Lavkarboklubben

Jeg har vært så heldig å få et helt års gratis abonnement hos Lavkarboklubben! Har vært medlem noen måneder allerede, faktisk helt siden oppstarten i april, og synes denne siden er utrolig interessant, hjelpsom og nyttig, så tenkte fortelle dere litt om hva det innebærer 🙂

Lavkarboklubben er et nettsted som etter min mening er det komplette stedet for deg som er interessert i et lavkarbokosthold. Dette er stedet for deg som ønsker en varig kostholdsendring, som kanskje er usikker på hvordan du skal starte, for deg som søker tips til matlaging, for deg som er interessert i å lære mer, og for deg som søker svar, råd og tips. Spesielt godt liker jeg siden som heter Lavkarbo i Praksis, her får du blant annet tips til hvordan du best mulig kan holde på kostholdet når du skal reise, hva ekspertene tenker om lavkarbo og barn, lunsjtips og tips til hvordan du kan komme i gang.

Hos Lavkarboklubben kan du stille spørsmål til eksperter som daglig jobber med lavkarbo ved Dr. Hexebergs klinikk, og du kan også lese spørsmål fra andre medlemmer og svarene de har fått. Du kan være med på nettmøter,  prate med andre medlemmer via medlemsforumet og hente inspirasjon til oppskrifter via deres egne oppskriftside som også har veldig fine bildeserier, slik at du som ikke er ekspert også kan få til matlagingen.

Det finnes også mange nyttige artikler her, som er skrevet av legene bak klubben. I tillegg gis det nyttige rabatter som for eksempel prosenter hos Funskjonell Mat og på konultasjoner hos Dr. Hexebergs klinikk.

I tillegg til alt dette får du også din egen kostdagbok, og det tror jeg kan være veldig interresant og nyttig for flere som er i startfasen av å legge om kostholdet. I dagboken kan du sette deg mål og se hvordan du ligger an dag for dag og uke for uke. I motsetning til andre dagbøker som oftest har fokus på kalorier, er det her hovedfokus på karbohydratinnhold og energifordeling, men også på proteiner, fett, vitaminer og mineraler. Dagbokboken er også veldig nyttig for å slå opp enkeltmatvarer, og for å sjekke et enkeltmåltid. Du kan jo også bruke dagboken i en periode for å lære deg mer om næringsinnhold i matvarer og hva du får i deg av ulike næringsstoffer per dag. Dagboken kan også brukes kun for å slå opp og sjekke næringsinnhold.

Rett og slett en veldig fin side, som er vel verdt medlemsprisen  🙂

annonse / sponset medlemsskap

58 kommentarer

  1. evahelen

    det var intressant. Fint bilde av deg, du ser rett og slett godt ut, kiloene kler deg

    1. Åh, fint bilde av meg? Hvor? :p

      – C

      1. Louise

        Haha….. Herregud! Noen ass!

  2. Amalie14

    Det hørtes jo veldig smart ut for de som spiser lavkarbo:-)

  3. https://www.aquabyaqua.com/female/new-in/floyd-dress-cream
    is this the same dress as the one you weared in alghero ?@fotballfrue
    Please answer ! Becuase in that case i would want to wear it at My student 🙂

    1. Fotballfrue

      Yes, that’s the one 🙂

      Hugs!

  4. Åååå tusen takk for dette tipset. Den siden viste jeg ikke om. Må inn å se. Er kjempe kjekt å finne nye oppskrifter. Forresten så er den muslien i boken din helt himmelsk. Spiser den mye på nattevakter og får aldri ha den for meg selv. Tilogmed de som sier lavkarbo er noe tull kaster den i seg:0))))

  5. Kjempesmart side! 🙂

  6. Hei Caroline! Jeg holder på å lage adventskalender til kjæresten min, det er første gang han får det og jeg synes det er skikkelig morro 😀 Har du laget kalender til Lars Kristian noen gang og/eller har du noen tips til meg? Jeg mangler nå 4-5 pakker før den er i boks 🙂 På forhånd takk!

    1. Eller tips fra dere andre lesere! Tipper det er mange her som har noe smart på lur 🙂

    2. Det spørs kanskje litt hvor mye du vil legge i hver gave, da 🙂 Men hva med fint undertøy, godt øl, en fin film, brettspill, aftershave, eller noe lignende?

  7. that is a very interesting link! thanks for sharing!

    https://profdrskinnybitch.blogspot.de/

  8. Hei! Eg har sendt deg en e-post for en stund tilbake, men eg får liksom aldri noe svar, syns det er litt skuffende da det gjelder noe viktig for meg…

    1. Jeg får flere hundre mails i uken, og har aldri i verden tid til å svare på alle. Jeg vet ikke hvilken du har sendt til, men om det er en av de som står på bloggen her, så er det ikke jeg som styrer de 🙂 Er det noe du lurer på, så kan du fint legge igjen en kommentar i kommentarfeltet. Du er anonym, så at folk skal vite hvem du er trenger du ikke bekymre deg for 🙂

      – C

  9. Så heldig du er. Jeg kunne godt tenkt meg medlemsskap der men må vel prioritere familieøkonomi fremfor meg selv. Det er veldig flott at det har kommet en sånn klubb. Der er det kanskje litt flere ekspertuttalelser og litt mindre personlig synsing enn hva man gjerne finner på steder som lavkarbo.no, som er en side hvor jeg henter mye inspirasjon.

  10. Enig! Er medlem selv og syns siden er knallfin.
    Jeg bruker den mest for å lese artiklene og oppskriftene. Alle bør melde seg inn her altså, mye godt å hente!

  11. Kan du skrive et innlegg pa hvordan man holder seg hot i kulda ? 🙂
    Min Mote hadde et slikt innlegg, men jeg tror du hadde gjort det mye bedre!

  12. Hei Caroline.
    Kan du lage et innlegg op pels? Jeg vet du er i mot det og du leses av mange mange. Jeg synes det er flott at du skriver ofte om dyretesting, og har mange gode omtaler av produkter som ikke testes.

  13. Kathrine

    Mulig det er jeg som er blind, men kan ikke se du skrev hva medlemsprisen var? 🙂

    1. Står på bildet 🙂

      – C

  14. Hva skjedde med den nettsiden du skulle åpne? Nå husker jeg ikke helt hva den het, men den om mat og helse?

    1. Fotballfrue

      helsematen.no 🙂 det er ikke kun meg alene, vi jobber med saken, starter innspilling om et par uker 🙂

      – C

  15. Hei Caroline! 🙂
    Følger med på bloggen din hver dag,men sjeldent kommeterer… Kanskje jeg må bli flinkere til det! 🙂
    Jeg blir så inspirert av antrekkene dine og gleder meg hver dag til å ta en titt innom for å skjekke de ut!
    Det er en genser som jeg lurer sååååå sterkt på hvor kommer ifra,den du har på bilder fra backstage bubbleroom. Den er i grått med negler på skuldrene,har leita overalt ,men finner ikke. Håper så masse på svar! 🙂
    Ha en fortsatt fin kveld!

    1. Fotballfrue

      Den er min private som jeg hadde på meg til og fra shooten, den er fra nelly issue 1.3 🙂

      Klemmer!

      1. Lissie

        Tusen takk søteste Caroline!!! 🙂 Så hyggelig å få svar! Da er den på vei hjem til meg!
        Klemmer!

  16. Christina

    Ahh,tusen takk for tips-akkurat hva jeg trengte nå!!!
    Trenger litt motivasjon for tiden-har forresten satt opp boken din på julegave-ønskelisten min 🙂

  17. Hei, Lurer på hva dine tanker er om det store fokuset på kjøtt i lavkarbo? Ikke spesielt dyrevennlig, og meget absurd da at du er sponset av WWF som skriver i bannerne på siden her om elefanter som slaktes. Å spise kjøtt og forfekte andre arter (eks elefanters) rettigheter henger ikke på greip, og er en art-fethisime som er grunnleggende snål. Uansett, hadde vært fascinerende å høre hva du tenker om ikke-mennesklige dyrs plass i denne verden. Kanskje dette er noe du er sterkt opptatt av men som (av naturlige årsaker) ikke er hovedfokus her. Som en blogger har du uansett mye makt til å løfte frem denne saken på hvilket som helst nivå. Mvh, Camilla

    1. Det er ikke gitt at det må være et stort fokus på kjøtt i lavkarbo. Vi har et helt normalt forhold til det, og inntar ikke mer av det enn hva vi gjorde før vi la om kostholdet.

      Min holdning til kjøtt og andre dyr enn husdyr er at de er under oss på næringskjeden og det er helt naturlig for oss å spise dem 🙂

      1. Så dere spiser bare villfisk og vilt generelt? Ku og gris er per definisjon også husdyr..

      2. Helt sikker på at du skjønte hva jeg mente, MG 🙂

      3. Jada, men du som er så flink med store ord, LK, bør også holde orden på dem 🙂

      4. Fotballfrue

        Hahaha, sorry, men jeg nå le 🙂 Du har ingen grunn til å være spydig 🙂

        – C

      5. ElisabethH

        Hva i alle dager, MG?

        MEN – jeg må si, som en som er nysgjerrig på lavkarbokosthold, men som ikke har tatt helt standpunkt til hva jeg ønsker å gjøre selv – det er da ikke så stort fokus på kjøtt i utgangspunktet vel? Jeg mener – i det tradisjonelle norske kostholdet spiser man jo kjøtt og fisk til flere måltid for dagen – og mengden øker vel ikke nødvendigvis selvom man går over på lavkarbo, det blir vel heller et personlig valg så vidt jeg har forstått. Jeg ser bare på oppskriftene Caroline legger ut her – det er jo ikke MER kjøtt i de rettene enn i et ‘vanlig’ kosthold?

        Og sånn på siden – jeg leste ene suksesshistorien de hadde publisert på nettsiden du nevner her – og ble ennå mer interessert i å lære mer om de positive bivirkningene ved et lavkarbokosthold. Jeg har, på samme måte som jenten som ble intervjuet i artikkelen, også slitt mye med lav energi og stivhet/stølhet i kroppen, i tillegg til mye hodepine og ‘tåkete’ tilværelse. Jeg har alltid fått høre at det kun er latskap som gjør det og at jeg må ‘skjerpe meg’ og trene mer – men sannheten er at jeg alltid har vært aktiv – jeg har tvunget meg selv til å trene (spinning/løping/styrke) minimum annenhver dag i tillegg til at jeg har en hund som krever sitt av tur – men energinivået har aldri kommet seg. For meg sier det seg selv at noe er galt – men jeg spiser i hovedsak det som er sett på som sunn, nork husmannskost, med mye brød, melk og poteter.

        Kanskje det er på tide å faktisk teste ut lavkarbolivsstilen for min del også… Kan dere, Caroline eller Lars Kristian, kanskje gi meg en slags pekepinn på hvor lenge etter en kostholdsendring jeg vil kunne merke en endring i formen hvis jeg velger å sette i gang med dette her?

      6. Lars-Kristian Eriksen

        Nei, du har rett i det ElisabethH. Det er ikke noe spesielt økt fokus på inntak av kjøtt i utgangspunktet heller, men noen gjør personlige valg som kan føre til det.

        Det er normalt at man etter omlegging bruker en 3-4 uker hvor man kanskje har litt hodepine og føler seg slapp. Dette kommer av at sentralnervesystemet får fra å kun bruke glukose som energi, til å bruke både glukose og ketoner. For å unngå dette kan du jo forsøke med en gradvis omlegging, hvor du over en 3 ukers periode kutter mer og mer ned på karbohydrater, samtidig som du øker fettinntaket 🙂

      7. ElisabethH

        Tusen takk for tilbakemeldingen Lars-Kristian. En glidende overgang høres jo ikke dumt ut.. Jeg føler at jeg må sette meg litt mer inn i lavkarbo som livsstil før jeg gjør et slikt valg – jeg vet altfor lite om det per i dag til å hive meg ut i det, men mye av det jeg har lest og hørt høres jo absolutt fornuftig ut. Om det i tillegg kunne ha hjulpet meg i forhold til energinivå og stivhet i kroppen etc, er jo ingenting bedre enn det. 🙂

      8. Ingen spydighet, heller et tips. 🙂

        LK minner meg på mange måte om den typiske førsteårsstudent som legger ut om alle studier de har lest. Når det er sagt er han over gjennomsnittet ryddig i sine utgreiinger, og har nok lest flittig. Kudos for ryddighet!

      9. Ingebjørg

        Kjeder du deg eller? Det er jammen rart hvor frekke folk kan være!

      10. Lars-Kristian Eriksen

        I hvilken av disse kommentarene har jeg brukt store ord? Avkrefter bare en myte om kjøttkonsumet i et lavkarbokosthold.

  18. Hei! Leser bloggen din hver dag, liker den veldig godt 🙂 Jeg prøvde å lage muslien din i dag, fy søren så god! Jeg er student så sliter alltid litt med å lage frokost som ikke tar alt for lang tid, også skyr jeg brød, så dette passet fint. Jeg lurte på, kunne du ikke lagd et innlegg om studentmatpakker? Jeg sliter med å finne inspirasjon til å lage en lavkarbovennlig matpakke som skal ligge i sekken i 4-5 timer før den skal spises, derfor har jeg dessverre spist litt mye i kantina i det siste, som er svært karbofylt, noe som har ført til at jeg har fått litt ubalanse i kosten og lagt på meg noen kilo. Nå må jeg skjerpe meg, har spandert på meg PTtimer og skal rapportere hva jeg spiser i løpet av en uke neste uke. Så nå prøver jeg virkelig å skjerpe vanene! Jeg er litt småkresen, så det er så vanskelig å lage noe som tåler å ligge i romtemperatur i 4-5 timer og fortsatt være fresht og godt. 🙂

    1. Fotballfrue

      Ja, det kommer tips 😀

      Klemmer!

  19. Kjekt med et slikt innlegg. Den siden ante jeg ikke at fantes en gang. Smart. Skal nok ikke å ta en titt en dag. Takk for tipset 🙂 God natt.

  20. Hva mener du/ tenker du om en elipsemaskin???

    1. Fotballfrue

      Det kan være fin trening det 🙂

      – C

  21. Jeanette H

    Hei. Vet du hva det er oppi den avocadoen ?? Så såå godt ut 🙂 Klem.

  22. Hei Caroline 🙂 Tenkte bare å tipse deg om noe som fungerer kjempebra mot urinveisinfeksjon! Refleksologi (noe ukjent for mange) fungerer som bare det. Etter noen få behandlinger er du kvitt det for godt 🙂 Har flere venninner som har prøvd det, og de er mer en lykkelige over å bli kvitt plagene. Selv har jeg blitt behandlet for dårlig imunforsvar etter kyssesyken, og har med hånden på hjertet ikke blitt ordentlig syk siden jula 2008. Litt for godt til å være sant, men jeg er superfornøyd. Du kan lese mer om det og finne en refleksolog i nærhetern av der du bor på http://www.refleksologforeningen.no

    Håper dette kan hjelpe deg 🙂 Ha en strålende dag! Klem fra Kristin

    1. Fotballfrue

      Takk for tips 🙂

      Klem!

  23. Charlotte K

    Hei Caroline! Dette er ikke svar på dette innlegget, men jeg føler for å gi deg en bukett med rosende ord! Jeg har fulgt deg i et år i dag faktisk og jeg er bare så glad for hvert innlegg du har skrevet og nydelige bilder du deler med oss:)
    Jeg var på denne tiden i fjor langt nede og manglet motivasjon til det meste. Oppdaget bloggen din ved en tilfeldighet og siden har jeg vært hekta:) Jeg er i dag full av energi, glad i trening og kler meg mye mer feminint enn noengang takket være deg:) ( noe min mann også er veldig glad for;)
    Jeg håper du fortsetter å blogge leeenge! Takk takk takk Caroline! Ha en nydelig dag<3
    Stor klem fra Charlotte 🙂

    1. Fotballfrue

      Tusen takk for så fine ord, Charlotte 🙂 Er så glad for å kunne glede andre! Så flott av deg å finne tilbake motivasjonen 🙂

      Håper det fortsetter oppover 🙂

      Mange klemmer!

  24. Hei skjønne vakre deg 🙂

    Har tenkt på en ting og har lurt på hvorfor dere har valgt LCHF i forhold til andre lavkarbo kosthold? Nå kan jeg fint lite og ingenting om dette, men har hørt om Paleo(?) i tillegg til LCHF. Hva er egentlig forskjellen, hvis det er noen, og hvorfor har dere valgt akkurat LCHF? 🙂

    Ellers vil jeg bare si at du er et beundringsverdig menneske!
    Stor klem, og fortsett med den fantastiske jobben du gjør 🙂

    1. LCHF er, som lavkarbo, mer et samlebegrep. Paleo handler om å dra tilbake til steinalderen, og spise som forfedrene våre gjorde. Meieriprodukter, som vi bruker en del, er blant annet utelukket :/

      LCHF handler mer om en generell økning i inntak av fett, samtidig som en reduksjon i inntaket av karbohydrater 🙂

      1. Aha! Tusen takk for oppklaringen 🙂

  25. Elizabeth anzén

    Hej Caroline!

    Jag har en fråga till dig jag väldigt gärna vill ha svar på.
    Kan man köpa din bok på SVENSKA? Och i såfall, VART? Vilka butiker eller vart på nätet?

    Tacksam för svar
    Elizabeth Anzén

    1. Fotballfrue

      Nei, beklager 🙁 Den er bare på norsk :/

      Klem!

  26. Hei Caroline. Jeg er en fast leser av deg, og synes du er en veldig motiverende person. Takk for det. Men jeg har også et spørsmål, og ikke tolk dette på en negativ måte. Men når du er ute på en fest, et arragement, osv , har du en tendens til å bli slik : » Ånei, jeg kan ikke drikke den ølen/vinen, det er for mye kalorier!» , (som et eksempel da), og at du da blir uglesett, av den grunn at det kanskje er personer der som er overvektig/kraftig? Eller er du litt mer forsiktig, og bare gjør «alt i det stille» ? Om du forstår hva jeg mener. Du virker som en hensynsfull person, men mitt spørsmål er egentlig: Tar du hensyn til at andre rundt deg kanskje sliter med vekten, og kan føle seg truffet? Eller føler du at du «glir inn», og ikke gjør noe ut av deg? Bare lurte. Og igjen, takk for at DU er den du er 🙂
    – Helene

    1. Fotballfrue

      Ja, dette var et merkelig spørsmål :/ Jeg kunne aldri oppført meg på den måten du beskriver, og jeg teller heller ikke kalorier 🙂 Er jeg ute så er jeg ute for å kose meg, og tenker ikke over hva jeg drikker.

      – C

  27. Hva har lavkarbo med ulcerøs kolitt å gjøre? Jeg har diagnosen og har hatt den i snart to år, det eneste jeg har hørt om lavkarbo er at jeg skal unngå det..

    1. Å? Hva har de begrunnet det rådet med? Lavkarbo gir svært gode resultater på UC.

  28. Hei.

    Jeg har spurt om det tidligere, men jeg lurer på om du/dere vet noe eller har hørt noe om å hvordan det er å spise lavkarbo med Crohns eller Crohns-liknende sykdomer f.eks IBS?

    Beste ønsker,
    Pia 🙂

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *