robot lawn mower og skadet rygg

caroline berg eriksen tee denimshorts hage caroline

God kveldNå er Lars-Kristian i full gang med siste rest av monteringen av sin største lidenskap siden han skaffet seg drone i fjor sommer, og jeg har sittet med et glass rosé og sett på alt sammen. De er søte når de er så lidenskapelige, kan jo ikke si noe annet 😉  

caroline berg eriksen lawn mover lasse


Jeg gleder meg til å se den i aksjon, så i mellomtiden har jeg flyttet meg inn for å oppdatere dere og for å lese litt på studiene. Jeg har startet litt på nytt igjen for å repetere og for å skrive enda bedre notater, og har tenkt til å bruke sommeren godt og vel – og etter Hellas har det startet veldig bra, så nå må jeg bare holde det gående. 

caroline berg eriksen tee ice cream

(annonselenker) shorts mango / tee mango 


Hadde forresten en helt forferdelig treningsøkt tidligere, den tok slutt etter bare 15 minutter. Jeg holdt på med intervaller da ryggen min plutselig låste seg og jeg klarte verken å gå eller stå. Vi snakker nedre del av rygg, ved siden av halebeinet på venstre side. Den eneste posisjonen jeg klarte var å sitte, så jeg gråt og var generelt livredd da jeg aket meg ut på kjøkkenet for å få tak i smertestillende. Etter 30 minutter helt i ro, klarte jeg å reise meg opp, og etter enda 30 minutter klarte jeg å gå. Kjenner at det er på vei tilbake nå, og jeg skal innrømme at jeg har kjent lignende symptomer i et par dager, uten å tenke at det kan være noe alvorlig. Sannheten er at jeg er livredd for at det skal være en skade eller noe annet som kan sette meg ut eller kreve behandling, men jeg får heller bare ta tiden til hjelp og se hva morgendagen bringer. Mistenker at det kan ha noe med å gjøre at jeg veldig ofte bærer Nelia på venstre hofte, for å kunne gjøre ting med høyre hånd. Jeg får bare krysse alt jeg har for at det er over like fort som det kom. 

Vel – studier og robotgressklipper venter 😉 Vi sees i morgen! 

61 kommentarer

  1. Pernille

    Høres veldig ut som noe jeg hadde i høst. Jeg hadde da mitt første møte med en kiropraktor. gikk i 90 graders vinkel inn og rak i ryggen ut. helt utrolig! Er gift med en massasjeterapeut og han er veldig på det at man skal prøve å gå litt minst hvert 20minutt for å unngå å bli stiv. prøve å være mest mulig i normal bevegelse. god bedring!

  2. Ta turen til en kiropraktor fine deg! 🙂 Han kan ta noen enkle tester og eventuelt utelukke noe alvorlig. Jeg hadde to prolapser i korsryggen i fjor sommer, og skulle ønske jeg sjekket opp symptomene myye tidligere enn jeg gjorde. Var hos lege, fysioterapeut og kiropraktor, definitivt kiropraktoren som var til mest hjelp. Sjekk det opp! 🙂 Og ha en fortsatt fin kveld <3

  3. Karoline

    Prøvd Kiropraktor før? Funker supert for meg når jeg kjenner det låser seg litt i ryggen!
    Klem

  4. Love you in your relaxed look and how wonderful you have a glass rose together.
    xx Rena
    International Giveaway: Bags are More Than Fun for Me
    http://www.dressedwithsoul.com

  5. Jeg skal ikke leke doktor, men jeg håper det er noe så uskyldig som bursitt (betennelse i en slimpose i muskelen).
    Jeg har hatt det flere ganger. Noen ganger er det bare smerter, mens andre ganger går bein og rygg helt i stå.
    Krysser fingrene for at det er noe forbigående og uskyldig.
    God bedring 🙂

    1. ehm, betennelse i slimposen er virkelig ikke så uskyldig, jeg fikk det for 1 år siden pga stress knuter over lang tid, fikk kortison for 1 år siden og ikke bra enda,

      1. Huff.. så kjedelig. Jeg har heldigvis ikke den erfaringen.
        Jeg fikk antibiotika, og ble raskt kvitt det. Har kommet igjen med jevne mellomrom, men da har det vært nok med ro og hvile til det går over.
        Gid bedring til deg 🙂

  6. Ånei! Kan det være bekkenet? Jeg har slitt tidvis med det siden graviditeten for sju år siden, og det er ikke gøy. Det eneste som hjelper for meg er sånn massasjestav og rolige gåturer i ulendt terreng. Det verste er å løpe eller gå på asfalt, så prøv å hold deg unna det. Du burde uansett sjekke med en kiropraktor eller manuellterapeut hvor problemet ligger, og ta det derfra. Lykke til, og god bedring!

  7. Trude A

    Aah, hørtes ikke godt ut. Nå får du sikkert en haug av råd, men jeg skriver uansett. Mest sannsynlig er det «bare» musklene som har spent seg skikkli til, men det kan faktisk gjøre så vondt at det føles som det har skjedd noe alvorlig. Prøv å beveg deg som normalt, evt is ned for å dempe smerten, og kontakt fysio/kiropraktor hvis det ikke gir seg. Håper du føler deg bedre snart ❤️

  8. Henriette

    Uff føler så med deg det med korsryggen din. Har skjedd meg flere ganger før at ryggen låser seg og det er så skummelt og vindt akkurat der og da. Så masse god bedring:)

  9. Uffda, det er så vondt! Jeg har hatt lignende, der det fullstendig har låst seg i nedre del av korsryggen på en side, og ned mot hofta. Lå bare helt fryst og gråt. Da var det full låsning i bekken og korsrygg, men etter noen runder hos kiropraktor og litt bedre trening av rygg er jeg helt fin igjen 🙂 Ikke gå for lenge uten å oppsøke hjelp, da kan det bli så mye verre 🙁 God bedring!

  10. Skal du flytte plena?
    Hvorfor blande to språk i overskriften?

    1. Lars-Kristian

      Mower på engelsk betyr gressklipper, tror du forveksler det med move, som betyr å flytte. Caroline blander heller ikke to språk, men skriver navnet på et produkt (Husqvarna robot lawn mower), etterfulgt av at hun har vondt i ryggen.

      1. Så ufattelig frekt Caroline! Du skrev jo først lawn MOVER. Hva med å bare le litt av at du skrev feil, isteden for å late som ingenting og få det til å se ut som at leseren tar feil. Lavmål.

      2. Jeg syns ikke Lars-Kristians kommentar er ufattelig frekk. Den er da saklig og «rett frem». Resten er da bare misforståelser og ingen ting å bli hysterisk over. Ro dere ned damer! 🙂

      3. Sandra

        Lavmål å pirke på andre fordi de er menneskelig også…

      4. hannah

        Haha. Komisk. Leseren fikk vel med seg at det sto mover først. Må være vanskelig å innrømme at man aldri gjør feil 😛

      5. Sandra

        Må være vanskelig å alltid prøve å finne feil hos andre også… Makan!

      6. Og attpåtil så har du skrevet lawn MOVER på snapchat.

      7. Nå ble du vel strengt tatt gjort oppmerksom på at du hadde skrevet feil først i overskriften og så endret du den. Kan du ikke bare innrømme at det stod «mover» istedet for å mene at noen andre tar feil?

      8. Lars-Kristian

        Det var jeg som skrev kommentaren, glemte å endre navn. Jeg hadde ikke fått med meg at «mover» var forandret til «mower».

        Det forandrer derimot ikke noe på hva jeg skrev, da det ikke veksles mellom to språk i overskriften. Det første er navnet på produktet og skrives på engelsk.

        Sånn, inn på kvinneguiden med dere igjen…

      9. digger deg

      10. Nå høres du veldig bitter ut, LK. Ikke bli til et KG-troll du også. Husk at de sprekker i sola, og vi har jo så fint vær!

      11. Haha! Der hører de jaggu hjemme 😀

      12. Ja nå var du kjekk!
        Etter å ha endret overfskriften fra mover (som det stod da jeg skrev kommentaren min!) til mower! Hahahaha!

      13. Lars-Kristian

        Les min andre kommentar, Line. Jeg har ikke endret noe i overskriften.

  11. Hatt akkurat det samme i det siste og fikk konstantert bekkenlåsning. Heelt jævli. Går over etterhvert om det er det:)

  12. Masse god bedring…….Vet alt om vond rygg, har slitt mye med ryggen de siste syv årene, og 10 Juni måtte jeg opereres for prolaps på Oslofjordklinikken… Noe jeg haar fått STRENG beskjed om, både fra leger og andre terapauter, IKKE BÆR lille på hoftene, men foran….Har kuttet helt ut å ha henne hengende på en av sidene…..! God bedring…))

  13. Belinda

    Det er vel uansett smart å ta en tur til kiropraktor eller fysioterapeut? Slik at de kan knekke, massere eller kjenne etter spenninger. Desto lenger du går med sånne smerter/ låsninger, desto mer arbeid er det å bli kvitt dem eller få dem opp! Jeg snakker av erfaring 😉 God bedring!

  14. renate h

    Sliter selv med plager på høyre side etter å ha bært min (nåværende 3åring) i sånn ca hver dag i 2 år ,på venstre side. Bekkenet har blitt overbelastet og svekket pga dette. Det har i tillegg sett seg helt opp i ribbeinsfestet både fremme og bak. Tåler ikke så mye løping pga dette. Men med god hjelp fra kiropraktor og styrketrening av indre muskulatur har jeg blitt bedre. Så ver forsigtig med denne bæringen. Men vi mødre er jo bare sånn 😉 håper du kommer deg fort 🙂 prøv noen gode bekkenøvelser med ball ? Kanske det vil hjelpe litt?
    God bedring fine deg 😉

  15. Uff, får håpe ryggen kommer seg på plass av seg selv på kort tid. Hvis ikke er det bare en ting å gjøre; ta det med ro en periode. Og kanskje gå en tur til legen. Uansett; god bedring til ryggen 🙂

  16. Hei. 🙂
    Jeg har hatt god erfaring med naprapat mot låsening i bekkenet/ rygg Har hatt låsening flere ganger, og de gangene det ikke har rettet seg opp selv ( med øvelser) har jeg brukt naprapat. Har alltid løsnet etter en behandling. Lykke til.

  17. Prøv å få time til naprapat. Vond rygg etter 3 operasjoner i fot og mange uker med gips og haltegange har gitt belastningsplager i rygg/hofte. Eneste som hjalp var naprapat.

  18. Hei! Jeg har opplevd noe lignende for noen uker siden, og fikk beskjed om at smertene kom fra bekkenet. Noen dager er gode mens andre er svært dårlige. Kiropraktor og fysioterapeut sa det ville gå over av seg selv om en måneds tid, men da jeg ikke klarer å gå (stå hele tiden) på jobb de vonde dagene så må jeg gjøre noe med det… Jeg hadde/har vondt i hele korsryggen, mens det egentlig bare er venstre bekken det er noe galt med. Og som du sier, halebeinet er jo ved siden av bekkenet, så kanskje det er samme med deg? Gå turer i skog og mark, det er veldig bra for ryggen 🙂 Anbefaler en tur til en god kiropraktor/manuellterapeut som kan knekke deg dersom det skulle være bekkenet…

  19. Er aktiv innen idrett og fikk faktisk akkurat det samme for to uker siden! Hadde da kjent det «murre» i ryggen i et par dager, før det etter ei styrkeøkt smalt. Fikk tips om å dra til kiropraktor, noe jeg ikke angrer på. Tok et døgn etter behandling så var tilstanden mye bedre. Så det anbefales!

  20. Ta deg en tur til naprapat eller manuellterapaut. Så fikser nok de ryggen din

  21. Kristina

    Hei Caroline! Det høres ut som dere har fine sommersyssler å henge fingrene i. 🙂 Ut fra det du beskriver om ryggen din så anbefaler jeg på det varmeste en tur til Eureka Kiropraktikk i Skien, hvor jeg tror de kan hjelpe deg . Ønsker deg en god og rask bedring! 🙂

  22. Høres ut som du har fått en ryggprolaps. Det beste du gjør er å dra til legen for å få en MR, deretter en behandling for skaden!

  23. Hei 🙂
    Jeg vil bare si deg denne onsdagen, for en inspirator du er! Andre mennesker klikker seg kanskje innom bilder av supermodeller eller VS for å få litt treningslyst – jeg klikker innom bloggen din! Du ser så fantastisk ut, og selvom jeg er altfor liten og «stutt» til å noengang få kropp som din så gjør det at jeg ser deg at jeg vil jobbe det ekstra, ta den kjipe styrkeøkta og løpe istedetfor å gå tur 😉 Det jeg bare vil få frem er at jeg forstår ikke hvorfor andre ser på deg og kritiserer kroppen din eller blir lei seg for di di ikke ser sånn ut – du burde heller få kred for at du viser oss deg selv også må vi (selvom man kan bli drit misunnelig innimellom det skal jeg innrømme) tenke at Shit, her ligger det mye jobb og en god innstilling bak! Dette ble litt rotete – men jeg er bare så imponert over din energi og din styrke! Du må bære mye på skuldrene dine pga din profil i rampelyset og du gjør det med den største eleganse og glans 😉
    Ta det til deg – nå skal jeg ut å løpe og etterpå blir det pilates 😛 Takk for inspirasjonen Caroline – og ha en nydelig lillelørdag!

  24. Uff, stakkars. Jeg opplevde akkurat det samme med ryggen i forrige uke.. Skulle varme opp til trening (hjemme, heldigvis), satte meg pent ned i knebøyposisjon, og der ble jeg jammen sittende. Fy f.. så vondt.. Nå, én uke etter, er det «rehab» som gjelder på treningsfronten.. Tror nok vi er for lite flinke til å tenke forebyggende før det smeller :/
    Håper du blir raskt bedre! (God timing med robotplenklipper sånn sett 😛 )

  25. Vilka underbara sommarbilder! Helt fantastiskt. Ps. Älskar det du bär på din header, ser så fräscht och vår/somrigt ut. Keep up the good work.

    / Andrea
    http://rawness.se/blogg/fitfemme

  26. Jeg var hos kiropraktor forrige uke nettopp pga smerter på venstre side av halebeinet og hun så at halebeinet mitt hadde flyttet seg ørlite mot venstre. Jeg bærer barna mine på høyre side i motsetning til deg. Men etter bare to behandlinger med «pistolapparatet» hos kiropraktor (ingen knekking) så hadde det rettet seg opp igjen 🙂 Verdt et forsøk 🙂

  27. Huff, vond rygg er drepen! Jeg har vondt på nøyaktig den måten du beskriver, ryggen bare låste seg i det jeg skulle reise meg opp. I dag er det nøyaktig en uke siden det skjedde. Hadde kjent i noen dager at noe lå baki der, og så bare smalt det. Var hos legen i går, og han forklarte at det var en slags forstuelse i ryggen. Det var sånn som kom uten at man løftet noe tungt, bare en litt for brå bevegelse som ryggen ikke hang med på.
    Legen min anbefalte betennelsesdempende/ibux og det å gå tur i ulendt terreng eller sykle på «danske sykkel» ( sånn man sitter rett i ryggen).
    Til tross for at ryggen min er mye bedre, er den fremdeles ikke 100% Legen sa at det kan ta tid å bli helt bra etter noe sånn. Altså er det bare til å være veldig forsiktig i tiden fremover, og håpe det forsvinner.
    God bedring 🙂

  28. Har hatt lignende problemer med rygg en gang, og det løste seg med bare en time hos kiropraktor. Var helt fantastisk å kjenne alt løse seg etter et lite knekk 🙂

  29. Hei, jeg fikk en ganske lik skade for noen år siden, v halebenet – men på høyre side.Den skjedde under trening på benpress apparat.Jeg ble helt låst og klarte hverken sitte eller stå eller ligge- det var grusomt smertefullt.Måtte til kiropraktor og hadde flere behandlinger der- det hjalp etterhvert.Ble anbefalt å fortsette med regelmessige behandlinger.Drt gjorde jeg ikke- men må nå være forsiktig med brå vridninger og bevegelser- og alltid ha det i tankene når jeg trener.God bedring!

  30. Her kan du lese om hvordan du løfter baby/barn mest riktig: http://www.katysays.com/pain-free-baby-holding/

  31. Hei! Synd det med ryggen din, håper du blir bedre!

    Jeg vil bare minne dere på at sånne robotgressklippere kan være ganske skumle om man har hund… Har hørt om ulykker hvor hunder har måtte bøte med livet pga dem. :/ Regner med at dere passer på, de er jo veldig praktiske!

    1. Caroline

      Vi bruker den kun om natten. og da er hundene inne 🙂

      1. Anne Kristin

        Om natten? Stakkars naboer da 🙂

  32. Christine

    Hei:) Jeg ville undersøkt om det kan være tretthetsbrudd i korsryggen.Jeg drev med langdistanse inntil 3år siden og pådro meg et tretthetsbrudd da,og den beskrivelsen du gir ovenfor minner mye om hvordan jeg fikk det:( Lykke til!

  33. Fælt å ha vondt i ryggen! Jeg har alltid hatt en sterk rygg, men fikk plutselig veldig vondt nede i ryggen/hoftene. Gikk straks til kiropraktor og ble helt fin igjen etter tre behandlinger, tok under en uke. Anbefales! Gjør det før det setter seg, og blir mer alvorlig!

  34. Hei! Har akkuratt samme smertene du beskriver! Jeg tok MR og fikk påvist brudd i halebeinet, uten å ha falt, født eller gjort noen «stunt».

  35. KariKul

    Manipulasjon er fortsatt den mest brukte, og ofte eneste, behandlingen en kiropraktor gir. Ta en titt på denne Caroline: https://tv.nrk.no/serie/folkeopplysningen/KMTE50007612/sesong-2/episode-6 Kiropraktikk og man.terapeut er bare bullshit!!! Ikke la deg lure, Caroline. Gå heller til en lege!

  36. Ragnhild :)

    Hei, Caroline! Jeg har opplevd det samme et par ganger i løpet av livet mitt, at korsryggen har låst seg og fått meg til å ta til tårene av smerter. I mitt tilfelle har det ikke vært annet enn anspente muskler relatert til stress 🙂 håper det ordner seg for jeg unner ingen de fæle smertene! ;o god bedring ♡

  37. Gro Magnussen

    På brygga I Porsgrunn er det en privat lege som heter Tormod Løwe.
    Anbefaler han på det sterkeste☺
    Snakket seinest med ei I dag som hadde fått en behandling og var blitt bra igjen☺

  38. Vil anbefale deg å ta deg en tur til kiropraktor. Du vil jo ikke slite med ryggen resten av livet. En god invistering i egen helse er å ta en tur dit!

  39. Skjedde noe lignende med meg en gang da jeg var på siste sett og nest siste rep på knebøy. Jeg ville gråte i smerte. Klarte ikke bøye meg eller noe. Ble gradvis bedre iløpet av et par dager.

  40. Kristine

    Har hatt samme smerter som du beskriver og har fått hjelp av manuellterapeut til oppknekking og massasje. Det pluss en god universal ryggstrekk om dagen (ligge på ryggen på gulvet, bøye kneet opp mot brystet og legge det over motsatt side av kroppen samtidig som man ser andre veien og har armene ut) hjalp ganske bra. Fikk også beskjed om å gå (ikke løpe) turer i ulendt terreng, noe som også hjalp. Et annet godt tips er å ta to tennisballer, tape de sammen, legge seg med korsryggen over dem og rulle frem og tilbake (evt golfballer de er hardere og treffer dypere i muskulaturen) meeeeget godtvondt 😉

    Det som imidlertid kurerte ryggen min til slutt, etter to måneder med behandling, var å få en helsikes runde med lungebetennelse og ligge flatt ut i to uker uten å bevege en eneste muskel ;-D

    God bedring!

  41. Ida Marie

    Kjempefin shorts! Er litt usikker på om jeg skal velge str.32 eller 34. Hvilken str har du?

    1. Caroline

      34 🙂

  42. Tipper hverken det er tretthetsbrudd, prolaps, slitt hofte eller noe «farlig».. Høres ut som et muskulært fenomen. Psoas kan bli spent og lage en krampe som oppleves som at man ikke kan rette ut ryggen. Quadratus lumborum blir også lett spent og lager kramper og «låsning». Samme med piriformis som er den tredje muskelen som typisk lager korsryggsmerter og «låsninger». Det kan hjelpe med strekking, bevegelighetsøvelser for hofta, spenningsløsende massasje, kiropraktor, naprapat. Ta en smertestillende og gjør lambada.. Tips hvis du ikke klarer å rette ut ryggen: Gjør en motbevegelse (aktiver psoas, ta kne i retning mage) før du prøver å strekke bein og rygg ut.

    Hilsen Anne:)

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *