løpesko: favoritter fra Get Inspired

annonse 

hoved løpesko

Nå begynner det å bli en stund siden jeg viste dere treningsskoene mine, og siden forrige gang har det selvfølgelig kommet nye favoritter i skogarderoben min. Jeg tenkte å fokusere på løpesko i dag, og det passer jo midt i blinken nå som jeg har erklært denne uken for løpeuke 😉 Get Inspired har 15 prosent på absolutt ALLE til og med fredag denne uken, så nå gjelder det å passe på! Kodeordet du må bruke er sko15, og HER er link til hele kategorien. Rabattkoden gjelder for ordinære priser. 

blå løpesko

Jeg har virkelig falt helt for Asics de siste årene, og noen av modellene har jeg i flere farger, rett og slett fordi jeg er så glad i dem og fordi jeg liker at skoene passer til treningstøyet. Husk at det er viktig for foten å variere treningssko om du løper eller trener ofte, så invester gjerne i mer enn et par. I løpet av en treningsuke kan det være veldig smart å bytte mellom 2-3 forskjellige sko, men det er selvfølgelig ikke en nødvendighet at du kjøper tre par sko samtidig. Dette er jo kjempefine ting å spare til, eller å ønske seg til diverse anledninger dersom du er glad i å trene. 

________________________________________________________________________________________________________

gel noosa tri 10 

Disse to parene får jeg aldri nok av! Jeg får jo motivasjon til å trene bare av å se på dem, de skriker til meg at jeg skal komme meg på beina. Det at de har så mange farger gjør at de passer til så og si alt av treningstøyet mitt også, så det er et stort pluss. Andre pluss ved denne skoen er selvfølgelig at de er utrolig gode løpesko. Rett og slett en drøm på foten. Veier ikke så mye, har god lufting, ekstra stabilitet og er laget for å gi et mer effektivt løpesteg. Elsker at de også kan brukes uten sokker, og det går helt fint å vaske dem i maskinen. Passer for normalfot og lett overpronasjon. De er små i størrelsen, så jeg vil anbefale å gå opp et halvt nummer. 

løpesko noosa tri

noosa tri 10 med gul underfarge finner du her / noosa tri 10 med marineblå underfarge finner du her 

________________________________________________________________________________________________________

asics gel cumulus 

new balance + asics

Denne modellen har jeg brukt masse, og dette er de samme som jeg har hatt i andre farger tidligere, bare i ny innpakning. Disse er litt mer robuste på foten enn hva noosa tri er, og er en mengdetreningssko, så de er også perfekte til for eksempel aerobic og saltimer selv om de er egnet til løping. Det er utrolig god demping på dem, så de er knallgode til langkjøring ute på asfalt. Disse er normale i størrelsen, og du finner dem HER

________________________________________________________________________________________________________

new balance 

New balance startet jeg å bruke i høst, og dette er et merke jeg har blitt veldig glad i. De produserer kjempefine fritiddsko, men også veldig gode løpesko. New Balance W1080 har utrolig god demping i hæl og forfot. Dette er også en sko som egner seg til mengdetrening, og som er veldig gode på hardt underlag. Deilige å bruke på mølle ettersom dempingen i hælen er såpass god. Jeg synes denne modellen er store i størrelsen, og anbefaler å gå ned en halv til en hel størrelse. Du finner dem HER

new balance pink hapiness

New Balance w760 har god lufting, god stødemping og gir foten stabilitet. Kjempedeilig passform på disse, og de er like fine å bruke inne som ute – det er forsåvidt alle disse skoene, men jeg foretrekker kanskje disse samt cumulus ute på asfalt. Disse er normale i størrelsen, og du finner dem HER

________________________________________________________________________________________________________

nike 

Jeg var helfrelst på Nike før, men hadde en lang pause fra dem fordi jeg dro på meg en løpsskade da jeg kun brukte samme sko. Men det var her feilen lå, og ikke hos skoene: jeg brukte samme sko og modell hver gang jeg løp, og som jeg nevnte tidligere er ikke dette heldig i lengden. Skaden jeg hadde, som var slimposebetennelse og løperkne, satt meg ut av løpingen i nesten 6 måneder, men har aldri kommet tilbake *bankibordet* og jeg vet at dette har noe med endring av fottøy å gjøre. Jeg har brukt Nike en god del i etterkant, så min tiltro til dem er i hvert fall tilbake igjen! 

nike

Denne modellen, nike air zoom pegasus, er ikke bare utrolig lekker, men også en veldig stabil sko som gir god demping både for normalfot og for underpronasjon. Yttersålen er formet for å gi en mer naturlig løpsfølelse, men dette synes jeg det er vanskelig å kjenne på, jeg synes bare hele skoen former seg så behagelig etter foten. Normale i størrelsen og finnes HER

________________________________________________________________________________________________________

Det er vanskelig å velge en enkelt favoritt blant løpeskoene mine, men som sagt er jeg flink til å variere bruken av dem. Alle disse modellene er gode løpe- og salsko både inne og ute, så til syvende og sist blir det nok heller en smakssak 🙂 

– god løpetur – 

71 kommentarer

  1. Hei! Jeg har også alltid vært en asics fan, primært brukt gel kayano serien. Derimot synes jeg at de har forferdelig dårlig kvalitet på stoffet inne i skoen! Mine ender opp med å gå hull i stoffet bak i helen kun etter et par måneders bruk. Er jo dyre sko og vet om flere som har det samme problemet, kjenner du til dette? Tips?

    1. Caroline

      Det har jeg faktisk ikke opplevd på noen av asicsmodellene! Så rart, jeg bruker dem jo ofte. Men som sagt, så endrer jeg bruken av dem også, så kanskje det kan ha noe med det å gjøre? Bruke litt tykke sokker, kanskje det hjelper?

      1. Har akkurat samme erfaringen med disse skoene.. At Caroline ikke opplever det er vel fordi hun kanskje bytter mellom sine 8 (eller flere par) mens vi «vanlige» bruker de samme skoene hele tiden – når vi først ser oss råd til og investere i kvalitet. Bare en tanke da.

      2. Karoline

        Hei Eve!

        Da vil jeg bare meddele at du gjør det dumt i å løpe i samme par sko hele tiden. For det første så anbefales det at skoene får to døgn på å «puste» og komme tilbake til normalstilling igjen før man bruker de på nytt. Dette fordi når man løper, så tråkker man naturligvis ned i skoene ganske så hardt. Så når Caroline kan finne på å løpe hver dag, investerer hun i god helse for beina ved å velge forskjellige sko til forskjellige anledninger.

        Det sier seg vel også selvfølgelig selv at når man har flere par å velge mellom, så slipper du også å ta turen til butikken så ofte for å kjøpe nye. 🙂

      3. Det har hänt mig och alla jag känner som använder Asics också.. synd att det blir så, för det är verkligen de bästa skorna! Kommer alltid ha ett par Asics Nimbus i min skosamling i all fall 🙂

      4. Karianne

        Jeg har også vært plaget med at jeg sliter hull i stoffet bak i helen på Asics Kayano veldig fort, men min sportsbutikk sa at produsenten har endret på skoene slik at de er mer slitesterke. Kjøpte Asics sist jeg byttet og de er enda like hele bak.

      5. På en måte greit å høre at det ikke er bare meg da. Men kjøpte mitt siste par nå i august (gel kayano 20), og er blitt hull i de også desverre… Vet ikke helt når de hadde endret det jeg? Får håpe mine neste blir bedre!

      6. Karianne

        KG:
        Jeg kjøpte mine i fjor høst, og da hadde de akkurat begynt å selge de nyere modellene med endret hel. Endte opp med Asics GT 2000. Jeg har lang, smal fot som ikke passer alle modeller og lett glipper bak. De forrige skoene mine var Mizuno, de satt som et skudd, også over helen. Så neste par blir nok Mizuno eller enda et nytt par Asics 🙂

    2. Det var ett problem med en Kayano-modell for ett par sesonger siden, men dette er rettet opp i nå 🙂

      1. Dette gjelder ikke bare kayano-modellen. Alle mine Nimbus-sko går det også hull i helen på…

    3. Marianne

      Det skjer hos meg også – i så godt som alle sko. Det eneste paret jeg har uten hull i helen er et fra Mizuno – og det har jeg brukt en god stund nå. Kan være verdt å sjekke ut. 🙂

      1. Hilde Beate

        Har aldri skjedd meg – jeg har hatt mange asics (cumulus/nimbus/kayano) ! Asics er og blir en favoritt til mengdetrening på asfalt

    4. det har skjedd med meg også :/ på to skopar.

  2. Hei,
    trenger man virkelig så mange par sko?

    1. Caroline

      Nei 🙂 Men dette er et innlegg om rabattkoden hos Get Inspired, og da er det naturlig at jeg viser frem så mange som mulig slik at dere / kunden får et bredt bilde av hva de har – selv om de har mange flere modeller enn akkurat disse. Dette er også de skoene / modellene jeg foretrekker og selv bruker, og da blir det naturlig for meg å vise frem disse 🙂

      Dersom du er aktiv og for eks. løper mye, er det anbefalt å bytte sko ila. en treningsuke, så det er best om du for eks. har 2-3 par du kan bytte mellom 🙂

    2. Altså trenger og trenger…….det kommer vel an på aktivitetsnivået ditt også vil jeg tro. Som Caroline skriver så er det anbefalt å ha flere å veksle mellom hvis du trener hyppig. For et par år siden så løp jeg på meg et tretthetsbrudd i kneet som følge av mye løping på mølle og asfalt, og legen jeg var til sa at det var viktig å veksle mellom forskjellige par sko.

      Selv har jeg 6 par Asics Gel Kayano som jeg bruker ukentlig. To par til jobb (har et yrke der jeg står og går veldig mye på harde gulv), to par til tredemølleløping, og to par til løping ute/tur ute. I tillegg har jeg et par med goretex og pigger fra Asics som jeg bruker på glatta når jeg løper ute om vinteren, samt et par goretex uten pigger. Nå trener jeg 4-5 dager i uken, så jeg får virkelig brukt skoene mine.

      Joggesko er på en måte ferskvare, dempingen blir brukt opp/slitt og det er begrenset hvor lenge du kan bruke et par. Ved å ha flere å veksle mellom så ikke bare unngår du skade på kroppen, men du har skoene lengre også.

  3. Hvor mange sko trenger man for løping fire ganger i uka og hvor dyre må de være? Hav lønner seg hvis du løper på mølle og ute?

    1. Personlig så har jeg 4 par sko for løping. To par for mølle og to par for utendørs løping. Jeg vil ikke bruke samme skoene som jeg bruker ute på tredemølla (har hjemme) pga uteskoene blir skitne og det vil jeg ikke skal sette seg på tredemølla. Løper også 4-5 ganger i uken, varierer på ute og inne.

      Et tips er å følge med på XXL, de har ofte knallgode tilbud på fjorårets sesong sine løpesko. For meg så gjør det ingenting om det er fjorårets, så jeg har spart mye penger der 🙂

  4. Du er heldig som har råd til så mange sko 😀 Lurer på hva overpronasjon og underpronasjon betyr? 🙂 Ellers så lurer jeg på om du eller mannen din kan svare på om det er sunt å spise Atkins-barer (og for så vidt andre såkalte «sunne» barer)? Det skal jo liksom være sunt, men jeg er likevel skeptisk når det blir brukt så mye og så mange ulike kunstige søtningsstoffer om dette er egentlig sunt? Og resten av ingredienslisten er som regel også ganske «kryptisk» med mange rare navn som langt ifra høres ut som naturlige råvarer. Jeg er liksom i den tro at det beste for kroppen er å spise mest mulig «rent», hvis du skjønner? 🙂 Er nysgjerrig på hva dere mener/har lært om dette? 🙂

  5. Nei nei nei! Du må ALDRI vaske skoene i maskinen. Det svekker gel-materialet som gir den gode dempingen, og sliter den tynne meshen fortere enn nødvendig. Jeg jobber med reklamasjoner og har mye med Asics å gjøre i det daglige. De godkjenner aldri reklamasjoner på sko hvis de er vasket i maskin. Uten unntak. Selvfølgelig kan du være heldig og ikke få noen skader på skoen, men sjansene er store for at du gjør det. Det er ikke mange som har såååå mange sko å velge i som du har, så den vanlige forbruker, som leser dette kan fort gå i fella, og slenge det samme paret i maskinen flere ganger på kort tid. Det vil jo være litt dumt. Just saying. Ellers var det mye bra tips du har kommet med 🙂

    1. Caroline

      Takk for tips 🙂

    2. Nå ble jeg nysgjerrig på hvordan du/Asics foreslår at skoene vaskes for å unngå problemer? Det er sjelden jeg har behov for å vaske mine, men om de f.eks. har blitt sølete, så er det jo en fordel at de kan rengjøres på et eller annet vis. Har du forslag?:)

      1. Du kan spyle av i dusjen, det er sentrifugeringa som ødelegger dempinga og ikke vannet:)

      2. Du kan jo bare vaske overflaten med en klut og lunket vann 🙂

      3. Takk, Tove og Fie:-) Trodde først det var vannet (mengden) som var problemet. Så får man heller smøre seg med tålmodighet når de skal tørke…;-)

  6. Hei,

    Iom du trener og er opptatt av et sunt kosthold. Har du noen gang smakt Miracle noodle? Vi er offisiell leverandør av dette i Norge og skulle gjerne sendt deg noen pakker med dette, hvis det er ønskelig.

    Mvh

  7. Hei!
    Jeg bare lurer på om du bruker sko til både under- og overpronasjon? Er ikke det litt motstridende om du skjønner? Såvidt jeg har skjønt er overpronasjon når ankelen faller litt innover i landingssteget, mens underpronasjon er når ankelen faller andre veien, altså utover. Godt mulig jeg tar feil, synes bare det høres litt rart ut og bruke begge deler, hvis du over- eller underpronerer burde du jo sikkert kun brukt den skoen som retter mest mulig opp i dette? Godt mulig jeg roter, bare hørtes litt forvirrende ut 🙂

    1. Caroline

      Jeg har normalpronasjon 🙂

  8. KG! Jeg har akkurat samme problemet! Veldig kjedelig, for det er gode (og dyre) sko :/

  9. Kristine

    Ååå, nå fikk jeg lyst på en løpetur! Nettopp kjøpt meg nye freshe joggesko som venter på å springe ute, men trur du ikke jeg har dratt på meg en leddbåndsskade da:( så nå går det i spinning og styrketrening samt gåturer, men savner løping. Løp noen km for meg også denne uka;)

    1. Caroline

      Uff, så kjedelig 🙁 Satser på at det går raskt over! 🙂

  10. er veldig fornöyde med nike vomero

  11. Supert innlegg! Get Inspired har så utrolig mye kult!

  12. Tusen takk for fint innlegg + rabattkode! 🙂

    1. Caroline

      Bare hyggelig 🙂

  13. For litt siden la jeg igjen en kommentar her hos deg. Kommentaren handlet om meg og at jeg ikke følte meg bra nok til å være på treningssenteret. Takk for svaret du ga meg. Nå trener jeg på treningssenteret 4-5 dager i uken og jeg tenker ikke lenger på at jeg ikke er bra nok osv. Tusen takk, Caroline <3

    1. Caroline

      Å, Sandra! Så utrolig flott å høre! Nå ble jeg veldig glad på dine vegne 🙂 Glad for at jeg kunne hjelpe deg litt på vei 🙂

      Stor klem!

  14. for noen spreke farger! Disse så vanvittig deilige ut også 🙂 ha en fin dag !

  15. Kristina

    Cumulus er en veldig tung sko, ingen seriøse løpebutikker ønsker å selge disse til kundene sine til løping. Det er så mye demping i den at du bør veie en del for å få utnyttet dempingen. Mye bedre for foten å løpe med en sko som er lettere og mindre dempet, fordi foten naturlig selv egentlig er demping nok 🙂

  16. Så fin detalj at du har laget hjerter av skolissene! 😀

  17. Har så lyst på et par av de knallblå! Har et par rosa og to par kjedelig hvite fra før… Men har som mål og sprite opp gymgarderoben litt. Alt er bare sort og grått derigården for tia. Har sett på en spenstig treningstights på KappAhl faktisk, som jeg har superlyst på.

  18. Nina Teodora

    Jeg har alltid sverget til Adidas når det kommer til løpesko, men kanskje på tide å investere i noen andre merker også for å variere å unngå skader.
    Tusen Takk for mange gode tips 🙂

    1. Caroline

      Bare hyggelig 🙂

  19. Rebecka

    Hei 🙂 ser at du bruker sko som både er for under og overpronasjon? Ser du svarer oppforbi at du har normalfot, kan du da bruke sko som er ment for begge deler?:)

    1. Caroline

      Skoene du sikter til er begge ment for normalpronasjon, i tillegg til da under-/overpronasjon 🙂 I og med at jeg er normalpronert, kan jeg da bruke begge.

  20. Hei, jeg har muligens pådratt meg en lignende kneskade pga mye løping i de samme skoene. Har du tips til øvelser som hjelper til med å rette opp slike skader?

  21. Veldig inspirerende innlegg:) har selv to av de samme parene, er veldig fornøgd!
    Kan du ikke skrive mer om trening? Blir så utrolig inspirert av deg! Vis frem treningsgarderoben din:)
    Og gjerne noen gode tips om hvilke øvelser man kan gjøre hjemme med kettlebell:)

  22. Selv kan jeg bare bruke adidas pga høy hel, men disse var kjempe fine 😀

  23. Hilde Beate

    Kjempeflott innlegg! Dette digger jeg

    1. Caroline

      Så fint at du liker det 🙂

  24. Hilde Beate

    Kjempeflott innlegg! Dette digger jeg

    1. Caroline

      Så bra 🙂

    2. Hilde Beate

      Hmmm, vet ikke hvorfor ikke alt jeg skrev kom med? Inspirerende innlegg om viktigheten av gode sko – er selv på jakt etter nye sko for ny sesong med uteløping så dette var bra timing! Løper en del, både ute på asfalt og inne på mølle, så sko med god demping er viktig for meg – og jeg sverger til asics og NB selv. Skjønt nå at jeg burde ha 2 par for uteløpingen – så da blir det det;-) Takk for et inspirerende innlegg!

  25. Marianne

    Hei! Må ha svarte joggesko på jobben, forslag til gode svarte sko? Står i 8 timer..

    1. Nå har ikke jeg noen profesjonell bakgrunn til å fortelle deg dette da, men på jobben min er det i hvert fall mange som bruker Asics Gel-Cumulus 16 som er helt sorte. Vi går rundt 25000 skritt om dagen og er på beina rundt 10 timer, så de funker i det minste for oss 🙂

  26. Ragnhild

    Du må ikke vaske joggesko i vaskemaskinen! Det ødelegger dempingen 🙂

  27. funker rabattkoden bare på ordinære varer?:)

  28. Elsker asics!! 🙂 Disse passer foten min perfekt! Har både vanlige Goretex terrengsko, noen lette tursko og gel nimbus joggesko 🙂 Og hatt flere typer tidligere også 🙂 Har kort og litt bred fot 🙂

  29. Hei. Lurer bare på en ting. Nå kan det hende at jeg er litt annerledes, men jeg får ofte vondt i magen og blir nesten litt uvel når jeg tenker på hvor godt vi har det her i norge. Og ofte når jeg handler nye ting, bare fordi jeg har lyst, og overhode ikke trenger det, så tenker jeg ofte over hvor kvalmt det egentlig er at jeg har alt jeg trenger og vel så det, når noen nesten ikke har noen ting ( både i norge og verden generelt ) For ja, kvalmt og kvalmende er det nærmeste jeg kommer til en kort følelsesforklaring.

    Lurer bare på om du noen ganger kjenner på den følelsen? For jeg lurer ofte på om de med mer penger/ting osv. enn de fleste, egentlig har den i sitt følelsesspekter. Måtte bare spørre når favoritt-joggeskoene dine er av den nette sum på 6 par..

  30. Så mange stilige sko du har og hele enig med deg at det er stilig at det passer til resten av treningsklærne 🙂 Men lurte på om det er like viktig og bytte på med forskjellige sko om man ikke løper, men har de til styrke trening inne?

    1. Caroline

      Jeg vil tro at behovet for å bytte sko er mindre når du ikke løper 🙂

  31. Hei!

    Jeg elsker Asics skoene dine noosa tri 10 med marineblå undertone. Du la ut noen instagram bilder for noen dager siden der du har på disse og en treningsbh fra Kari traa ( også helt herlig) ble inspirert til å kjøpe hele habitten du har på det bildet, men lurte på hvor treningstightsen er fra? Gleder meg til å trene omgitt av herlige farger

    1. Caroline

      Alt er fra Get Inspired 🙂

      1. Ok, da skal jeg kikke der

      2. Etter en kjapp titt der inne, er det rohnisch, anti Shake?

      3. Caroline

        Ja, det er det 🙂

  32. Therese

    Takk for gode tips. Har alltid hatt lyst til å prøve gel kayano men de modellene jeg har sett er ikke akkurat fine å se på.

    Men jeg lurte på en ting. Løper du på helen eller forfoten? Jeg lurer på om over/under-pronasjon gjelder for oss som lander på forfoten? Så vidt jeg har forstått supinerer jeg, har du noen tips til sko for dette? *forvirrende*

    Må også si at du kledde den beige kjolen (og skoene) utrolig godt, spesielt nå med det mørke håret:)

  33. Hei. Jeg lurer på en ting. Hvorfor bruker du sko som er for de som overpronerer, og samtidig sko for de som underpronerer, pluss sko for de med normal fot? Jeg skjønner at det er lurt å variere, absolutt, men dette er for meg en underlig ting å variere mellom. Kunne du kanskje forklart hvorfor?

  34. Så mange fine sko! Og masse fine farger:)

  35. Hei!

    Ser du skriver at du har hatt løperskne, eller runners knee. Jeg har dette og har fått beskjed om å ikke gjøre det som gjør vondt. Det betyr jo at mye, løping og knebøy feks er utelukket..
    Har ikke fått forståelsen av at dette er noe som kan gå over.. Hva gjorde du for å bli bra?

    Elin 🙂

    1. Caroline

      Slimposebetennelse og løperkne kalte fysioen det, om jeg ikke husker helt feil. Det gikk over med behandling for min del, men det tok lang tid. Jeg fikk bla. triggerpunktbehandlig med strøm 1-2 ganger i uken, og et program jeg måtte følge ved siden av. Først med tøyeøvelser og deretter med styrkeøvelser som gikk direkte på kneet når jeg var blitt bedre 🙂 Dette fortsatte jeg med i over 1 år etter skaden, og det har ikke kommet tilbake. Jeg syklet og gikk en del under denne perioden, var veldig vondt å løpe :/

      Good bedring! Mitt beste tips er å kontakte fysio!

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *