Søndagsfrokost og myter om LCHF

Se det deilige frokostbordet som venter meg nå:

Jeg elsker søndagsfrokoster, og ofte får jeg spørsmål om hva jeg kan spise til frokost, jeg som spiser LCHF. Og svaret er jo enkelt: Du kan spise alt! Alt som ikke inneholder sukker, korn og hvete. Jeg elsker cottage cheese, tyrkisk yoghurt, peanøttsmør, diverse oster, makrell i  tomat, fiberrik, pålegg i alle former, grønnsaker også videre. Mer komplisert enn dette er det ikke, og i dag får du også kjøpt forskjellige ferdigbrød som er LCHF-vennlig. Da jeg var i Sverige med søster for fotoshooten med Bubbleroom, kom jeg over et blad som jeg synes så veldig interessant ut, «Allt Om LCHF» heter det, og jeg måtte bare kjøpe det med meg. Har ikke rukket å åpne det før i dag tidlig, og kom over en ganske interessant artikkel om myter rundt dette kostholdet, derfor tenkte jeg dele noen av disse med dere nå.

Det er kostholdrådgiver Anna Hallén sammen med lege og spesialist innen allmennnmedisin, Andreas Eenfeldt, som svarer på 12 myter om LCHF. Jeg deler 7 med dere her:

«Man spiser enorme mengder fett»: Med LCHF kan du spise så mye fett du vil, men det blir ikke unormale mengder fordi du orker ikke spise mer enn til du blir mett. Om du ikke spise karbohydrater, kan du aldri spise overdrevet med fett. Ta for eksempel dette med ost og kjeks: Du blir mettere om du ikke spiser druer, kjeks eller syltetøy til osten. Tenk deg selv at du spiser rent smør, da orker du kun noen skjeer. Men om du blander disse skjeene med havregryn, sukker og kakao, kan du spise mye mer.

«Man spiser bare egg og kjøtt»: Det stemmer ikke, LCHF er et variert kosthold med mat laget fra bunnen av. Det inneholder også fisk, skalldyr og fugl. Man behøver ikke spise mer kjøtt og fisk, men faktisk kan det være at man spiser mindre av nettopp dette fordi man blir så mett av det høye fettinnholdet i kosten. Du behøver ikke øke kjøttmengden for å bli mett når du tar bort pasta og poteter, da det legges til mer grønnsaker. Egg spiser man i og for seg mer av, ettersom det er en perfekt råvare man kan variere i det uendelige.

«LCHF fungerer ikke, for det spiller ingen rolle hva man spiser. Det eneste som teller, er kalorier inn – kalorier ut»: Når man bare teller kalorier, tar man ikke hensyn til til sultfølelsen. Du kan gå ned i vekt av å spise kaker og å drikke brus, men du kommer til å gå rundt sulten og du kommer ikke til å føle deg bra. Med LCHF bruker du den hormonelle reguleringen av vekten for å fungere, da kan du både spise deg mett samtidig som du går ned i vekt og føler deg bra.

«LCHF gjør at du får mer fett i blodet og tetter igjen blodårene dine»: Det finnes ikke en eneste undersøkelse som viser at LCHF tetter igjen blodårer. Derimot har en 2-årig studie vist det helt motsatte resultatet, at kjernehelsen forbedres. At LCHF gir deg mer fett i blodet er en overdrevet forenkling. At totalkolesterolet kan bli noe høyere stemmer, men dette gjelder i hovedsak det gode kolesterolet. Fordelingen mellom det gode og det dårlige kolesterolet blir bedre, i lengden kan det til og med det onde kolesterolet synke. Det onde kan bli høyere på kort sikt, men fremfor alt forbedres det gode. At LCHF er bra for kolesterolet er bevist ved flere studier.

«Man blir dum av å spise LCHF, fordi hjernen trenger karbohydrater»: Dette er både sant og en myte. Hjernen trenger glukose som energi, men den glukosen trenger vi ikke fra sukker eller mel. Glukose kan kroppen selv produsere fra fett og aminosyrer fra proteiner. De som spiser LCHF får dessuten i seg litt karbohydrater hver dag, fra grønnsaker og meieriprodukter. Første uken med LCHF kan du få vondt i hodet og føle deg slapp, men dette er omstillingsbehovet til kroppen, og vil gå over.

«Med LCHF spiser man ingen karbohydrater i det hele tatt»: Jo, med LCHF spiser du grønnsaker, nøtter og meieriprodukter. En del spiser også rotfrukter og bær. Alt dette inneholder karbohydrater, men i mindre mengder. LCHF er ikke helt karbohydratfritt, det utelukker bare de karbohydratene som gjør oss syke og som vi egentlig ikke har bruk for.

«Det går ikke an å trene om man spiser LCHF, ettersom man må spise mer karbohydrater for å orke»: Dette er en halvsannhet, det kommer helt an på hva du trener og hvor hardt. Er du en helt vanlig mosjonist som trener fra 5-8 timer i uken, klarer du deg utmerket på normal LCHF. Satser du derimot på å vinne medalje i OL i en eksplosiv sport, trenger du mer glukose. Det kan du få fra rotfrukter, bær og kanskje proteinpulver, men du trenger ikke sukker eller melmat.

Håper dere synes dette  var litt lærerikt og interessant 🙂

197 kommentarer

  1. Du burde se dokumentaren «Forks over Knives».

  2. Åh, du har det så utrolig fint hjemme hos deg. Utrolig god smak når det kommer til alt. Ha en fin søndagskveld 🙂

  3. Amalie14

    SÅ mye godt på frokostbordet der!;)
    Jeg synes det høres så interessant ut med LCHF, og jeg har så lyst å prøve. Men det er nok litt vanskelig når jeg har andre i familien, hehe, og jeg er blandt de minste.. Men sukker spiser jeg minimalt av, og jeg spiser heller lavkarbo-knekkebrød, enn vanlig brød. Men dette er nok det nærmeste jeg kommer. Om noen år er jeg voksen, og DA kan jeg bestemme selv hvilken retning jeg vil sette kostholdet mitt i:-)

  4. kristine

    Elsker bloggen din, faar meg i så godt humør:) Lurer bare på en ting ang makrell i tomat, har hørt det er så mye sukker i det at det ikke er sundt?hva sier du om det?

  5. Hei! Jeg er 19 år og fikk diagnosen Fibromyalgi tidligere i år. Sliter mye med smerter, lite energi og dårlig humør, konsentrasjonsvansker og så videre. Kom plutselig over en artikkel i dag som viste en undersøkelse av mennesker som nesten hadde blitt smertefrie og fulle av energi etter å ha lagt om til Lavkarbo. Du eller Lars Kristian vet ikke tilfeldigvis hvor jeg kan finne flere artikler som underbygger dette?
    Jeg skal i alle fall prøve ut nå fremover! 🙂

    1. Om du har fibromyalgi, bør du kutte ut alle produkter som er rike på omega-6, kontra omega-3. Spesielt korn, nøtter, margarin og vegetabilske oljer som solsikke-, mais- og soyaolje er noe du bør eliminere helt fra kosten. Årsaken til at LCHF fungerer, er at nettop disse produktene har en mye mindre plass i kostholdet. Animalsk fett, smør, fisk etc, har utmerket forhold av omega-3 og omega-6, og kan på lang vei bedre kroppens betennelser.

      Jeg kjenner ikke til noen sider som kan gi deg mer innformasjon om det, men sjekk ut hjemmesiden til Sophie Hexeberg, de kan sikkert hjelpe deg 🙂

    2. Hei 🙂 Jeg heter verken Lars-Kristian eller Caroline, men jeg vet om en svensk blogger som også har fibromyalgi og som spiser lavkarbo. Det kan jo hende du kanskje kan undersøke hennes blogg litt evt maile henne noen spørsmål.

      http://lchfklubben.se/magdalchf/

      Håper det går bedre for deg, fibromyalgi er noe dritt!

    3. Nå finner jeg ikke linken til artikkelen om det, men jeg har lest en del om at å inkludere kraft i kostholdet er veldig nyttig for de med fibromyalgi. Altså å koke kraft av bein og sånt. Det kom fram i undersøkelsen at de som inkluderte kraft i kostholdet minst tre ganger i uken først følte seg verre i et par uker, så bedre. Du får dessuten i deg mye nyttige mineraler og sunt fett. (Jeg tror også det går an å få kjøpt ferdig kraft fra f.eks jacobs og stange).

      1. Tusen takk for alle svar! 🙂

    4. Hei Malin!
      Følg også med på flere LCHF-sider, så ser du mange diskusjoner og temaer som tas opp. Her er 3 som kan være aktuelle:
      http://www.kostdoktorn.se
      http://annikadahlqvist.com/
      http://www.ettsotareblod.se

  6. Victoria

    Hei!

    Hva gjør du om du plutselig får lyst på potetgull? Eller om jeg skulle plutselig få lyst på det! Finnes det lavkarbo potetgull ? Eller finnes det noe annet som man heller kan spise ? Og hvordan er det med popcorn?

    1. Om jeg plutselig får lyst på det, så spiser jeg det.

      – C

      1. *liker* Sunneste forholdet man kan ha til mat tror jeg 😀

  7. Natalie

    Hei Caroline (og Lars-Kristian :- )

    Jeg fått inntrykk av at et LCHF- kosthold inneholder mye meieriprodukter og kjøtt. For en veganer som meg synes jeg jo ikke dette er særlig positivt. Derfor lurer jeg på om det går an å være veganer og fortsatt følge et LCHF-kosthold. Det er kanskje dumt spm i forhold til at det er kjent at det brukes mye animalske produkter i LCHF, men jeg vil bare høre deres meninger (gjerne om hva dere synes om et vegansk kosthold også).

    Hilsen Natalie

  8. Jeg har en tante som begynte på LCHF for å gå ned i vekt, og det virket! Hun gikk ned i vekt, og følte seg utmerket bra og fylt med energi, men da hun gikk til legen for en sjekk hadde hun så høyt kolestrol at det vippet til å være farlig, og fikk beskjed om å slutte på LCHF med en gang. Bloggen din er fylt med viktig og interesant info om lavkarbo, og syntes det er flott at du er opptatt av å gi riktige beskjeder og avkrefte myter, men fakta er også det at lavkarbo passer ikke for ALLE. De fleste vil kunne gå på dette uten problemer, men syntes at du også må legge vekt på at man fortstatt må gå til legen for check up’s for å forsikre seg om at alt er som det skal. Lavkarbo er rett og slett ikke for alle, og jeg syntes det er viktig at du får det budskapet gjennom også. Dere går jo også å sjekker dere?

    1. Det er absolutt ingenting som passer for alle 😉

      Når det gjelder dette med kolesterol, så er det intetsigende om kolesterolet er høyt eller lavt, det viktigste er forholdene mellom de ulike typene. Utrolig nok virker det som at det ikke er alle leger som har fått med seg det. Ser du på statistikk, er det faktisk flere med lavt kolesterol som får hjerte- og karsykdommer enn med høyt.

  9. Caroline

    Hei 🙂
    Jeg vurderer sterkt å begynne med lavkaro, men er litt usikker på «reglene». Jeg er bare 19 år, så bor hjemme og ingen andre i huset har denne livsstilen. Jeg lurte på om du eller Lars-Kristian bare kan summere opp litt hva man kan spise mye av, hva man kan spise litt av, og hva man burde spise lite av. Vet dere begge har skrevet dette tidligere, men jeg finner ikke de kommentarene selv etter hard leting i mange innlegg, hehe!
    Stor klem 🙂

    1. Fotballfrue

      Du kan bla. lese dette 😀 http://fotballfrue.no/?p=18960

      Klemmer 🙂

  10. Hei! Jeg er en av de «nittitusen» ungdomsskole elevene som leser bloggen til Caroline! Jeg synest virkelig ikke at hun oppfordrer til slanking. Jeg leser bloggen hver dag og blir mer og mer overbevist om at et sunt kosthold er viktig! Jeg blir inspirert til å trene å spise sunt nettop på grunn av det Caroline skriver. Jeg blir så irritert når voksne sier at ungdommen i dag bare spiser junkfood og sitter inne og gamer eller er på Facebook. Kanskje 2 av 50 i min klasse gjør det! Resten av oss går fjellturer, trener på sats eller spiller håndball eller fotball! Vi spiser sunt og er ute i frisk luft hver dag! Da jeg kjøpte kokeboken til Caroline og viste den til mamma, ville hun vite mer om LCHF og nå spiser hele familien det! Jeg synest det er teit av de over her som har uttalt seg om ungdomsskoleelever og slanking for få tenker faktisk slik! Stå på Caroline, jeg blir virkeli inspirert av deg!<3. Mvh marlin

  11. Åh, fikk vann i munnen av det frokostbordet! I love low carb. Elsker at jeg kan spise makrell i tomat uten den tørre brødskiva!

    Ha en fin uke, vet du elsker mandager 🙂

  12. hei jeg er din blogg lesere og liker din blogg veldig godt!

    Denne LCHF dietten er ikke bra, forskere har vist at man kan få hjerte stopp pga mengden av fett intaket.

    1. Nei, det stemmer nok ikke 😉 Forskningen som er tilgjengelig, viser faktisk at det er usannsynlig at totalt fettinntak kan ha noe å si for hjerte- og karsykdom.

      – C

  13. Hei! Jeg ser absolutt ingenting galt i at du, eller noen andre, spiser etter LCHF-prinsippet. Om dette fungerer for dere er det jo ypperlig. Likevel synes jeg setningen «LCHF er ikke helt karbohydratfritt, det utelukker bare de karbohydratene som gjør oss syke og som vi egentlig ikke har bruk for» ble litt for dum. Skjønner ikke helt hvorfor man skal kritisere andres kosthold for å være dårlige uavhengig av hva man spiser selv. At dere som spiser LCHF-mat mener karbohydrater gjør oss syke, er jo akkurat det samme som at mange som spiser karbohydratrik kost mener LCHF gjør deg feit, energitom osv. Dette er jo bare fordommer! Alle er forskjellige og ikke alle fungerer etter samme kosthold. Alt hadde vært utrolig mye enklere om folk hadde kunnet få lov til å finne et kosthold som passer for seg, ikke bli prakket på et annet basert på en annen persons erfaringer med andre forutsetninger. Jeg har selv prøvd LCHF over lengre tid, men dette fungerte ikke for meg. At det fungerer for andre har jeg likevel ikke vanskelig for å se. Synes bare det er viktig å fremme at alle kosthold kan være både sunne og usunne, alt etter hva man gjør det til selv.

    1. Enig med deg, en litt unyansert og populistisk måte å legge det frem på. Svært mange tåler de karbohydratene det siktes til godt 🙂

      – C

  14. Hei! Vil først si at jeg elsker bloggen din! Du inspirere meg på alle mulige måter.. hår, mote, interiør, trening, mat, blogging…. ! 😀 Bloggen din er en av tingene jeg elsker å lese igjennom hver dag! (Om jeg får tid i en travel hverdag!) Har selv begynt å blogge igjen nå nylig og lurer på om du har noen tips til å lage en bra side? nettsider med tips?
    Og synes det er så bra at du skriver om LCHF, for spiser nettopp dette selv. Kroppen min fungerer ikke på mat med sukker, hvete og lignende pga Fibromyalgi. Har du noen sider eller blader du kjøper hvor du finner inspirasjon eller tar du det som det kommer når dere lager mat? Jeg har funnet mange ulike varianter av sider, men ingen som inspirerer meg til å satse skikkelig (som jeg egentlig burde). Mulig du har skrevet noe om det i komentarene over, men rakk ikke lese alle for skal straks på jobb 🙂 <3 Klem

  15. Veronica Frostborn

    Toppen bra inlägg 🙂 Visste du att Anna Hallén har förutom sina böcker hon skrivit även har appar med recept osv basserad från hennes böcker:)
    LCHF recept heter den ena och LCHF för kvinnor heter den andra.
    Jag utgår numera från dom apparna varvat med dina oppskrifter fra din bok och bloggen när jag planerar mitt kosthold 🙂

    Kram

  16. Men ettersom fett generelt inneholder mye kalorier, må man ikke da trene ved siden av for å ikke gå opp i vekt?
    Spør av ren nysgjerrighet, tenker å starte på LCHF kostholdet 🙂

    1. Så lenge det er de rette kaloriene, vil de mette. Kombinasjon av fett og proteiner metter mye mer enn hvis du erstatter fettet med karbohydrater, og da spesielt karbohydrater med høy GI 🙂

  17. Hei Caroline.

    Jeg leser mest bloggen din for mote eller kosmetik innlegg, for du får jo mulighet for å teste mange nyheter som vi andre må kjøpe for teste det. Jeg har ingenting imot at bransjen bruker bloggere for å teste og fronte gode nyheter, så vi andre slipper å betale i dyre dommer for å finne den beste øyenskygge etc.. Ja, jeg vet at du nok også betaler for en del av tingene selv, men det har du jo også mulighet for og selvfølgelig også noe du prioriterer.

    Det jeg mest undrer over er at jeg kan se at mange av de ting du bruker i dine oppskrifter er produkter som man ikke kan finne i alle butikker og noen ganger skal man bestille det på nettet for å få tak i det, spesielt hvis man bor i distriktene. Jeg tenker mest på visse typer tilsetningsstoffer som sukrin, alternativer til mel og annet du anbefaler. Et eldre menneske vil kanskje også ha vanskeligheter med å få tak i alle ingredienser og de som bor i distriktene vil jo aldri får samme utvalg som i en storby. Så et lavkarbo kosthold vil jo være vanskelig for mange å følge i og med at man ikke får variasjon nok dersom utvalget er lite. I tillegg er desværre fersk fisk, godt kjøtt, spesielle ingredienser og annet i denne diett veldig dyre, så det vil jo automatisk bli et skille mellom de som har pengene til å følge kostholdet og de som må supplere et kosthold med billig pasta, ris, hvetemel og de billigste grønnsakene.
    Så mitt spørsmål er om du på noen måte har tenkt på alternativer til de som ikke har samme muligheter som dere for å kunne kjøpe det beste til sitt kosthold og livsstil hver dag? Hva kan man bruke fra husmannskosten i en diett som den dere følger og hvordan kan man lage de samme retter med «vanlige» ingredienser hvis man ikke får tak i sukrin eller har mulighet for å lage sin egen mandelmel etc..? Nå tenker jeg ikke på frokostbordet her, for det ser etter min mening ut ganske normalt ut, lavkarbo eller ei.

    Jeg kunne også ønske flere innlegg med hvordan en vanlig dag for deg ser ut, hvor mye tid du bruker i løpet av en dag til trening, matlaging, blogging osv.. og tips til hvordan man gjør visse ting flott i en fart. For personlig har jeg ikke tid til å lage de lekreste retter hver dag og sette håret super flott hver morgen. Det er mere i retning at jeg har tid en gang i uka til å fikse håret fint og jeg må finne kæær frem hver kveld ellers har jeg for travelt om morgenen til å finne noe som overhodet passer litt sammen.. 🙂

    Takk 🙂

  18. Det er noe av det dummeste jeg har lest! At man blir mett av 3 skjeer med smør? Hvem i sine fulle fem spiser dette? Man blir ikke METT, man blir kvalm, dårlig, lei osv. Det å påstå/bruke som eksempel (for mange blir dette oppfattet som en anbefaling) at man skal spise 3 skjeer med smør alene er et godt kosthold er for meg helt og holdent feil! Blir oppgitt..

    Husk på hvem som faktisk leser denne bloggen. Nå sitter jentene på 13 år hjemme og spiser smør til middag… Håpløst!

    1. Jeg er enig i kritikken din, men samtidig så tror jeg Eenfeldt kun forsøker å få frem et poeng. Prinsippet er riktig, fett metter mer enn larbohydrater, men i dette tilfellet er det vel pga kvalmen 😉

      Jeg tviler sterkt på at noen går hjem og spiser smør, da tror jeg du undervurderer folk.

  19. Hei!

    Jeg har gått på en lchf-diett som kalles ketogen diett før. Skal starte igjen på nyåret og synes mange av dine oppskrifter virker veldig gode. Men jeg tror du spiser mer karbohydrater enn det jeg kan gjøre. Hvor mange gram karboydrater om dagen spiser du ca? Eller regner du ikke på dette?

    Setter stor pris på svar!

  20. Veronica

    Først; Flott innlegg!! Så må jeg nok en gang si tusen takk for at du deler med deg, for det var når jeg kom over bloggen din at jeg fikk opp øynene igjen ang kostholdet vårt. Nå har vi hatt et LCHF kosthold i 4 uker, og merker stor forskjell på humør, vekt og utholdenhet, og for meg som er sukkerjunkie er dette virkelig en redning + samboer som har kronisk tarmsykdom er mye bedre og snart medisinfri:) Jeg blir oppgitt over å lese enkelte kverrulerende innlegg her, så all honnør for at du holder ut;) Eneste gang jeg har sliti er iforbindelse med PMS, for da roper kroppen etter sukker..hehe…men overlevde. Så 1 spm: Hvor fy er det med fun light?? Jeg prøver å holde meg rundt 20karbo pga vektnedgang, men til tider tyr jeg til fun light når jeg ønsker noe annet enn vann;) Åååå jaaaa…boka di har redda helgene våres, pizza og burger…nam!!! :-))

    1. Hei! Følte jeg måtte svare deg, siden jeg føler jeg kan litt om dette. Har vært på opplæring om lchf/ketogen diett med leger og ernæringsfysiolog. Fun Light inneholder ikke noe karbohydrater, så jeg drakk ubegrenset Fun Light og Pepsi Max da jeg gikk på diett, noe ernæringsfysiologen sa var helt greit siden jeg sliter litt med å drikke vann hele tiden. Ketogen diett brukes hos personer med epilepsi hvis medisinene ikke funker 100%. Så fikk masse oppskrifter som f.eks gelé og en type kake der de brukte Fun Light. Og på sommeren kan man også lage is av Fun Light, så det skal nok gå kjempefint. Håper svaret hjalp deg 🙂

  21. Flott og inspirerende blogg du har. Du skriver så godt og det er gøy å lese. Masse fine tips og oppskrifter.
    Kan jeg spørre deg om hvilket service som står i glasskapet på kjøkkenet deres? Det ser lekkert ut.
    Anette 🙂

  22. KJEMPEBRA innlegg! Her drepte du mange myter 🙂
    Det er så mange som tror det er så usunt, at man omtrent drikker fett, og kun spiser egg og bacon. Når jeg skal ha middag, og jeg sitter med en tallerken foran meg med MASSE sunne grønnsaker, et laksestykke og en liten klatt rømme så spør meg meg selv «hva er så usunt med dette?» Skal man legge til tre-fire poteter og en posesaus over, da blir det usunt.

  23. Årh, må du skrive så ekstremt mye om LCHF? Alle har fått med seg at du har det kostholdet, men jeg sverger til mitt kosthold med karbohydrater og bær, frukt osv.!!

    1. Fotballfrue

      Good for you 🙂

      Spiser btw. alt det du nevner der selv også 🙂

  24. Hei! Jeg er sykepleiestudent og har nettopp lært at hvis kroppen ikke får noe glukose, så begynner kroppen som en stressreaksjon å bryte ned fett veldig fort. Det som skjer når fett brytes ned veldig fort er at det dannes ketonlegemer, og hvis det blir for mange av disse kan du faktisk bli forgiftet. Det er som alvorlig diabetes som ikke blir behandlet, og kjennetegnet er at pusten lukter som neglelakkfjerner, aceton. Dette vil nok ikke skje med deg siden du er veldig flink med kostholdet, men det er verdt å tenke over!

    1. Fotballfrue

      Det du sikter til her heter ketoacidose, er en tilstand diabetikere havner i. Jeg er ikke diabetiker, så det trenger du ikke bekymre deg over 🙂 Kostindusert ketose er noe helt annet, og en tilstand de aller fleste mennesker er i iløpet av dagen, og da spesielt i løpet av natten.

      – C

  25. Lisa Finne

    Heii 😀 eg lurte på om du vett kor mye knekkebrønå fra boka då inneholde av kcl? 😀 per 50g f.eks

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *