3 favorittøvelser med ball: rumpe

Du trenger ikke å ha medlemsskap på et treningssenter for å styrke kroppen, det er mange øvelser som lett kan gjøres hjemme i stua, og det krever egentlig ikke noe særlig utstyr i det hele tatt. For en tid tilbake gikk jeg til innkjøp av en ny treningsball, og den ligger så og si aldri stille. Akkurat disse øvelsene er det en stund siden jeg gjorde, men jeg startet igjen i går og er så støl i dag! Alt du trenger for å gjennomføre disse, er en passe stor treningsball. Min er fra casall, jeg kjøpte den i vanlig sportsbutikk til rett over 200-lappen. 

_____________________________________________________________________________________________________________

1. Ligg på ryggen og plasser hælene på ballen. Armene kan bare ligge rett ut eller ned langs siden slik at du klarer å holde balansen. Løft opp hoftene dine, og trekk deretter beina så langt inn mot rumpa som du klarer. Strekk beina rolig ut igjen, og inn igjen og ut igjen. Det er viktig at du holder hoftene oppe gjennom hele bevegelsen. Jeg bruker å gjenta ca. 15 ganger x 3. 

IMG_0617IMG_0624

_____________________________________________________________________________________________________________

2. Dette er min favoritt! Ligg på magen med ballen ca. rett under deg og beina ut i saks til hver side. Start gjerne med tærne i bakken (så langt ned du reker) og før beina sakte ut til siden og oppover til de nesten møtes på midten. Hold gjerne litt på toppen til du senker dem i samme bevegelse tilbake igjen. Denne gjentar jeg helt til det svir skikkelig i rumpa x 3. Øvelsen virker på rumpe, bakside lår og rygg.

IMG_0637IMG_0641

_____________________________________________________________________________________________________________

3. Denne svir! Ligg på et flatt underlag og plasser ballen mellom ankelene. Løft deretter ballen rett opp, og skvis rumpemusklene på toppen. Hold deg gjerne der i noen sekunder, før du senker rolig ned. Denne bruker jeg å ta rundt 15 repetisjoner av x 3. 

IMG_0628IMG_0633

_____________________________________________________________________________________________________________

– new shoes – 

IMG_6650

annonse / Jeg har fått meg nye treningssko, så jeg må jo nevne at Get Inspired har 20 prosent på absolutt ALLE sko i hele dag! Det er så mye fint, og du finner også et av mine andre nyeste favorittpar der, løpesko fra new balance. Sjekk ut hele utvalget HER

_____________________________________________________________________________________________________________

Nå fyker vi til Sarpsborg 🙂 Sees senere! 

54 kommentarer

  1. Elsker denne typen innlegg! Inspirerende og motiverende! Du stråler, Caroline, og jeg elsker håret ditt om dagen.. Det er så fint! <3 Ha en fin tirsdag 🙂

  2. Dette har jeg håpet at skulle komme, takk!:-) Supert med tips til trening man enkelt kan gjøre hjemme i stua. Jeg har et spørsmål om noe helt annet, nemlig smilelab. Jeg kjøpte nylig smilelab-strips, og da jeg prøvde dem første gangen så jeg at tennene ble litt skjoldete. På noen av de mest synlige tennene ble jeg hvitere helt ytterst. Det så ikke bra ut, så jeg skyllet og pusset og skyllet og pusset, og etter en times tid så det bedre ut, men må innrømme at jeg fikk litt panikk først. Har du erfaring med det samme? (Selv om jeg innbiller meg at dine tenner nok er hvitere enn mine i utgangspunktet.) Eller har du anelse om hva dette kan skyldes? Nå vet jeg nemlig ikke om jeg tør å bruke dem på nytt… Er takknemlig for svar:-)

    1. Caroline

      Det har jeg aldri opplevd :/ Aner ikke hvorfor det skjer :/

    2. Det pleier å skje med meg også noen ganger når jeg ikke har tatt det på lenge, at de blir skjoldete med en gang! Men det forsvinner alltid fort hos meg hvertfall 🙂 Så jeg har fortsatt med å bruke det 🙂

    3. Mine ble også slik første gangen, men det ga seg, og ble bare bedre og bedre etterhvert 🙂 Jeg brukte ikke alle pakkene med en gang, og oppdaget nå når jeg tok de frem i går at all geleen hadde løsnet fra stripsene og festet seg på pakningen. Fikk beskjed om å oppbevare de i kjøleskap for å unngå det videre. Ett lite tips altså 😉

    4. Det skjer med meg hver gang jeg bleker tenne med Smilelab. Men det forsvinner i løpet av en time eller to. Sikkert ikke farlig

    5. Jeg opplevde også dette med Smilelab! Første gangen kjente jeg nok den samme panikken som deg, men heldigvis forsvant det etter en stund..

      1. Tusen takk for svar alle sammen:-) Det var veldig nyttig å få tilbakemelding fra andre med samme erfaring! Jeg fant veldig lite da jeg googlet dette, så svar fra andre lesere her var virkelig topp:-) Takk også for tipset ang. kjøleskap, Monica! Da tør jeg kanskje bruke dem igjen likevel. I bruksanvisningen står det faktisk at de ikke anbefaler å bruke det oftere enn 4 ganger i året. Hvis noen av dere har erfaringer rundt dette tar jeg gjerne i mot det også.

  3. Hei!

    Du har veldig godt språk, så tenker du vil synes det er kjekt å vite at ‘så og si’ skrives ‘så å si’. Tusen takk for en utrolig inspirerende og gjennomført blogg!

    1. Caroline

      Takk for at du sa ifra 🙂

      1. Det er riktig med «så og si». Dette da både «så» og «si» er verb. Med tanke på at man ikke bruker infinitivsordet å foran så, så blir og foran si–> fordi det binder ordene sammen. Norsklærern husker jeg presiserte det veldig godt.
        Så du har ikke skrevet feil Caro:-)

      2. Caroline

        Ja, ikke sant? Det var det jeg også trodde 🙂 Topp! Måtte søke det opp selv nå 🙂

      3. Anonym

        Fra korrekturavdelingen . no:

        Å i faste uttrykk

        «Å» brukes i noen faste uttrykk:

        så å si
        vel å merke
        komme ut å kjøre

      4. Det korrekte er ‘så å si’, men det er vanlig å bytte å med og! Du kan lese mer om det på Språkrådet sine sider under ‘Infinitiv som utfylling’: http://www.sprakradet.no/Sprakhjelp/Skriveregler_og_grammatikk/Aa_eller_og/

      5. Infinitiv som utfylling
        Infinitiver kan stå som bestemmelser til andre ord. Enkelte adjektiv, substantivfraser o.l. krever så å si å bli utfylt med en infinitiv som underordnet bestemmelse. Her er noen tilfeller der det skal være å, men der mange gjør feil:
        sofaen er god å sitte i (utfylling til god)
        jeg har den glede å hilse fra far (utfylling til den glede)
        sant å si (utfylling til sant)
        så å si (utfylling til så)
        vel å merke (utfylling til vel).
        I disse eksemplene kan altså ikke og brukes.

        http://www.sprakradet.no/Sprakhjelp/Skriveregler_og_grammatikk/Aa_eller_og/

      6. «Så å si» er et fast uttrykk, så Hedda har nok helt rett. Man kan dessuten aldri bruke infinitivsmerket «å» foran «så», rett og slett fordi et infinitivsmerke kun kan settes foran verb i infinitiv. «Så» er preteritum av «å se», dersom noen var i tvil. Dere kan lese mer om dette på http://www.korrekturavdelingen.no/K4OGellerAA.htm 🙂 Med vennlig hilsen fra en norsklærer.

      7. Med mindre det er snakk om å så frø eller lignende, naturligvis, men det har vel lite å gjøre med dette uttrykket. 🙂

      8. «Så å si» er korrekt bruk av å/og. Dersom man sier «så og si», vil det si at man sår noe (f.eks. et frø), for deretter å si noe. Så og si.

  4. Hei
    Skal kjøpe meg tredemølle og lurer på om du har noen anbefalinger?

    1. Caroline

      Har ikke så mye erfaring, men vi er fornøyd med vår 🙂

      http://www.sportsmaster.no/Kondisjon/Tredemolle/T70.aspx

      1. Hvilke av dem er det dere har? Er det god demping?:)

      2. Caroline

        Vi har den jeg linket til i forrige kommentar 🙂 Det er 3 ulike innstillinger for demping, så den er god.

      3. Linken førte bare til fremsiden! Derfor litt vanskelig å vite hvilke av modellene dere har?!:)

      4. Caroline

        Nei? Linken går til T70, står jo på slutten av url’en :/ Merkelig. Men vi har hvert fall T70 🙂

  5. Tror rompe er favoritten min når det gjelder styrketrening!
    Fine øvelser og antrekket ditt var fresht 🙂

  6. Camilla

    Har akkurat blåst liv i treningsballen(bokstavelig talt) så dette innlegget var perfekt timing! Bare lurte på noe ang den første øvelsen, en runde på 15 rep, du senker ikke hofta mot gulvet mellom hver, men tar 15 mens du har beina oppe, og det er et sett liksom, så senker man hofta før man begynner på neste sett?

    1. Caroline

      Hofta skal være stabilt over bakken, bare bruk bena 🙂

  7. Elsker sånne innlegg!! 😀 Takk!! 😀

  8. Takk for gode tips! Også lurte jeg veldig på nike tskjorta di, hvilken strl har du i den? Må ha den selv 😀

    1. Caroline

      xs 🙂

  9. Hei!
    Hvof lang tid tok frakten de gangene du har bestilt fra onlineformals.com? 🙂

  10. herlig! superfin tights også 😀 hvor er den fra?

    1. Caroline

      GetInspired 🙂

  11. Jeg er personlig trener og bruker øvelse 1 og 3 selv, men nå må jeg nesten prøve nummer 2 også! Takk for treningsinspirasjon!

    Et lite tips.. For å få enda bedre effekt av nummer 1, burde du fokusere på å løfte hoftene mer når du trekker ballen inn mot rumpa. Det skal helst ikke være noen vinkel i hoftene, men helt rett fra knærne til skuldrene slik som du har i startposisjonen.

    1. Caroline

      Takk for tips 🙂

  12. Det er så fint å bli minnet på at det går ann å trene hjemme like bra som på treningssenter, for det kan være så deilig av og til å slippe å måtte «dra» et sted for å være i form! Supert innlegg!!

  13. Du bør nevne at en må skvise/stramme rumpen skikkelig gjennom øvelsene, er mange som ikke gjør dette, og da mister øvelsene effekt 🙂

  14. Perfect exercises!
    Fabrizia – Cosa Mi Metto???

  15. Michelle

    Kan du lage treningsvideo en gang? 😀

  16. spurte tidligere men fikk inget svar, hvilken farge er den mørke jeansen din fra Mango? 🙂

    1. Caroline

      jeg vet ikke :/

      1. Aha, det var synd! :/ Men hvilken modell var den? Takk for svar! 🙂

  17. Hei 🙂

    Hvor er saueskinnet du har i stolen bak fra?
    Klem

    1. Caroline

      Det var en gave fra mammaen til Lars-Kristian 🙂

  18. Takk for tips! Det så ut som morsomme øvelser, skal prøve dem neste gang jeg er på treningssenteret:) Og om jeg får lov, må jeg si at rumpa di ser fantastisk ut på disse bildene! Blir ekstra inspirerende, hehe:)

    1. Caroline

      Haha 😀 Tusen takk 🙂

  19. Takk for gode tips! Kunne du laget treningstips for mage ved å bruke denne type treningsball?
    Elsker å trene hjemme i steden for å dra til treningssenter 🙂

  20. Camilla

    Helluu : ) så awesome med øvelser man kan gjøre i stua, det skal jeg herme etter! Jeg tenkte på om du kunne laget en video av at du utfører de, så er det enda enklere å se om man gjør det riktig 🙂 Ha en fin dag!

  21. Hei Caroline

    Ser ut som den treningsmatta du bruker er veldig tynn, blir det hardt mot gulvet? Jeg skal kjøpe meg treningsmatte og ønsker den så tynn, liten og lett som mulig, men er ikke vits for meg om det nesten blir som å ligge på gulvet, men trenger det ikke veldig mykt heller :p

    Ha en fin dag 🙂

    1. Caroline

      Synes den er akkurat passe 🙂

  22. Ååå, perfekt timing på det innlegget, Caroline!! Jeg trengte litt inspirasjon til hjemmetrening 🙂 Nå er det rett ut og kjøpe treningsball 😀

  23. Karianne

    Hei!!
    Hvor er sofastolen fra? 🙂

    1. Caroline

      TM Design 🙂

  24. Hei 🙂 lurte på kva modell du hadde på nikeskoa dine? 🙂

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *