15 steg til treningsglede

Selv om januar er den måneden hvor folk flest er innstilt på trening, får jeg stadig spørsmål om jeg ikke kan komme med tips til treningsmotivasjon, og det kan jeg selvfølgelig gjøre. Den eneste ulempen her, er at det er fare for litt gjentagelse. Jeg gjorde et lignende innlegg tidlig i fjor, og tipsene mine er selvfølgelig mye av det samme, men jeg skal gjøre mitt beste for å fylle på listen. Dessuten har jeg helt sikkert noen nye lesere som ikke har lest dette før, så jeg kjører på 🙂

1. Start allerede første ukedag med den rette innstillingen:
Mandag er BRA! Ikke tenk at mandag er kjedelig og tung, snu heller litt på det hele. Mandag er en fantastisk dag, fordi uken på ingen måte er satt og du kan forme den akkurat slik du vil. Du har alle muligheter i hele verden til å få den beste uken i ditt liv. Mitt tips er å starte treningen allerede på mandag, slik at du får en pangstart med god samvittighet og masse energi. Utsetter du ukens første treningsdag til tirsdag eller onsdag, vil det være vanskeligere å få til de øktene du aller helst vil gjennomføre i løpet av ukens 7 dager.

2. Gjør noe med din generelle innstilling:

–  hvorfor vil du starte å trene? Hvorfor gidder du ikke? Lag en liste med for og mot, og vei disse opp mot hverandre. Hvilken side vinner?
– ikke tenk at trening bare er slitsomt og et ork, trening skal være gøy!
– tenk at dette er noe du gjør fordi kroppen din trenger å bevege seg, den har så godt av det!
– tenk på følelsen etterpå, på all gratis overskudd du sitter igjen med etter endt økt.
– tren på morgenen dersom du har mulighet, rett etter jobb eller rett etter skolen. På denne måten slipper treningen å bli en ting som «henger over deg». Om du venter og venter hele dagen, har du heller lyst til å være sosial når venninnen din ringer eller se en film med kjæresten din, enn å avlyse fordi du må trene.

3. Finn en treningsform som passer deg
Prøv ut litt forskjellig, så vil du etter hvert merke hva du trives best med. Jeg var superfan av gruppetimer da jeg startet med treningen, og kunne aldri i verden se for meg at jeg noen gang skulle løfte en frivekt eller løpe på en mølle. Men da gruppetimene ble til rutine, og ellipsemaskinen bare var gørr, måtte jeg ty til andre midler. I tillegg ble jeg så fascinert over de som kunne løpe og løpe uten å bli hige etter pusten da det var 5 minutter. Det ville jeg også få til! I dag er mølla min bestevenn og jeg elsker å løpe, men det vet dere jo. Jeg blir rett og slett ikke lei. I tillegg finner jeg mye glede i styrketrening ved siden av., og i det siste har jeg begynt med både spinning og gruppetimer igjen. Variasjon er fantastisk!

4. Ha god og variert treningsmusikk, eller se noe på ipaden
Treningsmusikken jeg hører på, er ofte ikke den musikken jeg hører på til vanlig, med mindre det er full fest og tenna i tapeten. Det er deilig å trene til musikk med mye støy og lyd. Musikk alene kan faktisk være en god motivasjon. Er du så heldig å være eier av en ipad, kan denne også gi deg mye glede under langdistanse-løping. Jeg rekker sjelden å prioritere tv-titting i hverdagen, men jeg liker å se på den timen jeg trener som min billett til egentid. Den ene timen kan jeg kun tenke på meg selv og jeg kan gjøre hva jeg vil. Så jeg har rett og slett startet å se skikkelig jente-tv de gangene jeg løper under en treningsøkt. Det er rett og slett genialt, og får tiden til å fyke avgårde. Du vil egentlig bare løpe og løpe og løpe, for du vil jo se mer. Netflix har et bredt utvalg, men sjekk også ut Coke & Popcorn som tilbyr veldig mange serier helt gratis.

5. Ha et reelt forbilde
Dersom det er en person du beundrer kroppsmessig, kan dette være et kjempefint forbilde, enten det er en supermodell eller mannen i gata. Har du gått opp i vekt, og vil tilbake til din gamle vekt, kan et par gamle jeans være motivasjon nok. Selv foretrekker jeg å bare vite alle mennesker som ser bra ut, mest sannsynlig har et sunt forhold til både mat og trening. Alle må trene for å unngå at kroppen faller sammen og for å holde helsa i sjakk. Selv kjendiser svetter og gjør en innsats 🙂

6. Sett deg mål
Det kan være veldig greit å ha noe å trene mot, noe å se fram til. Tidligere har mine mål vært å fresh ut i både bryllupet og på bryllupsreisen. Nå som denne tiden er over, er heller målet mitt å holde meg som jeg er, jeg trener mest fordi jeg elsker det og fordi helsa har godt av det. Det er heller ikke dumt å hå mål som for eksempel halvmaraton, helmaraton (jeg heller fortsatt litt mot denne), være med på et sykkelritt, gå Besseggen på så og så kort tid, gjennomføre spinningtimen med den og den pulsen, også videre.

7. Lag en treningskontrakt med deg selv
Alt er så mye lettere når du har en bindende avtale med noen, så hvorfor ikke lage en kontrakt med deg selv? Skriv ned hva du skal oppnå innen en bestemt dato, antall dager i uken du skal trene, signér, og heng opp på kjøleskapet.

8. Gi deg selv belønning
Hva med å unne seg en deilig middag eller favorittsjokoladen din etter endt treningsuke? Kroppen har godt av å skjemmes bort. Dersom du ikke er fan av slikkeri eller store måltider, kan du alltid se deg ut en spesiell ting du skal unne deg når du har oppnådd målene dine. Hva med et par nye sko, eller en lekker veske som kan romme alle studiebøkene dine? Eller nye treningssko?

9. Skaff deg en personlig trener eller en treningskompis
Sliter du skikkelig med å komme i gang, er det ingenting i veien for å leie en personlig trener. De fleste treningssentrene opererer med diverse tilbud på nettopp dette, og du kan enten kjøpe klippekort, eller sette opp et fast antall timer. Jeg synes det er kjempegøy å trene med PT, jeg lærer stadig noe nytt, spesielt innen styrketrening ettersom jeg ikke er så flink til å gjøre diverse øvelser på egenhånd. På en annen side kan det være like motiverende, for ikke å snakke om billigere, og få med seg en venninne. Du kan ikke svikte henne, hun kan ikke svikte deg, og resultatet er enkelt: Dere må begge trene. Jeg og Siri har jo en avtale hver mandag nå, og hittil funker det så det suser!

10. Loggfør øktene dine
Ha oversikten over hvor ofte du trener og hvordan du trener, jeg er superfan av treningsdagboken til GetInspired, og prøver å holde styr på uken min der. For å loggføre løpingen min bruker jeg en chip i skoen fra Nike, som du får kjøpte i de fleste sportsbutikker, i tillegg til appen Nike+ Ipod som finnes på iPhone.

Skryt gjerne av treningen din på facebook eller via andre sosiale medier også *hehe* På den måten får du vist frem til flere enn deg selv hvor flink du er, og bare dét alene kan være motivasjon nok til å holde treningen gående. Og, selv om det kanskje kan oppfattes som irriterende for noen, kan jeg garantere deg at noen lar seg inspirere også!

11. Nytt treningstøy
Et ganske vanlig tips er selvfølgelig nytt treningstøy. Det finnes (nesten) ikke bedre motivasjon enn en fin antishake-tights eller en knallrosa singlett som ligger i skuffen og venter på å bli brukt.

12. Trening er bra for kroppen! Det er ikke noe jeg bare sier,  se bare her: 

♥ Trening:
– fører til bedre balanse og koordinasjon
– gir bedre immunforsvar
–  reduserer fare for benskjørhet
– reduserer fare for stress
– gir mindre sannsynlighet for depresjon og angst

♥ En aktiv livsstil reduserer risikoen for:
– hjerte – og karsykdommer med 45 prosent
– slag med 60 prosent
– høyt blodtrykk med 30 prosent
– brystkreft med 30 prosent
– type 2 diabetes med 50 prosent
– tykktarmskreft med 41 prosent

13. Søk etter motivasjon på nett
Det finnes mange inspirerende bilder på nett, prøv for eksempel workout på weheartit, det får ofte meg opp av sofaen!

14. Les blogger som motiverer
Her har jeg egentlig ike noe særlig erfaring, men jeg synes Kamilla er kjempeflink! Hun er en 23 år gammel jente fra Oslo som etter å ha endret livsstilen sin har klart å gå ned hele 20 kilo. Selv om jeg bare har pratet med henne en gang, vet jeg at hun er en helt fantastisk person. Hun og jeg har blant annet mange av de samme innstillingene, og det liker jeg! I tillegg oppsummerer Kamilla ofte matukene sine og treningsukene sine, og det kan være veldig inspirerende 🙂

15. Ingen unnskyldninger
Det er ingenting som heter at du ikke har tid. Du må TA deg tid. Det er samme om det kun blir 30 minutter i ny og ne, og det er samme om du løper en mil eller går 3 kilometer i skogen. Noe er alltid bedre enn ingenting. Du trenger ikke medlemsskap på verken ELIXIA eller SATS, du kan trene foran tv-apparatet hjemme, du kan bruke skogen, trapper her og der, kjøpe en rockering, et hoppetau, løpe med barnevognen. Det finnes så mange muligheter, så det å ikke ha råd til å gå på senter er ingen unnskyldning!

Håper dette er til inspirasjon og motivasjon for deg der ute som ikke gidder eller har lyst til å løfte rumpa opp av sofaen! KOM IGJEN, KOM IGJEN, KOM IGJEN!

239 kommentarer

  1. Vell, nå bli ivertsfall jeg motivert!!
    Vil se bra ut til språkreisen denne sommeren! Tusen takk!
    Ut på joggetur neste.

  2. elisabeth

    Dama ser ut som en mann!! Det er ikke pent! Æsj

    1. Fotballfrue

      Fatter ikke hva som får folk til å lire av seg slike ting. Jeg kunne aldri sagt eller skrevet noe slikt til eller om noen. At du ikke skammer deg.

      1. elisabeth

        Beklager, jeg glemte at man måtte være smisker og totalt enig med deg i alt man sier for at man skal ha folkeskikk når man kommenterer på bloggen din.
        SPAR MEG. Damen ser jo ut som en mann. Det er MIN mening. Jeg skammer meg selvfølgelig ikke for å si det. Du burde skamme deg! Du er så utrolig frekk i blant.

      2. Er jeg frekk fordi jeg sier at du kommer med en utrolig nedsettende kommentar om et annet menneske? Den kommentaren faller for sin egen urimelighet.

        Still deg selv dette spørsmålet: Kunne jeg sagt det til henne ansikt til ansikt, at hun så ut som en mann? Jeg håper for din egen skyld at svaret er nei.

        – C

      3. Elisabeth

        Hahahaha, Therese… Ikke du heller

      4. Du bør lære deg en ting eller to om folkeskikk, Elisabeth. På hvilket grunnlag kan du si noe sånt om Therese? Ta deg sammen eller så mister du muligheten til å kommentere.

      5. Jeg blir så frustrert av slike kommentarer. Det er greit at du har en mening, men til tross for ytringsfriheten er det faktisk en grense for hva vi kan tillate oss å si eller skrive. Kunne du f.eks ha sagt dette til ansiktet hennes? Kunne du i det hele tatt ha skrevet det et sted hvor hun kunne ha blitt oppmerksom på kommentaren din? Det er skammelig. Det er også latterlig hvordan du kan skrive at du ikke skammer deg over en stygg kommentar, men likevel kan påstå at Caroline er frekk. Du trenger en runde i tenkeboksen.

  3. Kjempeflotte tips!
    Kamilla sin blogg er utrolig inspirerende 🙂
    For ikke å snakke om kroppen din! Bra jobba!

  4. Veldig gode tips! 🙂
    For en stund siden snakket du om å legge ut styrkeprogrammet du bruker for å trene uten vekter på bloggen – har du gjort det enda? Hvis ikke hadde det vært veldig fint om du kunne gjøre det!

    1. Fotballfrue

      Jeg har fortsatt planer om det 😀

      Klem!

  5. Anastasia

    Hvem er hun damen med sixpacken på motivasjons bildet?

  6. Utrolig bra innlegg! Elsker innstillingen din og bloggen din. Personlig elsker jeg å trene, men av og til strekker ikke motivasjonen helt til før jeg er på senteret eller har joggeskoene på, så takk for fine tips!!

  7. Heia! 🙂 Jeg har begynnt å se posetivt på trening etter jeg begynnte å lese bloggen din. Når jeg har styrke trening og det begynner og blir tung, og jeg enda har noen sett igjen, så tenker jeg på deg og din viljestyrke. Når jeg løper på tredemøllen og begynner og bli sliten, så tenker jeg nok en gang på deg og plutselig har jeg energi nok til å fullføre målet mitt! 🙂 Du er min motivasjon! :))

    -Tine-Janita

  8. Heisann! Har funnet mye motivasjon i bloggen din!!!!!
    Jeg er en veldig typisk av og på med både trening og slanking – vil så gjerne men får det ikke helt til….
    Hvilke norske blader mener du er gode til å motivere??

  9. Hei!
    Jeg har et stort behov for en kick start for å komme i gang .ikke minst se at vekten går ned. hva er ditt super tips til å få nåla til å gå nedover? Pulvær kur noen uker er det en løsning?

    Det finnes mange trening/kostholdsmagasin på markedet – hvilke vil du anbefale for oss som er av typen av og på trening og slanking?

  10. Jeg har etter nyttår satt meg et mål om å legge om kostholdet og trene mer. Har lagt om kostholdet og har allerede gått ned 2 kg, men treningen er det verre med. Jeg klarer ikke å få motivasjon nok. Jeg går ca. en time med hunden hver dag, men jeg vil trene mer styrke, men det kommer vel etterhvert når jeg bare har presset meg noen ganger. Takk for tips, er faktisk litt mer motivert nå 😀

  11. Som du inspirerte meg med det innlegget her!
    Nå skal jeg følge rådene dine, så får jeg håpe jeg klarer å få resultater, og at jeg klarer å holde på 🙂
    Tusen takk, Caroline 🙂

    Skrevet litt om det her
    http://solsk.blogg.no/1358436065_n_skal_jeg_virkelig_g.html

  12. Hei !

    Du sa at du brukte en chip fra Nike i skoen. Bruker du Nike + sportsbrand?

    Har nemlig denne (en liten klokke og en chip til å ha under sålen i skoen), men får ikke opp «cals». Har du hatt problem med dette?

    🙂 mange gode tips, du inspirerer!

  13. Fotballfrue

    Lengre inn? Han er veldig nøye med hvordan jeg utfører den, jeg er veldig svai (type unormalt) så det er viktig at jeg gjør det riktig.

    – C

    1. Får jeg bruke 2 bilder av deg i innlegget mitt på bloggen ?:)

      1. Fotballfrue

        Ja, det går så fint 🙂

        – C

  14. Hei Caroline!

    Hvor kan jeg finne de kjempefine røde Adidas ClimaCool skoene, som du viste på et bild.
    ? Jeg vil gjerne kjøpe disse. Men dessverre kan jeg ikke finne disse.

    Kan du hjelpe meg?

    Hilsen Elise.

  15. Jeanette

    Glemte jo å si TAKK for disse supre tipsene, kommer godt med! 🙂 Du er virkelig en superwoman!

    Her er linker til noen supre motivasjonsbilder spør du meg: (en liten boost på en hard søndag 😉 )

    http://weheartit.com/entry/49763400/via/denicelindell

    http://weheartit.com/entry/49763128/via/denicelindell

    http://weheartit.com/entry/49601718/via/LizBaby

    http://weheartit.com/entry/49320344

    http://weheartit.com/entry/49268153/via/HakunaMatataBitches

    http://weheartit.com/entry/49179905/via/tuesdaysareamess

    Tok «litt» av her, men er så mange motiverende bilder der ute! Anbefaler alle weheartit ja! 🙂

  16. Kristina Karlsen

    Kjære deg 🙂 Jeg er daglig leser, og kommenterer når jeg føler jeg må! Selvom jeg kunne gjort det mye mer. Jeg bare lurte på, og du har sikkert skrevet det før, hvordan du gikk fra å hate å løpe til å elske det! Jeg elsker gruppetimer, og er instruktør på Elixia i det selv, men har så lyst å løpe litt, få litt variasjon fra det jeg gjør ellers. Men jeg sliter med knær og legger (som alle andre instruktører) etter feil teknikk tidligere, og går til akupunktur for det. Men jeg har fremdeles lyst til å løpe. Det jeg sliter med er at jeg får hold, eller sting som det også kalles. Det har ingenting med spising eller drikking, jeg har prøvd alt. Fra å spise masse før, til å ikke spise før. Men hvordan fikk du til å elske å løpe? Jeg syns det er så flott at du kan bare løpe og løpe på den mølla nesten dagen lang 🙂 Så deg på Elixia Skien for mange måneder siden og da måtte treningspartneren min dra meg vekk, fordi jeg stirret. Haha. Håper du har en fin dag videre, og en fantastisk fin uke.
    Klemmer fra en nyoperert treningsfreak som dør av rastløshet snart! 🙂

  17. Hei! Fantastisk innlegg!:)
    Her har du jo skrevet et innlegg om trening og treningsglede. Men vi vet alle at 70% is done in the kitchen.
    Jeg lurer på et par ting!
    – Hva spiser du i løpet av dagen?
    – Hva gjør du når du får lyst på noe godt?
    – Kjedespiser du? (hvorfor, hvorfor ikke, og i såfall hva)
    – Blir du lei av å spise sunt?
    – Hvordan holder du motivasjonen oppe til å holde kroppen din så slank og fin?
    – Har du noen sinne vært større enn du er, eller er du naturlig tynn?

    Jeg trener mye, og jeg spiser mye. Når jeg får lyst på noe godt klarer jeg sjeldent å holde meg. HJELP!!
    Lag et innlegg om dette, og du er en reddende engel.. Jeg elsker å trene, det er det minste problemet.
    Jeg må bare få vekk det fettlaget som er der, det er noe jeg ønsker veldig!
    Det hadde inspirert og motivert meg mye, og jeg trenger tipsene fra en som faktisk ser ut som jeg ønsker å se ut.

    Klem 🙂

  18. Valeria

    Dear, Fotballfrue,
    I dream about such watches for running, which u have. Would it be so kind of u to tell me the name of the firm where they produce?

  19. Charlotte

    Inspirerende innlegg, jeg skal ta meg en joggetur i morgen tidlig! Jeg lurer bare på hvordan man skal gå frem for å få definerte magemuskler? For de som er naturlig tynn, skal man bare jogge mest mulig og trene styrke i tillegg? Eller må man uansett gå litt ned i fettprosent for å få bort det lille «fett»laget på magen som ligger over musklene? Blir litt forvirret jeg! Men jeg er iallefall igang med treningen, takk for at du motiverer meg! 🙂

  20. Lill-Jeanette

    Hei Caroline:-)

    Jeg elsker bloggen din <3 må lese den hver dag og følger deg på facebook:-)

    Jeg har tenkt å begynne en sunn og aktv livstil fra januar,har en god del overvekt jeg å ta av og er ikke fornøyd med meg selv lenger,jeg trente aktivt før og spiste sundt men ble syk og alt falt sammen,slike gode sunne forbilder som deg og andre er hva jeg trenger nå,skal definitivt prøve å lage lavkarbo brødet og kyllingsalaten og muslien du har som oppskrifter og kjøpe boken din og,jeg kan bare ikke hoppe og løpe ennå pga en skadet fot men skal gjøre mitt beste uansett

    ,jeg er glad du er på vei til å bli frisk igjen nå fra nyrebekk betennelsen og må bare si at du har en kjempesnill og god mann og en herlig datter-lykke til videre med alt sammen og fortsett med å være den fine inspirasjonen du er <3

    Hilsen Lill-Jeanette(en kjempe fan)

  21. Disse tipsene er supre og har fått meg opp av sengen klokka 6 de siste to mandagene for å komme meg på trening! Det er en super start på dagen, elsker følelsen av å få mye ut av dagen! 🙂

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *