8 triks: kom deg på morgentrening

IMG_8747

Det er allerede tre timer siden jeg var på elixia, og mitt mål hver eneste dag er å være ferdig med både trening, dusj og makeup innen klokken blir ti. Klarer jeg ikke dette kan jeg bare glemme dagens treningsøkt, for da starter arbeidsdagen og andre ting må prioriteres. Jeg vet at ikke morgentrening er for alle, og at ikke alle har mulighet eller tid til å få det til, men for deg som faktisk kan klare det, men som likevel ikke får det til fordi du er litt for glad i enten snooze-knappen eller den myke, varme dyna – her er noen tips til deg! 

_______________________________________________________________________________________________________________

get motivated for that morning routine 

1. du kan fortsatt bruke snooze-knappen – jeg er selv stor fan av snooze, og kunne aldri klart meg uten. Jeg snoozer meg av og til helt bort og forsover meg likevel, og det er her du må gjøre endringen: skal du i gang med treningen klokken halv syv, sett klokken til å ringe en time før du må avgårde. På den måten har du likevel tid til å snooze litt og du har fortsatt litt god tid til å ikke stresse avgårde. 

2. legg treningsklærne frem ved siden av sengen – jeg legger faktisk frem alle treningsklærne mine dagen i forveien, slik at jeg bare kan hoppe i tightsen når jeg står opp. Sportsbh, topp, tights, sneakers og vannflaske står klart og venter på meg. Ved flere anledninger har jeg sparket flasken min overende når jeg setter beina i gulvet – det i seg selv er ganske motiverende, om ikke annet en påminnelse om hva jeg skal. 

3. ta deg tid til en kaffe, juice eller vann – du trenger ikke å spise frokost når du trener såpass tidlig, men pass likevel på å drikke noe. For min del må jeg ha et glass ferskpresset appelsinjuice, vann og ganske mye kaffe før jeg hiver meg på mølla. Jeg burker ca. 20 minutter til å bare nyte morgenstillheten og all drikken min før jeg setter i gang. Det er deilig. 

DSC018421

4. effektivitet – du trenger faktisk bare å trene intensivt i 15-30 minutter for å booste både energinivået og forbrenningen din resten av dagen, så treningsøkten trenger ikke å være lang. Sørg for at du svetter og virkelig kjenner at du bruker kroppen. Ofte er det også slik at når du først er i gang, er du motivert til å holde på lenger, så målet ditt kan være en økt på for eksempel 20 miutter, så holder du kanskje på i det dobbelte 🙂

5. tren i nærheten – dersom treingsstudioet er langt unna, kan det være lurt å holde treningen litt nærmere dersom du skal trene tidlig. Det er mye trening du kan gjøre hjemme og i nabolaget, du må bare være motivert til det. Å løpe eller sykle utendørs er fin oppvarming, ellers finnes det mange videoer på youtube som du kan bruke, både aerobic, zumba eller andre ting. Et annet tips er å gå til innkjøp av en treningsball, lik den jeg viste frem i går, en rockering, stepkasse, kettlebelles eller annet utstyr du kan bruke for å få pulsen til å øke og svetten til å renne. Jeg har investert i en tredemølle her hjemme og det er det lureste jeg har gjort noensinne, ettersom det faktisk tar meg 20-25 minutter å komme til elixia.

6. varier treningstidene – dersom du synes det er skikkelig tungt å trene veldig tidlig, er ikke dette noe du trenger å gjøre hver gang du skal trene. Start med for eksmpel 2 tidlige økter og ta de resterende senere på dagen, så kan du heller se etter hvert hva som funker best for deg. Jeg kan nesten garantere deg at det første alternativet lett blir favoritten! 

IMG_8721

7. en form for belønning – skaff deg netflix og kos deg med favorittserien mens du jogger, sykler eller gjør annen oppvarming. Tiden kommer til å gå så utrolig fort, og ikke minst har du noe å se frem til hver dag. Jeg kan anbefale Breaking Bad, Dexter, Homeland, Weeds, Pretty Little Liars, Modern Family og Orange is the new black. Og du, det er ikke lov til å se på hvis du ikke beveger deg! 

8. bli motivert foran en hel verden – i disse sosiale medier-tider er det egentlig veldig lurt å få en venninne eller kompis til å tagge deg på facebook samme dag eller kvelden i forveien: «sees til en treningsøkt i morgen..» På den måten kan du ikke unngå å komme deg opp og ut, i hvert fall ikke uten at halve verden vet det 😉 #pinlig 

103 kommentarer

  1. Så inspirerende!! Kan du ikke lage et innlegg om tredemølle! Har sååå lyst til å kjøpe en, men får stadig råd om å la være, med klar besjed om at den bare vil støve ned.. Hva skal man se etter ved et kjøp? Hjeeeeelp:-)

  2. cathrin

    Så bra innlegg du har skrevet med nyttige tips 🙂 for meg er også morgentrening absolutt best . jeg jobber bare natt så mine dager starter i 15/16 tiden 🙂 hiver gjerne i meg en frukt før jeg trener. Har bare meg selv å tenke på ennå så dersom jeg har energi igjen etter vakt kl 0730 så hender det at jeg tar meg en tur på trening før jeg legger meg . I tillegg laget jeg meg en åpen «dagbok» på facebook der jeg legger ut det heg trener og det jeg spiser . På den måten får jeg ekstra motivasjon for å gjennomføre og ikke sluntre unna min nye livsstil.

  3. God morgen. Caroline!
    I love your blog. it’s so nice!
    you’re so beautiful and gorgeous. i envy you 😉
    inspired by you 🙂
    I could say I am lucky to find you.
    Ha en fin dag!
    bye.

  4. Hei 🙂 Dette var et inspirerende innlegg. Blir ekstra motivert til å fortsette å trene og holde meg i form. Men jeg lurer på en ting. Jeg er gravid og prøver å holde meg aktiv og trene moderat 4 ganger i uken. Men jeg har et forferdelig søtsug nå når jeg er gravid. Har du noen tips på noe snacks som både er sunt og litt søtt på samme tid? 🙂 Mvh Silvia.

  5. Så fin og fresh brunfarge du har 🙂 Er det selvbruning, eller henger det igjen fra sommeren? 🙂

  6. aah du er heldig som er morgenmenneske:D jeg prøver og prøver, men får det bare ikke til! Jeg yter så mye bedre under løping på kveldstid enn på morgen. Haha:) noe som egentlig er veldig synd, deilig å få det gjort. Jo lenger jeg utsetter- jo større er sjansen for at det ikke blir noe av.

  7. Lurer hvordan du gjør det med dusjing, spesielt med vasking av håret? Liker også å svette litt fra meg når jeg trener, slik som du, at man kjenner man har trent, men om man trener ofte er det jo veldig tungvint og skadelig for håret kanskje, å vaske det like ofte? Spesielt hater jeg da at treningen blir mye mer tiltak, for alt det ekstra med dusj og stell tar så mye tid!

  8. Du motiverer alltid med treningsinnleggene dine, Caroline! Kunne gjerne ha tenkt meg flere! 🙂

  9. Victoria Hellerud

    Var oppe klokka seks idag, og klokka halv sku var jeg på mølla. Var såååå godt å bli ferdig før resten av styret starter. Så slipper jeg å ha det hengende over meg, bare det er jo demotiverende. Morgentrening skal det bli mer av!

    1. Caroline

      Wooho, enig 😀 flinka!

  10. Hei Caroline. Takk for mange gode tips!

    Selv om det er tungt å komme seg opp tidlig, så føles det helt fantastisk ut etterpå. Det er en real energi-injeksjon å trene om morgenen. Elsker selv å trene tidlig og pleier også å legge alt klart kvelden før som deg. Det gjør det mye enklere å gjennomføre. Hjernen fungerer ikke helt før man har kommet ca 10 minutter ut i økta. Takk for at du deler 🙂

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *