Påskestemning

Kakao fra Hoot Booster 🙂

Sekk på ryggen med varm kakao, sol fra blå himmel, snø på bakken, hunder, mann og frisk luft: Det kan vel ikke bli mer påskete enn det? Vi gikk en tur på 45 minutter, og nå må jeg komme meg i dusjen slik at jeg kan dekke bord og styre litt til Katrine og Bård kommer rundt syv. Dette blir en fin kveld! I morgen er det tilbake på Skagerak for Lars-Kristians del, så dette var på en måte vår siste feriedag og det skal vi utnytte til det fulle 🙂

Vi sees senere eller i morgen ♥

43 kommentarer

  1. Rebecca

    Det hørtes herlig ut! Kos deg så mye med gjester ikveld!:) tusen takk for at du inspirerer og motiverer meg hver eneste dag, du virker bare så herlig<3

  2. Kjempedeilig med påske altså! Jeg håper dere får en koselig kveld og påske videre!

  3. Aaahhh herlig! Elsker bildet av hundene som «galopperer» bortover veien. Har selv en sibirsk husky men den er litt lat. mehe. Kos dere masse og ha en fantastisk påske videre! Xxx

  4. Beautiful photos on the snow:) Kisses!

  5. Inga Helene

    Ønsker dere en God Påske alle sammen! Så fine bilder av dere i snøen i vårsola,Caroline. Kos dere<3 Her er bare en tomhet så stor og vond. Jeg har nettopp mistet min kjæreste følgesvenn. Min hund. Han ble inn i sitt 18`de år. . . . <3

    1. Fotballfrue

      Kjære deg <3 Sender deg en god klem <3

      1. Inga Helene

        Hjertelig takk! Du er alltid god,Caroline<3 God klem tilbake<3

  6. Vladislav Tokarev

    Hi. My name is Vladislav, I am 34 years old. I from Russia. From Moscow. Excuse that I write not on a subject. Simply I wanted to tell one amusing story which happened to me. Long time I corresponded on the Internet with the girl who was covered with Caroline’s your photos. Then deception revealed, but I very much liked your beautiful and stylish photos. And I decided to learn that for beautiful and the stylish girl in photos. I found your site, and now with pleasure though I don’t know your language I look through pictures which you upload. You and your husband excellent children. I envy you. Let at you everything will be remarkable. Very beautiful photos)) I didn’t want anybody to offend. Good luck to you and your family))

    1. Fotballfrue

      Thank you for your kind words 🙂

  7. Det hørtes ut som en perfekt påskedag!

  8. For et blinkskudd av de pelskledde!
    – Hugo oser av glede 🙂

    1. Fotballfrue

      Ja, han ser så lykkelig ut her 😀 Satser på at han er det også 😉

      Klem!

  9. Så herlige bilder 🙂 Tok meg en liten gåtur selv. Kjenner gleden over at våren er i anmarsj.

  10. Hvordan smakte kakaoen? 😀

    1. Fotballfrue

      Den er veeeldig god 🙂

  11. Hva mener du med at palmeolje ikke er helseskadelig? Det er jo noe av det verste vi spiser, dessverre. Palmeolje brukes i utrolig mange produkter, som osten til first price, det er ikke ost, men palmeolje.

    1. Om den first price osten har palmeolje i seg, kan den ikke kalle seg ost såvidt jeg vet 🙂 På hvilklen måte mener du palmeolje er noe av det verste vi spiser, sett fra et helsemessig perspektiv?

      1. Cecilie

        Det er faktisk sjokerende mange «oster» som ikke er ost. Blant annet de ferdig revet pakkene som heter «revet». Eller «pizzatopping»osv. Det ser ut som ost, smaker som ost, men er ikke ekte ost! Lett å gå i fella for de som ikke leser på pakkene 😉 men tillegg til alle de negative konsekvensene palmeolje gir for klima og urfolk, så gir det vel også en høyere risiko for hjerte-og karsykdommer pga palmentin?Jeg prøver i alle fall å styre unna 🙂

      2. Fotballfrue

        De har ikke lov til å skrive ost om det ikke er ost, så first price gulost er ost, mens first price revet ikke er ost 🙂

      3. Å si at Palmeolje øker risiko for hjerte- og karsykdom blir alt for unyansert. Det kommer helt an på konteksten, og hva som er alternativet. Du har også kaldpresset Palmeolje, og raffinert palmeolje, sistnevnte er ikke bra, men det gjelder alle raffinerte oljetyper. Alternativet til Palmeolje er å bruke andre, raffinerte og omega-6 rike vegetabilske oljer som mest sansynlig vil økre risiko. Palmeolje er blant de beste vegetabilske oljene, og fra et helsemessig perspektiv er det bra at det er det som er i sjokolader o.l. Fokuset burde heller være på mengdene med sukker som er i godteri, noe som garantert ikke er bra i store mengder. Sukker kan være kolesteroløkende, og da snakker vi ikek om det den type kolesterol som er gunstig for hjertehelsen.

        Som Caroline sier, ost er ost. Hvis det ikke er ost så har de ikke lov til å kalle det ost.

      4. Marthe

        Mente såklart revet ost 🙂 Palmeolje er en olje som inneholder mye mettet fett, altså det fettet vi helst skal spise minst av. Mettet fett øker kolesterolet vårt, og gir dermed større sjangs for hjerte- og karsykdommer.. Det er mange produkter som inneholder palmeolje, men mange produsenter velger å skrive vegetabilsk olje eller fett, uten å si noe mer om hvilken olje produktet inneholder.

      5. Nei, det er lite som tyder på at dette er tilfellet. Mettet fett øker det gode kolesterolet, og øker også partikkelstørrelsen på LDL, begge deler er med på å senke risiko for hjertesykdom. At den vegetabilske oljen som blir brukt er palmeolje, er tvert imot bra for helsa, da alternativene er mye verre.

        Sukkeret i dette godteriet derimot, det kan være kolesteroløkende, og da snakker vi det dårlige kolesterolet som definitivt øker risiko for hjertesykdom.

        http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23406428

      6. Helena

        Jeg ser du har en del kunnskap om det du skriver om, men det er også viktig å få med at selv om mettet fett øker det gode kolesterolet, så er ikke dette nødvendigvis et godt tegn. Grunnen til det er at kapasiteten til HDL utnyttes i større grad fordi det er mer kolesterol som transporteres fra periferien til lever, konkludert med at det viser kapasitet for reversert kolesteroltransport. Derfor er anbefalingene av totalt inntak av mettet fett satt til maksimum 10 % av daglig inntak. (les studien ILLUMINATE). Det er derfor viktigere med økt fysisk aktivitet for positiv økning av HDL-kolesterol, ikke økt inntak av mettet fett.
        I tillegg er høyt inntak av mettet fett relatert til økt risiko for hjerte- og karsykdom, diabetes, overvekt og visse allergiske sykdommer, samtidig som det øker nivået av serumkolesterolet, som er et tegn på økt kolesterol for transport i lipoproteiner.
        Plasmakolesterolet blir bestemt av mengden mettet fett og transfett i kosten, og for å komme på et ønskelig nivå på rundt 5 mmol/L, må mengden mettet fett ikke overstide de 10 % av energien. Forholdet mellom LDL og HDL ( i sterkere grad mellom apolipoprotein A-1 og apolipoprotein B) gir en høy forutsigbarhet når det gjelder risiko. Mens det er vist at reduksjon av LDL medfører redusert risiko for hjerteinfarkt, det er imidlertid tilsvarende ikke vist når det gjelder å øke HDL. Samtidig er lav HDL en risikofaktor for individer som har nettopp høyt totalt- og LDL-kolesterol. Når disse er lave, stiller det seg anderledes.
        Dette er ikke bare noe jeg tar fra mediene og artikler søkt opp på nettet, jeg studerer selv ernæringsfysiologi på andre året, og dette er faktastoff som står i alle lærebøker og forelesninger av leger, ernæringsfysiologer med doktorgrad osv.

        Når det kommer til palmeolje, er dette en type olje som blir framstilt av fruktkjøttet til oljepalmen. Denne oljen inneholder mye mettede fettsyrer og brukes spesielt i margarin og friteringsfett, som man bør begrense inntaket av. Dette blir støttet opp under det jeg tidligere har skrevet. Jeg sier ikke at du (Lars-Kristian) ikke vet hva du snakker om, for jeg ser i de tidligere kommentarfeltene at du har mye god kunnskap om det du skriver, men samtidig er det viktig å få sagt hva høyt inntak av mettet fett kan føre til i kroppen vår, og hvor mye mer viktig det er å øke inntaket av enumettet og flerumettet fett istedenfor en økning av mettet fett 🙂

      7. Jeg oppsumemrer først, så får du vurdere om du orker å lese hele kommentaren 😉

        Jeg er enig i at økt LDL kan bety økt risiko, men det kommer helt an på om økningen gjelder antall LDL-partikler, eller bare størrelsen på partiklene. Apo B og apo a1 vil være en god markør her. Jeg er også enig i at en økning i HDL ikke er en like sterk predikator som en økning i små, tette LDL. Her må man se sammenhengen. Men for meg virker det som at vi er enige om at økt HDL, økt partikkelstørrelse på LDL, og laverer triglyserider er assosiert med lavere risiko for hjerte- og karsykdom. Stemmer det?

        Jeg er uenig i at mettet fett er assosiert med økt risiko, legger ved noen studier under. Mettet fett øker HDL, og gir flere store, fluffy LDL-partikler, begge deler assosiert med lavere risiko for hjerte- og karsykdom. Mettet fett vil også senke VLDL, og økes inntaket på bekostning av karbohydrater vil også mengde kylomikroner synke, begge deler assosiert med lavere risiko. Å byttet ut palmeoljen, vil føre til økt bruk av dårlige vegetabilske oljer, som bare vil forsterke den allerede ekstreme skjevfordelingen av omega-3 og omega-6. Det er viktig for meg å poengtere at jeg er for et balansert inntak av de ulike fettsyrene, men de må brukes på de riktige stedene, og kvaliteten må være god. Av de vegetabilske oljene er det kun raps-, linfrø-, oliven-, palme- og kokosolje jeg vil anbefale. Dessverre bil det å bytte ut palmeoljen føre til mer bruk av soya- og solsikkeolje, vegetabilske oljer av laveste kvalitet, for øvrig de samme som brukes i Vita Hjertego’. Et bytte fra palmeolje til andre vegetabilske oljer rike på blant annet linolsyre, vil kunne øke risiko for HKS. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/m/pubmed/23386268/?i=2&from=ramsden%20et%20al%202013

        ———————

        At mettet fett er relatert til økt risiko for hjerte- og karsykdom stemmer ikke med litteraturen. Til og med studiene Helsedirektoratet legger til grunn for sine råd, viser ikke dette. De viser faktisk økt dødelighet ved å bytte fra mettet til umettet fett. Dette er studier som ser på harde endepunkt, og ikke bare risikomarkører. jeg vil tro vi er enige om at studier som ser på risikomarkører, aldri kan erstatte de som ser på harde endepunkt?

        http://www.friskogfunksjonell.no/de-offentlige-anbefalingene-for-fett-godt-begrunnet/
        http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22208554
        http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed?term=Meta-analysis%20of%20prospective%20cohort%20studies%20evaluating%20the%20association%20of%20saturated%20fat%20with%20cardiovascular%20disease

        I tillegg regner jeg med du er klar over at en relasjon ikke sier noe som helst om årsak, og at et høyt inntak av mettet fett de siste 40 årene vil ha en hel haug med konfunderende faktorer som fast food, ferdigmat og generelt usunn livsstil. Å dermed peke på mettet fett som den direkte årsaken er dermed umulig.

        Den sterkeste parameteren for risiko hva gjelder hjerte- og karsykdomer har vist seg å være apo-b og apo-a1, og et høyere inntak av mettet fett påvirker ikke denne negativt. At LDL kan stige ved økt inntak av mettet fett, er pga den økte partikkelstørrelsen av LDL, ikke økt antall LDL-partikler. Dette er også assosiert med lavere risiko for hjerte- og karsykdom.

        At mettet fett og transfett styrer plasmakolesterolet er vel heller ikke hele sannheten, ettersom sukker og da spesielt fruktose kan være ekstremt kolsteroløkende, og da i form av små, tette LDL partikler, assosiert med høyere risiko for HKS. http://jcem.endojournals.org/content/96/10/E1596

        Det finnes også en liten, men veldig spennende studie, som viser at karbohydrater i stor grad styrer fettopptaket fra tarmen. Tar man dette i betraktning, må man altså se resten av kostholdet an, før man evaluerer om mettet fett er en økt risiko eller ikke.

        Konklusjonen min er at palmeolje kan øke både det gode og det dårlige kolesterolet, men økningen av det dårlige kolesterolet er da i form av de store og fluffy LDL-partiklene, assosiert med lavere risiko. Å bytte ut palmeoljen med billige vegetabilske oljer, vil ikke ha noen særlig gunstig effekt, mtp den ekstreme skjevfordelingen av omega-3 og omega-6.


        Dette er ikke bare noe jeg tar fra mediene og artikler søkt opp på nettet, jeg studerer selv ernæringsfysiologi på andre året, og dette er faktastoff som står i alle lærebøker og forelesninger av leger, ernæringsfysiologer med doktorgrad osv.

        Dette vet du at ikke er et argument du kan bruke 😉 Hvem som sier hva er ikke noe argument. Ser du mot Bergen og hva de driver med på universitet der, og på Haukeland, så har de en litt annen mening. I tillegg kjenner jeg godt til både forskere, doktorer, leger og kliniske ernæringsfysiologer som deler samme oppfatning. Da er vi jo like langt 😉 Så det punktet er meningsløst, og fungerer ikke på noen annen måte enn som en form for hersketeknikk.

        jeg skal ikke fortelle deg hvordan du skal tilegne deg kunnskap, men det beste rådet jeg kan gi deg er å sjekke opp fakta selv, og ikke stole 100% i hva som står i bøkene. Bøkene er foreldet den dagen de går i trykken, og den eneste veien til relevant kunnskap er å være oppdatert på hva som skjer av forskning. Anbefalingene til Helsedirektoratet er jo et godt eksempel. For noen år siden var total mengde fett i aller høyeste grad assosiert med hjerte- og karsykdom, men dette har de gått helt bort fra i de seneste rådene. Når man i tillegg leser studiene til Helsedirektoratet selv, begynner man nesten å lure.

        Her er flere studier som underbygger min mening om palmeolje, og da også mettet fett:

        http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12097663
        http://ajcn.nutrition.org/content/91/3/535.full
        http://circ.ahajournals.org/content/95/1/69.full
        http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16256003
        http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/?term=Guay+V%2C+Lamarche+B%2C+Charest+A%2C+Tremblay+AJ%2C+Couture+P.+Effect+of+short-term+low-+and+high-fat+diets+on+low-density+lipoprotein+particle+size+in+normolipidemic+subjects.+Metab+Clin+Exp.+2011+Aug.+2%3B

  12. Så koselig 🙂
    Har vert på langrenn med familien i dag, og det var ein heilt fantastisk tur!
    Nydelig sol, blå himmel og kvit snø så langt auga kunne sjå 😀

  13. Tone R.

    Fine bilder! Særlig Hugo og Ronaldo i farta! 🙂 God påske 😀

  14. Fantastiske bilder 😀

  15. Hei 🙂 jeg elsker å lese bloggen din, det er en hverdagslig glede, som gir meg motivasjon 🙂
    Hvilken størrelse har du forresten på Ray bansene dine? er det medium? du kler dem veldig!
    Klem klem

    1. Fotballfrue

      Det vet jeg ikke, dessverre :/ Takk! Er det ikke bare en stlr. på de originale aviator?

      Klem 🙂

  16. Det så kjempekoselig ut! Jeg lurer på om du kunne skrevet litt om ulike OH ansiktspeelinger/skrubber og masker i et innlegg? Vet du har skrevet om mange før, men er så usikker på hvilken jeg skal kjøpe, så hvis du hadde kunnet skrevet om dine favoritter i et innlegg hvor du kanskje sammenligner hadde det vært fint.

    Gjerne med litt rabatt også, hehe. Ha en fin påske!

  17. Heihei! Har ikke veldig mye med dette innlegget å gjøre, men ville bare si at du har inspirert meg masse masse i det siste, og jeg løp min første mil i dag! Etter jeg så igjenom trenings kategorien din her på bloggen og så at du løp et halv-maraton måtte jeg bare prøve å sette meg nye mål. Aldri løpt mer enn 30 min før, så ble ganske overasket over meg selv, wooho!

    Men, jeg har et spørsmål til deg. Jeg ha aldri hatt problemer med slitasje i kneet eller lignende etter trening, men etter dagenes treningsøkt sliter jeg med en del smerter i det ene kneet. Kanskje ikke så rart når man jogger dobbelt så langt som kroppen er vant til, men du som løper såpass mye, har du noen tips? Hvordan kan man forebygge slitasje og overbelastinger i knærne? Har lest at 80 % av alle som løper vil oppleve det en eller flere gang. Ikke gøy! …

    Stå på 😀 <3

    1. Fotballfrue

      Så flink du er! Den følelsen er så deilig 🙂 Jeg slet med en kneskade for et par år siden, og fikk både styrkeøvelser som gikk direkte på kneet samt tøyeøvelser av fysio. Disse øvelsene vedlikeholder jeg så ofte jeg kan (huske og gidder *kremt*), og jeg har ikke hatt noen skader siden 😀 *bankibordet* Mitt tips er vel å sakke med en fysio for å få de rette øvelsene, og i hvert fall å tøye godt etter en løpeøkt, spesielt på siden av låret 🙂

      Klem til deg og god påske <3

  18. Vad härligt det ser ut =)
    Tittar in och önskar dig en super fin påsk. Stor kram <3

    1. Fotballfrue

      God påske, skjønne du!

  19. Hei Caroline 🙂 Når kommer ukens leserspørsmål? 😀

    1. Fotballfrue

      Hmmmm. Kanskje i dag? 🙂

      1. 😀

  20. Hi!! I love your blog! I read it every day, but I’m from Spain, and I dont understand that language in which you writte, so I translate it, but the trasnslator dosen’t work very good because some of the sentences have no sense. So I was wondering if you could writte your blog on english, and on this way, I could understand it, and also it would be more international!! Hehe I really love your blog, and your style!
    A lot of kisses from Spain!

    1. Fotballfrue

      Hi sweetie! I am thinking about maybe write a few sentences in english at the end of each blogpost 🙂

      Hugs!

  21. Deilig da! Står du ikke på langrenn? 🙂

    1. Fotballfrue

      Har ikke langrenn, dessverre :/ Står på slalom og har planer om å kjøpe langrenn når jeg finner noen som passer meg. Er litt for utplukket nå :/

  22. Elisabeth Marie

    Hei Caroline!
    Nydelige vårbilder, ser ut som dere koste dere max 😀

    Lurte på den sekken du har på deg på øverste bildet på denne bloggposten, er den en med sånn vann «pose» i ? Jeg har vurdert å gå til innkjøp av den, men litt usikker,finner ikke så mye info om erfaringer på nett. Hvordan er den å bruke, og følger den vann «posen» med ved kjøp?

    God helg, og god påske til dere begge, og hundene 🙂
    Klemklem!

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *