hvordan unngå cravings i hverdagen

Jeg får ofte spørsmål om jeg noen gang skeier ut, om jeg har cravings på noe spesielt i løpet av dagen eller om jeg bare rett og slett er usunn i ny og ne – og svaret mitt er selvfølgelig at ja! Det er klart jeg skeier ut! Selv om jeg hovedsakelig spiser lavkarbo, finnes det matvarer med sukker som jeg koser meg med når det er helg. Men når sant skal sies, skeier jeg helst ut med god mat, gjerne 3- og 4-retter (eller mer) på restaurant eller her hjemme, sammen med en god flaske vin, Lars-Kristian og venner. Det er så koselig å lage skikkelig mat sammen, en del av kosen er å skjære opp grønnsaker i tidenes treigeste tempo mens vi prater og nipper til litt vin underveis. Det er å skeie ut for meg. 

unngå1

Jeg trenger ikke smågodt eller potetgull, men da jeg var yngre var det gjerne smågodt det gikk i. Likevel, det hender at jeg også i hverdagen blir fristet av ting som ikke er så sunt, og ting jeg i så fall får cravings på er yoghurt- og sjokoladenøtter, iskaffe eller lindt sin sjokolade med chili. For det er faktisk ganske mye sukker i alt sammen, og selv om disse tingene umiddelbart kan høres sunnere ut enn andre ting, så prøver jeg å holde disse tingene til helgene fordi jeg ønsker å spise mest mulig rent i ukedagene. Fredag, lørdag og søndag er kosedager for meg. Likevel, etter en treningsøkt på satselixia eller når jeg for eksempel har hentet Nelia i barnehagen og skal handle på veien hjem, er det ofte disse tingene skriker mot meg, og jeg har så lyst på! Ellers er jeg helt drøy på småspising når jeg prater i telefonen (!!) eller bare sitter her hjemme og har kontortid, og dersom vi da har noen av mine favorittcravings her hjemme, er det ofte vanskelig å motstå. Noen ganger faller jeg for fristelsen, men jeg prøver likevel å holde meg unna og som regel gjør jeg det. 

lindtiskaffe

Jeg vet at mange kanskje faller for slike fristelser litt for ofte, og kanskje ikke klarer helt å holde kos til helgene, men snacker gjerne litt søtsaker hver dag, så jeg tenkte å komme med noen tips på veien 🙂 Dette er i hvert fall ting som hjelper meg å styre unna hverdagsfristelser. 

___________________________________________________________________________________________________________

6 tips to deal with your unhealthy food cravings 

yoghurtnøtter

1. spis deg mett til hvert måltid – start dagen på best mulig måte med en god frokost. Akkurat i disse dager foretrekker jeg å kickstarte dagen med en energitett smoothie, ellers er gresk yoghurt med hjemmelaget granola en stor favoritt. Andre ting jeg digger er mandelgrøt, egg-og baconrull, hjemmelaget knekkebrød med pålegg eller minipannekaker. NAM! Dette er mat som holder meg mett lenge, så jeg har sjelden lyst på noe før det er tid for lunsj. 

frokost

2. ikke ha godteri liggende hjemme – denne er viktig. Dersom det ikke er der, kan du heller ikke spise det. Har dere rester igjen etter helgen, kast det! Eller best av alt: ikke kjøp nok til at det faktisk blir rester. 

3. ha sunne fristelser tilgjengelig – ha litt småsnacks tilgjengelig som er bra å spise på. For meg er dette bær, frukt eller nøtter. Kanskje oliven, noe godt å drikke som hjemmelaget chilishot, eller vann med noe ekstra godt i. Jeg handler alltid inn dette på vår ukentlige handlerunde på mandager, så har jeg hele uken frem til helgen. 

IMG_2516

4. ha en dag eller to i uken hvor du unner deg noe godt – for meg er det helgene, men det kan like gjerne være på en hverdag også. Dersom jeg for eksempel skal ut på lang biltur, vil jeg nesten alltid ha iskaffe eller boller, så da unner jeg meg det. Og selvfølgelig – alt med måte. For min del kan jeg fint klare meg gjennom helgene uten noe som helst søtsaker, men da kan det være en annen dag jeg heller har lyst på. Så kan det gå to uker helt uten, før det faller over meg igjen. Dette er jo individuelt og varierer også ut ifra hva du er vant til, hva du liker og hvordan du spiser ellers. Faktisk har noen sterkere søtsug enn andre, og jeg har lest at dette kan være arvelig betinget. Dessuten: jo mer søtt vi spiser, desto søtere må maten smake for at søtsuget skal bli tilfredsstilt. Så jeg tror i hvert fall en balansegang er alfa og omega uansett, og en liten fun fact: vi mennesker er født med en naturlig preferanse for søtt! Dette kan komme av at morsmelken smaker søtt og dersom vi ikke likte den, ville jo det fått store konsekvenser. 

unngå2

5. drikk vann – ofte kan det å være småsulten forveksles med at du er tørst. Dette har hendt meg ofte, jeg lager meg mat og spiser når jeg får en cravingfølelse, men når jeg først drikker etter at jeg har spist, blir jeg stappmett. I utgangspunktet var jeg kanskje bare tørst, fordi jeg er så dårlig på å drikke vann. Derfor: ha vann tilgjengelig og drikk ofte. 

6. tenk over hvorfor du har lyst på – er du egentlig sulten? Når jeg snakker i telefonen har jeg for vane å vandre rundt i huset, og da blir det til at jeg åpner kjøleskapet eller kjøkkenskapet og bare glaner inn på jakt etter et eller annet å spise. Jeg er jo egentlig ikke sulten i det hele tatt, jeg bare … må gjøre noe mer enn å prate i telefonen. Så jeg har stoppet å gå inn på kjøkkenet når jeg prater. Jeg går heller inn på vaskerommet eller i andre rom for å se om jeg kan gjøre noe der mens jeg prater. Hah! Det kan også være at du bare kjeder deg, eller at du ser på tv og føler at du må ha noe. Da er det fint å knaske på sunne ting som grønnsaker og dipp, frosne druer (nam) eller kanskje litt cottage cheese med fun light (nammis) Eller så trenger du kanskje ikke noe i det hele tatt 🙂 Tenk i hvert fall over situasjonen og kjenn etter om du er sulten, bare har lyst på noe eller om du er rastløs og trenger å komme deg ut eller å gjøre noe. 

___________________________________________________________________________________________________________

Har du noe tips til å overvinne cravings? 🙂 

62 kommentarer

  1. Kristine

    Supre tips! 🙂 tusen takk. Det er jo det som hjelper. Har du forresten en oppskrift på dipp til grønnsaker? Har bare spist det med holiday dipp fra butikken, men den er vel ikke spesielt sunn i forhold til sukker og sånn..?

  2. Katrine

    Så fine tips, kjenner meg igjen i mange av dem. Det å ikke ha det usunne tilgjengelig er alfa og omega for min del, for får jeg først lysten på noe usunt snacks da kobler hjernen helt ut og jeg tenker ikke før etterpå. Høres rart ut, men sånn funker det faktisk for meg. Kjedespising er min verste fiende, der må jeg skjerpe meg. Så det å unngå å ha ting i skapene, evt bare sunn snacks har alt å si:)

  3. Jeg koser meg med melkesjokolade eller chips på søndager. Ikke så mye ellers. For meg er det å skeie ut:) Jeg synes det er litt rart at du skeier ut med gode middager og grønnsaker.. Hva er å skeie ut med det?:p

  4. For me those tips work:

    Food cravings are habitually connected with boredom. If you feel bored, automatically you will prefer to eat something. To curb food cravings, better get out of your home and jog, walk, gardening or drive somewhere. Meet a buddy at a hiking path, bookstore, musical venue, yoga class or gymnasium, anything that will divert you from food cravings.

    Get away from the place where there is food around, and people are consuming. Avoiding yourself from friends and family at the time of their food eating will get you out of harm’s way. To start with, this may not be capable to take pleasure in snacks with family and friends, but in due course when you have better control over your food cravings, you will be capable to join with them.

    Mental taming is tricky, but it works. In addition to opting for other inefficient ways to curb food cravings, you can create a mantra such as “A miniature on the mouth, a lifespan on the hips”. If you repeat this mantra to yourself during the occasions of food cravings, it will enter your mind in due course and give power to curb your cravings.

    Water is an immense way to trick the mind into thinking you have eaten. When food cravings happen, drink a glass of cold water. The icy will kindle your metabolism to heat the water according to the body warmth and in turn assist burn calories and offer you a nice energy increase. Adding fruit pieces such as lime, lemon, or orange with water can as well, assist satiate cravings for something with flavor.

    1. Caroline

      I hope you understand that my tips is just about stopping the urges to eat unhealthy food when you´re really not hungry, not food in general which I get the feeling of that you are trying to avoid here :/

  5. Anne Berit

    GRØNN TE!!! <3 særlig den med skogsbær fra Twinings! Nam

  6. Kan du ha et innlegg om hva du spiser etter trening for å få mest ut av treningen?:)

  7. Kristin

    Takk for gode tips 😀 Jeg lurer på en ting! Når du løper rolig langtur (si 45 min) – ca hvor langt kommer du da? 🙂

  8. Etter at jeg begynte med regelmessig juicing har alt søtsug forsvunnet. Jeg lengter ikke etter kaffe engang men det trosser jeg bare, for kaffe vil jeg ha 🙂 Kroppen gir tydelig beskjed om at den foretrekker rene råvarer 🙂

    1. Så fantastisk tips! Har lenge tenkt jeg skulle kjøpt meg en ordentlig juicer, ser så fantastisk ut. Må fikse det nå 🙂

  9. Mitt tips for å overvinne cravings: Spise det kroppen sier jeg har lyst på! Og det er faktisk ganske sjelden «usunne» ting. Dette er også hvordan jeg kom meg ut av 15 år med spiseforstyrrelser.

  10. Anniken

    Mange gode tips her!
    Jeg selv sliter med EKSTREMT søtsug, og når jeg først tok en og to biter med smågodt, måtte jeg bare sluke i meg alt sammen. Og hadde vi ikke noe søtt i huset, var det ingen problem for meg å hive meg i bilen for å kjøpe inn noe.
    Ingenting annet nyttet for meg, ikke frukt, ikke te, ikke gå tur. Det var smågodt jeg ville ha 🙂
    Jeg er ellers faktisk ganske nøye med hva jeg putter i meg, kjøper sunnere alternativer for å ha å småspise på, og klarer å holde godteriet til helgene. Men når jeg først fikk lov til å spise godteri, så overspiste jeg til de grader.

    Jeg begynte nå på mandagen på kromtabeletter, som skal stabilisere blodsukkeret, og jeg kan med handa på hjertet si at jeg merker stor forskjell. Jeg har stort sett ikke lyst på søtt, og får jeg litt lyst på, så klarer jeg å få tankene på noe annet. Det hadde jeg ikke sjans til før, så det vil jeg anbefale alle som sliter med stort søtsug til å prøve. Jeg går på noe som heter Krom pikolinat, og er det beste jeg har tatt mot søtsug! 🙂

  11. Jannicke

    tyggis

    1. Jannicke

      gikk litt fort det der..

  12. Du ser så frisk og glad ut på bildene 🙂 tusentakk for tipsene, jeg føler jeg trengte noen sånne tips nå! Du er en stort inspirasjon Caroline !! 🙂

  13. Camilla b

    Ååå jeg må bare takke deg Caroline! Kokosbollene dine er blitt min redning når søtsuget nærmer seg

    1. Caroline

      Haha 😀 Bare hyggelig 🙂

  14. Takk for gode tips:-)

  15. Dominica

    Hei ! Hvor er buksen din fra?

    1. Caroline

      Matthew Williamson 🙂

  16. Mitt tips er å drikke et stort glass vann før hvert måltid, på den måten fyller man magen med noe sunt samtidig som man får i seg nok veske og blir fortere mett når man spiser.

    Dersom jeg har lyst på noe lager jeg noe helt spesielt jeg snart skal dele på bloggen min slm bare er en helt genial løsning på sunn og næringsrik snack når cravingen melder sin ankomst

    1. Kristine

      Synes ikke det tipset var så godt med mindre man er på slankekur! Hvorfor ønsker du å bli fortere mett? Med mindre du slanker deg da..? Dette handlet jo om å takle cravings, ikke om å spise mindre til måltider.

  17. Hei. Hvor har du kjøpt den buksa du har på deg på disse bildene?

  18. Marte O Gulbrandsen

    Mitt tips for telefonsyssel er å tørke støv mens man skravler. Det er litt kjekt, for støvtørking er jo så kjedelig i seg selv, og greit å få unna mens man er midt i en hyggelig samtale.

  19. Ahhh cravings ja, er cafe avhengig 🙂 Elsker ismocca, eller Mocca med krem og kanelsnurrer <3 Må ha det noen ganger i uken og også avhengig av smågodt og sjokolade hjemme 🙂 Ikke akkurat noe sunt, men veldig veldig godt <3 Må finne med litt sunnere vaner. Hadde en periode jeg DIGGET vaniljekesam med friske bær. Kjempegodt 🙂

  20. Unner meg både brus og godteri hver dag og jeg har aldri nektet meg selv det. Er såpass aktiv og spiser variert så har aldri hatt noen helseproblemer. Flott at vi er forskjellige og alle følger den livsstilen de vil 🙂 men for min del så synes jeg det ofte blir for mye av dette spise-sunt hysteriet i samfunnet. Det er helheten som teller, men det tror jeg også du er enig i 🙂

    1. Kristine

      Så enig med deg, Maria. Ikke noe i mot dette innlegget spesielt, men generelt synes jeg det er et hysteri rundt sunnhet.
      Jeg spiser sjokolade hver dag, potetgull et par ganger i uka (elsker det!!!:-)) – men jeg spiser sunt til måltidene, masse grønnsaker, og er veldig aktiv. Det funker for meg:-)

  21. Wow Caroline! Det første bildet i innlegget av deg er jo helt utrolig fint! Så vakker, og som du gløder 😀

    1. Caroline

      Tusen takk 🙂

  22. Hannah Sofie

    Hei fine deg:) lurte på om hvordan dette er for Nelia? Får hun spise vanlig godteri?
    Ha en fin kveld videre, er stor fan av bloggen din!

    1. Caroline

      Nelia er knapt et år, så godteri spiser hun ikke 🙂

  23. HALLO, frue! For noen vakre bilder av deg i dag. Spesielt det øverste er bare HELT nydelig!
    Ønsker deg en fin ny uke 🙂

    1. Caroline

      Tusen takk 😀

  24. Cottage Cheese med fun light? Interessant! Tell me more 🙂 ?

    1. Caroline

      Det er ikke mer å fortelle enn det 😀

      1. Du spiser ost og drikker fun light til? Eller blander du det sammen før det kommer i magesekken? 😀

      2. Caroline

        Blander fun light med Cottage Cheese 🙂

  25. Å, kjenner meg så igjen! Her er utfordringen å ikke ha helg i tre dager på matfronten, men å holde det til en dag :/ Gresk eller tyrkisk yoghurt med litt bær, honning, nøtter og kanskje litt banan synes jeg hjelper veldig når søtsuget melder seg. Ellers er appelsiner en sikker vinner her, sammen med alt for mye kaffe, hihi 🙂 Men det jeg egentlig skulle spørre om, hvor er buksen din fra?? Så fiiiin 🙂 🙂 Ha en flott uke når den setter i gang, ser våren i det fjerne nå 🙂 Klem

    1. Caroline

      Den er fra Matthew Williamson 🙂

  26. I love your blog so much!!!!!! Beautiful pictures, you look perfect with longer hair. <3

  27. Talking on the phone and eating? Sounds so familiar! 😉 My main tip to beat my cravings? Eat something light (an apple, a few straberries) before you get really hungry! Then I will go for anything! Act fast! Act first before hunger strikes! Sounds like a good strapline! 😉

    http://www.allnnothing.com

  28. Jeanette

    viktig å ikke ha snop liggende hjemme ja.Forstår meg ikke på folk som har sånne godte-skap! Er mange som har det,og jeg forstår det bare ikke.

    Mitt tips er å pusse tennene når man er sugen på noe søtt,sjokolade smaker jo ikke godt med nypussede tenner

    1. Jeg har faktisk mye mindre søtsug når jeg veit at jeg kan få om jeg vil.. aner ikke hvorfor, men for meg er det bedre å ha noe hjemme i skapet for da kjøper jeg ingenting når jeg er fysen og på butikken. Og stort sett gir det seg jo når jeg bare har fått laget middag. Har jeg ingenting hjemme kan jeg derimot skylde på det, og dermed spise noe jeg ikke har godt av i bilen på vei hjem fordi køa er så kjedelig og fristelsen så stor.. 😛

  29. Hvis man faktisk har godteri der og vet at det ligger der kan det for noen personer være enklere og bestemme seg for og ikke spise det men når man ikke har noe å man vet at man vil ha det går man og åpner kjølskapet verdt 3 minutt for at det kanskje på mirakuløs vis har kommet noe du kan spise
    Drops tyggis og drikke med smak som f.e.k saft kan slokke det at man har lyst på noe Som smaker godteri og søtt

  30. Greit nok at det funker for deg, men punkt 5- «drikk vann» er et svært skummelt «tips» dersom du er sulten. Et tips diverse unge sårbare og pro ana nettsider utvilsomt vil trykke til sitt hjerte. At du er en slank vakker, kvinne som studerer ernæring gir deg nok mye mer autoritet i dette enn hva jeg frykter er sunt. Du bør være mer varsom med sånne «tips» selv om dette fungerer grei for deg, nettopp fordi du er en rollemodell og at dette har implikasjoner…

    1. Caroline

      Takk for rådet, men jeg føler ikke at det tipset var så «vågalt» som det du illustrere. Jeg studerer forresten ikke ernæring, det er det Lars-Kristian som gjør 🙂

  31. Mitt beste tips er å ha så lite raffinert sukker i kosten som mulig. Kjempekjedelig tips, vet…:-) Men jo mer sukker jeg spiser, jo mer cravings får jeg. Men en håndfull nøtter og masse vann pleier å funke. Du sier du drikker for lite vann – titt innom butikken min for drikkeflasker i glass. Det fremmer drikkelysten, det lover jeg! 🙂

  32. Jessica

    Kjempebra innlegg 🙂 Takk for gode tips!

  33. Takk for fine tips!

    Lurte på hvor den tavle/kurv «tingen» dere har på veggen i bakgrunn på bildene er fra? den var knallfin! en sånn skulle jeg hatt:)

    Ha en fortsatt fin kveld! og god natt når den tid kommer!
    Her får lille tenner for tiden, så blir litt mindre søvn enn normalt, så jeg håper på en natt med mer enn et par timers søvn sammenhengende!!:-P

    Klem

    1. Caroline

      Den er fra Riviera Maison 🙂

  34. Hei. Jeg spiser også lavkarbo. Det er noen ting jeg kunne spise før som jeg rett og slett blir dårlig av å spise nå. Dette startet etter jeg endret kostholdet. Har du hatt problemer med det? I så Fall er det noe som har gått over eller har det vart? 🙂

    1. Caroline

      Nei, det har vi ikke opplevd som jeg husker :/

  35. Punkt 2: ikke ha godteri liggende hjemme. Det er helt omvendt for meg. Hvis jeg har godteri tilgjengelig så har jeg ikke lyst på det. Hvis jeg derimot ikke har tilgang på godteri så vil jeg få veldig lyst på det og hvis jeg da tar en tur i butikken så vil jeg også spise det godteriet jeg kanksje ender opp med å kjøpe.

    Jeg er kanksje litt rar sånn, men jeg har alltid godteri i hus og spiser nesten aldri noe av det. Det å forby noe for meg selv, vil resultere i at jeg får ennå mer lyst på det.

    1. Tusen takk, jeg trodde virkelig det bare var meg!!
      Jeg har cravings i perioder, og ofte blir det liggende noe i skuffer og skap. Når jeg så får cravings igjen er det oftest på noe annet, og den sjokoladen og kjeksen som ligger i skuffa frister absolutt ikke. Mens hvis hele huset er tomt ender jeg med å gå på butiklen :p

      Men ellers er det et godt tips å ha godkjent snacks liggende, som ferdig-skrellede gulrøtter i skal i kjøleskapet! 🙂

  36. Takk for et kjempe bra og nyttig innlegg. Skal ha det i tankene i morgen når jeg kikker i godteskuffen som forsåvidt er bare noen få ting i som jeg egentlig ikke liker så godt. Hehe.
    Jeg tror det med søtsug kan ligge i genene ja. Jeg har alltid elsket sukker. Det var en som nevnte vann på glassflaske her. Det tipset hiver jeg meg på. Vannet kjennes mer kaldt og forfriskende ut fra glassflaske med lokk:) ellers er det forfriskende med jordbærbiter og blåbær oppi flasken. Spes om det står et halvt døgn/døgn i kjøleskapet. Mmm. Det blir ikke sånn som bonaqua/olden etc men et hint av smak holder lenge det:)

  37. For et flott innlegg 🙂 mange flotte tips!

  38. Kan du hjelpe meg? Slik som i dag, så har jeg ikke rukket å lage med meg lunsj på jobb. Kantine har vi ikke, så blir kjøpt noe på en matvarebutikk. Men HVA ville du kjøpt dersom du skulle laget deg en lett lunsj på jobb? vil helst ikke ha melkeprodukter..

  39. For meg hjelper det å unngå eller begrense å se på bilder av snop og andre fristende saker når jeg har cravings.
    Jeg likte innlegget, men skulle ønske det ikke var bilder av iskaffe og (nomnom-en av mine favoritter!) yoghurtnøtter. Mulig jeg er storforlangende, men jeg skulle heller ønske at det var to forskjellige innlegg: Et om hva du liker å skeie ut med og et om tips til å takle usunne matsug.

    Ellers kjenner jeg meg litt igjen de som kommenterer at det er lettere å holde seg når de har litt snop i hus. For min del hjelper det å sove godt og ha det bra. Ingenting gjør meg så sugen på snop som å være trøtt og trist.

    Men uansett takk for jobben du gjør med bloggen, Caroline! Du kan jo ikke please alle alltid 🙂

  40. Ååå, så fine tips 🙂 Sånne tips syns jeg du burde ha mer av – disse hjalp meg veldig 🙂

  41. Hei Caroline!

    Hovedgrunnen til at jeg nesten aldri unner meg sjokolade er ikke for å være sunn men fordi jeg må spare pengene til «viktigere» mat. Og uansett om de fleste i Norge ikke har så lite penger så synes jeg det er svært ille å kaste mat, både sunn og usunn. Håper virkelig både du og alle andre heller kjøper inn mindre søtsaker enn å kaste det når helgen er over! Jeg fikk litt vondt av det «tipset» der, selv om du skriver at det er enda bedre å kjøpe inn mindre. Litt kritikk der, men den traff meg litt for hardt, men ser at det ikke er så mange andre som har reagert. Men når det er sagt synes jeg du har en utrolig fin blogg som er veldig inspirerende! 🙂

  42. isabelle

    Hei! Hvor har du kjøpt koppen din fra?:) den var lekker!

  43. I have what can only be described as an EXTREME sweet tooth. It’s so bad! So even though dark chocolate still has sugar in it i’ll have to have just a square of it some days to suck on just to get the sweetness of it! 85% dark chocolate is better to me than going totally crazy and binging on all my boyfriend’s sweet snacks (which are ALWAYS in the house..feel sorry for me!!!!) I like these tips ! I’m going to get a glass of water right now since i’m now thinking of chocolate…

Legg igjen en kommentar til Jann Avbryt svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *