mine 5 beste grunner til å trene

justdoit2

God morgen og happy, happy mandag! Etter en lørdag som satt søndagens trening ut av spill for min del, prioriterte fastelavensboller og ga opp etter 15 minutters løp – haha, er jeg veldig, veldig klar for en ny uke med nye mål og ny innstas på alle områder. Vanninntaket mitt den foregående uken ble betydelig forbedret, så det har jeg tenkt til å fortsette med denne uken, samtidig som jeg skal ha like intensive økter, men også de litt roligere som ikke gjør at svetten spruter og jeg higer etter pusten. Jeg starter allerede i dag med en 30 minutters cardioøkt etterfulgt av en litt tyngre del som går på styrke. Litt usikker på om jeg skal trene litt sirkeltrening eller om jeg skal gjøre øvelsene med kettlebells som jeg fikk av Alexander, det ser jeg an etter løpingen. Jeg har, som jeg nevnte, fått et kjempegreit program, og det kan jeg jo godt dele med dere om dere vil? 

___________________________________________________________________________________________________________

justdoit3

Men først: selv om det er et nytt år og alt det der, vet jeg det er mange som sliter med motivasjonen, og da hjelper det alltid å høre hva som motiverer andre – det synes i hvert fall jeg. Så jeg tenkte at jeg skulle dele mine 5 beste grunner for at jeg er motivert såpass ofte som jeg er. For det første har en aktiv hverdag blitt en livsstil for meg, trening er mitt fristed på så mange måter, men for å komme til poenget – mine 5 beste grunner til å trene får du her: 

1. overskudd – jeg har alltid en million ting å gjøre, og det er jeg vel ikke akkurat alene om å føle. Hverdagen til folk fleste er hektisk, og for å komme gjennom dagen uten å virke som en premenstruell hormonklump, gir trening meg det overskuddet jeg trenger for å orke alt det jeg skal. For meg er det alfa omega å starte dagen med en treningsøkt, jeg blir umiddelbart i bedre humør og dagen forløper seg mye enklere. Dessuten starter jeg dagen med verdens beste samvittighet, og dersom sofaen skulle lokke mer enn noe annet når kvelden kommer, føler jeg virkelig at det er vel fortjent. 

2. bedre form – denne er jo selvsagt! 

3. bedre humør – som nevnt over i punkt en: jeg blir i så godt humør av en treningsøkt. Jeg føler at alt stress forsvinner mens jeg løper, og etterpå er humøret bedre. Jeg får ofte mange nye tanker og ideer og føler meg rett og slett som et bedre menneske. Forskning bekrefter jo akkurat dette, for det er ikke bare hjertet, muskel- og skjelettsystemet som påvirkes. Trening har også effekt på humøret, og utholdenhetstrening bidrar faktisk til bedre humør, redusert stress og også redusert smerteopplevelse. Det er jo også en kjent sak at hjernen skiller ut lykkestoffer når vi trener, og disse er rett og slett kroppens eget morfin. Så det er kanskje ikke så rart at jeg kan gå fra å være ganske gretten til å plutselig være kjempehappy etter at jeg har trent. Dette har jeg merket selv flere ganger også, og det er jo ganske fascinerende deilig. 

4. resultater på sikt – å sette seg mål og å faktisk oppnå dem er kjempegøy! På sikt vil du få resultater når du trener, og dette er selvfølgelig blant mine beste grunner. Jeg trives med meg selv når jeg føler meg bra, og for å føle meg bra, trener jeg så kroppen min holder seg i form. Dessuten, jeg var i toppform da jeg gikk gravid og også etterpå, og jeg er overbevist om at formen min og de gode treningsvanene spilte en sentral rolle her. En god sirkel på alle måter, altså 🙂 

5. bedre helse – trening gir deg bedre helse, både fysisk og psykisk. At trening gir bedre fysisk helse er kanskje ikke en overraskelse, men visste du at også psyken din blir bedre? Det er ikke mye trim som skal til heller, bare litt lett og enkel trening i løpet av en uke holder. Og det som hjelper for deg som kanskje sliter med motivasjonen: hva du har gjort tidligere i livet har ikke så stor betydning. Det som betyr noe er hva du gjør her og nå. Vi blir mindre deprimert, minsker sjansen for å få angst og blir i mindre grad rammet av utbrenthet. Dersom du du går fra å være fysisk aktiv til å bli inaktiv, har du faktisk større risiko for å bli rammet av psykisk sykdom. Det er altså aldri for sent å begynne å trene, men det er alltid for tidlig å slutte. Du kan lese mer om akkurat dette på forskning.no

___________________________________________________________________________________________________________

justdoit

Kan du nevne din beste grunn til å trene? 

128 kommentarer

  1. Michelle

    Ååå, det er så gøy når du sprer treningsglede!! Jeg er også, som jeg ser flere over meg er, veldig interessert i å ta en titt på det nye treningsprogrammet ditt 😀

  2. Blir kjempeglad om du deler øvelsene 🙂

  3. Har du noen tips til hvordan man skal greie å få trent når man er kjempe(gravid)trøtt? Det står ikke på lysten, så det er ikke motivasjonen som er problemet. Men hvordan få kroppen igang når man er trøtt på alvor (ikke bare lat)?

    1. Caroline

      Slappe av 😉 Kroppen er sliten, så jeg er helt sikker på at den bare vil du skal ta det rolig. Men dersom du føler for å bevege deg og tror det kan hjelpe, ville jeg ha nøyet meg med å gå en lang tur i luften 🙂

      Klem!

  4. Kan man gå ned i vekt ved å redusere på karbohydratmengden, eller må man være i ketose for å få effekt?

    1. Caroline

      Du går ned i vekt ved å spise mindre enn du forbruker 🙂 Du trenger ikke kutte ned på karbohydrater, men mange opplever at det fungerer bedre enn å telle kalorier. Det er ikke noe behov for å være i ketose 🙂

  5. Skikkelig motiverende innlegg! 😀 Jeg bare lurer på hvor ofte du trener mage sånn ca i løpet av en uke, og om du har et fast program du kanskje kunne delt?

    1. Caroline

      3 ganger ca., har ikke blitt noe mer den siste tiden i hvert fall 🙂 Jeg har ganske mange program og gjør litt forskjellig hver gang 🙂 Er veldig glad i å bruke den digre ballen min blant annet, eller en kettlebell på samme måte som liten medisinball 🙂

  6. Har du kjøpt deg den nyeste pulsklokka fra Suunto?? :O Hva kostet den og hvor kjøpte du den?

  7. Mine grunner til å trene er flere, men den viktigste er at treningen er min ego-tid. Bare meg, min musikk på ørene, yte, forbedre meg, presse meg – rett og slett sette meg selv først. Med to små barn, full jobb og hus som skal holdes i sjakk (herregud så mye disse små roter og lager skittentøy <3) så er denne tiden alfaomega for at jeg skal vere glad og i form..

  8. hei, bare lurte på om du har kjøpt ny pulsklokke? hadde du ikke sunnto ambits 2s, har du kjøpt 3?

    1. Caroline

      Har kjøpt den nye, ja 🙂

  9. Hei Caroline.
    Så kjekt å se at du svarer litt på/kommenterer innlegg. =) begynte ikke å følge deg før i romjulen så har bare kommentert et par ganger, men må si du er en stor inspirasjon allerede. Har vært gjennom en del tidligere innlegg også. Mye bra, både mote og mat, tips osv.
    Leste nettopp en av kommentarene her inne i kommentarfeltet som var unødvendig krass/slem og usaklig. Huff, synd det er folk der ute som må få frem meninger om andres kropp for å føle seg bedre. Det er et sensitivt tema for jenter flest vil jeg tro.
    Du har en perfekt kropp Caroline, de som kommenterer er bare misunnelig på at du er så flott og fit. Er veldig nysgjerrig på ditt treningsopplegg:) om du kunne lagt ut et treningsopplegg for nybegynner hadde det vært veldig kjekt. Det er det nok flere som kunne tenkt seg. Jeg trener i perioder, men skulle gjerne hatt noe fast.

    Ellers for de som leser min laaange kommentar:D
    Her er et tips til et program for å stramme opp som gir raske resultater: Gillian fra slankekrigens, 30 day abs. ( er ikke betalt av noen for å skrive dette. Hehe, men det funket veldig bra for å få strammet opp litt til sommeren, så merkbart forskjell:) absolutt slitsomt men raskt program som de fleste vil kunne klare å få tid til hjemme i løpet av en dag). Dette programmer gjør man hver dag i en måned og man kan finne det på youtube.

    1. Rettelse 30days shred heter det.

    2. Caroline

      Hei og velkommen som leser 🙂

      Det er viktig for meg å kommunisere med leserne, så det gjør jeg med den største selvfølge 🙂

      Når jeg er ferdig med PT-utdannelsen kommer jeg garantert til å lage noen treningsprogrammer! 🙂

      1. MiaMia

        Takker for svar:)
        Da gleder jeg meg til det:)

  10. tusen takk for dette innlegget, idag sparket du meg ut på første jogge tur på leenge!!

    1. Caroline

      Yes 😀

  11. Har du kjøpt deg den nyeste pulsklokka fra Suunto?? :O Hva kostet den og hvor kjøpte du den..?

    1. Caroline

      Ja! Kjøpte den samme sted hvor jeg kjøpte den forrige 🙂 http://carolinebergeriksen.no/2014/02/06/suunto-ambit2-s/

      1. Mariann

        Hvorfor kjøpte du ny egentlig? Var det noe galt med den forrige?

  12. Katrine

    Ååh, dette gjorde godt for motivasjonen! Jeg får ikke lov til å trene før om 4 uker og 6 dager siden jeg for 3 uker siden ble operert for blindtarmbetennelse, og fikk derfor ikke trene på 8 uker! Jeg er såååå rastløs og gleder meg stort til å trene igjen, spesielt etter dette innlegget!

  13. Gode grunner det. 🙂

  14. Rebecca

    å gleder meg til å kunne trene igjen om ca 2 uker! hadde jo vært kjempe kjekt om du delte programet ditt 😀 må bare spørre om hvor begge overdelene dine er fra ? 😀

    1. Caroline

      De er fra Nike / Get Inspired 🙂

  15. This was just what I needed!
    I have been living healthy and exercised every other day since this new year started, but I’ve been struggling with the motivation lately, so thank you for giving it back to me 🙂

    I write in english because I’m not quite sure if you can read Danish, although it’s not that different from Norwegian, so just to be on the safe side 🙂

  16. Hei Caroline!
    Jeg følger litt med på bloggen din, særlig innlegg om trening og kosthold og finner de inspirerende. Jeg har vært på et lengre utenlandsopphold hvor av forskjellige grunner min forbrenning av stagnert. Jeg trener regelmessig og spiser relativt sunt, men få ikke resultater og kommer meg ikke tilbake i form. Jeg lurer derfor på om du kanskje kan legge ut et innlegg med et mulig treningsprogram som øker nettopp forbrenningen?

    1. Caroline

      Hei 🙂

      All trening, men spesielt trening som tar sikte på å øke muskelmassen vil øke forbrenningen din 🙂 Noen ganger kan det også lønne seg å spise litt mer også 🙂

  17. Helene Paulsen

    Min største grunn for å trene er å holde ryggen min i sjakk, har slite med den siden jeg var femten år – altså fem år nå. Og det som hjelper best av alt er å trene og holde meg aktiv! Og med det så har jeg selvføgelig blitt «avhengi» av overskuddet, humøret og resultater som kommer med! 🙂

  18. Helene Stuve

    Må begynne med å si at du er HELT fantastisk. Det tror jeg 99% av leserne dine kan si med hånden på hjertet. Eller 100%, men noen reagerer på dette ved å hakke og lete etter tåpelige små «feil».

    Så lurte jeg egentlig på HVOR har du kjøpt de skoene? sett etter sånne altfor lenge nå! Og hvor er koppen med gullstripene fra? 🙂

    1. Caroline

      Tusen takk, så utrolig hyggelig å høre <3

      Skoene er fra Asics/Get Inspired 🙂

  19. Marianne

    Vil GJERNE se kettlebells programmet! Elsker kettlebells og har investert i et par selv nå, men er altid på kikk etter nye øvelser da jeg blir fort lei av å kjøre de samme øvelsene gang på gang… Ha en fin kveld! 🙂

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *