work those abs

hovedmagetrening caroline berg eriksen

Veldig mange spør om jeg kan vise mine favorittmageøvelser, og det er jo faktisk en stund siden sist. Dessuten gjør jeg forskjellige øvelser nesten hele tiden, så jeg deler gjerne! De to siste ukene har jeg holdt på med noe jeg kaller et mageprogram, og kall meg gjerne optimistisk, men jeg synes jeg ser en bittelite forskjell 🙂 Dette kan godt være at det er noe jeg bare innbiller meg, og magen min oppfører seg ganske forskjellig fra dag til dag, selv om kostholdet mitt gjør at jeg slipper unna de verste oppblåste dagene. Uansett, magetrening er kanskje det morsomte jeg vet og jeg elsker å være støl i akkurat det partiet. Før jeg startet med disse øvelsene på denne måten, var det veldig lenge siden forrige gang jeg faktisk våknet og kjente at den hadde jobbet, så det gjør det bare enda morsommere. Å ha en sterk mage er viktig for både holdningen og for balansen, og jeg vil også tro at et svangerskap vil ha god nytte av en sterk kjerne, det følte jeg i hvert fall at det var for meg. Husk bare å kompensere med ryggtrening også! Og selvfølgelig med styrke på andre kroppsdeler. 

Dette programmet gjør jeg kun 2 ganger i uken. Jeg gjør alle øvelsene gjentatt i 8 minutter før jeg har en pause i 2 minutter og gjentar alle øvelsene i 8 minutter til. 

___________________________________________________________________________________________________________

1. sykling – litt på ryggen, rett ut svaien ved å presse korsryggen i bakken. Løft begge beina opp fra bakken og lat som du sykler ved å føre høyre albue til venstre kne, mens høyre bein er strakt ut langs bakken. Gjenta 40 ganger, 20 ganger på hver side. 

mageøvelser caroline berg eriksen sirkeltrening

2. 25 vanlige situps 

mageøvelser caroline berg eriksen sirkeltrening6

3. stå i en planke med strake armer. Før så venstre kne mot venstre albue, akkurat som om du er ute og klatrer. Gjør det samme på andre siden, gjerne annen hver gang, tilsammen 40 ganger. 20 ganger på hver side. 

øvelsemage

4. start med å ligge på bakken med armene over hodet. Løft overkroppen og det ene beinet samtidig, slik at venstre arm møter høyre tå ca. på midten. Gjenta 12 ganger, 6 ganger på hver side. Her er det viktig at du ikke rykker til i starten, men ta det med ro så du kjenner at magen jobber. 

mageøvelser caroline berg eriksen sirkeltrening5

5. planken i 30 sekunder. For meg er dette en veldig utfordrende øvelse fordi jeg har en utrolig svai rygg, så helt rett vil jeg nok aldri bli, men jeg prøver så godt jeg kan. 

mageøvelser caroline berg eriksen sirkeltrening7

___________________________________________________________________________________________________________

Prøv da vel? Og gi meg gjerne en tilbakemelding på hva du synes 🙂 

137 kommentarer

  1. Så gøy med slike innlegg Caroline! Jeg er selv flink å trene mage, men så utrolig dårlig på å trene rygg.. kunne du laget et innlegg med ryggøvelser kanskje? hadde blitt veldig glad! 😀

    ha en fin kveld! 🙂

    1. Caroline

      Ja, det kan jeg vise neste gang 🙂

  2. Du har ganske mange «svarer noen som ikke eksisterer» innlegg på de siste svarene både her og der. Ser bare så snålt ut. 5 svar bare her…

    1. Caroline

      Det er fordi jeg må godkjenne etter at jeg har svart 😉 Jeg vet ikke hvorfor det har blitt sånn, dessverre :/

  3. Du må mye lenger ned med rumpa på planekn, du ligger altfor høyt og får ikke fullt utbytte av øvelsen. Ellers stå på.

  4. På grunn av svak må du stå opp med rumpa !!? Henger det på greip? Er vel heller det at du blir så fort sliten og svarer da! Har egentlig veldig svar rygg selv, men klarer da å stå rett. Å ta opp med rumpen er å jukse ! 😛

    1. Caroline

      Dersom jeg skal lenger ned med rumpa, vil svaien fort gjøre at jeg «henger», så det har ingenting med at jeg blir fort sliten. Dette med svaien min har jeg vært åpen om hele tiden, da jeg ofte gjør øvelser litt annerledes / evnt. at det ser «feil ut» for andre som ikke har svai 🙂

      1. Jeg har også skikkelig svai, står ikke sånn.

      2. Caroline

        Ok 🙂 Jeg gjør i hvert fall som jeg har lært 🙂

  5. Hei Caroline 🙂
    Supert innlegg, akkurat det jeg trengte 😀 Blir så inspirert av å lese bloggen din, er som et friskt pust i en krevende hverdag. Men jeg lurte på om det er mulig å spørre deg om råd. Jeg ønsker å komme i bedre form, men å trene kondisjon blir så vanskelig for meg. Jeg er hjemmeværende med sønnen min på 16 mnd. mens mannen min jobber i utlandet. Han er mye borte. Han nekter meg å trene, så jeg får ikke gjort noe som helst de dagene han er hjemme. Jeg har ikke mulighet for barnevakt når han er borte, altså er sønnen min sammen med meg 24/7. Da sier det jo seg selv at mulighetene for løping er minimale (joggevogn får jeg ikke). Spørsmålet mitt blir da; hva kan jeg gjøre for å trene kondisjon? Jeg trenger det virkelig for psyken sin del også 🙂

    1. Caroline

      Jeg forstår veldig godt at du savner fysisk aktivitet, det gir så mye og eksremt befriende! Men kjære deg, er det sønnen din som gjør at du ikke får trent når du skriver at han nekter deg å trene, eller nekter virkelig mannen din deg dette? Du er en selvstendig kvinne, så jeg synes du skal kreve å få bruke tiden din på det du ønsker også. 1 time noen ganger i uken er jo ingenting, og det skulle virkelig bare mangle! Jeg vet ikke helt hva jeg Hva med å få foreldre eller venninner / venner til å passe sønnen din en times tid mens du trener? Eller lange trilleturer? Da kan du bli god og varm, og trene styrke hjemme etterpå 🙂 Du kan kan også forsøke å jogge litt med vanlig trillevogn 🙂 Jeg ville uansett ha trent litt hjemme i stuen mens for eks. sønnen din sover 🙂 Kan du kanskje investere i en mølle eller en annen form for kondisjonsapparat?

      Stor klem til deg! Håper det løser seg!

      1. Mannen min er litt sjalu av seg og mener jeg ikke skal fokusere på kropp og utseende. Han syntes jeg var ekkel når jeg gikk ned i vekt etter svangerskapet (17 kg. Woho! 10 kg. lettere enn FØR jeg ble gravid 🙂 ) Så han nekter meg rett og slett å trene. Jeg vet det høres sykt ut å godta et slikt forhold, men… det er ikke dette som er poenget her.

        Tusen takk for at du tok deg tid til å svare, det setter jeg stor pris på. Og faktisk så tok vi en lang trilletur i dag og jeg jogga litt med vogna. Fungerte egentlig ganske greit 🙂 Styrke går fint å gjøre i stuen når lille sover 🙂
        Takk igjen, det løser seg nok 🙂 klem.

      2. Caroline

        Så gøy at det funket å jogge med vognen! Håper det løser seg resten også 🙂

        Klem til deg og god helg!

  6. Kristin

    Prøvde dette mageprogrammet, og må si jeg likte det! Skal uten tvil legge til dette i treningsprogrammet mitt et par ganger i uka 🙂 Men jeg lurer veldig på hvilke matvarer du styrer unna for å unngå oppblåst mage? (Dette er noe jeg sliter veldig med.) Takk for svar!

    1. Caroline

      Stort sett alt av kornvarer 🙂

  7. Hei! Kunne du vist rompe/lår øvelser på samme måte som du har gjort med mageøvelser?:)

  8. kathrin

    Hvilken matvarer spiser du for å unngå å bli oppblåst? Jeg er tynn, men har ofte oppblåst mage. Hvor mange kcal spiser du og tenker en dame på 29 år bør spise ved trening 3 ganger i uka?

    1. Caroline

      Det handler vel mer om hvilke matvarer jeg ikke spiser, som stort sett alt av kornvarer o.l 🙂

  9. Love this post! Amy ideas on kettlebel exercises?

    1. Caroline

      YES! I will do a post 😀

  10. hei, har du noen tips til hvordan man kan få tynnere lår og rumpe? du har kjempe fine og perfekte lår!!!

    1. Caroline

      Jeg synes du skal fokusere på en sunn og aktiv hverdag 🙂 Ikke vær for streng med deg selv, men kos deg med snop når du har lyst på det (alt med måte) 🙂 Det er ikke mulig å punktslanke, men med en sunn livsstil, vil du få en sunn og frisk kropp – og ikke glem at du er bra nok som du er 🙂 Vær den beste utgaven av deg selv!

      1. Ok, her er det et par ting jeg stusser på. 1. Kommentaren (Kellys) nevnte ingenting om snop. Det blir feil i mine øyne og da komme med den kommentaren du kommer med. 2. Den siste setningen der 🙂 Man skal være fornøyd akkurat slik man er, men samtidig bli en bedre utgave av seg selv? Jeg tror alle mennesker har et forbedringspotensiale, og det å være sunnere kan være potensialet for noen. Men de to siste setningene bare motsier hverandre…

      2. Caroline

        Hun spør om råd, og da gir jeg mine råd. Skjønner ikke helt hva som er feil? Jeg ser heller ikke hva som er selvmotsigende med å være fornøyd med seg selv, men samtidig ha et ønske om å bli bedre?

  11. Hei Caroline 🙂 Jeg synes du har en utrolig inspirerende blogg og gleder meg altid til og lese den 🙂 Jeg skal gifte meg til sommer og finner noe inspiration fra ditt bryllup. Jeg kan se du holder på og lese til personlig trener og lurer derfor på om du kan komme med noen tips? Jeg er glad i og trene når jeg først kommer i gang og er i en god periode, men om det skjer noe( reiser på ferie, eksmaen eller lignende) kommer jeg helt ut av treningen og har vansklig med og komme i gang igjen, har du noen tips til dette? 🙂

    1. Caroline

      Dersom du virkelig liker å trene, synes jeg du skal huske den gode følelsen du har etterpå, og ta med deg den. Ha en regel om å trene fast 2-3 ganger i uken sånn til å begynne med, ikke sett deg selv urealistiske mål eler press deg selv. Her er et innlegg jeg har gjort ift. treningsglede, kanskje du kan finne noe input der? http://carolinebergeriksen.no/2013/01/15/15-steg-til-treningsglede/

      Klem og masse, masse lykke til på den store dagen <3

      1. Emilia

        Tusen takk, det var noen gode tips 🙂 Skal prøve og følge dem så jeg kommer tilbake i den gode rutine. Jeg synes det er rart at man vet med seg selv at man har det best når man trener men alikevell kan det være så vansklig og ta seg sammen til det! Og tusen takk <3 Det blir en spennende periode frem over nå, mye som skal planlegges men har også kommet langt i planleggingen:-) Har allerede begynt og ha mareritt om jeg glemmer kjolen osv.. haha <3

  12. Dette innlegget var helt perfekt for meg! Jeg har gått litt lei av mageøvelsene mine og trengte inspirasjon til noen nye. Gikk gjennom hele runden på trening i dag, det holdt med 8 min for å si det sånn 🙂 Får satse på to runder neste uke heller. Kan du lage samme type innlegg med rumpeøvelser? Gjerne øvelser man kan gjøre hjemme også, eller når man er på farten og ikke har så lang tid å bruke på trening. Og det asiatiske tacoen så veldig god ut forresten, skal absolutt prøves 🙂

  13. Det sviiiiiir i abs’n!! :)) digg!! Hva med et innlegg for sterker armer? Hilsen spaghettiarmer 😉

  14. Charlotte

    Godt å se at andre en meg også ikke får helt rett rygg på planka. Har svai rygg selv, og det er «umulig» å stå helt rett.

  15. Karoline

    Hei! Jeg bare lurer på, når du sier at øvelsene skal gjøres i 8 minutter, og så 2 minutter pause før 8 nye minutter jobbing, mener du da at en runde av hele programmet (alle øvelsene) tar 8 minutter? 🙂

  16. Ragnhild

    Hei Caroline! Jeg ville bare si tusen takk for at du delte mageøvelsene på bloggen:-) Det kan godt hende jeg er litt vel opptimistisk, men jeg har prøvd det 2 ganger denne uka, og ser allerede en forskjell! Ellers må jeg innrømme at jeg er helt avhengig av bloggen din og klikker innom flere ganger hver dag:-) Det er en veldig bra blogg og jeg synes du gjør en utrolig god jobb! Stå på!

    1. Caroline

      Ååååå, så utrolig gøy 😀 😀 Tusen takk! Og bra jobba!

      Stor klem!

  17. Kan du laga eit innlegg med rumpeøvelser? Helst uten ball og vekter 🙂

    God helg!

  18. Tusen takk!! Disse elsket jeg virkelig 🙂

  19. Veldig inspirerende med sånne innlegg Caroline 🙂 Selv «hater» jeg trening, så det å få en ferdig oppskrift på hvordan det skal gjøres med forklaring og bilder passer med ypperlig! Takk skal du ha! Lag gjerne innlegg for flere kroppsdeler også.

  20. FrøkenH

    Hei Caroline! Prøvde mageøvelsene nå, og puh det kjentes godt! Vel og merke med en god del færre repetisjoner enn i ditt program, men et sted må man jo starte.;) Har en 3 mnd gammel gutt, og har ikke trent mage (eller styrke generelt) på en evighet.. Vil forsøke og få trent litt hjemme, så dette var supre tips!:) Har lest bloggen din siden før du giftet deg, men kommenterer veldig sjeldent. Så vil bare få takket for en super blogg (en av de få jeg følger), du er dyktig! Kjempe fint avbrekk fra hverdagen og komme innom bloggen din.:)

  21. Hei Caroline! Hvor har du kjøpt den toppen? Den fargen var helt fantastisk 🙂

    1. Caroline

      Get Inspired 🙂

  22. MaritaS

    Skikkelig daff i dag og dørstokkmila var lang.. Litt smålei treningsprogrammet mitt, men da jeg endelig bestemte meg for en tur ute og underveis kom på dette oppsettet du har lagt ut, kom motivasjonen! Herlig program, og det kjennes på magan! Takk Caroline for at du deler 🙂

  23. Camilla

    Kom over dette innlegget etter leten etter flere gode mageøvelser. 🙂
    Vil gjerne tipse om «frosken» med bena i slynge og det å ligge på rygg på gulvet, heve/senke bena mens en holder fast i evnt.en ribbevegg. Dette er de to som tar mest på magen min.

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *