Glede etter trening

Noe av det beste med å trene er følelsen etterpå, er du ikke enig? Det kan kanskje være et ork og en skikkelig dørstokkmil i forkant, men med en gang du er i gang, og i hvert fall når du er ferdig – ah! For en følelse! Jeg blir nesten alltid litt småsulten etter endt økt, og i dag hadde jeg verdens beste snacks å nyte i etterkant sammen med en green tea-latte og girl power fra glossy magasinsider: Coco Roons. Fant disse på iherb (selvsagt) og elsker dem! Måtte klikke hjem tre av 6, og ingen av dem skuffet. Vet ikke hvilken av de jeg liker best: Brownie, Cacao Nib eller Vanilla? Du finner dem i hvert fall her og en lite bolle har kun 4 gram sukker.

Skal du handle på iherb for første gang, må du gjerne bruke koden FOT850, som gir deg 5 dollar avslag. En slik kode får alle når de registrerer seg, og dersom du oppmuntrer andre til å bruke den, kan du samle poeng selv, og få avslag på fremtidig ordre 🙂

Nam!

Nå må jeg snart komme meg i dusjen og avgårde til byen. Har en avtale i Porsgrunn senere, og innen den tid skal jeg møte Lars-Kristian i Skien. Endelig kommer konkurransen med my-wardrobe, forresten 🙂 Tipper jeg får publisert den rundt klokken 16.00, så klikk deg gjerne innom da. Ha en fin dag så lenge, og tusen ♥lig takk for alle kommentarene på forrige bloggpost. Dere er så fine ♥

72 kommentarer

  1. Lizbeth Osnes - Blir mamma til ei lita jente 31.08 ♥

    Det så utrolig godt ut! Minnet meg litt om noe mamma pleide å bake før jul for mange, mange år siden 🙂

    ♥ Lizbethosnes.com

  2. #den følelsen er fantastisk:) selv ble det morgentrening på meg idag, 4o min styrke etterfulgt av gruppetime med spinning, og sirktrening med div øvelser. Ble 2 timer idag:) og jeg var utsultet etterpå:)

    Ønsker deg en fin dag:) jeg skal ut å storhandle til middagsbesøk på fredag:) og desserten blir din oppskrift på pannacotta:)

    1. Fotballfrue

      Så deilig! Ha en fin dag, og lykke til med middagen – panna cottaen er nydelig 🙂

      Klem!

  3. Tenkte å tipse om noe jeg synes er supergodt; bananpannekaker!
    Finnes såklart mange typer, jeg har laget noen som inneholdt : 2 egg, 2 moste bananer, 3 ss havregryn, 3 ss valgfritt mel og 1 ts bakepulver.
    Mamma byttet i går både havregryn og melet med mandelmel og det funket kjempefint det og 🙂 Fantastisk godt med youghurt/kesam og frukt/bær på toppen! 🙂

  4. De så skikkelig gode ut! Nam 🙂

    1. Fotballfrue

      Ååå, det er de også 😀 vann i munnen-gode 🙂

  5. Hei!
    Jeg skrev en kommentar på et av innleggene dine forrige uke, men den ble visst ikke publisert (eller forsvant i spam kanskje?). Jeg lurte på hva som hadde skjedd med innlegget ditt om kosttilskudd fra september i fjor som Acai Forte linker til på sine facebook-sider. Er det blitt slettet? I så fall, hva er grunnen til det?

    1. Det ble slettet for en stund tilbake siden, da jeg følte at det var et produkt jeg ikke kunne gå god for 🙂

      – C

      1. Det er jeg glad for 🙂 Makan til villendende reklame og useriøst selskap.. Men jeg tenker at når du allerede hadde skrevet et innlegg der du omtaler produktet positivt, hadde det kanskje vært greit overfor leserne dine å også fortelle om det hvis du forandrer mening og en forklaring på hvorfor? Nå har selvfølgelig hver og en et ansvar for å ikke stole blindt på det som skrives i blogger etc, men som den største bloggeren i Norge har du ganske stor påvirkningskraft overfor ganske mange lesere. Jeg oppfatter deg som en som er opptatt av å framstå som troverdig når du anbefaler produkter og lignende (hvis ikke hadde du vel ikke brydd med å slette innlegget i utgangspunktet). Jeg ville i alle fall sett på det som positivt om du også skrev om det hvis ting du tidligere har anbefalt viser seg å ikke holde mål 🙂

  6. Det beste jeg vet er å komme hjem fra en god treningsøkt og spise masse bær og frukt eller hive i meg en god smoothie og bare slappe heeeeelt av. Gleder meg syyyyykt til å komme igang igjen nå. Bebis kan fint få lov å smette ut når som helst nå for min del 🙂

  7. Karoline

    Så fin kopp! Hvilken serie er det?

    1. Fotballfrue

      Miss Etouille 🙂

  8. Cathrine T Pettersen

    Hei og god formiddag! 🙂
    Først må jeg bare si at det så…wow..godt ut!
    Så vil jeg bare si at jeg har prøvd å kommentere tidlige, men ser ikke ut til at jeg har fått noe svar, så jeg prøver igjen, hehe. Jeg lurte ihvertfall på om du hadde hatt tid til å svare på noen få, korte spørsmål i forbindelse med min forskningsoppgave ved Universitetet i Oslo? Helt harmløst, og lover at det ikke ville tatt lang tid, men guuuud hvor mye det ville hjulpet meg. Jeg skjønner at du har det hektisk, men det ville altså betydd så vanvittig mye for meg! Om du ihvertfall hadde hatt mulighet til å gi meg et svar på mail, så hadde du virkelig made my day..eller mitt semester igrunn. Ha en fin dag videre!

    1. Fotballfrue

      Du kan prøve å sende en mail til en av adressene over under headeren min 🙂

      Håper dagen er fin 🙂

      1. Cathrine T Pettersen

        Ok, da håper jeg det går igjennom der! 😀
        Håper din dagen din også var fin:)

  9. Lyckliga Ingrid

    Småsulten etter trening? Jeg er sulten som en ulv etter trening og må spise et helt måltid! *ler*

    1. Fotballfrue

      Hehe, det kommer helt an på hvor hardt jeg har trent 😉 Spiser alltid frokost 1 time før trening, så det pleier å holde lenge 🙂

      1. Elaine

        Det avhenger nok mye av hva man spiser og hvordan man er vandt til å spise i løpet av en dag 🙂
        Jeg selv foretrekker å spise rundt 6 måltider om dagen, og er da som regel avhengig av noe mer etter trening, men for Caroline (slik jeg har forstått) som spiser færre og mer mettende måltider i løpet av en dag så er det ikke siklert at behovet er like stort som for oss andre som spiser oftere og mindre (kcal per måltid vel og merke)

        Synes du er et utrolig godt forbilde på lchf! Det er så moro å se at man kan finne en balanse der også! Er så lett å bli fanatisk på de fleste områder i dagens samfunn.

        Stå på videre, Caroline. Du er en fantastisk jente, en stor inspirasjon! 😉

      2. Selvfølgelig! Det er jo alt fettet i frokosten din som gjør at du holder lengre. Tenkte ikke på det jeg. Havregrøten min holder en stund, men jeg trenger godt påfyll etter f eks 3 timer på fjellet.

  10. Michelle

    er veldig enig med deg ang treningen, følelsen etter er den beste, kremt!! det der fristet noe utrolig akkurat nå! Takk for iherb tipset, gjett om en pose eller to skal få bli med i min neste bestilling 😀 ha en strålende dag fine deg <3

  11. Jente23

    Den teen så utrolig god ut. Hvordan lager du den? =)

    1. Fotballfrue

      Kan lage et innlegg på det 🙂

      1. Ja, jeg vil og vite hvordan du lager den teen 🙂

      2. Fredrikke

        Det håper jeg du kan, så ganske god ut ja :).
        Coco roons skal definitivt prøves ut, takk for tipset!

      3. Jente23

        Så fint =) Gleder meg 😀

  12. Kristine

    Så godt ut! 🙂 Har du 3 måltider per dag? Eller et lite måltid etter trening også?

    Klem

    1. Fotballfrue

      Det kommer helt an på hvorhardt jeg trener 🙂 Spiser hvis jeg er sulten 🙂

  13. Ah det så utrolig godt ut. Du er jo så superflink til å lage hverdagskos – en stor inspirasjon for oss andre.

    Jeg deler ut den fantastiske boken din «Fotballfruens dagbok» på bloggen min nå 🙂
    En favorittobok her i huset: http://www.rebekkafylling.com/?p=5227

    Ha en fin dag! 🙂
    klem
    http://Rebekkafylling.com

    1. Har du kjøpt den selv for å gi den videre Rebekka?

  14. Nam!! Bestilt 😉

  15. Håper virkelig du spiser mer enn det etter en treningsøkt. Det er viktig å få inn igjen de næringsstoffene man mister under trening.

    1. Fotballfrue

      Dette er en sannhet med modifikasjoner.

      La oss si at du spiser et normalt måltid ca 2 timer før treningen. Normalt bruker et måltid med mye fett og proteiner 5-6 timer på å fordøyes. Dvs at når du er ferdig med treningen ca 3-4 timer etter måltidet, holder kroppen fortsatt på å fordøye og absorbere de ulike næringsstoffene. Det er altså en jevn tilførsel av energi.

      Motsatt hvis man ikke har inntatt noe før trening. La oss si at siste måltid var 5 timer før treningen, eller evt et lite måltid ca 2 timer før. Da trenger kroppen påfyll for å kunne sette igang anabole prosesser.

      Jeg spiser lchf-frokost 1 time før trening, lchf er energitett mat, du spiser deg mett og det holder i flere timer, det er hele poenget 🙂 Det er ikke alltid jeg spiser etter trening, men har jeg hatt en hard økt, gjør jeg det 🙂 I dag hadde jeg ikke en hard økt, men hadde lyst på noe snacks 🙂 Det er virkelig ikke noe poeng i å spise en stor frokostog deretter spise igjen etter to timer. Jeg vet alt om næringsstoffer og hva slags mat jeg trenger hvor ofte, så jeg synes det er fint at alle passer på seg selv 🙂

      1. Men du må jo ikke glemme de 5-800 kval du forbrenner iløpet av en økt 🙂

      2. Selvsagt ikke, men å spise rett etter økten vil ikke øke hastigheten på fordøyelsen og absorpsjonen fra et tidligere måltid. Men å innta et måltid før fordøyelsen og absorpsjonen er over er smart, slik at tilførselen av energi opprettholdes 🙂

      3. Iselin

        Du har en veldig fin blogg, og jeg har vært fast leser lenge.. Men; litt konstruktiv kritikk.. For det første er det i følge min medisinske biokjemibok ca. 2-4 timer hvor kroppen er i det vi kaller absorbsjonsstadiet. I løpet av denne perioden har man et godt blodsukker og kroppen lagrer energi i form av f. eks glykogen og tracylglyceroler. Du skriver at det tar 5- 6 timer å fordøye proteiner.. kanskje det er sant, men man må også tenke på blodsukkeret.. Det er synd å vente så mye som 6 timer for neste måltid og da få et lavt blodsukker og lite energi. De fleste lærerverker anbefaler derimot at man spiser noe mellom hver 3- 4 time, og at man spiser regelmessig.. Jeg håper da at det er noe du vil formidle til leserne dine? Etter trening er det spesielt viktig å få i seg nok energi da man har forbrent mye energi i løpet av treningen. Det du skriver om fordøyelse og absorpsjon, stusset jeg litt over da jeg leste.. I mine øyner handler det ikke nødvendigvis om fordøyelse og absorpsjon, men heller om å opprettholde et jevnt blodsukker gjennom dagen, og ikke minst å dekke kroppens daglige energibehov. Jeg synes svaret du skrev her var litt feilledende for de som har lite kunnskap om kosthold, selv om jeg ser det var skrevet i god hensikt (og jeg er ikke direkte uenig i det du skriver!). Også er det slik at mange ting innen kosthold ikke har et fasitsvar, men diskuteres mye mellom fagpersoner.. Derfor er det lov å svare leserne dine at du ikke vet, framfor å gi uoversiktlige og i verste fall feilledende kritikk – da det er mange mennesker som leser bloggen din og har tiltro til svarene dine.. 🙂

      4. Lavt blodsukker er det vel ingen friske mennesker som får, da leveren effektivt motvirker dette. Tror du forveksler dette med sult.

        Dette med antall måltider, måltidsrytme og at man skal spise hver 3-4 time er en myte, eller en sannhet med modifikasjoner. Man må gjerne gjøre det om det fungerer for en, men det er ingen klare helsefordeler ved å følge dette prinsippet. Spiser man store måltider vil kroppen bruke lenger tid på å fordøye, og så lenge maten har relativt lav GI vil tilførsel av energi (fett og karbohydrater) være stabil og langvarig. Man får ikke lavt blodsukker, men om energiinnholdet er for lavt vil man selvsagt bli sulten, noe som på folkemunne kalles «lavt blodsukker», men i praksis så er det ikke det.

        Spis når du er sulten, og spis til du blir mett, ikke spis etter klokka 😉

      5. Jeg har flere ganger opplevd lavt blodsukker, altså under normalverdien, hvis jeg har målt dette på skolen uten mat først. Jeg har ikke diabetes, så blir vel kanskje litt feil å si at ingen friske mennesker får lavt blodsukker.

        Alt under 4 mmol/l er jo lavt, men det er forskjell på å ha lavt blodsukker og hypoglycemi, ettersom at hypoglycemi er noe et friskt menneske ikke vil få.

      6. Lavt blodsukker og hypoglykemi er per definisjon det samme 🙂 At det skjer uhyre sjeldent er vel en bedre måte å si det på, ja. Blodsukkeret er nøye regulert, og selv om mange føler at blodsukkeret er lavt, så er det i realiteten ikke det.

        Hvor lavt har du målt da?

      7. Hei:)
        Får man ikke lavt blodsukker hvis man ikke har diabetes? Legen nevner dette hele tiden og helsesøster hadde ett langt foredrag til sønnen min om sunn skolemat og høyt og lavt blodsukker.
        Brosjyre der det var tegnet kurver også. Og når jeg føler at jeg har lavt blodsukker så blir jeg svimmel og uvel,ikke likt sultfølelse.
        Samme er jo det alle sier om hvis man et sulten, og spiser en sjokolade f eks,så får dette blodsukkeret til å stige for så å falle igjen etter kort tid.. Føler alle snakker om det.
        Er det altså ikke sant da? Mannen min dessuten veldig irritabel hvis han har gått noen timer uten mat..

      8. Laavt blodsukker kan forekomme, men det er sjeldent.

        Her er definisjonen på sult i følge fysiologiboken til Lars-Kristian:

        Kompleks av ubehagelige følelser som melder seg når energitilførselen har vært liten eller helt uteblitt i lengre tid. Den er medfødt (ubetinget) og ytrer seg forskjellig fra person til person. Noen føler et ubehagelig sug eller en dump smerte under brystet, hos andre gir sultfølelsen utslag i slapphet, hodepine, irritabilitet og liknende. Når sulten er tilstrekkelig melder den seg som en drift.

        Spiser du store mengder hvitt brød, og får en kraftig stigning i blodsukkeret, vil man kunne få noe som heter reaktiv hypoglykemi. Det vil si at det skjer en overproduksjon av insulin, som i en kort periode kan gi lavt blodsukker. Men dette er forbigående, og går raskt over i følge Lars-Kristian 🙂

  16. Nom nom!:) Have a good day Caroline!

  17. Må slenge meg på disse andre over her. Er alltid megasulten etter trening. Er jo etter trening det er viktigst å få i seg nok og riktig næring 🙂 men jeg har et spørsmål til Lars, som kanskje du også kan svare på. Dersom du vil bli mer tonet og ikke bygge muskler, bare redusere fettprosenten (men på hva jeg mener!?) skal man da løfte tungt og få rep, eller lett og høyrep? Tenker litt sånn som du trener. Er vel ganske likt programmet til vs-modellene?:-)

    1. Dette her er langt utenfor mitt kunnskapsfelt, men om du trener lett med mange repetisjoner vil du hovedsaklig aktivere de langsomme muskelfibrene, og øke utholdenhet fremfor muskelstyrke. Om du vil bli «tonet» så er det jo redusert fettprosent som gjelder, og et godt kosthold sammen med styrketrening er jo en bra kombinasjon. Jeg ville kanskje heller løftet tyngre, 6×5 kanskje, men dere jenter er jo ikke alltid så glad i det 😉

    2. Tren med FÅ rep og TUNGE vekter!! Mange reps «pumper» opp musklene, eksempel: kroppsbyggere/body building-utøvere trener med ufattelig mange repetisjoner og sett, de er ute etter å pumpe opp hver eneste muskel.

      1. Dette er vel bare en midlertidig reaksjon som skyldes økt blodtilførsel til de ulike musklene, i tillegg til at muskelcellene sveller?

      2. Selvsagt, du har jo rett i at «pumpen» vil forsvinne raskt, men de aller aller fleste opplever økt muskelvolum ved denne typen trening. Man blir gjerne ikke like sterk som ved få reps med tyngre vekter, men somsagt får man større muskelvolum og større. Meeen selvfølgelig, avhenger mye av person og kosthold 🙂

      3. Som nevnt i en kommentar av Monika rett under her, så trener byggerne med få repetisjoner, og tunge vekter for å øke muskelvolum. At man får større muskler av å trene mange repetisjoner med lette vekter stemmer ikke overens med fysiologiboka mi :/

      4. Hva mener du med lette vekter da, Lars? hvor lett må man trene for å ikke bli bulkete.!? er jo uansett forskjell på, la oss si; egen kroppsvekt og 40kg i markløft 15 rep (for noen som klarer gjerne 60 kg) 🙂

      5. Lette vekter vil si at du klarer 10-12+ repetisjoner før utmattelse 🙂 Med så mange reps vil du hovedsakelig aktivere langsomme muskelfibre, og øke deres utholdenhet ved å øke antall mitokondrier samt at blodtilførselen til hver muskelfiber økes. Ved å løfte tyngre vil man aktivere flere muskelfibre, og da også de hurtige. Dette vil øke volum.

        Se for eksempel på langdistanseløpere kontra sprintere.

      6. Takk =) jeg foreslår at du lager deg en trenging/kostholdsblogg! YAY! :))

  18. Ah! Nå gleder jeg meg bare masse til de kommer i posten så jeg får smake! Jum! 🙂

  19. Det gikk en bestilling til iherb herifra i går, skal definitivt sette disse opp på listen til neste gang. Takk for tipset og imøteser oppskriften på greenchailatte.

  20. Følelsen etter trening kan ikke beskrives engang, hehe! Så herlig er den 😛
    Ha en fin dag videre, Caroline 😀

  21. Yummu!! Nå fikk jeg lyst på dem. Er litt godte-sugen i dag, men skal holde meg unna godteri. Har du/dere noen tips til hva man kan spise istedenfor godteri??? Jeg går ikke på noe lavkarbo. Jeg er veldig glad i nøtter da, så det spiser jeg ofte istedenfor godt, men jeg tenker på noe søtt liksom???

  22. Back from Boston 🙂
    Vil bare si ifra i fra om at Frk.Hansen i Skien i Telemarksgt 12 åpner i dag.
    Har åpent til klokken 20.00.
    Det er kafè m/skjenkebevildning, klær og interiør.
    Det som er så fantastisk er at hun har fått inn merket Riviera Maison ! 🙂

    Ha det fint så lenge 😉

    1. Fotballfrue

      Å, det må jeg sjekke ut en gang 🙂 Håper du hadde en fin tur 😀

      1. God bedring C!
        Få deg mye søvn i helgen og ro den helt ned og masse vann og te.
        Kanskje prøve boblebadet 🙂
        Turen ble litt rar i og med at vi landet rett etter bombene smalt og hotellet som
        var bestilt i New York på fredag måtte avlyses på grunn av jakten. 🙁
        Men fikk jo vært mye sammen med gullet 🙂
        Har vært på ølbryggeri, museum,Cheers baren og handlet masse.
        En veldig flott by med masse historie og fine bygninger.

      2. Fotballfrue

        Føler meg heldigvis bedre i dag, tusen takk <3

        Å, nei! Så leit å høre 🙁 Høres likevel ut so dere klarte å snu turen til å bli en fin en 🙂

        Klem til deg og god helg 🙂

  23. For å få lange slanke muskler må dere kjøre repetisjoner på 12-14. Bodybuildere kjører tunge vekter
    Off- season 4-8 repetisjoner for å bygge volum. (store muskler). Den pumpinga som er referert til i tidligere innlegg
    Er rett før vi går inn på scenen det har ingenting med den tiden vi bruker å bygge oss opp utenom
    Konkurransene ellers i året. Hilsen norgesmester i bodybuilding.
    (se på muskulaturen til en 100 meter løper kontra en langdistanseløper det gir svar godt nok)

    1. Tror heller mer på dette! Er jo så masse forskjellige utsagn ute å går. *klikkerforhodet* 🙂

  24. Nam, de kulene så gode ut 🙂

  25. Hei!
    Jeg har for tiden blitt mer glad i trening, men jeg er en av de som ikke klarer frokost om morgenen:/ Kan jeg da heller drikke proteinshake? Har aldri prøvd det før, så håper du anbefaler noen:p Jeg trener for å gå NED i vekt og går på LCHF.

  26. Kristin

    Nam-nam! Jeg venter på Coco Roons Brownie og Vanilla i posten: etter anbefaling fra Kristine Økern sin blogg. Nå som du også «går god for» disse, gleder jeg meg enda mer til pakken kommer 🙂 YAY! 😀

    Ha en flott torsdag og helg som venter! 🙂

    1. Fotballfrue

      Ja, du kan bare glede deg 🙂

      Klemmer!

  27. Elsker følelsen underveis i treningen, men ingenting slår følelsen når man er ferdig <3

  28. blir du ikke uggen av å trene såpass nærme etter et stort måltid? (Ref. lchf frokosten du nevner du spiser før økten.) Og med så energitett mat, blir det jo lite volum- føler du ikke for å spise «mye mat» noen ganger, særig til middag? Snakker da ikke om kcal. selvsagt, men volum. For å illustrere- et egg med majones tar svært liten plass i magen, men inneholder like mye energi som to skiver med mye pålegg, en god porsjon grøt etc.

    1. Fotballfrue

      Nei, det går fint for min del 🙂 Har kanskje noe med forbrenning å gjøre? Ikke vet jeg, men å spise frokost og så vente 1-2 timer med å trene går fint for meg 🙂 Trener jeg på kvelden og har spist middag er det annerledes, da må jeg gjerne vente lenger. Ettersom maten er såpass energitett, vil jo mindre mat gi magen samme volum / metthetsfølelse som mindre energirik mat i større kvanta.

      – C

  29. Hvor lang tid tok det fra du bestilte til du fikk pakken din av iherb ? 🙂

    1. Fotballfrue

      Valgte den kjappeste og dyreste, men det tok 1 uke :O

  30. Anne Berit

    Hvordan har du laget green tea latte? Har kjempelyst til å prøve! 🙂

  31. Teen ser så god ut – kan du legge ut oppskrift?

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *