tips: sunnere alternativ til m&m’s

DSC02576.jpg

Å, jeg må tipse dere om disse fantastiske for godt til å være sant-non stopene fra atkins. Jeg la med et par pakker ved forrige bestilling jeg gjorde hos iherb, og nå skulle jeg ønske at jeg hadde bestilt flere. Disse er utrolig gode, og inneholder bare 1 gram sukker per pakke. Ser for meg at jeg skal bruke disse ofte sammen med lavkarbois- og cookies i løpet av sommeren. Vaniljeis med m&m’s og peanutter? Ja, takk! De smaker helt himmelsk alene også, som tilbehør til kaffekoppen for eksempel 🙂 

DSC02580

Jeg er jo så fan av mørk sjokolade, men det er godt med noe helt annet i ny og ne. Disse finnes med peanøtter inni også, men det har vært utsolgt i flere uker. Jeg sitter og venter på at lageret skal fylles opp og jeg er garantert ikke alene om det. Du finner dem i hvert fall her, og dersom du er på jakt etter flere iherb-tips kan du gjerne lese dette innlegget

___________________________________________________________________________________________________________

Nå kom vi nesten nettopp hjem fra hovedstaden, Lars-Kristian har trening med ODD, så jeg skal pakke ut og deretter pakke ned igjen til både Kragerø og Oslo 🙂 Busy days! Vi sees senere 

DSC02584.jpg

57 kommentarer

  1. Svak for søtsaker generelt, så disse så fristende ut. Nysgjerrig på hvordan de smaker. Solen skinner her i Oslo enda, nesten så det er litt syden-stemning om dagen.

    1. Synes de smaker kliss likt original vare, jeg :p Å, jeg vet! Herlig vær 🙂

  2. Hei. Du tar utrolig fine bilder. Hvilket kamera bruker du?

  3. er det så bra for nelia og hele tiden være på farten?

    1. Nelia elsker å være med 🙂

    2. Hvorfor skulle det ikke være bra?

  4. Har smakt disse og de med peanøtter i, men som Atkinsbarene liker ikke magen min dem. En pakke og jeg blir gasskraftverk, to pakker og jeg sitter på do resten av den kvelden… Hersens maltitol. 🙁 Men de smakte fantastisk da. 🙂

      1. Dette er til Supera og andre som opplever det samme. Grunnen til at du blir gasskraftverk av å spise aktkins produkter (og masse annet) er at det inneholder kunstige søtningsstoffer. Slikt virker avførende i store mengder, og vi er alle forskjellige. Så da er du akkurat som meg, og havner på ramme dersom du spiser f.eks. to slike pakker.
        Diagnosen din er kanskje irritabel tarm. En ny lovende måte å behandle dette på nå, eller holde det i sjakk, er å unngå matvarer som inneholder blant annet fruktose, malitol, polysaccarider mm. Den såkalte fodmaps dietten. Gjør noen google søk på ordene fodmap fodmpas irritable tarm ibs (irritable bowel syndrom). Det er ingen sykdom, men en lidelse, nesten en normalvariant. Dersom du følger fodmaps protokollen kan du finne ut hvilke karbohydrater du reagerer på, Dersom du er heldig er det kanskje bare kunstige søtningsstoffer du må unngå. Anbefaler å laste ned «the Monash university low fodmap diet» app for android og iphone. Her er alt enklet forklart. Jeg har kutta ut epler, men kan spise appelsin. Epler inneholder polysakkarider og fruktose, altså to styk problematiske. Nå vet jeg mere om hva jeg selv kan gjøre for å unngå akutt d**ting, gasskraftverk, romling, oppblåsthet, smerter, uvelhet, energitap. Faktisk så håper jeg å få bedre opptak av vitaminer og mineraler når jeg holder meg til dietten.
        En annen ting er jo at all denne framsnakkinga av atkins kanskje ikke er så heldig. Hva skjedde med skikkelig mat liksom.

      2. Du forveksler kunstig søting med sukkeralkoholer i kommentaren din 🙂 Det er heller ikke polysakkararider som er problemet ved irritabel tarm, men oligosakkarider.

        Irritabel tarm gir meg bekjent heller ikke nedsatt opptak av vitaminer og mineraler, så sjansen er nok liten for at du får noe økt opptak :/

        Du må se det i kontekst, dette produktet er ikke ment å erstatte vanlig mat, men heller som et bedre alternativ til vanlig sjokoklade.

      3. Neida, fotbballfrue. Jeg forveksler ikke kunstig søtning med sukkeralkoholer. Polyos (p-en in fodmaps, eller polyoler på norsk) innbefatter sukkeralkoholer. Kunstig søtning er lik sukkeralkoholer. Bare å sjekke vhj google. De dropsene her inneholder flere sukkeralkoholer. Og annet kunstig. Rent ernæringsmessig tror jeg det er sunnere med vanlig non stop. Eller aller helst mørk sjokolade.
        Så ren mat som mulig!
        Så klart kan mye diare gi dårlig opptak av næringsstoffer. Irritabel tarm, det ligger jo i ordet – er logisk at en irritasjon ødelegger noe av funksjonen. Fastlegen mente også dette. Ikke at jeg tror en vanlig fastlege er en slags ekspert på IBS. Men mere kvalifisert enn meg og deg!
        Ellers er vannmelon, bjørnebær og blomkål også fulle av polyoler. Jeg har for lengst (lenge før jeg forstod at jeg har IBS og lenge før jeg hørte om FODMAPS) unngått inntak av disse her 🙂
        Kanskje Lars Kristian kan si noe emnet. Et hett tips fra meg er at han spesialiserer seg på IBS. Lidelsen er utbredt og det er altså nytt håp ute å går (fodmaps). Før ble det fra helsemyndighetene anbefalt at vi med IBS skulle få i oss mye fiber. Et veeeeldig dumt råd for nange 🙂

      4. Kunstig søting og sukkeralkoholer er to helt forskjellige ting. Om du har funnet ut at det er det samme via google, så er det et klassisk tegn på at google ikke alltid gir deg det korrekte svaret :/

        – Sukkeralkoholer er naturlig søtning som ender på -ol, og ligner på monosakkarider. Derfor regnes de også som karbohydrater. Eksemplene er mannitol, erytrithol, xylitol, maltitol osv. Disse absorberes ikke 100% i tynntarmen og kan passere til tykktarmen og gi gi plager som beskrevet ved IBS.

        – Kunstig søtning er kunstig fremstilt og er ofte mer intense i søtsmaken enn sukkeralkoholene. Kunstig søting gir vanligvis ikke slike plager, da de absorberes fullstendig og skilles ut uforandret fra kroppen.

        Det er ikke holdepunkter for å si at hverken kunstig søting og/eller sukkeralkoholer er dårlig for helsen i de mengdene som konsumeres og er tillatt i matvarer. Så rent ernæringsmessig er dette et bedre valg.

        Det er heller ikke klart at mye diare kan gi nedsatt absorbsjon av mikronæringsstoffer. Disse absorberes i tynntarmen, mens diaré oppstår i tykktarmen.

        At fiber er en dårlig idé er jeg enig i 🙂

      5. Oligosakkarider er jo polysakkarider..

      6. Nei, oligosakkarider er karbohydrater med 3-10 monosakkarider i kjeder. Polysakkarider er karbohydrater med 10 eller flere monosakkarider i kjeder. Oligosakkarider kan i liten grad brytes ned av oss mennesker, og fungerer svært likt fiber (som er et polysakkarid). Polysakkarider i form av stivelse og glykogen kan brytes ned av oss mennesker, mens fiber ikke kan brytes ned.

    1. ChristinaN

      Jeg har akkurat motsatt problem, jeg. Magen min klikker fullstendig av vanlig sukker.
      kanskje jeg skal på prøve disse m&m’ene 🙂

      1. Annina

        Lars Kristian Eriksen: Diaré kan veldig gjerne skyldes tynntarmssykdom; både fra sykdommer som cøliaki eller infeksiøse gastroenteritter forårsaket av f.eks rotavirus.

      2. Jeg har ikke sagt at diaré ikke kan skyldes tynntarmssykdommer? Det er jo absolutt tilfellet. IBS gir jo f.eks diaré pga. tilstander i tynntarmen, det samme gjør cøliaki, som du nevner, men selve selve diaréen skjer jo i tykktarmen og har ingenting å si for opptak av mikronæringsstoffer. Ved cøliaki er det jo ikke diaréen som gir nedsatt absorbsjon.

      3. http://mat-helse.no/2013/03/low-fodmap-dietten/

        Hva er Fodmap:
        Det står for Fermentable Oligosaccharides, Disaccharides, Monosaccharides and Polyols. Og det består av følgende karbohydrater; fruktaner, galaktaner, laktose, fruktose og polyoler.

        Fruktaner: Hvete, rug, bygg løk asparges, inulin, FOS
        Galaktaner: Bønner, linser, erter
        Laktose: Melk, yoghurt, fløte, ost, iskrem, rømme ect.
        Fruktose: Frukt, tørket frukt, honning
        Polyoler: Kunstig søtning (pastiller, tyggis), avokado, sopp, sukkererter, blomkål

        http://www.forskning.no/artikler/2013/april/354739

        Disse 2 sidene er veldig gode syns jeg.
        Jeg har IBS, cøliaki og laktoseintoleranse og ble mye bedre da jeg begynte å spise etter dette konseptet 🙂

      4. De er sikkert bra, men at polyoler er det samme som kunstig søtning er forsatt feil. Når det er sagt, så fremstilles polyoler kunstig når det brukes i matvarer, men kjemisk er de helt like de naturlige variantene. Mulig det er derfor de kaller det kunstig. Men polyoler og kunstig søtning er fortsatt to helt ulike ting.

  5. Var det slike du hadde i skålen for noen innlegg tilbake, som du sa var smarties?

  6. Hei
    Jeg skjønner ikke dette med karbohydratene – hva er forskjellen på netto karber og karber? Disse inneholder 1 g netto karber, som høres bra ut, men på baksiden er det oppført 19g karber pr 28g m&m ??

    1. Det er sukkeralkoholer som bare delvis tas opp og fordøyes i kroppen 🙂 De regnes som karbohydrater, men gir lite eller ingen energi 🙂

  7. elisabeth

    Er dette en annonse?

    1. Nei, Elisabeth, det er det ikke. Har du ikke bedre å gjøre enn å kommentere negativt under fem ulike kallenavn? Begynner å bli litt slitsomt…

      1. Amalie

        Hvor er liker-knappen?? Elsker svarene dine, Caroline!! 😀

      2. Me too!!!!!!!!!!

      3. Tror du tar feil fotballfrue. Testen fungerte helt perfekt for min del. Jeg har nå bevist at det går an å være et 10-hodet nett-troll uten at du finner ut at alle trolla er en og samme person. Heldigvis er prosjektet, som har vart i 3 uker, nå over. Man kan fint skrive under flere pseudonym uten å bli oppdaget. Det gjelder å finne ut hvordan hvis man har tid og lyst.

      4. Nei, jeg ser alle kommentarene dine fra langt tilbake i tid. Har bare ikke sjekket deg opp før nå. Men for å være ærlig så virker det som du har problemer, om det er sant at du virkelig tester noe sånt. Men hver sin lyst :p

      5. Uff, skjønner nesten ikke hvorfor du bruker tid på og respondere tilbake fotballfrue. Syntes du har interresante innlegg! Noen vil ikke alltid være enig deg og vil lete etter feil. Men det skinner igjennom at du liker det du gjør. Fokuser heller på det:) det er opp til leserne selv om de velger og like alt. Man kan ikke tilfredsstille alle;-)
        Stå på!!

  8. Ah, disse er himmelsk gode!

  9. Viktig link å lese egentlig for alle foreldre, men tenkte jeg kunne dele den her: http://www.iflscience.com/health-and-medicine/dear-parents-you-are-being-lied

    1. Alle foreldre burde lese den 🙂

  10. Har hørt at man får problemer med magen av disse.

    1. De inneholder litt sukkeralkoholer, som hos enkelte kan gi litt mageproblemer om inntaket er stort nok.

  11. Er dette reklame?

  12. Vet du om gravid kan spise atkins produkter ?:)

    1. Ja, det går helt fint 🙂

  13. Benedicte

    Hei! Jeg har et helt annet spørsmål til deg enn hva innlegget handler om 🙂 Hva er dine tanker rundt silikon? Har du noen gang vurdert, eller tror du vil vurdere å ta silikon? Hva tenker du om andre som har det, og generelt silikonpupper? 😀

    1. Jeg synes det er et flott alternativ dersom vedkommende føler selv at behovet er der 🙂

  14. De MÅ jeg teste! Er så glad i M&M`s 🙂

  15. Jeg får også veldig vondt i magen av disse. Huff….. Gode er de, da!

  16. helt ok at det ikke er reklame, men når du skriver dette innlegget minner det veldig om en reklame ettersom du linker til produktet og forteller hvor fantastisk godt det er og i tillegg forteller hvor du handler dette. Jeg lurer på hvorfor du anbefaler dette gratis ved å lage en tekst som like gjerne kunne vært en reklame. Du er jo nesten «dumsnill» når du gir gratis PR på denne måten. Ikke ment som kritikk av deg, bare et vanlig spørsmål =)

    1. Fordi jeg skriver en blogg som mange leser og deler tips, det har jeg gjort i flere år. Skal jeg slutte og anbefale ting fordi jeg ikke får betalt for det? Det ville jo vært utrolig kjedelig. Om jeg ikke hadde linket, ville folk likevel spurt og jeg hadde linket i kommentarfeltet, så det blir jo samme om jeg linker i innlegget eller i kommentarfeltet. Dersom noe er reklame, blir det merket som reklame i det aktuelle innlegget, det skal ikke være noen tvil, det er derfor ikke et poeng å spørre 🙂

      1. Skriver du om været er du kjedelig, skriver du om reise er du stormannsgal miljøsvin, skriver du om Neila er du blitt for mammablogger, skriver du reklame er du materalistisk, skriver du ikke reklame er du dumsnill.

        Nei, jeg er ikke alltid enig med deg, Caroline, men herremin hva du må få av tilbakemeldinger.

  17. Jeg skal kjoepe de til mannen min! Han spiser low carb men syns sjokolade er kjempe godt saa disse er perfekte! Hege

  18. Tusen takk for tipset om Iherb!! Jeg har handlet der flere ganger nå, helt utrolig utvalg.. Skal prøve disse også nå jeg 🙂
    Ha en fin dag, Mvh Mette

  19. Michelle

    nei, hahaha.. må ikke tipse om sånt! Jeg ELSKER jo M&M, men spiser det jo aldri pga. det er så særlig sunt. Dette her kan bli en farlig avhengighetsting!! ;D

  20. Svetlana

    Jeg har nettop kjøpt Style og må bare si at du er så vakker på de bildene, Caroline!

    1. Tusen takk, snille! Det er veldig koselig å høre 🙂

  21. Sunnere kanskje, men forskjellen er faktisk miniamal i forhold til vanlige… 1 g sukker per pakke er ihvertfall bullshit, dessverre. Er bare sukker i en annen form. De er trossalt søtet med maltitol som ikke oppfører seg såå annerledes enn sukker i kroppen (bortsett fra magevondt i store mengder). Hva er det da, 20-30 % mindre blodsukkerstigning enn vanlig sukker? Når sukret smaker så mye bedre, tenker jeg at det er mer fornuftig å begrense seg. Bortsett fra det er jeg alltid like takknemlig for tips altså! 🙂

    1. Nei, det er det ikke. Søtningen her er i form av sukkeralkoholer som gir mindre energi enn vanlig sukker, som gir 4 kcal pr. gram. Det er på ingen måte «bullshit» at det er 1 gram sukker pr. pakke. At sukret smaker bedre varierer vel fra person til person, og er vel ganske så subjektivt. For ganske mange kan det være hyggelig å spare de kaloriene til andre ting 🙂

  22. Karoline

    Hei Caroline!
    Jeg lurte på om du har noen erfaringer med nettsiden gogolush.com ?
    Syns de har mye fint (særlig klokkene er utrolig fine!), men er alltid litt skeptisk når det kommer til å bestille fra utlandet. Takk for svar! 🙂

  23. Hvor har du redigert bildene? Du har små ‘stjerne’ effekt, over pakken og litt over koppen! Sett mange har det, hvor får dere det fra?

    1. i picmonkey 🙂

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *