kjære blogger, ikke gråt

Jeg husker da jeg startet å blogge i 2009. Ingen, med unntak av de som faktisk leste blogg, brydde seg om hva toppbloggerne hadde å si. Du kunne skrive og gjøre nesten hva du ville uten at det ble noen overskrifter. Vi var stort sett irrelevante for de som ikke var inne i bloggosfæren. Etter at jeg begynte å blogge skjedde ting raskt, svært raskt. Lesertallene til de største bloggerne skjøt i været, meg selv inkludert. Jeg begynte å tjene penger på bloggen, det hele var bare en dans på roser. I november 2010 snudde plutselig alt på hodet. Jeg husker jeg gråt, på min egen bryllupsreise. En journalist hadde ringt meg midt på natten fordi de skulle skrive en kritisk artikkel om at jeg tok betalt for å skrive om bøker. Cappelen Damm hadde tatt prislisten min og sendt den til e24, de syntes det var forkastelig av meg å kreve betalt for omtale. Min verden falt i grus. Jeg følte at jeg var plassert i en gapestokk til spott og spe, og jeg følte meg lite respektert. I årene som fulgte kom de kritiske sakene stadig hyppigere. Jeg var tynn, og siden jeg var tynn, likte å trene og spise sunt, var jeg årsaken til at andre mennesker fikk spiseforstyrrelser. Svært enkel retorikk. I dag ser jeg på det på en helt annen måte. Dette var starten på noe større. De siste årene har bloggere vært hyppig omtalt i media, figurert på de heteste talkshowene, tjent gode penger og stadig vekk vært å se på den røde løperen. De største norske bokforlagene betaler til og med ti ganger så mye som det jeg krevde for omtale tilbake i 2010.

Men noe er likevel ikke forandret. Kristin Gjelsvik og flere andre synes det er kjempeteit at Forbrukerombudet bruker så mye tid på å passe på at bloggere forholder seg til norsk lov, jeg gråter fordi kvinneguiden er slemme, Sophie Elise gråter og får ikke sove fordi en journalist har skrevet en kritisk artikkel om henne og ellers er alle med kritiske røster mot bloggere stort sett drevet av sjalusi på «rikdommen» og «berømmelsen» vår. Ja. Forbrukerombudet kan i noen tilfeller virke ekstremt firkantet, svært mange på kvinneguiden er nettroll, enkelte journalister er noen empatiløse «idioter» og svært mange er drevet av sjalusi. Men absolutt all kritikk mot bloggere er ikke på grunn av dette. 

caroline-fargelegger-3


Vi må slutte å synes synd på oss selv, og i stedet se oss selv i speilet. Vi er ikke lenger irrelevante, vi er relevante. Folk bryr seg, de leser og lytter og mener noe tilbake. Noen ganger positivt, andre ganger negativt. At vi som bloggere mottar kritikk i det offentlige rom er et tegn på at vi tas på alvor i samfunnet. Da synes jeg vi skal vise oss denne tilliten verdig i stedet for å skylde på de «slemme» mens vi gråter oss igjennom natten. Ikke gråt, men reis deg heller og gi svar på tiltale! Om kritikken er urettferdig og gal, ja, da burde det være en smal sak å argumentere mot den også. 

Jeg har tenkt på dette lenge, og den utløsende årsaken til dette innlegget er jo selvsagt kronikken til Anki Gerhardsen om Sophie Elise, og hennes tilsvar til den. Jeg synes kronikken til Gerhardsen reiser flere aktuelle spørsmål, men dessverre er det mye som drukner i usakligheter som grenser til mobbing og netthets. Jeg forstår reaksjonen til Sophie veldig godt, jeg vet at det føles som et eneste stort personangrep og jeg vet hvor vondt det er. Men likevel har hun vært så aktiv og engasjert i samfunnsdebatten i høst, at jeg skulle ønske hun heller kunne bite litt mer fra seg enn å legge seg ned å gråte. Hennes motsvar betyr noe og hun betyr noe. Vi må ikke være redde for å gi et skikkelig tilsvar, selv om vi kanskje gjentar oss selv: hvorfor har hun tatt de valgene og gjort det hun har gjort så åpenlyst på bloggen, som i følge henne selv leses av barn helt ned i 7 årsalderen?  Hvordan håndterer hun det faktum at hun, med så mange unge lesere, skriver så åpenlyst om kropp og plastiske operasjoner? Ja, hun har skrevet om akkurat dette tidligere, noe Gerhardsen tydeligvis ikke har fått med seg, men i dette tilfellet ser jeg ikke at det skulle være noe negativt å gjenta seg selv. 

Paradokset her, og kritikk som Anki Gerhardsen absolutt bør ta til seg, er at dette faktisk ender opp med å handle om Sophie Elise. For kronikken til Gerhardsen er jo egentlig kritikk mot sine egne kollegaer, journalistene.  Dessverre er det svært få som ser ut til å ha fått med seg akkurat det poenget.

146 kommentarer

  1. Du pynter veldig mye på ord og sannhet Caroline. Mener at du før alle andre blir sur og reagerer sterk so fort når noen kretisere deg eller blir uenig i det du selv mener. men så sitter du her å mene at du blir sterkere og større ved å få kritikk. Synes ikke du er ærlig. Sorry!!!

  2. *Gåsehud* Utrolig bra skrevet! For en fantastisk sterk og inspirerende kvinne du er!

  3. Johanne

    Så etter hva jeg har skjønt er normen slik: En blogger lager et innlegg! Det velter over i kommentarfeltet!! Positivt og negativt. Bloggeren kan fint svare «tusen takk» på en kommentar uten å hetses, men med en gang bloggeren forsvarer seg så bryter jo helvete løs!! Er ikke måte på hvor mange synonymer kommentatorene bruker om bloggeren! I mitt stille sinn tenker jeg: takket være all negativiteten til kommentatorene, journalistene og alle andre som måtte mene noe negativt er det nettopp dette som gjør bloggerene aktuelle! Vi vet alle at positivitet sprer seg ikke like fort som negativitet! Så kjære bloggere: takket være kritikken er det nettopp dette som gjør dere aktuelle!! Dere er populære nettopp fordi noen der ute har så lite å gjøre at de MÅ slenge dritt om dere!! Det virker nok «dessverre» mot haternes hensikt! I servicebransjen heter det seg » en fornøyd kunde er en fornøyd kunde! En misfornøyd kunde er ti misfornøyde kunder!» Dette kan nok adopteres og relateres til alle leserne rundt om!! Så bloggere: dere bør takke alle som setter søkelyset mot dere! Uten disse menneskene hadde dere verken vært aktuelle og klart å tjene til livets opphold via bloggen!! Og selv takk til mange artige kommentarer!!! Jeg får meg en god latter i ny og ne..

  4. Andrea Olivia

    Veldig bra Caroline! Så flott og bra skrevet. Flink er du 🙂

  5. Godt sagt/skrevet 🙂 🙂

  6. Dette var et reflektert og godt innlegg, Caroline! Bloggere tar mye mer plass i det offentlige rom nå enn bare for få år siden, og det krever at alle som er vant til å være der må gi fra seg noe av plassen, og det gir jo reaksjoner. Når det kommer til artikkelen til Anki går det for min del altfor langt i personangrep og hets at selv om hun kanskje har et poeng når det ikke fram da jeg avskriver hele artikkelen fordi den blir for aggressiv og subjektiv.

    Det er jo som i helt vanlig debatt, det. Skal man få fram budskapet sitt nytter det ikke å slenge på et «forresten, du er stygg og teit», da river du ned ditt eget poeng. Samme når man skal forsvare seg selv, som du jo poengterer, man må kunne svare saklig og argumentere godt for seg, helst uten å legge seg ned i fosterstilling og gråte. Det forutsetter imidlertid at påstandene man får mot seg blir lagt fram på en ryddig måte, slik at man kan svare for seg på en ryddig måte, og ikke som her, hvor vi får en mobber/offer-situasjon der vi kunne hatt en god debatt om bloggeres påvirkningskraft på særlig unge jenter.

    For ja. Dere bloggere (dette gjelder deg og!) MÅ være svært bevisste på hvilke signaler dere sender ut – skriv for all del hva dere vil, men vit nå i i alle fall hvem dere snakker til, slik at dere kan ta et bevisst valg og forutse hvordan dette kan påvirke leserne. Når det er sagt, syns jeg du forvalter dette ansvaret på en god måte, og du har kanskje noe av skylda for at jeg har så smått begynt å rydde litt hjemme og trene en gang nå og da, og det er vel ikke det verste du kan få skylda for 🙂

    Beklager for evig lang kommentar, og ha en fortsatt fin dag!
    Klem

  7. Dwightinha

    Forsåvidt et reflektert innlegg, men det blir for enkelt. Det er noe som heter at » som man reder så ligger man», og det er akkurat det Sophie Elise har gjort. Denne Gerhardsen har faktisk gode poenger. Helt fra starten har Sophie Elise kynisk brukt «pupper og lår» for å selge seg inn som blogger. Det har hun lykkes godt med, og hun har uomtvistelig brukt bloggen kun med øye for å bli interessant for media og for lønnsomme oppdrag. Det ar hun også lykkes med.
    Når hun nå ønsker å endre den rufsete oppfatningen folk har av henne, så er det igjen kynisk bruk av media og håp om ditto blogger pris som takk. Hun må som alle andre som blottstiller seg offentlik faktisk både forvente og tåle at det stilles spørsmål ved det hun legger ut. Journalister vil alltid ønske å å i dybden og cashe inn på litt av oppmerksomheten hun provoserer frem. Det er verken hets eller å være «så ond» som var ordene hun selv brukte.
    Forventer man å bli tatt seriøst som blogger i samfunnsdebatten må man samtidig være forberedt på å kunne forsvare sine ytringer. politiske utspill eller annet som vil avstedkomme overskrifter med fet skrift.

    1. Caroline

      Tviler på at det er så mange som er uenig i den kommentaren din, Dwightinha, men Gerhardsen er alt for krass og usaklig mot Sophie Elise i sin kronikk. At diskusjonen i etterkant handler om Sophie Elise viser jo egentlig bare at Gerhardsen bommet, siden det var journalister hun egentlig ønsket å rette kritikk mot.

  8. Her er du inne på noe. Jeg pleier ikke å besøke din blogg (først og fremst fordi jeg er en mann), men jeg har fått med meg litt av kritikken mot din blogg tidligere, og jeg fikk med meg kritikken mot Sophie Elise.

    Jeg synes det stort sett var en saklig og god artikkel rettet mot Sophie Elise. Med en del gode poenger.

    Og når dere tjener dere rike på en blogg så blir det et foretak og da har media et større ansvar for å bedrive kritisk journalistikk overfor de store bloggerne.

    Man kan ikke både drive som bedrift og så ta kritikk mot bedriften som kritikk personkritikk. Det var dere som valgte å koble bedrift og person og valgte å lage butikk ut av en blogg om deres egen person.

    Så synes jeg fortsatt at kritikk bør være innenfor normal folkeskikk og ikke minst være saklig, slik jeg håper du oppfatter også mitt innlegg.

    Synes du her har et godt innlegg med mye selvinnsikt og gode refleksjoner. God helg!

  9. Gunhild

    På hvilken måte er dere bloggere viktige i samfunnet, sånn rent bortsett fra at dere har mange treff fordi dere nører opp under kvinneegenskaper som skjønnhet? Dere er store reklameplakater,det er jo det dere i all hovedsak får betalt for.

    Du kan lage mat, det skal du ha. Jeg bruker selv noen av dine oppskrifter. Men jeg kvier meg for å gå inn på bloggen. Faktisk prøver jeg å begrense det, fordi jeg vet at du får reklameinntekter av det. Og det er en del av media jeg ikke tåler, rett og slett. Jeg synes det er kvalmende å tenke på hvilke skitne triks som brukes for å lure lesere til å kjøpe ting. Ja, det er sikkert lov. Men er det rett?

    1. Caroline

      Vi er viktige fordi vi har makt, folk lytter til oss og vi har derfor mulighet til å påvirke 🙂 Hvorfor kvier du deg for at jeg skal få betalt for jobben min? Jeg skjønner ikke helt hva du mener med skitne triks for å lure lesere? Alt som er reklame er tydelig merket slik at alle som ser det forstår at jeg får betalt for det jeg skriver om. Leser du VG, Side2 eller andre medier da? De benytter seg av den samme formen for markedsføring som bloggere.

      1. Gunhild

        My point exactly! Betyr det da at det er riktig?

      2. Hvis du kvier deg for å lese Carolines blogg fordi hun tjener penger på det, hvorfor leser du bloggen da i det hele tatt? Bloggerene velger selv hva de vil reklamere for, grunnen til det er jo fordi de vil jo ikke anbefale oss et produkt om det ikke lever opp til forventingene. For.eks: Reklamere jeg for en mascara som er kjempe bra, vil jeg jo klare å beskrive hvorfor jeg liker mascara og hva som gjør den spesiell. Men om jeg skal reklamere for en dårlig mascara, vil jo ikke ha noe å si om den. Jeg vil ikke si det er ett skitten triks og reklamere for produkter som en har både prøvd og er fornøyd med. Å reklamere for ett produkt man ikke synest noe om blir jo akkurat ikke noe suksess av, så at bloggerene reklamere for produkter de ikke har noe forhold til og meninger om er vel ganske så unaturlig. En profesjonell blogg som Carolines vet jo hvordan man skal framstille et produkt på en god måte, men hun vet også at uten erfaringer om produktene vil hun ikke klare å markedsføre produktene på best mulig måte, noe som hun naturligvis ønsker, for å tjene mest mulig penger! Jeg mener hun har både rett og fortjener den inntekten hun får på reklameinnleggene. Hvorfor? Jo fordi det er jo HUN som har påvirket meg til å kjøpe produktet og ikke minst HUN som har jobbet i flere timer med innlegget. Synst du skal prøve å «bite i det sure eplet» og ta det med en «klype salt». Hadde det vert deg i samme situasjon så hadde du nok sett det fra en an side og ment at du også FORTJENTE pengene.

      3. Gunhild

        Herregud er det ingen som ser poenget her??? Hva i Guds navn er poenget med å markedsføre noe i det hele og det store? Er det ingen som stiller spørsmålstegn ved mengdene reklame vi utsettes for i løpet av en dag?

        Det er jo nettopp det som er skremmende! At så få faktisk skjønner hva dette dreier seg om!

      4. Jeg ser poenget ditt. Verden har blitt en eneste stor markedsføringskampanje for å få konsumenter til å kjøpe, kjøpe og kjøpe. Konsum er nesten blitt et slags filter, jeg kjenner det selv, midt i en oppussingsboble som jeg er. Vi skaper behov vi egentlig ikke har, og vi ødelegger planeten vår på grunn av det. Presset etter at alt skal være billig gjør at medmennesker, som tilfeldigvis ble født et annet sted i verden, jobber livet av seg. Barna mine leker med billige leker lagd av andre barn som ikke får gå på skole. Konsumet skaper en kløe i oss, vi blir ustoppelige i vår hunger etter mer. Det er helt sant, takk for at du minnet meg på det.

      5. Emilie

        Siden du nå har skrevet en noen innlegg som er om noe annet enn sminke og antrekk, kan du da skrive et reflektert innlegg om hvilke signaler du sender når du kjøper hauger og lass med klær til deg selv og Nelia, og forbruke ellers? Hvilke signaler ønsker du å sende og hvordan tror du det oppfattes med » dagens antrekk til Nelia»? Og hvilke verdier normer reflekterer det?
        Er det en bærekraftig å leve sånn?
        Sant sier du ar du ikke fokuserer på kropp, hvilke signaler sender det ut å stille i bikini på bilder om det ikke er kropp du ønsker å vise?
        Siden du mener du er relevant i samfunnet og at du blir hørt på fordi du mener du har makt bør du ha et reflektert forhold til dette.

  10. Kan jeg spørre hvorfor du ser det som viktig å kritisere Sophie? Hvorfor hadde det ikke holdt å kun dra paralleller til deg selv? Du kunne fint klart å fått frem budskapet alene med bare det.

  11. Caroline. i all respekt så burde du ti stilt om dette, du kaster stein mens du sitter i glasshus. kanskje har du ikke silikonpupper, men du er sykelig opptatt av trening og kropp, ikke sitt å tru kjære deg at du er noe bedre forbilde en sophie elise. du glanslegger dagen, livet og huset ditt i et format INGEN klarer å lever opp til. å studere bildene dine jør meg ikke anet en deprimert når jeg skuer over mi egen stue, fylt av legoklosser, ryggsekker og uåpnet post, ikke fordi jeg ikke rydder, men fordi døgnet kun har 24 timer. , brødskiva med leverposteien min glinser aldri like bra som dine eksklusive og interessange retter, og i forhold til din datter går mine barn i strisekker…

    Vet du egentlig hvilke ting sophie elise fronter?? ta, du Caroline å rett blikket ditt litt lengre en nesetippen din, se ut av den rosa bobla de å front kampen mot pelsindustrien og andre viktige dyrevernssaker… det var ingen andre en sophie elise som skapte vår første nettbobbing debatt i media… jeg fant ditt navn i blogg verdenen når du poserte halvnaken og innhulet på nettet dagen etter en barnefødsel…og atter ga dine medmennesker dårlig selvtillit.
    Som sakt…. du har kanskje ikke silikon… men ikke tro du farer med bedre og sunnere ting en det ensohie elise gjør.

    Til slutt vil jeg også si, atjeg synes det er trist at du ikke liker at sophie reagerer på et direkte angrep på henne. syns vi skal ha lovå stå opp mot urett, det skal ikke være slik at vi alle er tause nikkedokker, likestillingen skal være kommet lengere en som så.

    du mista med dette 50 poeng. Beklager.

    1. Caroline

      Jeg vil anbefale deg å lese innlegget mitt en gang til, Hanne 🙂

      Dette er ingen konkurranse mellom meg og Sophie, og hvis du ser etter så retter jeg også et kritisk blikk mot meg selv. Jeg har absolutt ingen formening om hvem av oss som er det beste forbildet, og for å være ærlig så ser jeg ikke helt hvorfor det er noe interessant. For noen er jeg et godt forbilde, for andre er Sophie det. For noen er jeg et dårlig forbilde, mens for andre er Sophie et dårlig forbilde.

      Det er mange aspekter ved min blogg som kan kritiseres (at jeg er «sykelig opptatt av trening og kropp» er ikke en av de), men det er det også hos Sophie Elise og andre bloggere.

      Det er flott at Sophie fronter saker for dyr, og hun har vært en aktiv og flink stemme dette året og tidligere. Men hvorfor må jeg fronte de samme sakene? Jeg er også for dyrevelferd, og har skrevet mye om det tidligere. I den siste tiden har jeg derimot fokusert mer på f.eks vaksiner, flyktningkatastrofen og nettmobbing.

      Angående det siste avsnittet ditt, så viser jo det bare at du tydeligvis ikke har forstått innlegget mitt. Det er jo akkurat det jeg også mener at vi skal, ikke legge oss ned og synes synd på oss selv. Vi må akseptere kritikk, og når det passer seg også svare på den.

      1. Det kan være jeg misforstod,men litt synd at du skriver en ting for å mene noe annet. Jeg er ikke noe blodfan av sophie elise men synes hun må ta mye dritt basert på andres fordommer.

        «Det er mange aspekter ved min blogg som kan kritiseres (at jeg er “sykelig opptatt av trening og kropp” er ikke en av de),»

        Vel hva som er rett å kritisere bloggen din for er vel ikke deg selv den rette personen til å svare på. Kan tenke meg du er en smule inhabil.

        Mener ikke at du må fronte de samme sakene som sophie. Men det har heller ikke vært deg som har deltat på PLAN fadder og delt ut vann til tørste barn i Afrika heller.. når du har så stor påvirkningskraft som du mener hvorfor ikke bruke det til nå samfunnsnyttig? ? SÅ kan du komme å hevde at sophie elise kun fokuserer på kropp..Da kan jeg kanskje vurdere det du hevder nermere

      2. Caroline

        Jeg tror ikke det er noe poeng å fortsette denne diskusjonen, Hanne. Du forstår tydeligvis ikke hva dette innlegget handler om, og du har heller ikke spesielt god oversikt over hva jeg skriver om.

        «når du har så stor påvirkningskraft som du mener hvorfor ikke bruke det til nå samfunnsnyttig? ?»

        Senest for 4 uker siden skrev jeg om HPV-vaksinen som kan redde svært mange liv: http://carolinebergeriksen.no/2015/11/11/jeg_er_redd/

        Jeg samlet inn 150 000,- til flyktningkatastrofen: http://carolinebergeriksen.no/2015/09/05/flyktninghjelpen/

        Jeg skrev om netthets for en liten stund siden: http://carolinebergeriksen.no/2015/11/17/spread-love/

        og før det: http://carolinebergeriksen.no/2013/03/12/vaer-en-venn/

        Jeg var ambassadør for #stoppbryllupet http://www.kk.no/livsstil/kjendisene-vil-stoppe-theas-12-bryllup-28813

        Dyrevelferd:

        http://carolinebergeriksen.no/2015/03/20/dyreverndagen/
        http://carolinebergeriksen.no/2014/12/19/gi-din-stemme-til-dyrene/comment-page-3/
        http://carolinebergeriksen.no/2012/09/13/stopp-dyretesting/
        http://carolinebergeriksen.no/2014/09/26/arctic-home-win-a-trip/
        http://carolinebergeriksen.no/2014/10/19/arctic-home-siste-sjanse/
        http://carolinebergeriksen.no/2014/09/12/arctic-home/

        Jeg har også sammen med Cover Brands gitt 20 000,- til barneavdelingen på Rikshospitalet: http://carolinebergeriksen.no/2012/11/19/emmas-minnefond/

      3. nei jeg er innom nå og da.. nok til og dannet meg et inntrykk. Kanskje ikke nok til å uttale meg om detaljer. Vi stopper der,men du sier du blir sterkere av konstruktiv kritikk. Dette var ment som det.

      4. Caroline

        Takk for bidraget, Hanne 🙂

    2. Hanne, kanskje du skal sette deg ned og lese en gang til, selv om jeg ikke tror du vil skjønne noe siden du har bestemt deg på forhånd å angripe Caroline. Må si med hånden på hjertet at Caroline fronter en mye mer sunn livs stil enn Sophie. Men det er ikke det dette handler om, Caroline har ikke angrepet noen. Derimot så gjør du det. Dersom du ikke klarer å ha det ryddig, eller lage skikkelig mat til deg og barna dine så er det kun din egen skyld og ingen annens. Døgnet mitt har også 24 timer, men jeg har det strøkent hjemme, hjemme laget middag hver dag og rene og pene barn. Veldig likt slik Caroline har det og som de aller fleste jeg kjenner har det. Har full jobb og er alene med 2 barn 100% av tiden. Det blir hva vi gjør det til tenker jeg, og med den rette innstillingen går det meste.
      Syntes kanskje du bør holde deg unna bloggen siden du tydeligvis ikke takler det …

      1. Dette var en samtale mellom meg og caroline. Du får tolke det slik du vil, ikke mitt problem.

    3. Ikke blogger jeg og er i jobb og tre barn. Huset mitt er ganske strøkent og stilrent. Ungene roter ut og jeg rydder opp uten noe mad og kjas. Jeg planlegger dagene godt og mitt rene og ryddige hus går aldri utover barna, heller ikke tiden med barna. 2 er hjemme og 4åringen er 70% i barnehage. De spiser stort sett hjemmelagd mat og mange tror vi har et klesskap og dø av men sannheten er at kombinerer mye forksjellig og ønsker oss alltid det Vi trenger av familie , mye smått og fint som utgjør stor forskjell utad. Hadde jeg blogget om dette ville jeg mottatt masse hets og kommentarer på en «urealistisk» livsstil som INGEN dødelige klarer å ha. Vi jobber i helsevesenet og har normal lønn. Vi er flinke med penger og flinke med bruk av tid, men takk og pris på at jeg slipper å bli dømt av ukjente folk. Så jo, man kan faktisk ha det ganske «likt» Caroline men forskjellen er at jeg slipper hetsen. Logg deg av Internett og Finn et bibliotek istedenfor å bruke tid på noe du mener er bortkastet og deprimerende ..

  12. Jeg skulle ønske du brukte din påvirkningsmulighet og kraft oftere, til saker som krever en sterk mening og som kan være samfunnsnyttige (ja, jeg vet at du av og til setter opp f. eks innsamlingsaksjoner, men det krever ikke så mye å si at man er mot pels eller vil at barn skal ha rent vann å drikke). Du har så mange lesere og har store muligheter her. Skjønner at det krasjer med imaget til bloggen og at det ikke er like «feelgood», men.

    1. Caroline

      Hei Julie!

      Jeg har skrevet flere slike innlegg siste månedene, så der er jeg ikke helt enig med deg :/ Jeg har blant annet skrevet dette innlegget, et innlegg om netthets, mammapolitiet, HPV-vaksinen, flyktningkatastrofen etc.

  13. Veldig bra skrevet, men samtidig har du i flere anledninger selv gått i offerrollen og vært lei deg. Kanskje du har lært av dette selv, og er derfor du skriver et sånt innlegg. Og det er bra:)

  14. Å si til Sophie Elise hva hun burde og ikke burde gjøre i en slik situasjon, det kan ingen uttale seg om. Det er ikke lenge siden du selv var på forsidene, og da skrev du selv at du brukte mye tid på å gråte og på å være lei deg.

    1. Caroline

      Les innlegget igjen.

      1. Jeg har lest innlegget ditt. «Men likevel har hun vært så aktiv og engasjert i samfunnsdebatten i høst, at jeg skulle ønske hun heller kunne bite litt mer fra seg enn å legge seg ned å gråte. Å si at du skulle ønske hun heller hadde gjort ditten og datten i stedet for å «legge seg ned å gråte», gir et inntrykk av at Sophies reaksjon ikke er god nok i henhold til hvem hun burde være og opptre som. Hvem er vi til å bedømme hvordan andre skal reagere når vi ikke vet hvordan det føles. Jeg skjønner at det ikke var din intensjon å snakke vondt om verken hun eller reaksjonen hennes, og det kan hende det bare er jeg som opplever denne delen som litt nedlatende, i så fall beklager jeg.

      2. Caroline

        Jeg får ikke inntrykk av at du har lest innlegget godt når du skriver det du gjør :/ Jeg nevner meg selv i innlegget, det er like mye et kritisk blikk på meg selv som Sophie Elise. Sist jeg var på forsidene i media i forbindelse med en negativ sak så reagerte i midlertid jeg på denne måten: http://carolinebergeriksen.no/2015/07/03/update-natural-cycles/

        Ikke mye gråting der, altså.

        Du har helt rett i at jeg ikke kan fortelle Sophie Elise hvordan hun skal reagere, og jeg forstår absolutt at hun reagerer som hun gjør. At hun viser følelser er jo også bra, det er jo en personlig blogg og da hører det med synes jeg 🙂

        Det er på ingen måte meningen å dømme henne heller, kun uttrykke min mening om saken. Jeg skjønner veldig godt hva du mener, det er jo akkurat slik jeg selv har følt det så mange ganger før.

      3. Min kommentar var ikke kritikk til deg! Jeg holder ikke tritt med alle gangen du er på forsidene, og i min kommentar sikter jeg til den ene store greia, som jeg ikke ønsker å rive opp i. Jeg kan bare tenke meg hvor tøft det er. Det er nettopp derfor jeg også tenker at en som vet hvordan det føles, kanskje bør være mer forsiktig med å si ytre sin mening om hvordan andre skal reagere i en lignende situasjon. Jeg ser du svarer flere med at denne artikkelen er kritikk til deg selv, men jeg synes ikke du trenger å kritisere deg selv i innlegget ditt, for å bli lei seg for noe sånt, er helt forståelig! Igjen, jeg mente ikke å kritisere deg med min kommentar, for jeg vil verken kritisere deg for dette innlegget, eller din tidligere reaksjon.

  15. Du sier sophie ikke skal ligge seg bed og gråte og blir offer, når du for en stund tilbake lå deg ned i kjelleren og gråt og gjorde deg selv til et offer over noe du og kun du hadde gjort?
    Du er også er forbilde for unge jenter og er vell «bedre» å ha forbilde av en samfunnsengasjert silikon jente enn en blogger som kun er opptatt av kalorier og fremstå som å leve i den perfekte hverdag? Hmm.. Du tåler aldri kritikk men ber alle andre tåle det! Vet ikke helt jeg ass

    1. Caroline

      Hvis du leser innlegget mitt en gang til, så er jeg helt sikker på at du får med deg at innlegget også er kritikk mot meg selv.

      Jeg opptatt av kalorier? Hvis det er ditt inntrykk kan du ikke ha spesielt godt kjennskap til hverken meg eller bloggen min. For øvrig har jeg skrevet flere samfunnsengasjementet innlegg, både nå i det siste, men også tidligere.

  16. For du la jo deg ikke til å grine når du fikk kritikk for noe du gjorde for seneste et år siden….

    1. Caroline

      Fint om du leser innlegget før du kommenterer 🙂

      1. Bettina

        Er det ikkje påtide å tenke at innlegget kanskje er blitt oppfatta annerledes enn det du tenkte/mente/ville fram til, når du til så mange må anbefale å lese det på nytt?

        Elles er eg og meget enig med de andre her, at du virkelig ikkje er personen til å snakke om kritikktåling. OG JA eg har lest innlegget både to og tre ganga og har akkurat samme mening nå, som første gang.

      2. Caroline

        Nei, det gjør jeg ikke :/

        I innlegget står det: «Men noe er likevel ikke forandret. Kristin Gjelsvik og flere andre synes det er kjempeteit at Forbrukerombudet bruker så mye tid på å passe på at bloggere forholder seg til norsk lov, jeg gråter fordi kvinneguiden er slemme, Sophie Elise gråter og får ikke sove fordi en journalist har skrevet en kritisk artikkel om henne og ellers er alle med kritiske røster mot bloggere stort sett drevet av sjalusi på “rikdommen” og “berømmelsen” vår.»

        Jeg har uthevet poenget.

        Sist jeg var på forsidene i forbindelse med noe negativt, var i sommer, da reagerte jeg på denne måten: http://carolinebergeriksen.no/2015/07/03/update-natural-cycles/

  17. hannepålandet

    Et godt skrevet innlegg- jeg mener din mening kommer klart frem, noen leser med sine egne forutinntatte briller og tolker deretter. Dem om det. Jeg tenker at når man har nådd et mottakernivå som f eks du og Sophie Elise, så er man faktisk ikke lenger en ‘privat’ stemme- man har faktisk makt, både i form av at man når mange og at man dermed vil fremstå som et forbilde. At veien hit kan være brutal for mange som startet ‘hjemme på pikerommet’ kan jeg forstå, men
    har man skapt seg et navn og en stemme må man faktisk også reflektere over hvordan man skal bruke denne stemmen.
    Det er relevant og på sin plass at alle med en form for innflytelse og makt også blir stilt til ansvar, eller i hvert fall at det stilles spørsmål ved det man foretar seg. Noe annet kan man faktisk ikke forvente, og det er en av kjennetegnene på et demokratisk, fritt samfunn der ytringsfrihet er en grunnstamme. Men det må selvsagt skilles mellom person og sak- og der har kanskje Gerhardsen litt å hente i sin kronikk. Hun bruker en del språklige virkemidler som både ironi og overdrivelser som kan tolkes som uthenging. MEN, å ta på seg emokappen og svare på tiltale med at man gråter seg i søvn, vitner bare om at man ikke selv forstår egen posisjon, og det kan lett oppfattes som sutring. DET tjener i hvert fall ikke Sophie Elise.
    Jeg har lest bloggen din kun et par år, men har jo fått med meg at det har stormet, men en ting skal du ha- du er redelig, og reflektert, og har forstått at stikker man seg fram, og har man mange lesere, så følger også ansvar. Å ‘gjemme’ seg bak føleri driver du ikke med lenger- og det gir deg enormt mye cred i mine øyne! Så selv om våre liv har omtrent null i minste felles multiplum, finner jeg både inspirasjon og glede i det du deler, og setter pris på at du kanskje særlig i det siste. deler mer av samfunnsmennesket Caroline! TAKK!! og god jul 🙂

    1. Caroline

      Helt enig, det er tydelig at Dagbladets noe tabloide overskrift har generert noen lesere som ikke akkurat har lest mer enn overskriften :/

      Takk for god kommentar! God jul 🙂

      1. Inkludert meg..media vridde dette litt ut av proposjoner.. hadde jeg lest mer en første og siste avsnitt med en gang hadde jeg ikke latt meg provosert..

        Skal huske dette til neste gang.

  18. Hilde k

    Jeg kjenner jeg blir litt irritert over innlegge ditt. For ca 1 år siden ble du og dine mann tat for juksing i kommentarfeltet. Noe dere valgte selv og gjøre. Og da sa du selv at du var langt nede.Men når Sophie Elise får en kronikk skrevet om seg som handler mer om at silikon pupper og politikk ikke går sammens. Og blir mer eller mindre gjort narr av da er det ikke lov til og gråte?? Syns det er feil av deg og si at hun ikke skal få vise følelser når det er helt greit at du selv gjør det. Men ellers syns jeg du har en super blogg og leser den ofte

    1. Caroline

      Hvis du leser innlegget en gang til, så ser du at dette også er kritikk mot meg selv.

  19. Hei, bra innlegg!

    Hvor er genseren din fra?

  20. Karoline

    Morsomt at du skriver innlegg om å være sterk og ta imot kritikk på bedre måte når det var du selv som lå nede og gråt for et år siden på grunn av velbegrunnet kritikk mot egen blogg. Sophie ble anklaget for å ikke genuint bry seg om de samfunnssakene hun skriver om, når kun 1 av de 5 hun støtter har vært sponset. Du ble anklaget for noe du faktisk har gjort; å redigere bilder av ditt eget tynne selv til å bli ENDA tynnere og late som dette er din ekte kropp frembringet av trening og hva du kaller et «sunt» kosthold. Du har tidligere slitt med en spiseforstyrrelse og hadde tydelig fortsatt problemer med eget kroppsbilde for å måtte redigere deg selv til det perfekte. I tillegg er vel ca hvert tredje innlegg du skriver på bloggen din sponset. Hvem som burde lære seg å ta imot kritikk er for meg ganske åpenbart.
    Men hey, – hykleri er jo så trendy denne sesongen!

    1. Caroline

      Merkelig hvor mange som faktisk ikke leser innlegget før de kommenterer :O Les innlegget en gang til Karoline, da vil du se at det er kritikk mot meg selv der også. Hvis du tror at Sophie ble kritisert for å ikke bry seg om sakene hun engasjerer seg i, så har du også misforstått kronikken til Anki Gerhardsen.

      Sist jeg var på forsidene i forbindelse med noe negativt, var nå i sommer, da reagerte jeg på denne måten: http://carolinebergeriksen.no/2015/07/03/update-natural-cycles/

  21. Fint innlegg Caroline ser at mange ser ut til å misforstå, men det må nok være fordi de ikke leser innlegget før de kommenterer. Ha en fin kveld

  22. Jeg har nå lest bloggen din siden dere flyttet til Siljan og Grenland, da jeg er ifra Skien selv.
    I mine øyne gir du flere mennesker så mye inspirasjon på så mange forskjellige områder i livet; trening, kosthold, interiør ect.
    Jeg tror den største grunnen til at jeg fortsatte å lese bloggen din var pga bra trenings rutiner. Jeg er den dag i dag 23 år, jeg flyttet til London og startet et nytt liv, og jeg har brukt 2 år på å gå ned 19 kg. Det tok tid, men jeg klarte det. Jeg har aldri kommenterte på bloggen din før, men jeg tenkte å si at for meg har du definitivt vært en inspirasjon for meg igjennom disse 2 årene.

    Jeg skal være ærlig å si at ikke alltid kan si meg enig med alt du skriver om, men kjære dere, vi er mennesker med forskjellige meninger. Hvis dette ikke hadde vært tilfellet hadde ingen blogg vært suksessfull. Agree?

    Uansett Caroline, keep up the good work and happy holidays ☺️

    Maia x

  23. Ginalee

    Om Sophie Elise har lesere helt ned i 7års alderen, er det vel heller foreldrene til de barna det gjelder som burde fått den hetsen enn henne.
    Du vet, det er aldersgrenser på det meste, noe heter også sunn fornuft og det å la barn være barn..

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *