Mine treningssko

Jeg begynner å få en ganske stor samling nå:

Dette er de skoene jeg liker best, og ettersom jeg får så mange spørsmål angående treningssko, tenkte jeg å skrive litt om de forskjellige her. Jeg vet virkelig ikke hvilke av de som er klart best, men de fleste av dem har jo litt forskjellig funksjon, selv om de også er ganske like, så det kommer litt an på hva du er ute etter. Håper dette kan hjelpe litt i hvert fall 🙂

1. Asics Gel Cumulus 2. Adidas Adistar Ride 3 3. Asics Gel Cumulus 4. Lunar Eclipse 5. Adidas Clima Cool 6. Nike Lunarglide2 7. Nike id 8. Reebok Real Flex U form 9. Reebok Real Flex 10. Adidas Adizero TR W

Mine favoritter til løping:

Jeg er flink til å variere mellom alle løpeskoene mine, men den siste tiden heller jeg mer og mer over på Asics, ettersom disse virkelig gir god støtte til ankler og mot hardt underlag.

♥ Asics Gel Cumulus: Dette er en lett, fulldempet løpesko med gelpute både i forfot og hæl. Hælområdet er hevet 3 mm. slik at akillessen avlastes.Dette er en mengdetreningssko som passer både til løping og andre aktiviterer. Egner seg for personer med normalfot og de som overpronerer. Disse er geniale til langkjøring!

♥ Rebook Real Flex: De har sensorer under sålen som er strategisk plassert for å tilpasse seg alle typer underlag, så de funker kjempefint å løpe med på både asfalt og mølle. Disse liker jeg å løpe med når jeg har korte økter og løper for eks. intervaller.

♥ Adidas Adistar Ride 3: Disse fikk jeg anbefalt da jeg testet løpssteget mitt på løplabbet for noen år siden, og de er godt brukt! Minner mye om Asics Gel Cumulus, helt nydelige på foten, du kan virkelig kjenne at de støtter godt. Passer best for langkjøring.

Nike-skoene mine bruker jeg ikke så ofte lenger, de er ganske slitt, men får seg likevel en løpetur i ny og ne. Da jeg fikk slimposebetennelse og løperkne brukte jeg sko fra Nike aktivt, så det kan godt være at dette ligger og gnager litt i bakhodet. Skal jeg bruke dem, blir det ofte utendørs til lange turer.

Disse kan jeg bruke til både styrke og løping:

♥ Reebok Flex U-Form+: Denne former seg etter foten din, du føner bare skoen i et par minutter til merket i hælen er blitt rødt, deretter tar du dem på deg. De er veldig behagelige å ha på. Disse er deignet for naturlig bevegelse, så jeg synes de fungerer til styrketrening også, selv om de har litt hæl, men det er en smakssak. Aller helst skal man vel gjøre en del styrkeøvelser helt uten sko? 

♥ Adidas Clima Cool Seduction: Disse er utrolig lette på foten, i tillegg gir de 360 graders ventilasjon under løpeturen, slik at føttene holder seg avkjølt i varm temperatur og svetten absorberes. Ganske flat såle, så for meg funker de fint til styrketrening også.

♥ Adidas Adizero TR W: Disse liker jeg ikke å løpe i, det blir bare helt feil for meg, ettersom jeg føler at de ikke gir noe demping og støtte. Dette er den flateste skoen jeg har, og absolutt den som egner seg best til styrke, perfekt styrketreningssko. Også er de SÅ fiine!

Når vi snakker om treningssko: Nå skal  jeg avgårde på trening 🙂 Ha en strålende fredag, her skinner solen!

170 kommentarer

  1. Deler absolutt gleden din over å løpe, og det å ha et godt utvalg i sko, selv om min samling blir beskjeden i forhold.. 🙂 I det siste har jeg begynt å øve meg på å få et nytt løpesteg der jeg lander på forfot. Dette skal gi et mer mykt løpesett som skal gi mindre sjanse for skader i følge ekstertisen… Har du forsøkt dette?, -å lande på forfot og ikke på hælen? Skoene jeg digger nå om dagen er fra Inov-8, superlette og ment for å lande på forfort, så de har ikke samme demping som ordinære løpesko.
    Ellers må jeg få takke deg for en inspirerende og flott blogg som jeg flittig besøker 🙂 God helg!

    1. Fotballfrue

      Jeg gjør det innimellom jeg også faktisk, men jeg klarer ikke helt å trives med det :/

      Goood helg 🙂

      Klemmer!

  2. Mange fine sko! Viktig å bytte ofte ja, som du sier! Men har du vurdert å melde deg på et gateløp? 🙂 du som løper så mye hadde sikkert gjort det bra i et 10 k- løp!

    1. Fotballfrue

      Ja, men for å være helt ærlig kvier jeg meg for gjøre dette i Norge. Dette fordi jeg ikke ønsker at noen skal følge med på meg, hvordan jeg løper og hva slags tid jeg løper på, jeg er kjemperedd for å få prestasjonsangst. Dette er ikke for at jeg er innbilsk, men man vet aldri med folk. Skal jeg løpe et løp, må det nok bli et helt annet sted enn i Norge 🙂

      1. Det skjønner jeg veldig godt! Er veldig glad for at jeg er «anonym» når jeg løper løp 😛 Hadde vært tøft om du gjorde det 🙂 Hva er rekorden din på 10 km forresten? 🙂

      2. Fotballfrue

        Er vel snart på tide å prøve seg igjen 😉 http://fotballfrue.no/2012/09/05/mer-enn-klar-for-ferie/

      3. Har du blitt prippen på det? Tror du virkelig folk ville vært super interessert i hvordan, og hvor fort du ville løpe i et gateløp her i Norge? Selvom du løper en del og har en offentlig blogg, så betyr det ikke at nødvendigvis ville hengt seg opp i dine prestasjoner. Hvis prestasjonsangsten din setter en stopper for deg, så kan det jo bety at du bryr deg en del om hva andre mener om deg og din løping. At du er redd for å ikke leve opp til forventningene? Trodde du var så giret på å vise girlpower om å ikke bry seg om hva andre evt måtte tenke og mene om deg, og at man bare må kjøre på til å gjøre det man har lyst til uansett hva, eller?

      4. Fotballfrue

        Jeg regner ikke med at alle skal forstå, men det er helt ok. Dette handler ikke om å være prippen, synd at du misforstår og at du trekker konklusjoner mot resultatene mine med en gang. Dette underbygger nettopp det jeg mener.

      5. Kristina

        Skjønner godt hva du mener, Caroline!

      6. Åh, søte Caroline, tenk hvor mange DU hadde inspirert til å være med på løpet hvis du selv stilte opp? Da kan du spre ENDA mer treningsglede! 🙂

      7. Cecilie

        Hjelpes meg Marie, hun kom med en oppriktig og ærlig forklaring, kan du ikke bare godta det? Og folk leser bloggen hennes med lupe kun for å finne noe å ta henne på, så tror du virkelig ikke folk hadde brydd seg om hvordan hun gjorde det i et løp? Hun er bare et menneske, og selv om hun har en offentlig blogg så kan ingen forlange at hun skal godta alt!

      8. Du er saa soet 🙂 Kom til Melbourne, saa loper vi sammen! Her skjer det noe hver helg og det er alltid til inntekt for en god sak! Saa kan dere ta ferieturen i samme slengen 🙂

        Ashild
        xoxo

      9. Fotballfrue

        Det hadde vært gøy, det 🙂

  3. Hællemåne, det var mange sko! Og her sitter jeg med dårlig samvittighet fordi jeg har tatt meg råd til å kjøpe to par etter å ha brukt det samme paret i 4 år :p hehe 🙂 trener også 2-5 ganger i uka. Men vi har alle forskjellige behov

    1. Fotballfrue

      Jeg trener løpettrening 5-6 ganger i uken, og det er klart at skoene må byttes ut da 🙂 Etter at jeg byttet på fottøyet for hver økt, har jeg ikke vært skadet *bankibordet* 🙂

      1. Ja, det viktigste er jo at man ikke har ubehag eller får skader 🙂 bra du har funnet ut det som fungerer for deg!

  4. Asics Gel Cumulus er anbefalt for de som underpronerer (http://www.asics.no/running/knowledge/understanding-pronation/), ikke ved overpronasjon. Måtte inn og dobbeltsjekke da jeg har underpronerer veldig og har fått anbefalt disse!

    1. Fotballfrue

      Jeg underpronerer ikke i følge løplabbet, men de er utmerket til meg likevel 🙂

  5. Da er det jo godt mulig de funker på flere typer føtter og løpesteg! Spent på å teste de iallefall – tror mine neste løpesko blir et par Asics:-)

  6. Anniken

    Du burde prøve adidas energy boost. Fantastisk sko!

    1. Fotballfrue

      Takk for tips! Får teste den neste gang det er på tide med noen nye 🙂

  7. skjønner absolutt nødvendigheten av å bytte ut sko når de er godt brukt mtp demping. men forstår ikke helt nødvendigheten med å ta vare på de gamle når du kjøper nye sko som er bedre for deg å løpe i? liker forresten de freshe fargene på nr 9 og 10 🙂

    1. Fotballfrue

      Jeg føler de fungerer for meg ennå, ettersom jeg er så flink til å bytte på 🙂

  8. Så mange fine sko! Skjønner godt at du trenger mange par:) og i tillegg er det jo gøy å ha flere fine å variere med! Må nok få skaffet meg noen nye selv, dette minnet meg på at et par ikke nødvendigvis holder så lenge! 🙂 håper helgen din blir super 🙂

  9. Jeg har blitt veldig glad i løping på mølle:)
    Har vært treningslei i noen år, etter å ha jobbet mange år som instruktør. Har aldri klart å få til en ordentlig rutine med trening etter dette.
    Men de siste 8 ukene, har dette virkelig forandret seg!
    Jeg bestemte meg for å bli bestevenn med tredemølla, og besøke Elixia 3 ganger i uken. Lastet ned løpelabbets 12 ukers nybegynnerprogram.
    Er på uke 8 nå, og merker at kroppen er så mye bedre! Jeg løper lengre for hver uke, og dette er virkelig morsomt!

    Jeg kjøpte meg nike løpesko til å begynne med. Men bare etter 3 uker fikk jeg så vondt i leggene, klarte nesten ikke å gå.
    Invisterte i ett på Asics Kayano og ett par Mizuno sko. Disse er jo bare fantastiske!
    Får du sjangs så prøv Mizuno, syns disse faktisk er bedre enn Asics.

    Ellers må jeg si, tusen takk for fin trenings- inspirasjon. 🙂

  10. For en motivasjon du er, Caroline! Det brant faktisk i føttene etter dette innlegget, fikk så lyst til å løpe! Har akkurat gått i innkjøp av mine egne favittpar – knallrosa adidas:)

    1. Fotballfrue

      Så stas 😀

  11. Wow vilken samling fina träningsskor!! Själv har jag två par 🙂 Vågar man fråga hur många skor du äger totalt? 😉

  12. Du burde prøve fivefingers 🙂

  13. Iryna M

    Du vet at i mange fattige land i verden har de så dårlige råd at de ikke kan kjøpe eller skaffe seg sko, da bruker de plastikk flasker, knytter noen tråd rundt den, og bruke det som sko. Du ville ikke vurdert å gitt vekk i hvert fall deler av dine trenings sko til slike plasser? du trenger jo ikke alle de!

    1. Jeg vet, det er fryktelig 🙁 Vi pleier å pakke noen søppelsekker inn i mellom og levere på fretex eller andre innsamlingsstasjoner.

      1. Hva med å reise ned selv og gi bort klær/sko? Ta med ting du uansett ikke bruker selv lengre, møt mennesker, hør deres historier og få muligheten til selv å gi til dem du mener trenger det. Jeg er sikker på det ville gitt store intrykk. Flere organisasjoner driver med aktivisering av barn og ungdom i form av sport for å få dem bort fra negative miljøer. Du reiser jo så mye uansett, hvorfor ikke sjekke ut muligheten for en slik tur? 🙂

  14. Martine

    Hei!
    Bruker du Nike klokken når du løper inne også?
    Lurer på om chipen i skoen kan legges under sålen i en annen type sko uten at det blir ubehagelig å løpe på?

  15. Hei! Kan du vær så snill å hjelpe meg med en ting? Pappa er i utlandet nå og har plutselig fått for seg at han skal kjøpe med nye joggesko til meg, som jeg så veldig trenger. Også har det seg sånn at jeg må gi beskjed til han innen mandag om sko og størrelser, så da lurte jeg litt på om du kunne hjelpe meg med den saken, får jo ikke akkurat dratt på en butikk å prøvd sko i morgen.
    Lurer på hvordan størrelsene er i Reebok Flex U-Form+ og Asics Gel Cumulus? Store, små? Brede, smale? Hvilken størrelse har du i disse i forhold til det du har i nike-joggeskoa dine?
    Hadde vært veldig takknemmelig hvis du gadd dette! Klem

    1. Fotballfrue

      Jeg vil si helt normale til Asics, men Reebok Flex u form + er noe store 🙂

  16. Patricia

    Hei Caroline.

    Jeg skal kjøpe meg tredemølle, men blir helt forvirret av all info som finnes på nettet. Jeg må innrømme jeg ikke vil bruke veldig mye penger på det, men ønsker noe jeg kan løpe på 3-4 ganger i uken. Har du noen tips?

    1. Fotballfrue

      Vi har en tredemølle fra Sportsmaster, og jeg er helt avhengig av den! Den er kjempegod, bruker den 4-5-6 ganger i uken, og den er som ny etter halvannet år 🙂 Her er et innlegg om den: http://fotballfrue.no/2012/10/19/svar-pa-sporsmalsrunde-trening/

      Klem!

  17. Asics er helt klart gode løpesko, men jeg er utrulig glad i mine nye joggesko fra mizuno. Mizuno er virkelig bra dersom du har løpsgrunnlag fra før av, så anbefaler de!

  18. It is to much 😀
    I am so jealous.
    <3

  19. Jeg elsker mine reebok realflex, har samme type som deg. Jeg bruker de mye til å traske rundt i byen med når jeg skal shoppe eller gjøre ærender 😀

  20. […] gjør jeg det? Jeg har som ukemål å kopiere noen som kan dette. Valget falt på hun fotballfruen. Hun har bare de vakreste treningsbildene og jeg får lyst å trene bare jeg ser henne. Dama har […]

  21. kristine

    Hei! Jeg lurte på hvor du behandlet knesmertene dine og hva behanldingen gikk i? Har prøvd både fysioterapeut og manuellterapeut uten resultater så tenkte jeg kunne høre med deg 🙂

  22. hei Caroline <3 ser dette er et gammelt inlegg men håper du kan svare fordi. Jeg ser etter nye løpesko og fikk skikkelig lyst på Reebok Real Flex U form, men finner ingen steder å kjøpe de, ser ut som at det kun går an å bestille fra intersport, men de sender ikke til Norge, nærmeste blir polen.. hvor har du fått tak i dine? 😀

    1. Fotballfrue

      Hvilken strl. har du? Jeg har et par i 39 som ble for store, så jeg kjøpte et nytt i 38.5 😀 De i 39 er ikke formet til ennå, bare testet på styrketrening en gang 🙂

      1. Veronika

        Jeg har størrelse 38 så tror de bli akuratt litt for store! Får vente til de sender til Norge så går jeg finne meg noen andre i mellomtiden!:D

  23. hei
    det her er litt lenge siden ja..
    jeg bare lurte på om de der nike id skoa, hvilken modell er det?

    1. Husker ikke hvilken modell det er 🙁

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *