Tips: Bli et morgenmenneske

God morgen, sprekinger!

Noen av dere spør ofte om hvordan jeg klarer å være så glad i morgentimene, hvordan jeg kommer meg opp akkurat litt for tidlig, når jeg egentlig har muligheten til å sove bare litt lenger. Svaret er enkelt: For meg har det sjelden vært vanskelig. Vi er alle født forskjellige. Storesøster for eksempel, er faktisk født på syvsoverdagen og det kunne ikke vært mer passende. Jeg derimot, har alltid vært på tærne før klokken ringer, det er helt klart en fordel, men fordelen må jo holdes ved like. Så, selv om jeg tror det spiller en stor rolle hvordan du er skrudd sammen, har jeg likevel tro på at med noen grep, kan selv den som er født på syvsoverdagen komme seg opp når klokken ringer, om ikke før. Bare spør storesøster, etter en uke med meg på ferie var syvsoveren i henne gravd ganske så langt ned!

Her er noen små grep du kan tenke litt på om du vil innføre:

♥ Sett på vekkerklokken 20-30 minutter før du egentlig skal stå opp, da kan du slumre noen ganger, om du er glad i det. Tro det eller ei, jeg har blitt en slumrer med årene. Setter klokken på så lenge som 30 minutter før jeg skal stå opp, og da er det ytterligere to timer til jeg egentlig må eller burde stå opp. God tid er gull verdt!

♥ Dersom det lar seg gjøre, forsøk å stå opp til samme tid i helgene som ellers i uken. Dette er selvfølgelig ikke noe som er mulig hver eneste helg, det er jo helt nydelig å sove helt til du våkner av deg selv minst én gang i uken, men sånn i startfasen for å venne kroppen til å stå opp tidligere enn du er vant med, tror jeg dette kan være lurt.

♥ Bli en morgentrimmer! Dette gjør mer for humøret og livsgnisten enn du aner! Når du først er blitt vant med rutinen, vil det aldri være like vanskelig å stå opp igjen, det kan jeg nesten garantere. Morgentrening har flere fordeler, blant annet kickstarter du forbrenningen din, og natten blir ristet ut av kroppen på få sekunder. Energien fra en morgentur smitter over på resten av dagen, og det er en kjent sak at løping eller trening generelt gjør at du produserer mer endorfiner, som igjen gir deg en følese av velvære. Morgentrening er hardt i starten, men også her gjelder det å innarbeide rutiner. Et tips er å starte i det små med korte økter, kanskje bare 15-20 minutter, før du øker til en hel økt på 45-60 minutter.

♥ Når du først har kommet deg opp: Utnytt dagslyset, spis frokosten din utendørs eller ved vinduet om det er for kaldt. Dagslys presser hjernen til å danne humørstoffet serotonin, noe vanlig innebelysning ikke klarer, så da er det lettere å generelt være i bedre humør, noe som kanskje kan gjøre det enklere for deg å stå opp tidlig igjen dagen etter den og etter den og etter den?

Her tilbakela jeg 8 stive kilometer langs Siljanveien tidligere, hadde egentlig planlagt en lengre løpeøkt, men beina mine etter knebøyen i går er ikke helt medgjørlige. Jeg sliter mildt sagt med å sette meg ned på en normal måte. Men nå er jeg i det minste hakket mykere, ettersom jeg brukte 20 minutter på uttønying kun på underkroppen rett etterpå. Frokosten fikk jeg i meg tidlig i dag, så nå er det snacks til kaffekoppen som gjelder.

Dobbel espresso, jordbær, kjeks fra i går med peanøttsmør og mørk sjokolade pluss coco-roons. I am in heaven!

Jeg har en del å få unna nå, skal også til Oslo for styremøte med Kostreform senere i dag, så vi reiser så snart Lars-Kristian er hjemme fra trening. Ønsker dere en deilig og energirik tirsdag 🙂

109 kommentarer

  1. Karoline

    Fantastisk innlegg!! Å så godt jeg likte dette 🙂 er så uuuttooolig trøtt om morgenen, du skulle bare visst. Men bare av å lese dette får jeg lyst å stå opp tidlig for å trene. Tusen tusen takk for at du gir oss den inspirasjonen vi trenger, og da tror jeg jeg snakker for flere enn meg selv. Aldri slutt med det!!

  2. Tusen takk for inspirerende innlegg! 🙂 skal virkelig prøve å stå opp tidlig og trene!

  3. Your post is really inspiring.
    I’ve always wanted to exercise in the morning but I feel really dizzy when I wake up and I don’t know why 🙁
    If anybody have tips for me I would be very grateful.

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *