doing some changes

planning morning workout

God morgen tirsdag! Jeg har bestemt meg for å trene litt mer enkel styrke fremover, hvor jeg hovedsakelig bruker kroppen som vekter, og ikke noe særlig mer. Det har jeg egentlig (nesten) alltid gjort, men nå blir det også mange repetisjoner og sirkeltrening – det er utrolig lett å utføre hjemme, og i tillegg er det nesten umulig å ikke bli svett, så jeg gleder meg til litt endringer. De få dagene jeg har gjort dette med mageøvelsene jeg nevnte i forrige uke, føler jeg faktisk at jeg allerede har fått god utbytte av, så det er gøy! Det blir fortsatt løping, men ikke like mye som før. Jeg lengter etter variasjon, jeg føler det er først da jeg kan utvikle meg innen løping også, og den eneste som kan sørge for at det blir sånn, er meg, så da er det vel egentlig bare å sette i gang? Jeg har planlagt noen dager fremover nå, og har virkelig fått bruk for styrkedagboken min, og det er gøy! Jeg er jo en sucker for lister.. ehe. Og som dere ser har jeg fått med meg en god hjelper på laget 🙂 Jeg kan ikke sitte på gulvet uten at hun skal sitte i fanget, og som regel kommer hun drassende med sine egne bøker fordi hun vil at vi skal lese. Men i dag var hun mer enn fornøyd nok med å klusse over mine notater – haha! 

baby workout flower print jacket

___________________________________________________________________________________________________________

Forresten, pulsklokken min, suunto ambit 3, har begynt å vise 100 prosent av makspuls uansett hva jeg foretar meg. Med en gang den har kontakt med pulsbeltet mitt, viser den hundre prosent, og det er jo ikke akkurat som at det stemmer 😉 Det er litt frustrerende, så jeg lurer på om noen vet hva jeg kan gjøre for å fikse det? Jeg vet ikke om det er klokken eller beltet det har klikket for, men jeg har restartet klokken mange ganger uten hell.. Så ja, tips taes imot med stor takk! Det er så mye mer motiverende å trene med pulsklokke! 

beats workout

Senere i dag blir det en tur til byen for å jobbe litt og kanskje spise en sen lunsj eller tidlig middag 🙂 Husker dere jeg nevnte at jeg faktisk har blitt finkere til å drikke vann? Det har jeg blitt ved hjelp av noen enkle grep som jeg skal tipse dere om senere! Ha en fin tirsdag så lenge ♥ 

58 kommentarer

  1. Hei! 😀

    Jeg har akuratt meldt meg på personlig trener kurs hos active education. Men finner ingen pensumliste på siden deres ? er det noe jeg får send på e-post ? 🙂 Hvilke bøker er det som står på pensumlisten ? : ))

    Lykke til med studiet! 😀

    1. Caroline

      Å, så spennende! Lykke til! Her er pensumliste:

      Obligatorisk litteratur:
      ▪ Gjerset, A. m.fl: Treningslære. Oslo, Gyldendal forlag. (ISBN: 978-82-05-35681-8) Link
      ▪ Raastad, T. m.fl.: Styrketrening – i teori og praksis. Oslo, Gyldendal forlag. (ISBN: 978-82-05-38219-0) Link
      ▪ Abrahamsen, A. m.fl: Personlig trener – Hvordan rekruttere, trene og utvikle gjennom coaching. Link
      ▪ Active Education: Kompendium – Anatomi og biomekanikk + Aktivitetsfysiologi (deles ut digitalt ved studiestart)
      ▪ Artikler som deles ut gjennom studiet vil også være del av pensum til eksamen.

      I tillegg er det anbefalt tillegglitteratur, men du skal få alt per epost 🙂

      Klem!

  2. Mulig du må rette opp din korrekte alder på pulsklokka. Alder og makspuls er ikke alltid like…

    1. Caroline

      Jeg har plottet inn korrekt makspuls, har hatt makspulstest 🙂

  3. Så flink du er!!Hadde vært gøy med et innlegg av øvelsene i sirkeltreningen du gjør :-)Gjør du noe løpsspesifikke øvelser? Jeg tipper det kan være dårlig batteri i beltet, da surrer pulsen fælt vanligvis. Eventuelt klokken som må oppdateres og tømmes…

    1. Caroline

      Hmmm. Sjekker ut batteriet i første omgang 🙂 Takk!

      Jeg har gjort en del balanseøvelser og andre øvelser relatert til løp med PT-en min, kan spørre han igjen i morgen, så kan jeg kanskje vise noen her etter hvert 🙂

  4. Hei.
    Jeg sliter med å finne nye mageøvelser, så det blir mye de samme gamle omigjen.
    Kunne du delt de nye mageøvelsene du nevnte du allerede føler resultater på? 🙂

  5. Kathrine

    Er altfor dårlig til å drikke vann selv, så tror jammen jeg skal gå og hente meg et glass med en gang!

    1. Caroline

      Veldig lurt 😉 Samme her!

  6. Jeg har ambit 2s og den kan også vise feil (for høy) puls de første par minuttene, men så viser den riktig resten av økta. Lurer på om det kan være batteriet i beltet som begynner å bli dårlig. Hvordan behandler du beltereima etter trening? Den kan i følge produsent vaskes i maskina, noe jeg gjør av og til, men tenker at kanskje det ikke er så lurt likevel. Ha en fin dag da du!

    1. Caroline

      Jeg har ikke turt å ta det i maskinen :/ Men jeg skal forsøke å bytte batteri 😀 Ha en fin dag du også, søte!

  7. Hei! Jeg bare lurer på hvor den flaska med navnet ditt på er fra? Syns den er veldig kul 🙂 hadde ikke noe med dette innlegget å gjøre, men håper på svar likevel 🙂

  8. Hei Caroline!

    Jeg skal bestille Birkenstock sandalene du har på nett. Også har jeg funnet ut at det er billigere å bestille fra utlandet, i og med at man ikke må betale toll for sko. Jeg vet jo at man må betale mva, men det er fortsatt billigere enn å bestille i Norge 🙂 Jeg bare lurer, når jeg da har lagt på 25% på prisen, og frakten er gratis, er det vireklig ikke noe mer å betale? Jeg tenker at det kanskje kommer noe slags behandlingsgebyr likevel, når de må sjekke om det er en tollpliktig vare? Hadde blitt veldig glad for svar, siden du er så erfaren på dette området 🙂

    1. Og, forresten, er du fornøyd med de? Er de gode å gå med? 😀

    2. Caroline

      Det pleier å komme et gebyr i tillegg på ca. 100,- 🙂

      1. Jeg fikk akkurat et par sko i posten som hadde lagt leeenge i tollen, og med et tillegg på 600 kr. 200 var mva, men resten trodde jeg var toll. Er det ikke toll på sko, altså? Mine ble i alle fall litt dyrere enn jeg hadde tenkt 🙁

      2. Caroline

        DU bør dobbeltsjekke at de ikke legger til toll 🙂

  9. Hei, kunne du sagt noe om makspuls. Hvis jeg leser klokken din riktig er din makspuls godt over 200. Det er min også nemlig. Men man leser jo at man skal ta 220-alder og dele på et tall. Da får jeg altfor lav makspuls. Er det kanskje helt normalt med makspuls over 200? Syns det er litt frustrerende å trene etter tabell-makspuls, for da føler jeg økten blir altfor slapp.

    1. Caroline

      Min er på 203 🙂 Hva som er normalt er helt individuelt, Lars-Kristian har lavere makspuls enn meg, men det betyr ingenting 🙂 Den eneste måten å finne ut av makspulsen din på, er å teste det på for eks. tredemølle – gjerne ved hjelp av noen som pusher deg! 🙂

      1. ingrid

        Hei,tusen takk for svar 🙂 ja tror jeg får ta en skikkelig pulstest,for min makspuls etter tabell skal vistnok være 187..og det er altfor lavt for meg merker jeg.

  10. Den treningsjakken er veldig stilig ut. Hvor får man kjøpt den? 🙂

    1. Caroline

      GetInspired 🙂

  11. Maria Søgaard

    Garmin klokkene er veldig bra:)

  12. Ingvild

    Hei!

    Det kan være at du bare må vaske pulsbeltet ditt. Det må jeg hvertfall gjøre med jevne mellomrom på mitt 🙂

    Ha en fin dag!

  13. Jeg har også en Suunto pulsklokke som jeg har kjøpt via treningssenteret som jeg trener på. Den er ikke akkurat lik din, men vil tro at tipset jeg fikk der også kan hjelpe deg.
    Jeg fikk altså beskjed om å åpne pulsbeltet, dvs den delen delen der batteriet ligger, og føne det tørt rett og slett. De sa at etter en stund vil det alltid snike seg inn litt fukt inn i mekanismen der og det må bort. Med denne fukten vil pulsbeltet kunne være misvisende.
    Jeg hadde også mye trøbbel med at klokka viste bare tull etter noen måneders bruk av klokka. Men etter at jeg føna den tørr, så har det vært ok.

    1. Caroline

      Takk for tips 🙂

  14. Lena-Cecilie

    Hei!
    Jeg har ikke samme pulsklokke som deg, men med erfaring så bør beltet vaskes i maskinen regelmessig.
    Det kan gjør så pulsklokken ikke fungerer som den skal 🙂

  15. Marriott

    Jeg eeelsker å trene styrke med kun kroppen som vekter. Nå for tiden følger jeg workout-kalenderene fra Blogilates (http://www.blogilates.com/), og det er sååå gøy! Jeg synes det er deilig å slippe å planlegge øktene selv, og ho Cassey Ho legger ut så mange forskjellige øvelser at man går aldri lei. Masse inspirasjon å hente der! 😀

    Lykke til med den nye treningsplanen!

  16. Min klokke har gjort det samme! Du må bytte batteri 🙂 så enkelt er det som regel :p ha en fin dag!

  17. Birgitte

    Jeg har opplevd det samme flere ganger med min! Jeg har sendt beltet til reprasjon alle gangene og faat beskjed om at det er overspenning i elektrodene i beltet, saa det kan jo være det er problemet med din og 🙂

  18. Hei! Jeg lurte på om du kan skrive et innlegg om designervesker (ulike merker, former, størrelser, pris), hvilke du liker, og hvor man evt får bestilt slik? Jeg tror du har mer greie på det enn jeg, jeg har lyst på en men vet ikke hvor jeg skal begynne:) Ha en fin dag!

  19. Birgitte

    Når det er dårlig batteri, eller dersom det ligger salt rester etter svette på sensorene, pleier klokka mi og å tulle slikt. Prøv med en god vask av sensorene, eller batteri bytte:)

  20. Det med pulsklokken kan være dårlig batteri i beltet. Er det dårlig batteri i selve klokken pleier den å si i fra. Den kan også bli forstyrret av andre klokker, men det regner jeg med ikke er tilfelle kanskje? Jeg ville byttet batteri i første omgang:)

    1. Caroline

      Bytter batteri først, og om det ikke hjelper, får jeg kjøre beltet i maskinen 🙂 Takk 😀

  21. Det hadde vært veldig gøy å lese litt mer om hva slags øvelser du kjører, det er på tide at jeg gjør noen endringer i programmet mitt, og trenger litt inspirasjon 🙂 Gleder meg forresten til tips på å drikke mer vann, om enn så dumt det høres ut syns jeg alltid det er utrolig vanskelig å få i meg nok! Er veldig dårlig på det.

  22. Så spennende at du skal trene mer styrke (aner jeg konturene (bokstavelig talt, haha) av en soon-to-be bikinifitness-dronning her?;);)), alltid gøy med positive forandringer!:)

    Du som liker lister og sånt, du MÅ sjekke ut missvickybee på YouTube, hun er en SÅ inspirerende og positiv person!!:):) Har sett snart alle videoene hennes, tror jeg!:)

    Ha en kjempefin dag!:)

  23. Nå har jeg ikke noen perfekt engelsk selv, så jeg skal ikke være for bombastisk, men jeg trodde det het «_making_ some changes»?

    Ellers må jeg si at jeg liker veldig godt den mer humoristiske stilen du har i innleggene dine, særlig nå i det siste. Jeg må bare smile av lille Nelia 🙂

  24. Har ikke så veldig peiling på innstillinger på pulsklokker (jeg leverer alltid min til mannen når det er noe jeg lurer på) men enig i at det blir mer motiverende med pulsklokke. Jeg kjenner jeg er nesten avhengig av pulsklokke faktisk.

  25. Kristine

    Du er så flink, Caroline! Jeg trener også hjemme med ulike treningsorogram. Hadde vært veldig kjekt om du vil dele dine øvelser 🙂
    Stor klem

  26. Dear Caroline,
    A question : Do you take some products like whey, protein….? You know this kind of stuff in powder? What do you think about it? Thank you in advance for your reply. Have a great day!!! xo xo

    1. Caroline

      Not now 🙂 I think it’s only necessary if you train/compete at a very high level or if you’re in a hurry or not able to eat proper food after a work out 🙂

      1. Audrey

        Thank you ! Have a great day, and a kiss to your baby! Bisous from France

  27. Kan du vise mageøvelsene? Har gjort de samme øvelsene jeg gjør lenge men merker ikke noen forandringer.. Fint vis du kunne vise øvelsene du gjør for at jeg/vi kan få litt variasjon og for å kunne se forandringer også:)

  28. Hei caroline! jeg har samme pulsklokke som deg, men sliter med at jeg ikke får synkronisert øktene mine fra klokken og over til mobilen eller pcen? har du noen forslag til hva jeg kan gjøre/hva jeg gjør galt?

  29. Så spennende!
    Kan du legge ut treningsøktnene dine?

  30. Kristin

    Hei! Jeg har tidligere hatt lignende problemer med mine pulsklokker – og belter. Ser mange foreslår bytte av batteri på beltet/sensoren. Og det er verdt et forsøk. Men etter selv å ha byttet batterier og flere ganger sendt inn til reklamasjon har jeg endelig funnet «kuren» som gjør at jeg ikke har hatt noe tull på over to år. Jeg kjøpte et nytt belte og begynte å behandle det nøyaktig slik det skal. Etter hver gang du har trent må det skylles godt, både beltet og den du fester på beltet. Det viktigste er så å tørke de begge veldig godt. Spesielt der hvor de to skal kobles sammen. Vann som blir værende vil kunne skape overspenning i elektrodene. Så vask alltid og tørk GODT. Beltet tar jeg i maskinen etter hver tredje/fjerde økt. Dette anbefales veldig! Legg den i en vaskepose og kjør den med klærne på 30/40 grader 🙂

    1. Caroline

      Tusen takk for tipset, Kristin! Det skal jeg huske på 🙂

  31. Hei,

    Jeg har pulsklokke fra polar, som også tuller seg slik. Jeg fikk beskjed om å sende den inn til reklamasjon. Sikkert lurt å kontakte leverandøren. Forresten… Kommer det ikke rabattkode fra getinspired snart? Er fattig student med løpetights som faller av…. Ikke pent 🙂

    1. Caroline

      Haha! Skal høre med dem om vi kan gjøre noe som innebærer rabatt 🙂

  32. Stine S

    Hei,

    takk for fint innlegg:)

    Jeg har hat liknende problemer med min pulsklokke og da måtte jeg kjøpe nytt belte fordi det har samlet seg for mye salt etter mye trening. Jeg fikk som tips, itilegg til alltid og skylle det (regner med du gjør det..hehe;)) og vaske belte i vaskemarskinen etter hver 3-4 økt. Nå har belte holdt mye lenger 🙂

    Lykke til med nye treningsrutine!

    klem <3

  33. Hei Caroline!

    Jeg selger suunto-klokker gjennom jobben min hos Anton Sport og har samme klokke selv! Det er veldig viktig at du vasker belte (gjerne sammen med treningstøyet etter bruk) annenhver-hver 3. gang du bruker den! Håper du leser dette 🙂

    1. Caroline

      Takk for tips 🙂

    2. Julie A.

      Hei! Jeg lurer veldig på om dere maskinvasker beltet med den smartsensoren (batteriet?) på? Eller om den må tas av før vask for at det ikke skal ødelegges?
      Vennlig hilsen Julie 🙂

      1. Caroline

        Ta av sensoren 🙂

  34. Så fine bilder! 🙂

    1. Caroline

      Tusen takk 🙂

  35. Skal du lage et innlegg med de styrkeøvelsene nevner her?

  36. Hei Caroline, vet om du om klokken din har akselerometer? Jeg prøver å få den info på nettsiden til Suunto men, det er ikke så enkelt… Det akselerometer gjør er at det kan si hvor lang løper du i tredemølle… ja, jeg vet selve tredemølle sier det og men Garmin har akselerometer på Forerunner 220 for eksempel, bare at den ikke er like fin som denne 🙁

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *