Mine 5 favorittøvelser med treningsball

Her kommer endelig en liten bildeserie med mine helt klare favorittøvelser når jeg trener med ballen min. Denne bruker jeg 3-4 ganger i uken, litt avhengig av tid og hva jeg har ellers på planen. Som oftest kjører jeg de samme øvelsene, men det er ikke hver gang det blir alle. Når det gjelder repetisjoner føler jeg meg litt frem, men som oftest blir det 12-15 x 3. Håper dere liker

1. Fremoverrulle: Virker på mage og rygg

♥ Stå på knærne med underarmene plassert på ballen og len deg forover med vekten på armene. Rull rolig helt til armene dine strekkes ut og rull rolig tilbake igjen.

2. Knebøy med ball: Virker på bakside lår, fremside lår og rumpe

♥ Stå inntil en vegg med ballen ca. i korsryggen, beina i skulderbredde avstand og senk deg ned til du har en 90 graders vinkel i kneleddet. Kom rolig opp igjen. Knær over tær under hele øvelsen 🙂

Liiiitt lenger ned enn dette!

3. Rumpetrening på ball: Elsker denne! Denne kjører jeg til det svir skikkelig i rumpa. Virker på rumpe, bakside lår og rygg.

♥ Ligg på magen med ballen ca. rett under deg og beina ut i saks til hver side. Start gjerne med tærne i bakken (så langt ned de reker) og før beina sakte ut til siden og oppover til de nesten møtes på midten. Hold gjerne litt på toppen til du senker dem i samme bevegelse tilbake igjen.

4. Sit-ups på ball: Enkelt og greit, sit-ups på ball.

♥ Kjør den gjerne med beina rett ut også, det svir mye mer med en gang 🙂 Armene skal helst være ut til sidene gjennom hele øvelsen, selvfølgelig.

5. Lårcurl på ball: Viker på bakside lår, mage og rygg.

♥ Ligg på ryggen og plasser ballen under leggene dine. Hev hoftene så høyt du klarer, støtt deg på armene. Bøy i kneleddet og dra ballen inn mot rumpa ved hjelp av føttene. Før den sakte ut igjen. Hold hoftene oppe under hele bevegelsen.

Treningstøyet mitt er sponset av GetInspired, er ikke fargen helt nydelig? Du finner tightsen her, toppen her og skoene her. Vi nærmer oss våren, dere 🙂

113 kommentarer

  1. Lizbeth Osnes - Behind the scenes.. Kommenterer tilbake :)

    Slik ønsker jeg meg også når jeg etterhvert kan begynne å trene! Nå til dags får det holde med gåturer og litt lek med hundene, bare jeg bærer posene fra butikken får jeg vondt i magen. Skummelt! Du har så absolutt rett i det du tidligere har skrevet som motivasjon til å trene; det ER veldig viktig å være i god form under en graviditet. Kjenner godt på det at jeg burde ha vært sprek før jeg begav meg ut på dette, ja 😉

    ♥ Lizbethosnes.com – Mitt liv som gravid – og ellers litt utenom det vanlige.

  2. Gode tips og for et flott treningsantrekk du har! 🙂

  3. Hei;)
    Supert innlegg! Så lurer jeg på om du har gjort noen endringer på oppskriften på yoghurtnøtter siden du la den ut?
    Klem<3

    1. Fotballfrue

      Ja, endringene er i oppskriften, men bildene har jeg ikke endret. Bruker sukrinmelis istedet for sukrin 🙂

      Klem!

  4. susanne

    Nå ble jeg så inspirert at jeg fant frem treningsklærne og ballen, og nå sitter jeg her klar til å sette i gang 🙂 Takk for et veldig bra innlegg, dette trengte jeg etter en periode uten så mye trening!

    1. Fotballfrue

      Gøy 😀 Glad for å inspierere 🙂

      Klem!

  5. Theapuz

    Åhhh, kjempebra innlegg! Tusen takk! Skal prøve noen av øvelsene i kveld, tenker jeg 😀

  6. Kjempebra innlegg, nå fikk jeg masse motivasjon! Takk skal du ha 😀

    1. Fotballfrue

      Så bra 😀

      – C

  7. Å, det var greit å få Caroline:-) Jeg begynte med treningsball da jeg startet med pilates – super trening, er helt hektet! Dette var gode tips om litt andre øvelser! PS: Kanskje dere kunne være interessert i å støtte fadderbarn i slummen i India?? For noen hundrelapper i måneden kan man sikre at et barn får skole, mat og klær. Jeg jobber som frivillig her så jeg ser at pengene kommer frem:-) Vi har særlig fokus på jenters utdanning:-) God kveld fra Mumbai:-)

    1. Fotballfrue

      Vi har allerede 2 fadderbarn, er veldig fornøyde med ordningen i Verdens Barn 🙂

      – C

  8. Solveig

    Tusen takk for supre treningstips!

  9. Takk for fine øvelser 😀

  10. Nr. 3 må jeg prøve 😀 Veldig fint og enkelt innlegg!

  11. Charlotte

    Takk for fine tips på ballen! 🙂 Idag prøver vi fiskegratengen din, Caroline 🙂 Det lukter nammis, gleder meg!!! Ha en superFIN Onsdag videre kjære deg 🙂 klem

  12. Elsker det innlegget her!!!:) gjett om detta
    skal prøves ut på neste trening!! Fantastisk! Tusen Takk!!!:)

    1. Fotballfrue

      Så bra du liker det! Da blir jeg glad 🙂

      Klem!

  13. Kjempefine øvelser! Godt forklart 😀

  14. Elsker disse innleggene 😀
    Får motivasjonen til å gå i 100 🙂

  15. Hei Caroline! Først og fremst, jeg elsker bloggen din, og du er en helt utrolig motivasjonskilde som får meg til å snu hver eneste «blåmandag» til «supermandag». Jeg bare lurte på hvor den utrolig fine klokken som henger på veggen i bakgrunnen er fra?
    Ha en fantastisk onsdag! 🙂

    1. Fotballfrue

      Tusen takk for fine ord 😀 Den er fra lille my 🙂

      Klem!

  16. Birgitta

    Herlig! Dette skal jeg virkelig prøve ut til neste økt. Gleder meg allerede, spesielt til øvelse nummer fire :):)
    Ha en fin kveld, søte 🙂

  17. Thanks for sharing, I need to do and know some of these exercise, especially the one for the back!:) xo

  18. Marianne

    Flotters! Prøv å sett beina litt lenger frem neste gang du gjør knebøy- ser ut som du legger tyngden på tærne- ikke på hælene..:-) du er supergod!

  19. Aah! Tusen takk for gode tips! Nå skal det trenes rumpe og mage for harde livet 🙂

  20. Stunning inspirational post! very nice clothes for your workout! Your blog as a motivator to sport love to read here, in Ukraine and Russia. In my blog I talked about you as an excellent motivator for fitness, made ​​a small collage http://raslinkina.blogspot.com/2013/02/4.html
    Thanks for inspiration!

  21. Superfresht treningstøy! 🙂
    Og kjekt med tips til øvelser. Har ikke ball hjemme, men finnes jo på Elixia 🙂

  22. Kjempebra innlegg! Ble inspirert til å gå til innkjøp av en ball selv, hehe 🙂 Og så fin farge på treningstøyet.

  23. Tak for den fine inspiration! XOXO blogger, Mathilde Mac

  24. Bra innlegg!. Gjerne flere (styrke)-trenings tips. Er selv litt for glad i å løpe, og trives ikke så godt i styrkerommet på sats……noe med de «tøffe gutta» og de supertunge vektene 😉

  25. Duuu, når er episoden av deg på 4-stjerners middag? Må se!

    1. Fotballfrue

      Vi skal på fra den 11.mars 🙂

      Klem!

  26. Marianne

    Kjære Fotballfrue! Vil bare si at du er til stor inspirasjon for både unge og oss som ikke er heeelt unge lenger 😉 Bøyer meg i støvet for stå på viljen din og er imponert over alt du har fått til allerede, du er jo fortsatt bare jentungen, hehe 😉 Sunne holdninger til både mat, trening, venner og familie er noe som gjør deg ekstra «stor» i mine øyne. Stå på! Du har en stor fan i meg! Klem

    1. Fotballfrue

      Tuuusen takk, snille deg <3

  27. Jeg får ikke til å trene på ball, jeg. Har ikke sjangs. Den triller alltid fra meg, og jeg eier ikke balanse. Like flaut hver gang jeg prøver på treningssenteret.

  28. aah, elsker at du lager slike innlegg, tusen takk! stor inspirasjon 🙂

  29. kamilla

    Supert innlegg! Kom gjerne med flere slike framover 🙂 Et tips til de som vil ha en enda tyngre versjon av den siste øvelsen: samme utførelse, men kun med ett bein på ballen. Det andre beinet holder man rett opp i været. Krever litt balanse også 🙂

  30. Rebekka

    Å, dette innlegget likte jeg kjempegodt! 🙂 Skal prøves på trening i morgen! Jeg løper en del, og synes fort det kan bli litt kjedelig å løpe en time på mølla i det samme tempoet. Lurer på hvordan du gjør det? Løper du en mil i samme tempo, eller løper du da intervaller? Hva slags intervaller løper du i så fall da? 🙂

    Du er så inspirerende!!!!

    1. Fotballfrue

      Jeg tar det hekt på feelingen, løper jeg intervaller blir det som oftest 4×4 eller 45-15 🙂

      Klem!

  31. Da får jeg begynne å først lete etter, og så pumpe ballen. Takk for tydelige bilder!

  32. Rebbetsad

    Hvilken kom på 6. plass?

    1. Fotballfrue

      Huh?

  33. Margrethe

    Hmm.. Spørs om jeg må supplere med en ball til hjemmetreningsutstyret 🙂 Hvilken størrelse har du? Takk for øvelsestips 🙂

    1. Fotballfrue

      55 cm. 🙂

  34. Kjempebra innlegg! Mer av disse! Elsker når du blogger om trening! 🙂

  35. Heii!

    Lurte bare på om du har noen gode treningstips for å få en spretten rumpe? 🙂
    Du inspirerer meg veldig til å trene! <3

  36. Min favoritt med ball, for mage er: ligg på ryggen, knip ballen mellom knærne og løft ballen så langt du kan mot brystet. Lover deg at du da finner de magemusklene, du ikke bruker oftes.. Elsker trenings ballen min.

  37. Tusen takk for et motiverende og fantastisk innlegg, Caroline <3 Setter stor pris på at du legger så mye tid i innleggene du skriver 🙂

  38. Fantastisk!:-D prøvde det ut hjemme med en gang, hehe! Hadde hvert utrolig gøy hadde du kommet med flere tips til hjemmetrening i og med at jeg ikke bruker treningssenter og må dy meg med håndball, jogging og styrketrening hjemme:) du er utrolig flink, og et stort forbilde for meg:-D

    -Emilie

    1. Fotballfrue

      Tuuuusen takk, søte deg <3

  39. Cathrine R

    Alt du gjør for oss lesere, Caroline! Du er helt topp<3

    Leste en kommentar på et innlegg her på bloggen, hvor en eller annen lite gjennomtenkt leser mente du hadde lagt på deg og du svarte at du veide det samme som "alltid". Det jeg lurte på da, har du ikke gått opp litt en gang det siste året? Jeg tenker da på muskelmasse – har fått inntrykk av at etter du begynte med PT at du har trent mer styrke, og da går man ofte opp i vekt siden man har fått mer muskler (:D). Jeg spør egentlig bare fordi jeg nysgjerrig 😉

    Ha en strålende kveld, skjønne deg<3

    1. Fotballfrue

      Nei, jeg har ikke det 🙂 Jeg trener nok ikke nok styrke til at det gir utslag på vekten, trener jo mest med egen kroppsvekt. De tunge vektene la jeg fort bort, jeg trivdes ikke med det.

      Klem 🙂

  40. Hei Caroline! Fine øvelser. Trenger råd om en ting, jeg er 17 år gammel og har allerede fått litt strekkmerker under rumpa, jeg vet at strekkmerker ikke går ann å få bort, men i tillegg til det så har jeg noe som ligner «appelsinhud» på det samme området som synes veldig klart i solen i tillegg til at jeg er av veldig blek hudtype. Har du noen tips til hva jeg kan gjøre for å bedre dette? 🙂

    1. Fotballfrue

      Markløft er en super øvelse som strammer opp i det aktuelle området 🙂 Sunn kost, regelmesig trening og tilstrekkelig med vann er de eneste rådene jeg har. Strekkmerker skal jo bli mindre synlig over tid, dessuten er det jo veldig normalt 🙂 Jeg er sikker på du er kjempeflott, strekkmerker, litt appelsinhud eller ei 🙂

      Klemmer!

  41. Annette

    Flott blogg 🙂
    Hvilken str bruker du på ballen?

    1. Fotballfrue

      55 cm. 🙂

      – C

  42. Hei!
    Styrkeøvelser er bra, men jeg har en liten kommentar til den første øvelsen. Ryggen bør vel holdes rett gjennom hele øvelsen? Det er nok bedre for ryggen, og jeg vil tro at øvelsen gir bedre trening om den utføres riktig også!
    Har sett du har kommentert før at du har svai rygg, men jeg tror likevel at du kan! Du har da rettere rygg på det aller første bildet? Og knip magen like godt sammen som du gjør på sit-ups. Kanskje du ikke burde gå lengere ut enn at du klarer å holde ryggen rett.
    Om du ikke klarer å utføre det selv, ville jeg skrevet en liten kommentar når du legger ut plankeliknende øvelser. Sånn at alle vet hvordan øvelsene optimalt skal gjøres.

  43. Sikke et fint indlæg :O)
    God inspiration til dage hvor man ikke lige orker at skulle afsted!
    Jeg har selv lige været igang med at lave en opfølgning på min træning de sidste 3 år, det er sjovt at se tilbage.

    En anden ting….
    Jeg elsker jo at kigge dine gamle indlæg igennem, og sidste uge kom jeg til at tænke på om du måske havde lyst til at fortælle om, hvordan det er at være flyttet fra livet i byen (shopping, cafeer og natteliv), længere væk fra vennerne og hvad det betyder for dig/jer, at bo i et stort dejligt hus frem for en lejlighed i byen? Kunne I finde på at flytte til byen igen?
    Hvor længe skal/kan I blive boende endnu og hvad har I af ønsker for fremtiden?

    Jeg håber ikke det er for mange spørgsmål på en gang, men jeg ved jo bare svare på det du har lyst til at dele :O)

    Rigtig dejlig aften <3

    Pia Sabine

  44. Kjempe flott at du har laget et innlegg med øvelser, det er motiverende. 🙂
    Kanskje du kan starte og lage trenings videoer, hvor du viser øvelser. Som her at du at du viser dine 5 favoritt øvelser, kunne tatt det i en video, også en med 5 rumpe øvelser, 5 mage øvelser, 5 rygg øvelser, 5 lår øvelser og videre for andre områder. Selvfølgelig ikke alle i en video, men dele de om. Ha en ukentlig, månedlig eller noe. Det hadde vært kjempe inspirerend. Treningstips til hva man kan gjøre hjemme, med enkle utstyr. 😀

  45. Takk for et flott innlegg! Jeg setter utrolig stor pris på at du tok deg tid til å ta så mange forklarende bilder + beskrivende teks. Jeg har ikke slik ball hjemme, men de har det jo på treningsenterene <3

  46. Bra treningsopplegg/tips 🙂

    Jeg bruker å ta planken på ballen. Altså med beina på ballen og hendene på gulvet 🙂 Da kan du variere den med å vippe litt fra side til side. STEINTUNGT!

  47. For en inspirasjon du er altsåå… Jeg er ikke særlig glad i å trene, men har nå funnet ut at elipsemaskinen fungerer fint for min del, ettersom knærne mine ikke er noe særlig glad i mølla. Så nå er det bare å stå på, og finne formen. Takk for inspirasjon, i morgen skal ballen prøves 😀

  48. Tusen takk for disse tipsene, skal testes! Men, jeg skjønner ikke den rumpeøvelsen helt- løfte beina utover til de møtes? Mener du løfte innover? Jeg er litt forvirra, unnskyld!!!

    1. Fotballfrue

      Du ser det egentlig best på bildene 🙂 kan hende forklaringen min var litt knotete :p ut i saks, start helt nede ved gulvet og før dem oppover mot midten, men de skal fortsatt være i saks.. Hmmm. Vanskelig å forklare :p

      – C

  49. Kjære deg! Tusen takk for flotte øvelser og veldig god oppskrift idag. Det ble faktisk dagens middag, og begge barna (1 og 3 år) elsket det pluss mannen. Han sa faktisk idag at jeg var blitt så flink til å finne oppskrifter i det siste.. Ehh, alle er fra din blogg 🙂 elsker spes middagene dine. Men du: vet du ikke skeier ut sånn som jeg, men idag/kveld gikk jeg på en smell og spiste masse kake, smågodt og sjokolade. Skal ha stor familiefeiring her i helgen, derfor vi har så mye usunt i hus. Nå har jeg fryktelig dårlig samvittighet for alt jeg hev i meg. Forsøker å stramme opp litt om dagen og trener 3-4 ganger i uken, men skjønner jo at jeg må gjøre noe med kostholdet og.. Har du noen tips til søtsug? Tusen takk for den gleden, entusiasmen og kunnskapen du deler <3

    1. Fotballfrue

      Haha, så utrolig bra 😀 Glad for å kunne være til hjelp 🙂 Det er ingen fare at du skeier ut et par ganger i uken noen ganger, så lenge det ikke blir hver dag eller en rutine 🙂 Det er helheten som teller, ikke glem det 🙂 For min del forsvant store deler av søtsuget da vi la om kosten, men det er selvfølgelig dager hvor jeg likevel har lyst på noe søtt. Alle liker den søte smaken, det ligger faktisk i genene våre ettersom søt smak historisk sett var en sikkerhet for at maten var spiselig og næringsrik. Dessuten får jo de aller fleste den første søte smaken gjennom morsmelken, så endring av kosthold eller ei, søtsuget kommer i ny og ne. Men, når du føler søtsuget virkelig komme og du ikke kan skeie ut, synes jeg du skal lage noe sukkerfritt og godt. For eksempel yoghurtnøttene jeg har lagt ut oppskrift på, litt bær med kesam eller pisket krem, bruk stevia eller sukrin i stedet for sukker og slike ting 🙂 Og mørk sjokolade, det er alltid en vinner her i huset i hvert fall 🙂

      Klemmer!

  50. Hei, jeg lurer på hvordan du får fylt luft i den ballen? Jeg prøver å fylle i min, men får aldri nok syns jeg…

    1. Fotballfrue

      Bare pumper til den er full :p

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *