there’s something about monday

Denne uken har jeg gledet meg til! Ikke bare fordi mandag for meg er nøkkeldagen i uken, men også fordi Lars-Kristian kommer hjem. Jeg kommer til å grine når han og Nelia gjenforenes, jeg lover. Selv om dagene og ukene har gått så fort at jeg nesten ikke har rukket å tenke at han er så langt vekk, kjennes det samtidig som en liten evighet siden vi sa hadet til hverandre inne i Oslo, så denne uken blir fin. Jeg heier jo på alle mandager – bare tenk, du har en hel uke foran deg, den er blank, og det er kun du som bestemmer hva den skal fylles med. Da gjelder å gjøre noe ut av den, fylle den med gode opplevelser og gode gjerninger, sette seg mål med treningen og mål med jobben eller med skolen, sette av tid til venner som du ser så altfor sjelden. Og det beste av alt: Mandag vil komme hver uke, så da kan du bare glede deg til neste. Klarte du ikke målene dine for uken som var, start på igjen på mandag!

mandag

I det siste er det mange som har lurt på treningsrutiner etter graviditeten min, og for det første må jeg bare si at jeg ikke har gjort noe hokus pokus. Jeg har tatt ting i mitt tempo, startet i det små, lyttet til kroppen og justert tempoet deretter. Nå går jeg inn i treningsuke nummer fem etter fødselen, og jeg har holdt meg til rundt 4 gode økter, noen ganger 5. Målet mitt er jo å klare 5-6 økter hver uke fordi trening gir meg energi og overskudd, og er det noe jeg trenger i disse dager er det disse to støttespillerne. Det er ikke til å stikke under stol at det er vanskeligere å gjennomføre like mange økter nå som før, men jeg merker at ting blir lettere og lettere for hver dag som går, ettersom jeg lærer Nelia å kjenne bedre og bedre og det dermed blir enklere med rutiner, å holde tidskjemaer og lignende.

___________________________________________________________________________________________________________

uken som gikk så slik ut 

treningsplanforrigeuke-kopi

Jeg er avhengig av effektive og korte økter for tiden, for ettersom Nelia er den som bestemmer og som skal ha min oppmerksomhet når hun vil, er det viktig at jeg får gjennomført når hun først sover (med mindre andre kan passe på henne for meg). De gangene hun våkner i løpet av økten min, lar jeg henne eventuelt ligge ved siden av meg og pludre mens jeg gjennomfører styrke- og uttøyningsdelen, eller jeg avbryter – helt avhengig av hva slags behov hun har der og da.

Min erfaring den siste tiden er faktisk at kjappe, svette økter ofte kan være bedre enn de lange jeg ofte hadde tidligere, så ikke ha dårlig samvittighet dersom du aldri rekker den løpeturen på 60 minutter eller den like lange styrketimen. Det viktigste er at du bruker kroppen, kjenner at du jobber, svetter og at du forlater treningsrommet med ny giv og energi. Det er i hvert fall derfor jeg trener: jeg trenger det overskuddet og den gleden det gir meg. Lisvglede!

___________________________________________________________________________________________________________

De fleste har lagt merke til at jeg foretrekker intervaller akkurat nå, og mye av grunnen er den at jeg trener opp utholdenheten min igjen, men også det at jeg trenger å være effektiv. Uansett, dette innlegget er altfor langt allerede, så det skal jeg komme tilbake til i et annet innlegg.

I kveld skal jeg på saltime med Henriette igjen, det blir gøy! Ha en sprek start på uken så sees vi senere ♥ 

136 kommentarer

  1. Hi Caroline, your writing is very motivating could you write your training plan also in english? It would be very helpful 🙂
    Thank you hope you had a lovely day 🙂

  2. hva skjedde etter dere møttes i parken, hvem sa hva og sånn? 🙂

  3. Pernille

    Heidu! Hver gang jeg er innom bloggen din så får jeg kun opp det første bildet på det siste innlegget du har lagt ut. Er bloggen din tilpasset bedre til en nettleser enn andre? Selv bruker jeg chrome. 🙂

    1. jeg har chrome selv og opplever ikke dette :/ så rart, jeg kan høre med spotlife 🙂

      1. Ingvild

        Jeg bruker også Chrome, men har ikke samme problem 🙂

  4. Hva mener du med 4×4 egentlig? 🙂

  5. Martine

    Hei, Caroline! 🙂
    Jeg har vært fast leser av bloggen din i det som må være 4-5 år nå, men pleier aldri å kommentere 🙂
    Må bare få si at du er en utrolig stor inspirasjon! Jeg trente svært sjelden før, men ble så inspirert av bloggen din at jeg gikk til innkjøp av en tredemølle fra sportsmasters, og nå har jeg trent 5 ganger i uken i ca. 1 år. 🙂
    Tusen takk for den jobben du gjør med bloggen din, du er vireklig en fantastisk dame og et stort forbilde!
    Klem <3

    1. Så herlig å høre at jeg inspirerer 🙂

      Klem <3

  6. Anonym jente

    Hei!
    Jeg synes du har en fantastisk fin blogg, og den er noe du burde være veldig stolt over! 😀 Men jeg har et spørsmål… jeg er en ung jente midt i ungdomsårene (vil ikke nevne alder) som trener ca 3-5 ganger i uken. Problemet er at om jeg en dag ikke orker, eller bare ikke har motivasjon til å trene så får jeg dårlig samvittighet.. Har du noen tips til hvordan jeg kan bli kvitt den dårlige samvittigheten?

  7. Heidiiiii

    Syns snuppa di bør få seg sin egen babyblogg snart… det er jo så inn. Foreslår http://www.fotballfrøken.no som navn på sia 🙂
    Hun er forresten utrolig søt <3

  8. Mathilda

    Jeg er så enig! Mandag er den beste dagen i hele uken. Ny start, nye muligheter:) Glemt er alt godteriet jeg spiste i helgen:) Hehe. En liten klikk innom fotballfrue.no, masse inspirasjon og alltid positivitet. Jeg har kaffe i koppen,, lager lister og planlegger for den nye uken. Har sendt avgårde noen trollunger i barnehagen, og mannen er på jobb. Babyen sovnet i lekegrinden… Livet er herlig!!!

  9. Rebekka

    Takk for alt du gjør for oss lesere! Jeg tror ikke du aner helt hvor mye du gjør for andre mennesker, ved å gi så mye av deg selv! Ikke mange mennesker som er sånn!
    Ville bare si det 🙂
    Stå på, super mamma! Nelia er heldig som vokser opp hos dere!
    <3

  10. Så flink du er, Caroline. Og inspirerende 🙂

  11. Trener du aldri biceps/triceps ben og lignende? Går det mest i cardio og mage/rygg? 🙂 godt jobba uansett!

    1. i saltimene jeg er med på, som for eks. cardio step intervall, trenes det MYE ben og armer, så da føler jeg ikke for noen rene økter med dette utenom 😉 Dessuten pleier jeg å trene en time i uken med PT, bare ikke disse ukene hvor jeg har vært borte. Vi trener for det meste styrke 🙂 Så jeg gjør en god blanding med trening for hele kroppen 🙂

  12. Jeg måtte rett og slett ha de pumaskoene jeg, så da endte jeg opp med å bestille de fra statene for å få riktig størrelse. Kjempekule og takk for tipset:) Jeg får så treningslyst av innlegget ditt og:) Takk for det:)

  13. jeg må ikke, jeg vil – fordi jeg elsker å trene og fordi det gir meg overskudd til å rkke alt jeg vil ila. en dag 🙂 trener 2 timer hver dag? hvordan får du fem økter i uken til å bli det? forvirret :O

  14. “I know today is Monday and you assume it’s going to suck, but according to statistics, there will be over 5,000 weddings, 10,000 childbirths, and 42 million hugs occurring today throughout the United States. Also today, there will be at least 4 people that will win the multimillion-dollar lotteries, 600 people will get promotions at work, and 3,000 people will lose their virginity. There will also be 600 dogs adopted, 35,000 balloons sold and 800,000 skittles sold. Plus, the words “I love you” will be said over 9 million times. So, again, I know today is Monday and you assume it’s going to suck but just smile, because according to statistics, it should actually be a really nice day.” 🙂

  15. Flink du er til og trene 🙂
    Selv er min trening 2 x 1,-2 timer rask gange «hver dag» da jeg har stor hund som trenger tur 😛
    Men det er så godt og gå og når jeg går blir det jo mer speed walk, hehe 🙂

    Jeg lurte på om du kansje kunne laget et innlegg om hvordan du trener mage og rygg?

  16. Heeej!

    Vart kan man hitta dom skorna???

    tack för en superbra blogg! =)

    1. de er fra puma 🙂

      1. Tänkte om du visste någon online-store som dom finns på? =)

  17. hei! utrolig inspirerende, men lurte bare på: Siden du trener så mye, hvordan gjør du det med hårvask? jeg mener, vasker du det etter hver eneste økt? 🙂

    1. Vasker håret ca 3 ganger i uken 🙂

  18. Madelen

    Elsker at du legger ut sånne ukeplaner! Da blir jeg så motivert og det gir meg en pekepinn på hvordan man kan trene! 😀 STÅ på Caroline, du er såå flink <3

  19. I hope you realize this is a horrible squat form! Your knees should not go past your toes. Being such a fit person, I thought you should know that the basics!

  20. Benedicte

    Herregud, du er så motiverende! Dette var akkurat det jeg trengte i dag! Dette snakket om at mandager er en ny start og at man kan sette seg mål for den kommende uken, ga meg akkurat motivasjonen til å sette meg ned å skrible ned noe mål for neste uke med tanke på trening og skole. Tusen takk Caroline for at du alltid inspirerer og motiverer <3

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *