breakfast is served

DSC03344

Hei til torsdag – dagen før helgen banker på, nå nærmer det seg sommerferie med stormskritt! Jeg har allerede vært på trening og det å følge planen går akkurat som det skal – jeg er på ukens treningsøkt nummer 4 og i dag var det kun bein og rumpe som fikk gjennomgå. Stakkar. Jeg sliter med å gå allerede. I morgen blir det heldigvis litt intervaller og styrke på overkropp, om jeg i det hele tatt klarer å reise meg. I kveld er det yoga, så jeg satser på at jeg får løst opp litt allerede da.

Jeg blir for det meste sittende og jobbe innendørs i dag, jeg skal være med Nelia, starte så smått på pakkingen til Oslo- og Bergenstur den kommende uken, og ellers bare nyte at det er overskyet, da slipper jeg i hvert fall å få dårlig samvittighet for at jeg ikke får noe sol på kroppen. 

DSC03358

(annonselenker) sett fra rebecca stella for nelly – finnes her og her 

DSC03452

Dagens frokost ble gresk yogurt med honning, bringebær og valnøtter. Og så banket dhl på døren da dette var i magen med levering fra iherb: questbarer med hvit sjokolade og bringebær! Nå blir det party! Vi sees etterpå 🙂

64 kommentarer

  1. Kristin

    Herlig å ha unnagjort en god trening tidlig på dagen! Men kan jeg spørre hvilken foundation og pudder du bruker til hverdags? 🙂 Det ser så naturlig og perfekt ut! Håper du får en fin dag <3 Her går dagen til eksamenslesing i fysikk…

    1. Masse lykke til 🙂 Jeg bruker LUXE foundation og akkurat nå har jeg brukt et pudder fra gaya noen dager samt litt solpudder fra toofaced 🙂

  2. Anne-Sofie

    det så ut som en herlig morgen, fine deg. Å gud så skjønt serviset. Kan jeg spørre hvor det er ifra? 🙂

    1. Det er fra en interiørbutikk her i Skien, Feel heter den 🙂

      1. Anette

        Usikker på om Feel er en kjedebutikk, men vet det ligger en interiørbutikk på Storo senteret også som heter Feel 🙂

      2. Madicken

        Feel er en kjedebutikk;-)

  3. Yoga videoer finnes det plenty av på nett også. Selv prøver jeg å finne løpegleden, men (heldigvis) regner det akkurat nå så jeg kan kjenne at det er greit å holde seg inne i dag (også). Skal kunne sies at jeg får trent nok allikevel, før graderingen trente jeg karate tre ganger i uka og tung styrke med vekter to ganger i uka. To uker med litt lavere intensitet før leir blir bra. Der blir det nemlig tre økter daglig a 1,5 timer for både barn og voksne. Attpåtil betaler vi for det! 😉

  4. Bare lurte på om L-K kunne lagt frem link der forskningen mener at 1-2 glass alkohol daglig er sunt og bra for kroppen?
    Har prøvd og finne sider som er ekte med vesentlig forskning, da jeg bare har funnet ut at alkohol er skadelig for både hode og kropp.
    Samt at alkoholen faktisk legger igjen spor i morsmelken og at dette kan få følger senere.
    Nå vet ikke jeg om dette er ekte forskning heller, men kansje DU L-K kunne gitt et svar på hva som er hva i forhold til bevist forskning. 🙂

    1. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed?term=15155292

      A meta-analysis of data from 29 cohort studies found that the lowest mortality was associated with consumption of 5 to 7 grams of alcohol per day (about one drink every other day)

      http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed?term=7708067

      A study of 86,000 nurses found mortality to be lowest among those women consuming one to three drinks per week (RR = 0.83 compared with abstainers), slightly lower than the mortality for women consuming up to two drinks daily (RR = 0.88 compared with abstainers) [20]. This apparent survival benefit was largely confined to women at greatest risk for coronary heart disease.

      http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed?term=9392695

      In the largest study of alcohol and mortality, the maximal benefit occurred at a consumption of one drink daily for both men and women

      For å nevne noen. Finnes mange flere 🙂

      Denne er også interessant: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed?term=11207350

      Her undersøkte de menn med og uten hjerteinfarkt, og fant ut at de som pga. genetiske faktorer brukte lengst tid på å bryte ned alkohol, hadde 86% lavere risiko for hjerteinfarkt enn de som brøt ned alkohol hurtig.

      Denne artikkelen anbefales: https://www.dropbox.com/s/2nt6estficcfuo9/Overview%20of%20the%20risks%20and%20benefits%20of%20alcohol%20consumption.pdf

      1. Hva jeg har lärt etter å ha jobbet på missbrukspsykiatri i noen år, blitt sendt på en hel del utdanninger over årene osv. er at det ikke er sundt. Man har sett noe positiv effekt ved ett glass rödvin om dagen, men dette gjelder bare menn 50+.

        Så betyr såklart ikke dette at man ikke kan drikke en gang i blandt. Ingen av vi som jobber her er avholdskvinner og -menn. Men å si at det er direkte sundt, tror jeg er et tema de lärde strides om. Er det ikke bedre å si at dere ikke vet om det er sundt eller ikke, men i måttlige mengder er det veldig lite som er direkte farlig, og dette er en risiko dere er villige til å ta? Dessuten er ingen er jo perfekte og dette er en sak som det ikke går å stå imot til tross for at det kanskje ikke er optmialt for kroppen.

      2. Du bare ignorerte alle studiene jeg linket til som viser at et moderat alkoholinntak er sterkt assosiert med positive helseeffekter, spesielt mtp. total dødelighet og hjerte- og karsykdommer? Ikke bare hos menn, men også hos kvinner. Dog har kvinner en litt lavere grense enn menn, pga. kroppsstørrelse.

        Når du jobber på et missbrukspsykiatri så er det jo ikke så rart at dere blir opplært til at alkohol ikke er sunt. Dere jobber jo tross alt med en risikorguppe som kanskje bør holde seg unna da faren for misbruk er stort.

      3. Tusen takk 🙂
        Er litt lettere og sette seg inn i det når man vet hva man leser som er ekte 🙂

      4. Det kan jo være greit å nyansere litt, med tanke på at det er kvinner/jenter som er målgruppen for denne bloggen. Om man kun tenker på hjerte-karsykdommer kan det nok muligens være bra med et glass vin eller to, men med tanke på risiko for brystkreft er det større grunn til å være svært måteholden med alkohol.
        Se feks http://www.nrk.no/livsstil/1.7153212

        Hilsen ei som selv har gjennomgått behandling for brystkreft og ikke tar sjansen på tilbakefall!!

      5. Det står om brystkreftrisikoen i den ene meta-analysen, om jeg ikke tar helt feil 🙂 I tillegg står det om det i den nederste linken. Kan være greit å påpeke at personer med familiær historie med brystkreft bør være forsiktig med alkohol, og bør ta tilskudd av folat for å redusere risiko.

        Alcohol use should be limited in patients with other conditions, including active gastritis, esophagitis, premalignant GI lesions such as Barrett’s esophagus, or a strong family history of breast cancer.

      6. Haha, nei, jeg ignorerte ikke studiene – som jeg skrev: de lærde strides. Og det har hendt flere ganger at studier motsier hverandre uten at den ene er åpenbart bedre enn den andre. Det er veldig fint at du nettop har lært deg å lenke til studier og om kildekritikk osv., men iblandt behøver man være kritiske til RCT-studier og andre studier som har blitt publiserte i seriøse tidsskrifter også. Og ekstra kritisk blir jeg når noen har et så ensidig perspektiv. Virkeligheten er ikke alltid enkel selv om en studie viser på enkle svar.

        Og jeg klarer å fint selv å ta hensyn til at det fins en viss bias i og med min arbeidsplass. Men vi er da velutdannede, våkne og kloke mennesker, vi som jobber her, som klarer å høre flere sider av en sak uten å av den grunn tro at vi skal tipse våre missbrukspasienter om forbruke mer alkohol. Så nei, det er ikke så at vi bare læres den ene siden av saken, da skulle vi blitt misstenksomme. Med god grund. Og som jeg også blir når du bare lærer ut en side. Men flere studier viser også på at litt er skadelig. Det er helt enkelt et valg man får ta om man vil drikke til tross for at man faktisk ikke med absolutt sikkerhet vet hva det medfører. Selv tar jeg valget å drikke litt når jeg føler for det, men jeg maler ikke opp et bilde av at jeg gjør det for at jeg er så opptatt av helsa. Og jeg drakk aldri under graviditet og amning ettersom forskningen sier ulike saker og jeg ønsket å være på den sikre siden.

      7. «de lærde strides»

        De lærde strides ikke om akkurat dette temaet, det er faktisk ganske stor enighet. Et moderat alkoholinntak er sterkt assosiert med høyere levealder, og det samme gjelder beskyttelse mot hjerte- og karsykdommer. Dose-effekt-kurven er ganske tydelig, og er som regel J-/U-formet.

        «Og det har hendt flere ganger at studier motsier hverandre uten at den ene er åpenbart bedre enn den andre»

        Du må gjerne komme med meta-analyser som viser det motsatte av hva de jeg har linket til gjør. Jeg tviler på at du finner noen, jeg fant ingen hvert fall.

        «Og ekstra kritisk blir jeg når noen har et så ensidig perspektiv. «

        Jeg vet ikke helt hvorfor du snakker om ensidig perspektiv? Da bør du sjekke ut hva uptodate.com er for noe. Det er en side som er på all evidens, både for og i mot, og presentere den gjeldene kunnskapen om mange ulike emner. Det er det motsatte av ensidig perspektiv.

        Jeg tror forresten du mistforstod ganske kraftig når det gjaldt poenget mitt med arbeidsplassen din. Det hadde ingenting med bias å gjøre, eller at jeg mente dere ble indoktrinert med ensidig kunskap. Dere jobber med en pasientgruppe som absolutt er i risikogruppen for å misbruke f.eks alkohol. Da gjelder jo helt andre retningslinjer, det var poenget. Selvsagt er det ikke bra for disse å konsumere alkohol.

        Men som nevnt over her, kom gjerne med meta-analyser som viser noe annet enn hva jeg påstår. Jeg har et åpent sinn 🙂

      8. Men man må huske på at dette med bedre helse ikke nødvendigvis er PÅ GRUNN av alkoholen… Man skal ikke kimse med at folk som drikker et glass vin om dagen gjerne er folk som trener mye og er opptatt av helse? Vin er jo for eksempel sett på som ganske kultivert.

        http://e24.no/nyheter/vin-likevel-ikke-sunnere-en-oel/1662247

        Fant dessverre ikke primærkilden, men dette syns jeg er ganske interessant!

      9. Nei, det er jo observasjonsstudier, men det er en ganske tydelig dose-effekt-kurve. Sammenhengen er svært sterk. Studiene jeg har linket til ser også på alkohol, og ikke vin 🙂

      10. Kausalitet og korrelasjon er lettforvekslet.. Behøver ikke nødvendigvis ha blitt det i den studien du lenker til, men som hmm sier, det finns en mulighet for at det er noe annet som ligger bak begge variablene.

      11. Jeg har ikke linket til én studie, jeg har linket til flere meta-analyser. Vesentlig forskjell, og understreker bare at du totalt har oversett hva jeg har linket til.

        Det er alltid en mulighet for det ved slike studiedesign, men i dette tilfellet er det en såpass sterk sammenheng at man kan fastslå det med ganske stor sansynlighet.

      12. http://www.aftenposten.no/meninger/kronikker/Moderat-alkoholbruk-hjelper-ikke-7164694.html#.U5Cw1Ndnl1k

        Han her får nok litt bedre fram hva jeg mener.
        «Teorien om alkoholismesykdommen, som i hovedsak var en feilaktig teori og gjorde at avhold ble oppfattet som hensiktsløs, forandret på dette. Dagens avholdne er ikke en alminnelig gruppe mennesker som tilfeldigvis har et avholdsstandpunkt, men er nå oftere en mer avvikende og marginalisert gruppe.Dagens ikke-drikkere har, som gruppe, en mindre sunn livsstil og flere risikofaktorer enn de som følger dagens norm for alkoholbruk. En rekke studier har vist at de spiser mer usunt og mosjonerer mindre. Ikke-drikkerne har også mer av psykososiale risikofaktorer som lav inntekt og utdanning, sosial isolasjon, en passiv livsstil, depresjon osv. Selv om alt dette er forbundet med økt sykelighet og dødelighet, har få studier korrigert for slike faktorer. Ulikhetene i helse har altså flere forklaringer enn drikkevanene.»

        Jeg mener ikke å snakke ned det å drikke litt alkohol av og til, det gjør jeg selv. Samtidig er jeg opptatt av at alt skal være med måte, i tillegg til at jeg er opptatt av å spise sunt og ha et godt kosthold, og jeg tror slike som meg (og sikkert deg og din kone) gjør at det nok blir en sammenheng mellom litt alkoholforbruk og god helse.

      13. Ja, helt klart er bildet mer sammensatt, det har jeg aldri lagt skjul på. Der er vi nok enige 🙂 Men med fare for å gjenta meg selv, så er det en dose-effekt-kurve som er ganske så konsekvent. Jeg linket også til en en studie som så på en genetisk faktor, hvor de som bryter ned alkohol sakte, og dermed eksponeres for alkohol lenger enn de som bryter det ned hurtig, har laverer risiko for hjerte- og karsykdom. Her elimineres jo disse konfunderende faktorene, og alkohol viser likevel å ha en beskyttende effekt.

      14. Men det studiet som har med sakte nedbryting av alkohol viser jo til folk som har forskjellige gener og forskjellig nedbryting. Det er ikke det samme som å sammeligne folk som har nøyaktig samme livsstil som drikker hhv lite/ingenting og moderat. Dessuten er studiet over 13 år gammelt.

        Er det noen som kan forklare hva som gjør at alkoholen er gunstig?

        Jeg er av den mening (og har lært mye om) at kroppen er ekstremt fornuftig og at det kompenserer for de påkjenninger man blir utsatt for. Alkohol er et av de få midlene som trenger gjennom blod-hjerne-barrieren, og kroppen reagerer med frigjøre mindre antidiuretisk hormon, slik at en tisser mer. Dette er nok en kompensasjon for at kroppen har blitt utsatt for noe den ikke vil ha i seg.

        Og finnes det studier som viser at folk under 40-50 år som drikker litt alkohol enn de som ikke gjør det?

      15. At studiet er over 13 år gammelt har vel ikek så mye å si, så lenge det ikke er publisert noe nyere. Studier går jo ikke ut på dato, det må jo bare sees i sammenheng med alt annet som er publisert. Akkurat den studien viser jo at de som eksponeres for alkoholen lengst, reduserer risikoen mest, selv om inntaket er det samme.

        Diskusjonen om hvorfor alkohol er gunstig, går vel på dens påvirkning av kolesterolet, og da økningen av HDL. Men det har jeg ikke satt meg spesielt godt inn i. Det er hvert fall det som diskuteres i denne studien.

  5. Frokosten ser deilig ut ! Jeg ble selv mamma på nyåret og vil bare tipse deg om at du ikke må spise honning når du ammer . Det er farlig for lille nelia, og kan gi henne problemer. Fikk beskjed på sykehuset at hvis det var en matvare man skal holde seg unna mens man ammer så er det honning!! Google det så kan du jo lese mitt om det 🙂 ha en fin dag !!

    1. Så synd at de feilinformerer på sykehuset, for dette stemmer jo ikke. Det er ikke farlig med honning når du ammer, jeg har spist det hele veien 🙂 Det som er farlig, er om Nelia får det i seg, altså om hun faktisk spiser det, og det gjør hun ikke 🙂 I tillegg, om hun spiser det, er det først farlig dersom honningen inneholder en bestemt type bakterie. Du kan lese mer her: http://www.matportalen.no/rad_til_spesielle_grupper/tema/ammende/kan_ammende_spise_honning.

      Så, om du liker honning, må du spise det med god samvittighet 🙂 Bare ikke mat babyen din med det.

      1. Så bra at du driver korrekt folkehelseopplysning, Caroline! 🙂 Veldig synd at helsepersonell på sykehuset informerer pasientene om feil info. Litt dårlig av den/de aktuelle legene eller sykepleierene som har fortalt og skremt pasienter sin mot å spise honning når det ikke stemmer overens med hva de skal kunne som helsepersonell. Enda verre blir det når noen skal anklage mødre som spise den aktuelle maten for å sette barnet sitt i fare.

      2. Merkelig om det stemmer at hun har blitt frarådet dette :/

      3. Malene

        Nei og nei beklager, jeg tok feil :p jeg må ha hørt feil( kan jeg skylde på ammetåka?) 😉 Hehe stemmer det du sier Caroline. Da skal jeg spise yoghurt med honning i morgen, GLeDEr meg !!

  6. Det settet du har på deg var helt nydelig! 🙂

    1. Takk 🙂 Jeg bestilte det i anledning sommeren, men synes shortsen var litt kort og kommer nok heller til å bruke det som nattøy 🙂

      1. Det er akkurat det jeg kommer til å bruke det som og, var det første jeg tenkte på da jeg så det. Skal bestille det nå, så lurte på hvilken størrelse du har i hver del? Du pleier jo å bruke XS, og det du bruker pleier å passe meg og. Men syns toppen var så fin når det var litt løs som på modellen, og hun har S 🙂

        Blir glad for svar! Klem 🙂

      2. Jeg har small i begge deler 🙂

  7. Åå du er så nydelig pen!
    Hvor er serviset fra? Matchet jo til og med:)
    Ha en fin dag videre

  8. Hvor er brettet fra? 🙂

    1. Det er gammelt, husker dessverre ikke :/

  9. Hei 🙂
    Jeg har ett spørsmål fra «sykehusbagen» 🙂
    Hvordan syntes du beltene som skulle trekke hoftene og magen forter tilbake virket?
    Kan du anbefale dette, eller var det ikke så effektivt? 🙂
    Ser jo ut som det funket for deg, for du ser fantastisk flott ut 🙂

    Håper på svar 🙂 ha en knall fin dag 🙂

    1. Brukte de ikke noe særlig, gikk tilbake helt naturlig 🙂

  10. Helt kär i din blogg, så fantastisk och fin!

  11. Hello 🙂 How did you get a cup, a cup and saucer? Regards

  12. Høres ut som en god start på dagen =)

  13. Er det sant at du skriver mange av de positive kommentarene dine selv?

    1. Nei? Hvorfor i alle dager skulle jeg gjøre det?

      1. Kristina

        Hahaha, unnskyld. Men nå måtte jeg le litt. Jeg spør som Caroline, hvorfor i alle dager skal norges største blogg skrive sine egne kommentarer? hahahaha, jeg måtte le litt til..

      2. Lurer jeg også på :p

  14. Det ser så deilig ut å kunne starte morgenen slik hjemme så ofte som du kan! 🙂 Må være herlig å kunne jobbe hjemmefra! 🙂 Jeg har skjønt at Lars Kristian studere ernæringsfysiologi. Er dette et nettstudie? Over hvor lang tid? Kostnad? Er selv veldig interessert i ernæring og kunne tenkt meg å studere, men måtte da for min del blitt et nettstudie som er overkommelig i kombinasjon med 80 % jobb…

    1. Han tar det over nett hos Bjørknes. Hvor lang tid studiet tar velger han selv 🙂 Varierer litt om han tar heltid eller deltid ut i fra hvor travelt det er med fotballen, bloggen og Nelia. Hittil har han vel tatt det i en mellomting mellom heltid og deltid. Det koster vel ca. 85 000,- pr. år.

  15. Charlotte

    Vet du om neimanmarcus.com er en trygg nettside å handle på? 🙂 Bestilte meg nettopp en veske fra Michael Kors der, og glemte jo selvfølgelig at jeg kanskje burde ha hørt med deg om siden er trygg først, moteguden herself! Håper ellers du og Nelia har en fin dag <3 Jeg kommenterer kanskje ikke daglig, men litt lyd fra meg må du da få innimellom, er jo innom x antall ganger om dagen 🙂

    1. Den er trygg 🙂

  16. mathilde sofie nordahl

    Hei Caroline! Jeg lurte på en ting! Du har veldig fin kvalitet på bildene dine, hvilket kamera bruker du? Objektiv? Skal kjøpe nytt kamera i dag, så ville bare spørre deg! Frokosten ser veldig god ut, har aldri prøvd gresk yougurt! Skal teste det ut:):)

  17. Birgitte

    Hyggelig morgen 🙂 Ser frem til at se hvad for noget badetøj du har købt i år. Kommer det snart på 🙂 Glæder mig…. Er selv igang med at købe, men er spændt på hvad du har fundet. Go dag søde Caroline. Knus <3

  18. Madelen

    Hei Caroline 🙂
    Jeg spiser selv lavkarbokosthold, slik som deg, og har akkurat oppdaget iherb!!! Elsker atkinsbarene. Ser du av og til skriver om guestbarer. Hvor ofte spiser du de og hva bruker du de som? (etter trening?, mellommåltid? snacks?)

    Klem fra Madelen

    1. Jeg spiser de ganske sjeldent, kun når jeg blir litt fysen 🙂

      1. Kan jeg spørre hvem questbarer eller barer generelt fra iherb du liker best? 🙂

      2. Har bare smakt tre av de, og denne synes jeg er den beste så langt 🙂

  19. Cassandra

    Hei Caroline! Jeg bare lurte på om du spiser frokost før eller etter du trener? Også lurte jeg også på hvilke treningssko du synest er best, jeg leste innlegget ditt om Asics skoene dine, og jeg vurderer å kjøpe meg ett par, men jeg vil vere helt sikker på hva jeg burde kjøpe! Jeg trener som oftest mye styrketrening og jeg jogger også en del. Har endel treningssko, men jeg trenger virkelig noen nye! Så jeg lurte på om du hadde noen sko å anbefale til styrketrening med vekter, og til jogging på grus og vei? :):):)

    1. Det kommer helt an på når jeg trener 🙂 Trener jeg svært tidlig så dropper jeg frokost og spiser heller etter treningen.

      Hvilke sko som er best er individuelt. Det som passer meg, passer kanskje ikke deg :/ Akkurat nå liker jeg Noosa, men det er jo det ikke sikkert at du gjør. Skal du trene styrke er det viktig med stabile sko, vil jeg tro. Men mange trener også i sokkelesten.

  20. Christine

    Hei, skjønne deg !
    Så du hadde så nydelig neglelakk på deg, og lurte litt på hva den heter? Og om det evt. er gellakk ? ♥ Såå sommerlig og fin 🙂
    Klem 🙂

    1. Det er en neglelakk fra Essie sitt nyeste skrin for sommeren 2014 🙂

      1. Christine

        Tusen takk for svar ! Blir nok å kjøpe inn noe friske sommerlige neglelakker nå 😉 ♥
        Ha en nydelig helg Caroline ♥
        Klem 🙂

  21. Å så godt det ser ut, ja det var ikke helt sommervær i dag gitt…..:) ja ja noen ganger er det koselig å kunne kose seg inne også.

  22. Hvilken dager er du i Bergen? 🙂

    1. 11 – 12 juni 🙂

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *