ha næringsinnhold et annet sted enn på selve bloggen? Jeg ser det har blitt nevnt over her at det er ønskelig at du lager en oppskriftsamling. Kanskje næringsinnhold kan nevnes der? Ellers så skriver du jo ingrediensene du bruker, så det burde være mulig å regne ut selv slik som jeg har gjort til nå.

    Hilsen trofast leser siden før bryllupet 🙂

  9. Jeg kommenterer sjeldent blogger, men jeg har ofte hatt lyst til å gjøre det – men så koker det litt bort i kålen inni mellom og det blir kun med tanken. Så note to self; jeg skal bli flinkere å gi en tilbakemelding. Det er jo veldig hyggelig å gjøre 🙂

    Tilbake til tema. Jeg synes det er fint at du tar opp et slikt spørsmål til diskusjon. Det gjør at vi leserne dine får mene om et nokså aktuelt tema i dagens samfunn. Ikke overraskende får du ulike svar – da vi alle er forskjellige, med ulike behov, spredt i alder og livsstil – og ikke minst; hvilket forhold en selv har til mat (og kropp). Og det er vanskelig å skulle ta hensyn til alles ønsker til en hver tid og til et hvert tema. Jeg føyer meg inn i rekken med et klart nei til opplysning om kalori-innhold, og jeg tenker videre at det er noe en selv kan stå til ansvar for å regne ut dersom det er av behov. Angående næringsinnhold vil jeg kanskje stille meg noe annerledes til. Dog kanskje med et omtrentlig tall. Men det viktige er jo hva du vil stå for, hva du vil opplyse leserne om og hvilket fokus du ønsker å ha på din blogg. Jeg vil imidlertid si at det er befriende med oppskrifter uten alle tall og desimaler, men heller la øynene hvile på dine delikate bilder og formidling (jeg blir suulten 😉 ). Tallene hadde nok forstyrret meg noe, og fokuset hadde nok blitt trukket dithen. Men det er meg, og bare meg er jo ikke et representativt utvalg – men jeg er glad for at jeg kan komme med mine tanker rundt et slik (sårt) tema.

    Og mens jeg først eer her, hehe. Jeg har fulgt bloggen din i mange år – og jeg vil få si at jeg opplever bloggen din som bedre enn noen gang. Fortsett med det du gjør og tror på 🙂

  10. Hadde du spurt for fem år siden, hadde jeg definitivt svart ja til nærings- og kaloriinnhold. På den tiden hadde jeg et tvangspreget forhold til mat og trening, og regnet på innholdet av både mikro- og makronæringsstoffer i maten. Jeg har aldri vært så ulykkelig som jeg var på den tiden! I dag har jeg klart å fri meg helt fra denne tankegangen, og skyr konsekvent alle blogger og andre nettsteder som kan få meg tilbake i det gamle sporet. Da jeg leste at denne milkshaken inneholdt 441 kcal, var det første jeg tenkte at det var tilsvarer en lunsj, og at jeg måtte kuttet ut et måltid for å kunne nyte denne. Rett tilbake til den skumle tankegangen. Jeg er fortsatt slank i dag selv om jeg ikke teller næringsinnhold lenger, så den typen tankegang fører ikke til noe positivt for meg. Vi er alle forskjellige, og det er sikkert noen der ute som har det motsatt, men dersom det er så viktig, er de helt sikkert i stand til å regne ut næringsinnholdet selv… 🙂

    Jeg vil veldig gjerne kunne fortsette å lese bloggen din, men næringsinnhold i oppskrifter ville ført til at jeg hadde droppet den. Så vær så snill, fortsett å inspirere til sunn matglede uten fokus på å analysere hva maten inneholder 🙂

  11. NEI til kcal-innhold. Jeg syns det var kommet opp et godt forslag med å heller si at oppskriften kan erstatte et måltid. Du kan heller skrive om oppskriften f.eks fungerer som et mellommåltid eventuelt om oppskriften er næringsrik nok til å erstatte et fullverdig måltid, men jeg vil ikke ha kcal-innhold i oppskriftene dine. Vil folk vite det, kan de heller sjekke kcal-innhold på ingrediensene de må bruke 🙂

  12. Hei! Testet nettopp milkshaken, og den var helt nydelig! Lurer på hva slags sjokoladesaus du har i glasset? 🙂

    1. Caroline

      det er bare en helt vanlig sjokoladesaus, kjøpte den på meny 🙂

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *