Vårt kosthold

Ettersom Caroline er veldig opptatt om dagen, tenkte jeg å komme med et gjesteinnlegg til dere.

– Lars Kristian 

Caroline får svært mange spørsmål i kommentarfeltet angående kostholdet vårt. Hva vi spiser, hva vi ikke spiser, hva som er lov, og hva som ikke er lov. Jeg forstår godt at disse spørsmålene kommer, da de fleste sikkert tilegner seg kunnskap om lavkarbo via media, og deres noe unyanserte fremstilling av kostholdet. Jeg vil med dette innlegget gi en kort innføring i hva lavkarbo er, og hvordan vi forholder oss til kostholdet.

// foto: Dagbladet

Først et par definisjoner:

Lavkarbo er først og fremst et samlebegrep for en rekke ulike kostholdsretninger:

  • LCHF
  • Paleo
  • Atkins
  • Ketolysekuren
  • Fedon

Felles for alle disse kostholdsretningene er at de handler om karbohydratrestriksjon. Generelt sett er det positivt, da jeg mener at svært mange vil få en positiv opplevelse ved å kutte ned på karbohydrater og øke inntaket av naturlig fett. Fordeler med et økt fettinntak på bekostning av karbohydrater er:

  • Lavere utskillelse av fettlagringshormonet insulin
  • Stabilt blodsukker
  • Roligere mage (mindre oppblåst/gass)
  • Mindre muskel og leddplager
  • Lavere nivå av triglycerider (fettsyrer) i blodet (4)
  • Bedre kolesterolverdier (1-3)
  • Vektreduksjon om det er ønskelig (5)
  • Bedre blodtrykk (5)
  • Bedre metthetsfølelse
  • Mindre søtsug

Jeg og Caroline følger ingen av disse retningene, men tar litt fra hver enkelt retning og setter det sammen til et kosthold som passer oss. For å si det på en enkel måte, holder vi oss til en generell karbohydratrestriksjon, hvor vi erstatter  raske karbohydratene med masse grønnsaker og fett, og da spesielt mettet fett. Nå satt sikkert en del av dere karbohydratene i halsen, men ja, vi spiser mye mettet fett. I motsetning til hva som tidligere er blitt hevdet, viser det seg at mettet fett slettes ikke er den store stygge ulven når det kommer til hjertesykdommer. (6)

Mange lurer sikkert på hvor vi får inn fettet i kosten, for fett alene smaker ikke særlig godt. Svaret til det er grønnsaker. Blomkålpuré, Brokkolipuré, Gresskarpuré, Selleripuré etc. lages alle ved hjelp av smør og kremfløte. Salater av spinat, tomater, løk, avocado, fetaost med dressinger av kaldpressede oljer eller hjemmelagde rømmedressinger. På denne måten øker du inntaket av grønnsaker, samtidig som du får i deg fett som øker smaksopplevelsen. For fett er nettop det, en smaksforsterker. Bruker du det sammen med de rette råvarene, setter du en spiss på smaksopplevelsen. Dette serverer vi sammen med kjøtt av god kvalitet, gjerne økologisk, og da har vi et fullverdig måltid.

Mat / drikke vi spiser / drikker mye av: Rent kjøtt, fet fisk, fete meieriprodukter, blomkål, brokkoli, spinat, egg, rødløk, spisspaprika, tomat, avocado, vann, farris og bris.

 Mat / drikke vi spiser / drikker moderate mengder av: Frukt, nøtter, kaldpressede planteoljer, pepsi max.

 Mat / drikke vi spiser / drikker lite av: Sukkertøy, kornprodukter.

 Mat / drikke vi så og si aldri spiser / drikker: Ferdig-/hurtigmat, brus, lettprodukter, juice, saft

Håper dette ga et bedre innblikk i hva lavkarbo er, og hvordan vårt kosthold ser ut.

Ps. Kan påpeke at matvarene nevnt over er eksempler fra vårt kosthold. Ergo ingen fasit på hva som skal spises og hva som ikke skal spises, bare en oversikt over hvordan vi løser det.

1. Westman EC, Yancy WS, Mavropoulos JC, Marquart M, McDuffie JR. The effect of a low-carbohydrate, ketogenic diet versus a low-glycemic index diet on glycemic control in type 2 diabetes mellitus. Nutr Metab (Lond). 2008;5:36

2. Sharman MJ, Gómez AL, Kraemer WJ, Volek JS. Very low-carbohydrate and low-fat diets affect fasting lipids and postprandial lipemia differently in overweight men. J Nutr. 2004 Apr. 1;134(4):880–885.

3. Sharman MJ, Kraemer WJ, Love DM, Avery NG, Gómez AL, Scheett TP, et al. A ketogenic diet favorably affects serum biomarkers for cardiovascular disease in normal-weight men. J Nutr. 2002 Jul. 1;132(7):1879–1885.

4. Guay V, Lamarche B, Charest A, Tremblay AJ, Couture P. Effect of short-term low- and high-fat diets on low-density lipoprotein particle size in normolipidemic subjects. Metab Clin Exp. 2011 Aug. 2;

5. http://www.scribd.com/doc/4895150/Review-of-lowcarb-vs-highcarb-diets

6. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed?term=Meta-analysis%20of%20prospective%20cohort%20studies%20evaluating%20the%20association%20of%20saturated%20fat%20with%20cardiovascular%20disease 

300 kommentarer

  1. Dear Lars-Kristian,

    my boyfriend is a professional handball player (THW Kiel, Gummersbach, Montpellier) and when I talked with him about putting low carb diet in our daily life he was very in doubts and after talking to his trainers and other stuff they were strongly against it in time of the season… they said it’s alright in the time of holidays when trainings are not that exhausting but that this kind of diet is not recommended for such a hard trainings as he had… so what is the truth behind low carb diet and professional athletes? How can I convince him that we can do it? What is your opinion as a professional athlete about that topic?

    Thank you for your advice…
    Anja

    P.s. Caroline should think about english version of blog 😉

    1. Hi Anja. I may sound like a crazy for mwking this comment in 2014. Anyway i guess carbs intake is really important cuz it gives you energy spspecially if u are an athlete. What i think is u cant have the same diet as your husband cuz he certanly spends a lot more energy than u. The difference shouldnt be that much either. So for instwnce u both have a big breakfast with carbs (oats fruit bread rice whatever u want) but he would have more than you. And that continuos throught the day. Maybe u could stop eating carbs after luch and consume only good fat meat and veggies but maybe he after a long day training feels like eating whole pasta at dinner. That would be fine. The point is that he picks good carbs… whole carbs nothing process or fast food style. Good luck

  2. Ingvild

    Så fint med innlegg fra deg, Lars Kristian:)
    Jeg tar selv Bachelor i ernæring på Bjørknes. Har begynt på siste året. Jeg er selv en «ihuga lchf’r» og syns noen ganger det er litt vanskelig å forholde meg til pensum, da de tydligvis ikke har fått øynene opp for lchf ennå…;)
    Hvordan takler du dette?

    Mvh Ingvild

    1. Lars-Kristian

      Foreløpig har jeg ikke kommet så langt at det er noe problem 🙂 Men blir spennende å se. Det er jo mange kostholdseksperter som er pro lchf, og det blir stadig flere, så så vanskelig kan det ikke være?

      – LK

  3. Synst d e så flott at du bruka kilda, slik at dei som vil krangle mot d du sei, ikkje he grunnlag for å jer d ! :))
    Super bra, ikkje minst viktig, og lett forståelig innlegg, som tek for sej nåkke veldig viktig!

    Tommlane opp!!!:)))

  4. http://www.youtube.com/watch?v=hTlbsNY2IvQ

    her er en av kildene mine, som jeg mener sier noe om kommentaren min.

    1. Lars-Kristian

      Fint at du har funnet noe som passer for deg, men youtubevideoer bruker jeg ikke som grunnlag for påstander :/

      – LK

      1. Sivert

        Det er lov det. Har du sett den i det hele tatt da? Det er ikke dermed sagt at alt som sies i alle youtube videoer er sant, men det er vel ikke nødvendigvis sant alt som skrives i media ellers heller.

      2. Lars-Kristian

        Nei, jeg har ikke sett den, men ta en titt. Jeg forholder meg svært lite til media 🙂

        – LK

      3. Sivert

        Det er en dokumentarfilm fra 2008. Den, og forskningen som ligger bak, kan fint brukes som grunnlag for påstander. Eller man kan lese The China Study – en god vitenskapelig studie, men beregn litt tid for denne. Professor. Ian Brighthope, Dr. Dan Rogers, Dr. Victor Zeines samt en rekke andre seriøse personer kommenterer i filmen.

        Vi har evnen til å drepe dyr, men det er ingen god grunn til å fortsette. Det er barbarisk og veldig usunt. Et vegansk kosthold er vanskelig fordi vi har vokst opp i den tro at melk, egg og kjøtt er bra å spise, men det blir lettere når man kommer inn i det. Man får ikke mangelsykdommer som veganer, med mindre man holder seg til kun 10 matvarer. Norge er nå på toppen i benskjørhet, hjerteinfarkt og kreft (Top 10 på alle). Dette rammer alt for mange i Norge i dag. Alt dette er kostholdsrelatert.

      4. har du kilder på eksempelvis av hvordan mat man kan spise til de forskjellige måltidene når man er veganer? Jeg var det selv i to år, men nettopp pga mangelsykdommer begynte jeg med fisk igjen (og senere kylling og kjøtt) for tre år siden, men kunne fint kuttet det ut igjen, hadde det ikke vært for b-vitamin og jern som jeg da manglet en god del av

      5. Sivert

        Variasjon er viktig. Det ser man spesielt på hvordan vitaminene og mineralene jobber sammen.
        Kilder til jern: dadler, bønner, cashewnøtter, valnøtter, havregryn, sesamfrø, rosiner, erter, ris, pasta og grovbrød. Man bør få i seg nok vitamin C også, da dette fremmer opptaket av jern. De fleste søte frukter som mango, appelsin, banan, eple og fersken, samt paprika, inneholder mye C-vitamin.

        B1, 2, 3 og 6 bør dekkes greit om man spiser mye frukt og grønnsaker, belgfrukter, kornvarer, nøtter og litt frø. Jeg antar det er B12 som er problemet. Det enkleste er å spise mat som er tilsatt B12. Mange veganprodukter er det, som soyamelk o.l. Eller tilskudd.

  5. Flott innlegg, Lars-Kristian!
    Men jeg lurte på en ting 😉 Hvis dere får barn, vil barna følge deres kosthold?
    Håper på flere innlegg fra deg :))

    1. Lars-Kristian

      Du vet aldri med barn, men vi vil sikte oss inn på et kosthold med lavere inntak av karbohydrater enn hva som er normalt. Barn tåler uansett en del mer karbohydrater enn voksne, men det blir ikke i form av mye sukker o.l 🙂

      – LK

  6. Elisabeth

    Takk for et kort og konsist innlegg om noe jeg faktisk har lurt litt på. Det er vanskelig å vite hva man skal forholde seg til når media har ett (til tider svært ensidig) bilde, og «lavkarbofolket» igjen har hver sin oppfatning. Her syns jeg du er veldig klare på hvordan DERE gjør det.

    En ting jeg lurer på, og nå ser jeg at jeg er litt sent ute, men håper du/dere vil svare likevel.
    Hvordan er det med sultfølelsen? Vil den endres på et slikt kosthold?

    Årsaken til at jeg spør er at når jeg nå har vært på lavkarbo en stund (vegetarisk sådann) er jeg helt fin i magen, noe jeg ikke har vært på evigheter, men jeg er så sulten! Hele tiden. Har dere liknende erfaringer?

    Hilsen Elisabeth
    – som mener alle ville hatt godt av å titte på sitt inntak av karbo.

  7. Kjempebra, informativt og lettfattelig innlegg! 🙂

    Jeg og samboeren går ikke på noe bestemt kosthold, men vi spiser en del grønnsaker, fisk, rent kjøtt, magre meieriprodukter, litt frukt. Vi spiser brød/ knekkebrød ca daglig, dog gjerne så grovt som mulig. Godteri spiser vi veldig sjeldent. Brus drikker vi ikke. Jeg har oppdaget at det ikke skal store mengdene med hvetemel til før jeg blir oppblåst og har derfor omtrent kutta det ut helt. Hvitt sukker er bytta ut med sukrin. Vi spiser ikke så ofte ris og pasta og hvis vi gjør det så er det fullkorn.

    Lenge har jeg hatt et ambivalent forhold til lavkarbo. På den ene siden så har jeg hørt folk fortelle om positive virkninger, på den annen side så har jeg vært litt skeptisk til alt fettet. Slik du forklarte det nå virket det forsåvidt veldig bra. 🙂

    Tidligere har jeg dog prøvd å overtale min kjære til at vi kan prøve lavkarbo, men han er ikke veldig interessert. Så med mindre jeg får med meg han tror jeg ikke det blir noe av. Blir vel litt dumt å ha hvert sitt kosthold? Hehe. Men det hadde vært interessant å testa det ut. 🙂

  8. filippa

    Saa flott at du skriver et slikt innlegg 🙂 Tommelen opp !! Maatte bare kommentere selv om jg er i syden paa ferie 🙂
    Jeg vet mange som har hatt god effekt av slike kosthold (er jo flere varianter) spesielt de med PCOS… Veldig maange sier at de blir mye mer mett osv, og spesielt de som er GLAD i slik type mat som disse kostholdene har fokus paa:)

    Selv mener jeg at det er mange maater aa komme seg ned i vekt og hver og enekelt maa finne sin maaet (heldigvis er dette et fokus Dere ogsaa har )… Jeg hadde nok aldri klart aa gjennomfore et slikt opplegg siden jeg er alt for gla i pastasalater, fullkornsrisris og poteter av ulike slag… :)Har vel et typisk Kari Jaquesson kosthold hvor alt er lov bare i passe mengder 🙂 Har dog en normalt vekt, og trener regelmessig 🙂 For meg og for barna vaare er det vitkig at de faar i seg sunn og naeringsrik mat (laget fra grunnen) og sunne smoothies (super food) 🙂

    Flere slike innlegg L-K! PS! Du har en fantastisk fru, som gjor dagen til saa mange SAAA mye bedre <3

  9. Flott innlegg 🙂

    1. Lars-Kristian

      Takk for det, Anne 🙂

      – LK

  10. Kristine

    Håper du kommer med flere slike innlegg! Det er så utrolig bra at dere sprer kunnskap om kosthold videre til så mange andre 🙂

  11. Hei!

    En liten kommentar;
    – som forsker, lege, sykepleier, ernæringsfysiolog, geolog, arkeolog osv………. Så lenge man leter etter svar i forskning, leter man etter svaret man ønsker- slik er mennesket. Vil du ha forskning som støtter deg, ja så finner du det!

    Det er ikke uten grunn at det er strenge regler som gjelder for når man kan si at forskning er empirisk godkjent! Så LK- let og du vil finne, men steng nå for all del ikke gluggene helt for at andre svar også kan være viktig og riktige…. Slik at når du om fem år er ferdig med studiet, ser tilbake og ser at du var altfor standhaftig og ensporet. Bare et lite tips 🙂

  12. Bra skrevet 🙂 Har selv hatt lyst til å prøve ut et lavkarbo kosthold, med mine egne regler 🙂 har aldri likt/spist brød fast til frokost slik som de fleste nordmenn gjør, liker hverken det eller melk. Men elsker frukt og grønt, så et sånt kosthold kan da kanskje passe meg. Men hvorfor skal man ikke drikke juice? juice er jo godt, hehe.

    Forresten hva gjør dere hvis dere er i et selvskap i forhold til maten?

  13. Josefine

    Spiser good mat, og tenker ikke på karbohydrater. Jeg har ingen plager med vanlig kosthold, spiser smør, rømme osv. så å si hver dag, men koser meg med pasta, poteter osv. Synes at litt av alt er det beste jeg, mye grønnsaker da og fisk!

    1. Lars-Kristian

      Det er ikke feil å spise pasta, poteter, ris etc. Om det fungerer for deg, kjør på 🙂

      – LK

  14. Ann-Kristin Bålerud

    Takk for supert innlegg Lars-Kristian!
    Oj oj oj, her var det mange som påberoper seg å være eksperter i både ene og andre. Rart at befolkningen bare øker i vekt med så mye kompetanse? Ser man på bildene av Carolone og Lars-Kristian er det vel opplagt at de begge er i super form og at kostholdet også er deretter. Hva med å prøve det selv, istedet for å bare arrestere? Skulle det være sånn at man er en smule misunnelig eller annet, så må man ikke kikke inn på bloggen…………….bare et tips. Tror ikke å la seg irritere eller bli sint heller er bra for helsen!
    God helg.

  15. Kiropraktor

    Kjempe fint skrevet. Jeg liker spesielt godt linkene til research og at du bevisst er kritisk til informasjonen som ligger ute.
    Lykke til med ernaeringsstudiet!

  16. Hvorfor er ikke juice bra? Det er vel som regel 100 % appelsinjuice som for eksempel Sunniva-juicene? Nektar derimot inneholder sukker.

    1. Lars-Kristian

      Ikke misforstå meg nå, juice kan være bra, hvis alternativet er at du ikke får i deg nok frukt og grønt. Vi har valgt å spise masse grønnsaker, i stedet for frukt/juice, da grønnsaker inneholder mye mer vitaminer og mineraler enn frukt. I tillegg inneholder frukt/juice en god del sukker, glucose og fruktose.

      Appelsinjuice inneholder like mye sukker, fruktose og glukose som Cola. Eplejuice er et enda dårligere alternativ, da det inneholder 20% mer fruktose enn Cola.

      – LK

  17. Jeanine

    Hei!

    Jeg er overvektig og prøvde lavkarbo for et års tid siden. Men jeg ble skikkelig dårlig av hele opplegget og måtte kutte det ut etter en måned. Selv om jeg spiste rikelig så ble jeg sulten igjen etter max en time, følte meg aldri skikkelig mett. Var mye svimmel, fikk dårlig ånde og ble forstoppet i magen (skulle vel tro det ble motsatt av alt fettet…). Følte meg helt elendig og hadde ingen energi! Hvorfor reagerte kroppen slik? Etter noen uker på normalt kosthold («litt av alt») så sluttet alle plagene.

    1. Lars-Kristian

      Det er en stor omveltning for kroppen å snu forbrenningen på den måten. For noen tar det lengre tid en for andre. Kanskje du burde forsøkt deg på et moderat lavkarbokosthold i starten, for så å kutte gradvis ned på karbohydratene til du fant den mengden som passet deg?

      – LK

  18. Kjerstin

    Kjempefint innlegg:) Jeg sliter med leddgikt og har i den forbindelse kuttet ut svinekjøtt. Mannen min er vegetarianer, så da sier det seg selv at her i huset går det i mye grønnsaker. Er 163 høy, veier 56 kg, så vil ikke ned i vekt.Sliter til tider med oppblåst mage.Kolosterolet mitt er 4, 5, noe som ifølge legen er veldig bra. Er dessverre veldig glad i pasta, spesielt med smør og smeltet ost. Det er forsåvidt en av mine få utskeielser…:)
    HVi har en datter på 7 som elsker egg og bacon, men kan ikke si hun er glad i grønnsaker. Hun er ellers veldig glad i fisk og ris.
    Lurer fælt på om vi skal prøve oss på lavkarbo, men er litt usikker ift å få måltidene til å tilpasse seg hverandre.

    1. Lars-Kristian

      Hvorfor har du kuttet ut svinekjøtt i forbindelse med leddgikten? At kolesterolet ditt er 4,5, sier egentlig ikke så mye. Det kan både være bra og dårlig :/ Neste gang du er hos legen, bør du be om litt mer spesifikke verdier. Minimumsverdiene er HDL, LDL, totalkolesterol og triglycerider 🙂

      Med så mange ulike kostholdsretninger, kan det bli en vanskelig kabal. Har du forsøkt å lage litt mer spennende grønnsaker? Som f.eks pureer o.l?

      – LK

      1. Jeg er riktignok ikke Kjerstin, men jeg kan svare for at det skjer ofte at leddgiktspasienter merker smerter og opphovning i ledd ved inntak av svinekjøtt (det gjelder meg selv og vet også at viltkjøtt kan gi samme smertene) Jeg vet ikke spesifikt hva det er med svin og vilt, men noe er det. Gjetter meg til at Kjerstin har erfart det samme, uten at jeg kjenner noe til henne utenom posten her overfor.. :o)

      2. Lars-Kristian

        Okei, takk for svar 🙂

        – LK

  19. Flott innlegg!

  20. Bare Lurer

    Kunne gjerne tenke meg og teste ut et lavkarbokosthold, men jeghar familiært forhøyet kolesterol. Trodde derfor ikke at jeg kunne følge en lavkarbodiett, da fete meieriprodukter er absolutt fy mat og ikke en hjertegod mat for og si det på den måten. Ser du skriver at lavkarbo bedrer kolesterolverdiene. Om det er sant, hvorfor fraråder legen og spise dette (også i moderate mengder) ?

    1. Lars-Kristian Eriksen

      Hos friske mennesker vil et lavkarbokosthold gi uforandrede LDL verdier (men flere store motstandsdyktige LDL partikler pga høyere inntak av mettet fett ), høyere nivåer av HDL, og lavere verdier av Triglycerider.

      Når det er sagt, så vet jeg IKKE hvordan et lavkarbokosthold bør benyttes i forhold til familiær hyperkolesterolemi. Og kan derfor heller ikke si hvorfor legen da fraråder dette.

      – LK

      1. Bare Lurer

        Ok, takk for svar uansett 🙂

  21. Looks nasty 🙁

  22. Looks tasty

  23. bra innlegg.
    men hva med de hektiske hverdagene hvor man rett og slett ikke rekker å lage seg salater og de tingene du nevner?
    hvor man bare må ta det som er fra skapet? du spiser vel ikke brød?
    hva mener du med kornprodukter? kan du gi noen eksempler. jeg er ute etter å endre kostholdet mitt litt men trenger hjelp på veien.
    mitt kosthold består for det meste av brødskiver til frokost, brødskiver til lunch, alltid det samme til middag som kan være pannekaker, kjøttboller etc. bare sånne kjedelige ting og lite variasjon også brød til kveldsmat.
    håper du vil ta deg tid til å lese dette

  24. Høyt fettinnhold i maten vil føre til at det produseres mindre insulin, ja. MEN, det vil også føre til høyere insulinresistanse. Det er med god grunn at diabetespasientes bes KUTTE NED/UT fete produkter.

    Så en dokumentar, et tvillingeksperiment. Han ene skulle leve på høykarbo, han andre på lavkarbo. Etter kun én måned måtte legen be han på lavkarbo om å slutte dietten, fordi han var på rasende vei mot diabetes.

    Animalsk protein øker også sannsynligheten for kreft, og kjøtt generelt sett øker sannsynligheten for hjerte-karsykdommer, kreft, diabetes og overvekt.

    1. Nja,tja… Mye mettet fett kan gi nedsatt insulinsensitivitet, men det er absolutt ikke noe dose respons forhold. Leverens fettmetabolisme er komplisert. Flerumettet fett, og da spesielt omega-6, ser ut til å kunne bedre insulinsensitivitet. De offisielle rådene for diabetes sier at man skal kutte ned fete produkter, men lavkarbo har vist seg å være veldig effektivt i behandling av diabetes, og da spesielt type 2.

      Jeg har lest om det tvillingeksperimentet, men at han måtte slutte pga. risiko for diabetes har jeg ikke sett. Det må du nesten gi meg en link på.

      Angående det siste avsnittet ditt så er det basert på observasjonsdata, og neppe noen klar kausal sammenheng mellom animalsk protein og det du nevner. Det kan være det, men det mest sansynlige er at det er andre faktorer som spiller inn.

  25. Heia lavkarbo! Jeg la om livsstilen min og startet med lavkarbo i august, og det må være det beste valget jeg har tatt for kroppen min. Ikke bare er det vektstabiliserende, men jeg merker også at min generelle helse har blitt mye bedre. Jeg har blitt kvitt betennelse i beina blant annet, noe jeg har slitt med i mange år. Etter bare få uker ble jeg helt smertefri. Til slutt; det beste lavkarbo har gjort for meg er faktisk at min psykiske helse har forbedret seg noe enormt! Jeg har blitt «klarere» i hodet, fått bedre konsentrasjon og jeg kan si for første gang på over 12 år at jeg ikke er deprimert, men er glad og gira på livet! Høres kanskje litt voldsomt ut, men jeg er ikke i tvil om at alt dette skyldes at jeg la om kostholdet. Har nesten på følelsen at mitt tidligere høykarbo-liv med mengder av sukker og stivelse og trøstespising «forgiftet» kroppen og hodet mitt.

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *