3 øvelser med kettlebells

Denne mandagen vil jeg starte med å gi dere mine tre favorittøvelser med kettlebells! Jeg har jo tre kuler hjemme – 8, 12 og 16 kilo – og det anbefales virkelig som treningsverktøy. Det er effektiv og kjempegøy! Du trener hele kroppen, trener både styrke og utholdenhet og styrker kjernemuskulaturen. Vi har tatt bildene i fart, altså mens jeg trente, så det er ikke alle jeg har en optimal holdning på. Få gjerne hjelp på et treningssenter hvis du er usikker på teknisk utførelse. 


kettlebell swing 

øv swing

Denne kjenner du i rumpa, og her trener du både rumpe, bakside lår og korsrygg. Hodet skal være en forlengelse av ryggsøylen i startposisjon, så ikke se opp slik som jeg gjorde. 

Ha en liten bøy i knærne og sving kula mellom beina, som om du skal kaste den bakover. Rett deretter opp kroppen, slik at kula svinges ut fra kroppen og opp til skulderhøyde. Skyt hoftene fremover og knip i rumpa på toppen. Armene skal bare brukes til å holde i kula i denne øvelsen, de skal ikke gjøre jobben. La kula svinge tilbake mellom beina igjen, den skal falle helt naturlig ned. Bøy knærne litt, rett igjen opp kroppen og skyt hoftene frem. 

Denne kan du kjøre mellom 10 – 30 ganger, avhengig av hvor godt trent du er og hvor mange kilo du bruker. 


kettlebell swing og press 

øv 1

Denne er så sinnsykt effektiv! Her får også armene kjørt seg. Du starter med å utføre en enhåndssving, på samme måte som forklart over. Sving kettlebellen fremover, og bøy armen lett når kettlebellen kommer opp i hoftehøyde. 

øvelse 1

Vipp kulen over hånden. Underveis i vippen plasserer du armen inn mot siden av brystkassen, mens du legger kulen mot armen. Her må du bruke kraft for å få en eksplosiv bevegelse, så bøy gjerne litt i knærne før du presser loddrett opp. Hold albuen inn til siden hele veien opp. Senk kulen halvveis ned igjen, og derfra tilbake mellom bena. Slik fortsetter du med ca. 10 repetisjoner med hver arm. 


magetrening 

hi

Denne mageøvelsen er sikkert kjent for mange. Du sitter i båten og bruker en kettlebell som åre for å få mer motstand. Padle fra side til side 20 ganger med stabile bein i luften. Ta en liten pause og gjenta gjerne serien 2 ganger til, slik at det blir 20 x 3. 

Hvis du varmer opp med en lett joggetur, kan du for eksempel gjøre disse øvelsene som et sirkeltreningsprogram og legge inn noen runder med hoppetau eller burpees etter 1 gjennomgang av hele programmet. Så kan du for eksempel kjøre 3 runder, det har jeg gjort mange ganger, og det er så effektivt! 


Fant du noen nye øvelser? Håper du ble litt inspirert! Jeg skal snart ut og teste ny joggevogn her på hytta! Det blir spennende 🙂

/ annonselenke / Og du, Get Inspired – verdens beste nettbutikk stappet med treningstøy som bare skriker til deg at du må komme deg opp av sofaen – har 20 prosent på ALT i nettbutikken i dag! ALT! Jeg er stolt amassadør for dem, og bruker som regel alltid treningstøy derfra, så det jeg har på meg her er selvfølgelig å finne hos dem. Klikk deg inn HER for å gå amok! 

50 kommentarer

  1. Martine

    Jeg sliter virkelig med å laste bloggen etter dere byttet design. Bildene bruker mange minutter før de kommer opp.

    1. Caroline

      Hvilken nettleser bruker du? Det må vi ordne opp i! Den laster normalt hos meg 🙂

      1. Samme problem her. Bruker safari på mac 🙂

      2. Martine

        Jeg bruker Chrome 🙂

  2. Har prøvd kettelbells i gruppetimer på treningssenter, men aldri tenkt på at dette er noe jeg også kan gjøre hjemme. Kettelbell swing er kjempegøy! Det er godt når man kjenner at det tar litt ekstra i rumpa. Den kunne jo alltid trenge en liten løft 😉 Magetreningen er også skikkelig god! Det svir skikkelig i magemusklene etter en økt med denne øvelsen 🙂

    Takk for inspirerende treningstips!
    Klem fra meg <3
    http://sofiemortensen.com

    1. Caroline

      I know! Veldig gøy og helt super trening 🙂 Gøy at du liker det 🙂

      Klemmer!

  3. Hei Caroline 🙂

    Jeg var inne på siden nå for å titte litt på treningstøy.

    Kom over et sett til Kari T som heter sjølvsagt set. Det er to typer der. Jeg vil ha den du har på deg? Eller er de like ?
    For meg virket det ut som at den du har på deg er lyere? Altså du er modell for det settet.
    Håper du svarer 🙂

      1. Ja 🙂
        Tusen takk for svar 🙂
        Er det den fargen du har på deg til høyre når man går inn på linken?
        Ser ut som den du har på deg er lysere. Altså den man ser uten modell er mørkete. Eller er det den samme?
        Hvordan er det settet å trene i? Syntes det var så fint 🙂

        Håper du svarer 🙂

  4. I need to try this out 😀

    1. Caroline

      YES 😀

  5. Cathrine R

    Hei vakre Caroline 🙂

    Dine blogginnlegg er upåklagelige! Du er virkelig dyktig i din jobb 🙂 Har selv nettopp begynt å trene med kettelbelts, så dette var helt topp for min del 🙂

    Ha en strålende dag, vakre deg 🙂

    God klem 🙂

    1. Caroline

      Jeg blir så glad, Cathrine! Tusen, tusen takk 🙂

      Håper du har hatt en deilig dag 🙂

      Stor klem!

  6. Kristin

    Den siste øvelsen heter Russian Twist 😉

    1. Caroline

      Takk 😉

  7. Kjersti

    Maser litt føler jeg…Men lurte veldig på hvor du har kjøpt den beige chinos buksa med høy midje du hadde på deg i innlegget i går? Var den fra hm?Og har du kjøpt den i Skien el på nett?
    Også må jeg få sagt at jeg syns du er så fint et forbilde med det at du og LarsKristian holder sammen,virker som dere har et fin avslappet forhold til hverandre.❤️❤️ Hyggelig å se.+at jeg liker så godt at du er både trendy&moteriktig,sunn livstil å i tillegg er veldig «huselig,husmor»

    klem

    1. Caroline

      Den er fra h&m, kjøpte den i nettbutikken for noen mnd. siden 🙂

      Så utrolig hyggelig med en slik tilbakemelding, Kjersti! Tuusen takk 🙂

      Klem i retur!

  8. Hei. Tips til gode kaffebønner??:) hvilke bruker dere?:)

    1. Caroline

      JA! Tim Wendelboe er upåklagelig, men vi bruker å kjøpe fra Kremen kaffebar på Herkules i Skien som også er helt magiske! Husker ikke merket :/

  9. Veldig fine øvelser, takker og bukker 🙂

  10. så inspirerende med slike innlegg 🙂 ! Jeg har vurdert å gå til innkjøp av kettlebells selv, det ser jo ganske gøy ut, og så er de jo så søte ! Men jeg ser litt for meg at jeg kunne klart å glippe taket og knuse alt rundt meg da, haha

    1. Caroline

      Hahah :p Neida, du får overraskende godt grep 😉

  11. Takk for tips. Greit med øvelser man kan gjøre hjemme, for det er ikke alltid like enkelt å komme seg på treningssenteret 🙂

  12. Hei Caroline! Liker veldig godt når du lager slike innlegg! Masse inspirasjon og får alltid lyst til å prøve det samme. Har nettopp skaffet meg trx/slynge og lurte på om du kunne laget et lignende innlegg? vet ikke helt hvor jeg skal starte og vil ikke ha feil form… Ha en strålende mandag og keep going guurrrl, you are doing great!

    1. Caroline

      Ja, det kan jeg gjerne gjøre! Må bare skaffe meg selv først i så fall :p

      Tusen takk 😀 Håper du har hatt en fin fridag 🙂

  13. Veronika

    Hvor har du kjøpt dine kettlebells? 🙂

    1. Caroline

      hos sportsmaster.no 🙂

  14. christine

    Takk for innlegget, gleder meg til fortsettelsen! 😉 Jeg ville hatt deg som PT any day! Så positiv og full av treningsglede, du har mye å gi til både de treningsvante og de av oss som er nybegynnere! Ha en god dag!

    1. Caroline

      Å, så gøy 😀 Takk!

  15. Så bra innlegg, tipper mange liker ny inspirasjon til utøvelse av styrketrening! Jeg lurte på om du kunne ha skrevet et oppdatert innlegg om hvilke produkter fra iHerb du foretrekker nå det siste året? Evt andre proteinbarer og ligende som både du og LK har som favoritter? Det er så lenge siden sist! Stor klem

    1. Caroline

      Vet du, jeg har faktisk ikke lagt en bestilling der på evigheter! Men det skal jeg jammen gjøre 🙂

  16. Hei Caroline.
    Etter 3 mnd uten trening pga lungetrøbbel startet jeg opp igjen med Kettlebell i går. Og dette er mine 3 favoritt -øvelser med kettlebellen! Så i dag er jeg støl, og jeg elsker følelsen! Hihi…
    Kanskje du har flere øvelser å vise frem?
    Ha en fin mandag videre ☺
    Klem

    1. Caroline

      Ja, absolutt! Kan lage innlegg med flere om noen uker / mnd. igjen 🙂

      Klem!

  17. Hei! Lurer på om pulsklokken din viser hvor mye kalorier du har brent etter en økt med styrke?

    1. Caroline

      Ja 🙂

  18. Jeg bare elsker at du skriver slike innlegg! Skikkelig inspirerende! Dette skal jeg prøve etterpå 🙂 TAKK!

    1. Caroline

      Så hyggelig å høre! Si ifra om du likte det da 😀

      Klem!

  19. Christina

    Kan du legge ut en video at du gjør øvelsene? i litt «sakte film» og normalt tempo.

  20. Tack för tips, funderar på att börja träna med Kettlebell hemma.

  21. Jeanette

    Hei! Kan du legge ut videoer av disse øvelsene i stedet? Lettere å se da, og ikke minst gjøre det riktig.:)

  22. Kjempe bra øvelser 😀 Bruker kettlebells noen ganger på crossfitsenteret 🙂

  23. Kjempefint innlegg 🙂 sier som en ovenfor; å ha hatt deg som PT hadde vært supermotiverende! Jeg har nettopp fått øynene opp for kettlebells, og er fortsatt støl i dag etter fredagens time 😉

  24. Savner den knappen med «forrige innlegg» og «neste innlegg», når man er inne på selve innlegget. Om du skjønner hva jeg mener :p Den er veldig praktisk!!

    1. Caroline

      Den knappen er der 🙂

  25. Hei, jeg leser daglig din blogg og finner mye inspirerende, alt fra trening til hus og hjem. Har aldri postet noen kommentarer, men det jeg lurer på er hvilken pulsklokke du har? Og kan den anbefales

  26. Caroline

    Hei Caroline.
    Jeg har fått et kikk nå, hvor jeg nå vil ta vare på kroppen min. Spise sunt og trene, vil gjøre det for å se og føle meg bra. Har du noen gode tips for starten? Det jeg trenger mest hjelp med er mat, det å spise sunt og enkelt(er noe som jeg finner vanskelig) noen tips?
    Stor fan av bloggen din og deg<3

  27. Hei Caroline
    Du er virkelig en stor inspirasjonskilde for meg. All treningstips og matoppskrifter du legger ut, det er helt fantastisk.
    Hadde tenkt å kjøpe kettlebells, og etter å ha lest dette innlegget, ja da må jeg bare kjøpe meg noen.
    Takk for at du er den du er

  28. […] Her må du bruke kraft for å få en eksplosiv bevegelse, så bøy gjerne litt i knærne før du presser loddrett opp. Hold albuen inn til siden hele veien opp. Senk kulen halvveis ned igjen, og derfra tilbake mellom bena. Slik fortsetter du med ca. 10 repetisjoner med hver arm. Bedre bilder finner du HER.  […]

  29. Hvorfor er dine kettlebells så store i forhold til kg??
    Jeg har 8kg kettlebell i jern som er mye mindre i str, så hvorfor er din på 8 kg på str med en bowlingkule?

    1. Caroline

      det vet jeg ikke 🙂 mine er fra sportsmaster, mye mulig produsent har noe å si.

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

×

Open Snapchat on your phone and point the camera here.