10 tips og råd: bli motivert etter sommerferien

Når du har veltet deg i solkrem, sandstrender, god mat og paraplydrinker i et par uker, er det ikke alltid like lett å komme seg tilbake i gode treningsrutiner igjen. Jeg vet i hvert fall at det er mange av dem som trenger et lite spark bak i disse dager, og det har jeg tenkt til å hjelpe til med nå! Dersom du har lest bloggen min i noen år, kan det være at du har hørt noen av disse tipsene før, men det skader jo aldri å gjenta seg selv når det gjelder noe som er så nødvendig 🙂 


1. just do it – bare gjør det! Du må jo innrømme at det er noe i slagordet til nike som faktisk får deg til å tenke? Men ikke tenk for mye, bare kast deg ut i det, og før du vet ordet av det, er du på vei inn i gode rutiner igjen. Kom deg opp, kom deg ut og vær aktiv! Du har så mye å vinne på det. Har du noen gang hørt noen si at de angrer på en gjennomført treningsøkt? 

tomorrow

2. det er bare noen få prosent – en time av dagen din er faktisk bare 4 prosent. Velger du å være mer effektiv og slår til med en halvtime hvor innsatsen får svetten til å renne, så snakker vi 2 prosent av dagen din! 2 prosent! Det er så lite, men du får så mye igjen for det: et klarere hode, god samvittighet, mer energi og jeg kan nesten garantere deg at du vil kjenne deg gladere. Jeg sprudler ti ganger mer de dagene jeg får trent, og Lars-Kristian merker også stor forskjell på meg – ehe… 

3. start en ny uke uke med riktig innstilling – dersom du starter mandagen med en treningsøkt, enten det blir på morgen, ettermiddagen eller kvelden, har du faktisk lagt grunnlaget for resten av uken. Det vil automatisk bli lettere å komme seg avgårde for å være aktiv dagen etter og dagen etter der, fordi du allerede har startet uken med en god rutine. Og det er alt annet enn dumt! Nå er det selvfølgelig ikke nødvendig å trene hver eneste dag, men det kommer jeg tilbake til i et annet punkt. 

4. gjør noe med kostholdet ditt samtidig – dersom du har spist mye usunt i løpet av sommeren, er det nå du skal ta tak. Du trenger ikke å gå helt bananas, men hva med å holde sukker til helgene eller én bestemt dag i uken? Så kan du være flink til å innføre mer frukt og grønt, lag smoothies og gode juicer, lag enkle, sunne middager, fristende frokost og lunsj – og for all del! Ikke bli fristet til å kjøpe dårlig ferdiglaget lunsj fra nærbutikken. Kjøp deg en fin lunsjboks og ta med deg noe du vet er bra for deg. Bruk også internett for alt det er verdt, søk etter inspirasjon av deilige, enkle oppskrifter. Du vil bli så inspirert! Sjekk gjerne ut kategorien min mat, eller søk på oppskrift-onsdag og frokostfredag

mat3

mat4

5. få med deg en venninne på endringen – motiver hverandre! Dere trenger nødvendigvis ikke å trene sammen, men ta en telefon til hverandre når motivasjonen røyner på, eller fortell hverandre når dere skal trene, hva dere skal trene eller hvordan aktivitetsnivået har vært i løpet av dagen. Det er virkelig ekte motivasjon! 

6. summa sumarum – ikke få dårlig samvittighet for at du har hatt en sommerferie hvor formen har dalt. Det er jo bare et tegn på at du virkelig har slått ut håret og kost deg. Det er tross alt hverdagene det er flest av, og det er spesielt da du trenger den ekstra energien du får når du trener. 

7. fokuser på hverdagene – som jeg nevnte over handler dette om det daglige liv. Forsøk å gå bort fra fokus rundt vekt og utseende, og fokuser heller på hvordan du vil føle deg i din egen kropp når du kommer inn i rutiner med et jevnt aktivitetsnivå og bra mat.  Du skal gjøre en langvarig endring, og da er det også viktig at du ikke blir for fokusert hva som er lov og ikke lov – finn en balanse som du kan trives med. 

just do it

8. ikke overdriv – dersom det er lenge siden du virkelig var i god form, du har hatt en uendelig lang pause eller er nybegynner i denne fantastiske, endorfinefylte verden, er det ikke noe poeng i å løpe mil etter mil eller gjøre tre aerobictimer på en dag. Ok, nå tar jeg kanskje litt i, men du forstår helt sikkert hva jeg mener. Dersom du overdriver aktivitetsnivået, kan jeg nesten garantere deg at entusiasmen vil dale like fort som den kom, selv om gleden føles genuin der og da, er det større risiko for at den avtar fortere. For ikke glem at dette handler om det lange løp, og dersom du skal starte med noe som du ønsker skal vare over en lenger periode, er det best å starte slik du tror at du kan fortsette uten å bli lei. Det er ikke dermed sagt at hver treningsuke må være lik, det er klart at den varierer i forhold til flere ting, men det viktigste er at du har overskudd og lyst til å gjøre dette til noe ukentlig. At du gjør det til en livsstil som skal vare. 

9. hjemmetrening – bruk hjemmet ditt eller omgivelsene rundt deg. Du trenger ikke medlemsskap på et treningssenter for å komme i dit livs form. Invester i litt enkelt treningsutstyr som ikke tar stor plass, og bruk ellers skogen eller veien for å trene kondisjon. Du kan helt fint få høy puls ved hjelp av både zumba og aerobic fra for eksempel videoer på youtube også. Prøv deg litt frem, så finner du ut hva du liker best. Jeg kan forresten på det varmeste anbefale å gå til innkjøp av en tredemølle – spesielt om du er like glad i å løpe som meg. E.L.S.K.E.R! 

1

10. du investerer i deg selv – du kommer ikke unna at trening er fantastisk for kropp og sinn. Tenk bare på at trening fører til bedre, balanse og koordinasjon, det gir bedre immunforsvar, reduserer fare for benskjørhet, reduserer fare for stress og gir mindre sannsynlighet for depresjon og angst. 

caroline-hytta-trening kopi

– en aktiv livsstil reduserer risikoen for – 

hjerte- og karsykdommer med 45 prosent
slag med 60 prosent
høyt blodtrykk med 30 prosent
brystkreft med 30 prosent
type 2 diabetes med 50 prosent
tykktarmskreft med 41 prosent 


Lykke til med å komme i gang igjen. Og du? KOM IGJEN! 

52 kommentarer

  1. Veronica

    TAKK for dette innlegget akkurat i dag! Dagen jeg skal gjøre en forandring! Var akkurat dette jeg trengte for en ekstra motivasjons boost!

    Du er best

    1. Caroline

      Å, så bra 😀

    2. Jag håller med! Bästa bloggen!!
      Det här brukar jag lyssna på när jag tränar, väldigt roligt!
      https://open.spotify.com/album/6soPLnAM2ymOsTLc7VZ7Xs
      Kram på er och fortsatt skön sommar!!!

  2. Dette var gode ord, for en ny uke! Du er en så inspirerende! Og virker som en veldig god person:) Du er du og du er braHa en fin mandag!

    1. Caroline

      Tusen takk, Line <3 Og det samme til deg 🙂

  3. Dette fikk meg faktisk opp av sofaen, Carro! Takk <3 I needed this.

    1. Caroline

      Så flott! Det var det jeg håpet på 🙂

  4. Amen!

  5. Herlig innlegg:-) Trengte den ekstra pushen for å komme meg i treningstøyet senere idag! Da skal det svettes. God mandag til deg og dine!

    1. Caroline

      God mandag, Ida 🙂 Stor klem!

  6. Takk for mange flotte og inspirerende tips! Nå håper jeg at dette er det siste som skal til for å komme over den»dørstokkmila»Treningstøyet er innkjøpt og alle i familien har lyst på sunnere kosthold. Selv har jeg lyst å kaste brødet veggimellom. Fant ikke den frokosten du la ut for litt siden, ananas med gresk yoghurt og frø/nøtter. Lurer på hvilke frø/nøtter og om det var noe mer på den?

    1. Caroline

      Så deilig 🙂 Her er en oppskrift på hjemmelaget granola som er veldig god – http://carolinebergeriksen.no/2014/11/07/frokost-fredag-granola/ 🙂

      Klem 🙂

      1. Tusen takk, nå ble jeg om enda mer inspirert Tenåringen har sagt hun vil bli med å trene, så da har jeg ingen unnskyldning lenger Har alltid hatt en jente som har spist det meste, men nå er det både det ene og andre hun ikke syns noe om. Og spesielt da frukt og grønnsaker, har du noe tips?

      2. Caroline

        Så koselig at hun vil trene med deg <3 Om Nelia vil trene med meg når hun er i tenårene kommer jeg til å bli fra meg av lykke, noe så koselig 🙂

        Jeg har jo aldri vært borti noe lignende, så jeg har dessverre ingen tips 🙁

  7. Du blé så fantastisk fin på håret, og du kler kort hår SÅ mye bedre! Jeg startet uken med intervaller, og det var kjempedeilig 🙂 Ha en flott mandag,!

    1. Caroline

      Tusen takk, Ida! Jeg trives veldig godt med det 🙂 Å, intervaller! Min tur i morgen 😉

      Klem!

  8. Therese

    Så deilig å lese dette nettop idag! <3
    Kan du vise til dokumentasjon på risikoredusjonene du nevner nederst i innlegget? 🙂

  9. Takk for inspirerende innlegg! Jeg har slitt med å komme tilbake med trenings-og matrutiner etter ferien.. Dette gjorde susen <3

  10. Du er så flink til å motivere! Jeg er to uker unna termindatoen og gleder meg til å begynne treningen igjen etter svangerskapet. Hvordan begynte du etter fødselen? Har vært i grei form gjennom graviditeten, men jogginga har vært fraværende i mange måneder nå, pga. bekkenet. Gleder meg til å ta på løpeskoa igjen! 🙂

    1. Caroline

      Åååh, så spennende 😀 Bare å glede seg, selv om det også sikkert føles litt skummelt 🙂

      Jeg ventet vel 4-6 uker om jeg ikke husker helt feil. Var hos fysioterapeut for å sjekke at kroppen var klar for trening, og så bare begynte jeg rolig og økte gradvis 🙂

  11. Herlighet, du er bare så inspirerende og motiverende <3
    Håper du får en herlig uke. Her skal det trenes etter jobb!

    Klem.

  12. Sigrid Elise

    Takk! Dette trengte jeg her jeg sitter klar i treningsklær:) Stikker på trening NÅ!

  13. Dette var et inspirerende innlegg! Tusen takk for at du fikk meg igang til å kickstarte uken idag 😀 Det føles deeeeilig nå etterpå! Ha en nydelig uke Caroline 🙂

  14. Jeanette

    supert innlegg! Jeg har gått på tur i masse oppoverbakker i dag med barnevogn.Tungt! Og veldig god trim!

    1. Caroline

      Uff, ja, det kjenner jeg til 😀 Det er virkelig god trening, spesielt for muskulaturen på baksiden av låret 🙂

  15. Jeg har et tips som har vært gull verdt for meg, spesielt for å få bedre treningsselvtillit – noe som gjorde meg mindre motivert: Nemlig personlig trener. Det er ganske dyrt, men om man har råd, så anbefaler jeg det virkelig!! Man får treningsopplegg tilpasset seg selv, som gjør at man klarer å gjennomføre, og samtidig føler og ser fremgang etter ganske kort tid. Man trenger jo ikke en time i uka hvis man ikke kan ta seg råd til det, men kanskje annenhver? Eller en gang i måneden som oppfølging til et program man har fått, el.l.

    Jeg har bestemt meg for at det er noe jeg prioriterer å bruke penger på, og det er så verdt det. Jeg har gått fra å ikke like å trene, men gjøre det sånn halvveis to-tre ganger i uka, til å gjøre en ordentlig innsats i fire-fem ganger. Det mest utrolige er kanskje at jeg LIKER det, og at jeg savner treningssenteret etter få dager hvis jeg ikke har vært der. Det er fantastisk å kjenne at man blir sterkere, og det er en kjempemotivasjon i seg selv. 🙂 🙂

  16. Jeg og 4 venninner har et eget forum på What’s app meldingsappen hvor vi forteller hverandre hva vi har trent, om vi trenger et dytt i ræva og heier på hverandre 😀 veldig koselig og effektivt!

  17. Jeg prøver å søke i arkivet ditt, men det er ikke så lett! Jeg lurer på hva slags tredemølle du har? Vurderer å kjøpe en selv!

  18. Supre tips! 🙂 Kan jeg spørre hvilke joggesko du hadde på deg på snap i dag – de rosa og lilla fra boksingen? Så freshe 🙂

    1. Caroline

      De er fra GetInspired 🙂

  19. Motivasjonen min har dalt drastisk etter jeg tok to uker med total treningsfri i ferien, den feilen gjør jeg ikke en gang til min neste ferie :/ denne uken startet riktig med over 8 km tilbakelagt på mølla 🙂

    Etter de to ukene med fri har jeg ikke trent mer enn to dager i uken, men fra og med denne uken, skal jeg trene fire ganger, samme som før 😀 takk for motivasjonsinnlegg!

  20. Helene Blokkum

    For et motiverende innlegg! Nå skal jeg straks ta meg en treningsøkt og det er takket være dette innlegget:-) tusen takk!
    Håper du får en strålende kveld! Klem fra Helene<3

    1. Caroline

      Så bra 🙂 Bare hyggelig! Håper det ble en bra treningsøkt 🙂

  21. Forresten, 1 tips til; Ta med treningstøy på jobben, og ta det på før du kjører fra arbeidsplassen! Vanskelig å unngå trening, når treningstøyet allerede er på, og alt ligger klart 🙂 Dette går selvfølgelig ikke for alle, men for oss som er uten barn og har en 8-16 jobb, er dette ypperlig 🙂 Er sjeldent jeg kommer meg av gårde på trening, med mindre det er det første jeg gjør når jeg er ferdig på jobb 😉

  22. Cathrine

    Tusen takk for et supert innlegg. Akkurat det som trengtes på en mandag i august!

  23. For et flott innlegg, Caroline 🙂 Jeg hadde blitt utrolig glad for et innlegg med råd for hjemmetrening! Jeg skulle i hvert fall trenge tips om hvordan jeg kan trene variert med mål om resultater, uten å investere i like mye utstyr som de har på et treningsstudio. Klem!

  24. Kristin

    Ah! Motivasjon 🙂 Angrer stort sett aldri på en treningsøkt, nei. Kanskje med unntak av den gangen jeg la ut på joggetur som høygravid. Hadde jo jogget hele svangerskapet og regnet med at det skulle gå fint, men endte opp med å måtte bli hentet i veikanten og ikke kunne gå på et døgn. Haha! Anyways, vurderer å kjøpe tredemølle på sikt, men er så usikker på hva som er lurt å se etter. Finnes jo så mye forskjellig at jeg blir helt forvirret 😉 Noen tips?

    1. Caroline

      Uff, så kjipt 🙁

      Jeg har ikke så god greie på det, men jeg vil tro at det lønnner seg å kjøpe kvalitet, så har man den lenge 🙂 Vi kjøpte vår på sportsmaster.no, og er veldig fornøyd.

  25. Du inspirerer!!!!!
    Takker også for tips til middag og frokost retter. Har du tips til enkle, gode lunsj retter til å ta med på jobb, i min nyinnkjøpte lunsj matboks ☺

  26. Jeg er på siste ferieuka nå, og merker at jeg er sykt klar for hverdagen igjen. Har en avtale med ei venninne om å fornye medlemskap og komme i gang med morgentrening igjen etter ferien, så benyttet sjansen nå til å piffe opp treningsgarderoben litt 😉 Jeg som er tidenes verste morgenmenneske, dro meg endelig opp her en morgen i våres og ble helt frelst! Helt forferdelig å dra meg ut av senga og komme meg ut døra, men følelsen når jeg først er ute, og i hvert fall etterpå er så verdt det 😀

  27. Kilde på de prosentene til slutten der?

  28. Wow… Du får til og med meg til å ønske livstilsendring:)
    Og Jeg er en av de som bare vil lese om hveragslivet deres ( les veslejenta og alt det koselige rundt det).
    Men trenger absolutt en endring… Levde sunt en gang… Men må være snart 10 år siden.
    Ble enke i 2003 etter en aktiv skiløper og gav nok opp da, men dette innlegget fikk meg virkelig til å få lyst til å ta tak i ting <3
    Jupp. Ønsker å komme meg på fjellet igjen og ut i naturen og være aktiv:)
    Klem

    1. Caroline

      Så bra 😀 Klemmer! <3

  29. Hvor har du de tallene fra, nederst?

  30. Lillian

    Takk for påminnelsen Caroline, trengte den nå 🙂

  31. Benedicte

    Jeg har nettopp tegnet medlemskap på det ny-oppussede senteret i byen, så jeg var på min første treningsøkt i går 😀 Ikke min aller første da, men de siste årene har det vært mye sporadisk trening. Nå gleder jeg meg til å komme i gang 🙂

  32. Ingen blogg er mer inspirerende enn din!!

  33. Jeg prøver igjen, hvor har du tallene fra – nederst i innlegget?

  34. Igjen, kilde på tallene dine?

  35. Ok, skal vi da gå ut ifra at disse tallene nederst i innlegget ditt er oppspinn?

  36. Kan inte du fixa så att man kan översätta din blogg med mobilvy?

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *