frokost-fredag: granola

I går brukte jeg så mye tid i bil og i Oslo at jeg var helt ødelagt da jeg endelig kom hjem sent på kvelden. Jeg både ankom Oslo og kjørte derfra mens rushen herjet og sånt gjør meg helt matt. Bah. Rush er kanskje min verste fiende. Men samme det, etter en god natt med søvn går alt så meget bedre. 

1

God morgen til deg og hei til fredag! For snart et år siden fikk jeg et tips fra en av dere lesere om frokost-fredag, som rett og slett skulle være det samme som oppskrift-onsdag, bare med oppskrifter om tips til frokost hver fredag. Dette er noe jeg har tenkt over så og si hver uke siden, men så har jeg liksom lurt på om det faktisk finnes så mye på frokostfronten, og om jeg kommer til å gå tom etter hvert. Men nå har jeg kommet frem til at kun fantasien setter grenser, og her kan du få oppskriften på alt fra juice og smoothies til bagels og pannekaker, så dette blir spennende! Jeg skal prøve å holde frokost-fredagfortet hver uke, og du må gjerne komme med forslag til hva du ønsker deg at jeg skal lage. Først ut er oppkriften på granola som jeg delte en gang for det som nærmer seg fire år siden. Denne kan spises av store og små og har faktisk blitt Nelias favoritt også. Til henne har jeg passe mengde sammen med gresk yoghurt, blander og lar det står et par timer i kjøleskapet for å myke seg opp, så går det ned på høykant! 

_______________________________________________________________________________________________________________

granola 

♥ 2 dl. mandler ♥ 2 dl. valnøtter ♥ 2 dl. hasselnøtter ♥ 2 dl. solsikkekjerner ♥ 2 dl. hele linfrø ♥ 3 dl. sesamfrø ♥ 2 dl. tørket kokos ♥ 2 dl. vann ♥ 1 dl. kaldpresset rapsolje 

IMG_0591

_______________________________________________________________________________________________________________

slik gjør du 

Forvarm ovnen til 180 grader. Bruk en blender og mos mandler, valnøtter og hasselnøtter så fint du vil ha det. Jeg moser ganske små biter for tiden ettersom Nelia spiser dette også, men tidligere har jeg likt å ha litt større biter. Dette ser du an selv. Ha alt i en stor bakebolle og bland inn frøene. Hell over vann og olje og rør godt.

IMG_0608

Dersom du ikke har babyer som skal spise, blander du inn salt og ønsket krydder, som for eksempel kardemomme eller kanel. Gjerne begge deler, det er kjempegodt! Rør godt. Hell alt utover en stor bakeplate, du trenger ikke bakepapir. Sett bakeplaten inn i midten av ovnen. La blandingen stå i ca. 15 minutter, kanskje mer og kanskje mindre, det kommer helt an på hvordan du liker at resultatet blir. Jeg elsker at granolaen er godt stekt og lar den stå i minst 15 minutter. Rør godt underveis, så ikke det kun er toppen som blir stekt. 

2

Spises sammen med yoghurt, cottage cheese, bær, honning eller sammen med hva du vil. Utrolig godt som snacks også! 

168 kommentarer

  1. Denne granolaen har jeg lagt i over ett år tror jeg 🙂 Veldig god! Men forrige gang du la ut oppskrift stod det at den skulle stå i ovnen 4 x 15 min, med «pauser» for å strø over sukrin og evnt. kardemomme. Blir den annerledes om du har den mindre enn 1 time slik jeg pleier? 🙂

    1. Bergljot Lund

      HEI Caroline
      Jeg er kjempeglad i dine oppskrifter og bruker mange, granolaen er min absolutt favoritt, vi, min mann og jeg spiser hver morgen! Jeg sr du har forandret litt på tidspunkt i ovn, jeg pleier å la den stå i ca 50 min på 180, og den blir litt brun, men jeg elsker den slik. tusen takk for mange fine oppskrifter..ps, moussaka er også en høydare. Takk

  2. Fy søren hvor mye du/ dere må tåle av teite, bedre vitende eller nedlatende kommentarer. (Eksempel nøtte råd) Hvordan orker du å holde ut?
    Jeg synes det er så koselig og kjekt å lese bloggen din, takk for alt du deler av info og kunnskap 🙂

    1. Lars-Kristian Eriksen

      Da kan du være glad du ikke leser de kommentarene som havner i «trash» 😀

      1. Samme her, blir så provosert når det alltid er noen som er ute etter å » ta dere»!!

      2. Marthe

        Noe sier meg at det kunne vært grunnlaget for et ganske hårreisende, og muligens underholdende (?) innlegg.

      3. Lars-Kristian Eriksen

        Haha 😀 Det er nesten synd at den mappen sletter alle kommentarer som er over to måneder gamle. Hadde vært morsom å se tilbake 😀

      4. Dere burde lage en «best of» og lage et innlegg 😛 hoho!

  3. Bra frokost for oss som har cøliaki.
    Skal prøves 🙂 foreløpig spiser jeg glutenfri musli fra butikk, den er ikke så veldig god.

    Nøtter finnes jo i alt mulig av kaker sjokolade etc.. Barn tåler jo det.. ? Det eneste jeg vet er direkte farlig er honning for spedbarn. 🙂

    Nelia er foresten helt nydelig!

    1. Caroline

      Barn tåler nøtter så lenge de ikke er allergiske, men pass på størrelsen på bitene 🙂

  4. Jeg kom over en oppskrift på kokos quinoa grøt for en stund siden, og den har blitt en frokostfavoritt! Metter veldig, og smaker litt mer enn havregrynsgrøt. Du burde ta en titt, kanskje du kan eksperimentere med din egen versjon?

    http://www.abeautifulmess.com/2014/01/coconut-breakfast-quinoa.html

    1. Caroline

      Tusen takk for tips, skal sjekke den ut 🙂

  5. Sjelden jeg orker å gå inn i kommentarfeltene til bloggere jeg leser, for der er det alltid så mye teit! Noen ganger «må» jeg bare, som i dag… Tenkte da jeg leste innlegget at «oi, her kommer det til å komme MANGE kommentarer på at Nelia får nøtter!!» – og jada – det gjorde det jo!
    Jeg har også hørt rådet om å vente med nøtter, men syns det var kjempesmart å bløtlegge det med joghurt!!
    Og med både din og LK sin bakgrunn, Caroline, så tar jeg det for gitt at dere har avveid nøye før dere gir Nelia noe som helst!!
    Når det er sagt syns jeg FrokostFredag er helt genialt – jeg sliter skikkelig med frokosten sjøl… Sliter med å få i meg noe om morgenen, selv om jeg veeet at jeg trenger det!! Tror jeg blir å lage granolaen din i helgen, så får vi se om det hjelper til uka

  6. Brianna

    This granola looks amazing! Do you have an English translation of the recipe and your blog? All the best from Australia!! 🙂

    1. Caroline

      No, sorry, but you can use http://www.tritrans.net 🙂

  7. Muttern bruker også å lage sånne greier. Men hu bruker noen pølsesnabber eller lettsalta sideflesk i.

    1. Dette må jo være dagens beste spøk? Ler så jeg rister!

  8. Herregud for eit nøttemas, kudos for at dere fikser å svare ordentlig!!

    Jeg lurer på hvem du heier på imorra, Caroline? Er du overrasket over at Linnea kom seg til finalen? Blir gøy å se deg svinge deg på parketten igjen – lykke til !
    Skjønner ikke hva jeg skal finne på på lørdagene fremover nå :O

  9. Håper på noen gode og mettende frokost-smooties! 😀 Forsøkte den du la ut med mango og avokado, overraskende godt. Var redd det skulle bli kvalmende (pga avokado) eller for mye mangosmak ( jeg er ikke såå glad i mango), men smaken var veldig balansert!

  10. Så godt!
    Takk for at du deler.
    Har blitt så glad i bloggen din.
    Du er en inspirasjon, noe å strekkeseg etter
    (-:

    1. Caroline

      Tusen takk, det var hyggelig å høre 🙂

      1. elisabeth h

        Enig!!!

  11. Jeg elsker frokost! Granloa er supert! 🙂 Tenkte bare jeg skulle komme med frokost-forslag, selv om du sikkert har tenkt på mange av dem fra før.
    Det er jo slik «overnattet havregrøt» som er veldig i vinden om dagen, og der kan man jo variere i det uendelige med melk, vann, frukt, rosiner, nøtter (!! 😉 ) osv. Jeg har pleid å lage en lignende greie med chiafrø – at jeg blander chiafrø med yoghurt naturell og gjerne litt vaniljekesam. Her er det også bare fantasien som setter grenser på hva man kan ha oppi – litt sesamfrø er supert, kanel eller annet krydder, syltetøy, honnig, tørka eller frisk frukt/bær for de som vil ha søtt i, nøtter (igjen!), havregryn eller andre frø, osv.osv. Ellers kan man jo lage ørten varianter av havregrøt, byggrynsgrøt osv.

    Bananpanekaker er også et supert alternativ, jeg har pleid å bruke oppskriften til IdaFrosk (hun som lager kunst av mat på Instagram). Også kan man jo slå til med crepes en lørdag..

    Rugbrød med honning, sennep, blåmuggost og pinjekjerner er en favoritt hos meg, men kanskje heller til kveldssnack enn frokost.. 😉

    Muslirundstykker, vanlige rundstykker, bananbrød, knekkebrød eller scones..
    Ellers er jeg glad i alt av egg (kokt, stekt, røre, omelett, posjert..), og lager ofte eggesalat som pålegg, ved å hakke kokt egg og blande med sennep og majones. Naam. På påleggfronten er det i det hele tatt mye (jeg elsker pålegg, helst med masse agurk, tomat og/eller ruccola): kyllingsalat (litt karri, sennep, selleri, paprike, litt majo/creme fraiche el.l, stekt kyllinfilet, sov), tunfisksalat, waldorfsalat, sildesalat, rødbetsalat, laks, skinker, annen deilig ost, syltetøy, peanøttsmør.. På makrell i tomat eller leverpostei er det himmelsk med bittelitt hvitløk! Jeg tror jeg må stoppe der. 😛

    Så er det juicer og smoothier som du sier, men hvorfor ikke noen kaffevarianter også? Du har jo lagt utt oppskrift på iskaffe en gang, for eksempel. 🙂

    Dette ble langt gitt.. Vet at du har lagt ut oppskrift på noe av dette før, men det skader jo ikke med en liten påminnelse til leserne. 🙂 Mye av dette er ikke lavkarbo, men du er jo kjempeflink til å «tilpasse» mat til å bli det, så tenkte jeg kunne nevne det likevel.

    Ha en fin kveld!

    1. Ser at kommentaren min her fortsatt står med «Your comment is awaiting moderation.». Er det en grunn til det? Ser at mange som er postet senere er «kommet gjennom». 🙂

      1. Caroline

        Har vært så hektiske dager med Skal vi danse, at jeg henger langt bak på kommentarene 🙁

    2. Caroline

      Tusen takk for flotte tips 😀

  12. Elsker granola. Perfekt frokost!

  13. Da har jeg nettopp kommet hjem fra Rema 1000, og kjøpt inn ingredienser. Gleder meg til å teste i morgen 🙂
    Ha en god helg!

  14. Å kjære vene – hva dere må svare for! Synes dere klarer så bra å holde det profesjonelt, selv om folk klarer å lire ut av seg det utrolige. Tommel opp for frokost-fredag – og den oppskriften skal prøves ut, definitivt! Bare lurer – er ikke så glad i kokos, så tenker at kanel og kardemomme hemmer smaken litt? Eller kanskje den kan utelates eller erstattes av noe annet?
    Keep up the good work! Klem

    1. Caroline

      Du kan bare droppe kokosen 🙂 Det er kjempegodt med tørket gojibær i for eksempel 😀 Men det må da tilsettes etter steketiden 🙂

  15. Har testet denne oppskriften flere ganger og den er virkelig god!! Lurer på hvor lenge den holder seg? Som regel er det ikke noe problem da jeg spiser opp alt relativt fort 🙂

  16. Denne er kjempegod, lager muslien din ca 1 gang i måneden 🙂 tror det er den beste muslien jeg har smakt!
    Men skal den ikke stekes 1 t, 4×15? 🙂

    1. Caroline

      Nei, det er den søte versjonen 🙂

  17. Dere får kritikk for alt dere gjør,men er sikker på att dere bare gjør det som er best for deres datter:) jeg fikk kjeft av vår helsesøster fordi jeg ga vår datter på 14 år fisk før hun fylte 1 år.. Ifølge henne var det farlig. Men hun lever enda,og vil aller helst ha fisk hver dag.

    1. Caroline

      Nelia har fått fisk siden hun var 6 mnd, det er ingenting galt med det så lenge de ikke får noen reaksjoner. Synd at man gir slike råd :/

      1. Helene

        «Synd at man gir slike råd??»
        Man må ha respekt for rådene som blir gitt tatt i betraktning kunnskapen de hadde da. Synes det er hakket arrogant å skrive. Kunnskap /fakta forandrer seg med tiden.
        Nå forskes det blant annet på at man bare skal full amme i 3 måneder også begynne å introdusere mat. Man mener nå at det KAN gi mindre allergi og eksem. Alt til sin tid, med andre ord

      2. Lars-Kristian Eriksen

        Jeg synes det er synd at man gir så bastante råd når man tydeligvis ikke har satt seg inn i det eller har gode kunnskaper på området. Jeg skjønner at man har hørt det fra personer som man stoler på (leger, helsesøster, o.l), men så lenge man ikke har førstehåndskunnskap burde man være litt forsiktige. Det fører til at folk kutter ut matvarer som barnet fint kan spise, og det er jo ikke heldig.

      3. ? Så du mener at denne helsesøsteren ikke hadde satt seg inn i problemstillingen?
        Selv om dette ikke er en sannhet i dag betyr ikke det at det ikke var en sannhet for 14 årsiden. Som jeg skrev
        «sannheten» forandrer seg med tiden og forskningen.

      4. Lars-Kristian Eriksen

        Nei, jeg siktet til personen som har hørt det fra helsesøster, lege etc. 🙂 At man tar imot råd fra helsepersonell synes jeg er helt riktig, men man bør ikke, basert på muntlige råd fra én person, gi bastante råd til andre. Da synes jeg man skal være litt ydmyke. Det holder å si at helsesøsteren/legen vår sa (…), i stedet for å si at «barn skal ikke ha nøtter».

        Nå sier jeg ikke at folk her i kommentarfeltet var så bastante, et par av de var jo bare velmente råd, og det er bare hyggelig 🙂

  18. At Nelia ikke er allergisk mot nøtter fra fødselen av er en ting, men nøtter er en av de vanligste matvarer som kan trigge allergi hos barn. Jeg har en gutt på 3 år som sliter med å gå opp i vekt. Jeg spurte legen hans på Ahus om han nå var gammel nok til at han jeg kunne begynne med peanøttsmør. Det ble et konsekvent nei fra Ahus. Nå kan det være at legen på Ahus ikke vet hva han snakker om og at det er risikofritt å gi nøtter til småbarn, og at vi som foreldre bare bør gjøre som Caroline og Lars Kristian….

    1. Caroline

      Man bør gjøre som man selv føler for, men det er ikke noen offisielle råd om at barn under 2 år bør holde seg unna nøtter. Har man allergi så er det selvsagt noe annet.

  19. Er personlig veldig glad i hjemmelaget granola om morgenen, og bruker en lignende oppskrift. Har et lite, men veldig godt tips som kan heve granolaen et parr hakk.
    Om du blander 50/50 med Cocosa og peanøttsmør istedet for rapsolje. Cocosaen er perfekt til tørket kokos, og peanøttsmør gir en nydelig smak!

  20. Takk for et flott tips 🙂 har laget den nå faktisk, så lurer på om den skal bli crispy eller ikke ?

    1. Caroline

      Den blir kjempecrispy 🙂

  21. Inger Helene

    Jaaa, nå ble jeg veldig glad 🙂 Har mange ganger tenkt på å prøve noe av det du anbefaler til frokost/lunsj, men nå som oppskriftene kommer hver fredag har jeg virkelig et påskudd for å prøve mye spennende. Her i huset elsker vi brød, så jeg må prøve å variere litt så jeg ikke blir så lei.

  22. Natalie

    Hvor stor porsjon er det med denne oppskriften? 🙂

  23. Ingeborg

    Hei! Kjempe bra blogg! Jeg lurer på hvor mange måneder Nelia var når hun begynte å få granola? Jeg har selv en datter på 7 måneder.

    1. Caroline

      Tusen takk 🙂

      Hun var ca. 10-11 mnd da hun begynte å få granola 🙂

  24. Takk for super oppskrift:-)

  25. Tuusen takk for kjempebra oppskrift! Er min frokost-favoritt, kjempegod sammen med gresk yoghurt med vanilje. Tips: jeg strør cocosa sukker over når den er stekebrettet, og litt til når den er i ovnen. Gir en kjempegod smak og sprøhet, men ikke for søtt som kjøpe-granola har. :))

  26. Hei Caroline. Vet du hvor mange kalorier den ferdige granolaen blir per 100 g.?

    1. Caroline

      Det har jeg ikke regnet ut 🙁 Sjekk ut http://www.matvaretabellen.no, der kan du enkelt regne ut næringsinnhold. Eller så kan du prøve en app som heter Lifesum, da bare søker du frem matvarene og velger mengde.

  27. Caroline Viken

    Hei Caroline

    Godt nyttår !
    Takk for en super koslig og inspirerende blogg. Jeg er fem måneder på vei med første barn, og har fått litt svangerskapsdiabetes tendenser, så nå brukes matoppskriftene deres bare enda mer ! Så mye godt og sunt ! TAKK !
    Lite spørmål til denne fantastiske oppskriften:
    Hvordan oppbevarer du granolaen ?

    1. Caroline

      Hei, og godt nytt år til deg også <3 Gratulerer så masse med graviditeten 😀 Det må jo være fantastisk (med unntak av svangerskapsdietes tendenser)?

      Jeg har den bare i en krukke med lokk på kjøkkenet 🙂

  28. […] dager foretrekker jeg å kickstarte dagen med en energitett smoothie, ellers er gresk yoghurt med hjemmelaget granola en stor favoritt. Andre ting jeg digger er mandelgrøt, egg-og baconrull, hjemmelaget knekkebrød […]

  29. Cathrine Lund

    ÅÅÅ så god denne blandingen var 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 Takk for oppskrifta!

    1. Caroline

      Bare hyggelig 🙂

  30. Såå god granola, gjorde den idag! Ser redan fram emot frukost imorgon.. 🙂
    Tack för en SÅ bra blogg, och allt du delar med dig av! 🙂

  31. Katrine

    Hei!
    Hvor mye spiser du av dette (ca gram) til frokost for å holde deg mett frem til lunsj? evt hva har du til?

  32. Katrine

    Hei! 🙂 steker du på varmluft eller på vanlig steking? Elsker dette på Cottage Cheese! 😀

    1. Caroline

      På vanlig 🙂

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *