La deg inspirere: Vår ukemeny

God mandag, sprekinger!

Håper dere har en fantastisk start på uken, kan ikke akkurat si at det er deilig å våkne til regn, men det blir hva du gjør det til. Jeg har i hvert fall kost meg i pysjen med kaffekoppen frem  til nå, og skal akkurat til å ta fatt på ukens første treningsøkt. Forrige uke skuffet jeg meg selv fordi jeg ikke klarte å gjennomføre målet jeg hadde satt meg (på halvmaraton), så det er lenge til jeg skal sette så høye krav til meg selv, i en såpass hektisk uke. Denne uken er roligere, så det skal jeg ta høyde for når jeg skriver treningsdagbok etter endt økt. Synes egentlig det er greit å gjennomføre ukens første økt før jeg planlegger resten, slik at jeg vet hvor landet ligger.

Har også rukket å skrive handleliste i morgentimene, vi foretrekker jo å handle inn alt for resten av uken på mandager. Her er vår middagsplan for denne uken, nesten alle oppskriftene er hentet fra boken min, håper du kan hente litt inspirasjon!

Oppskriftene finnes som sagt i boken min, men også på bloggen. Her er link til de jeg har lagt ut:

♥ Hamburgerbrød og dressing

♥ Lisboasalat

♥ Moussaka

♥ Laksesalat

♥ Supercookies

Ha en deilig mandag 😀

94 kommentarer

  1. Hei Caroline! 🙂 Fin blogg som jeg er blitt «avhengig» av! 🙂 Så deg på senkveld, ble nysgjerrig og måtte sjekke ut bloggen din da! ikke vært bloggleser i det hele tatt, men nå er jeg skikkelig fasinert og er ofte innom bloggen din for både mattips og andre spennende saker :))) Kjøpt og testa ut både BDB produkter, treningstøy fra x-life og ikke minst boka di! Herlig illustert med nydelige bilder, lagde fiskegratengen idag faktisk, bare helt nydelig! Imorgen blir det bursdagsfest med cakepops og ostekake med lime. 🙂 Jeg er ny på LCHF, men etter par uker nå føler jeg det begynner å gå seg til. Jeg har en mann med laktoseintoleranse dessverre, og sliter litt med ingrediensene på endel matretter..finnes så utrolig lite på det norske matvaremarkedet av laktosefrie produkter, rømme og krem el matfløte, samt lettmelk. Hvordan skal jeg lage retter som også han kan spise?? Kjedelig å lage kun for meg selv. Hvordan eer det å bytte ut f eks creme freche med rømme?? Evt fløte? Føler det blir litt kjedelig. Oster er jo også noe han reagerer på…føler at jeg stanger hodet litt i veggen, har ikke lyst å gi opp et LCHF kosthold!

    Klem, ha en fin fin kveld! 🙂

    1. Fotballfrue

      For en fantastisk tilbakemelding, tusen, tusen takk <3

      Seterrømme trenger ikke være kjedelig, faktisk synes jeg ofte det kan være bedre enn creme fraiche 🙂 I for eks. blomkålmos kan du kun bruke smør, om fløte er noe han ikke tåler?

      Klem 🙂

      1. Når det er verdt å dele tilbakemeldinger, gjør jeg gjerne det! Vel unt, sier nå jeg. 🙂 Tusen takk selv for både inspirasjonen du gir og for svar! :*

        Skrev kanskje litt surrete, men det finnes altså lettrømme, kremfløte og matfløte som er laktosefritt. Samt lettmelk da. Min tanke var da at jeg måtte endre de oppskriftene som har f eks creme fraiche el cottage cheese, til enten rømme eller fløte. Smør finnes jo også uten melk, men verre er det med alle ostene 🙂 Jeg elsker ost, så får improvisere litt for den stakkars mannen min 🙂

        Ha en fin dag, klem <3

  2. Takk for inspirasjon!! Selv om jeg titter i boka jevnlig for å få litt tips til uka. Jeg lurer på om du har noen frokost og lunsjtips i fht en hektisk arbeidsdag. Jeg leste i boka di du ikke lenger opplever den trøtte perioden midt på dagen,og jeg trenger det veldig.spiser nesten ingen karbo annet enn om matpakka er glemt hjemme. Er stuptrøtt etter lunsj og lite energi og da er kun halve dagen gått.. I tillegg venter trening etter jobb,og da er det fint med energi:) Flink er du! På forhånd takk;)

  3. Så flott m ukemeny-forslag, bra med tips, håper det kommer flere også! Vi er på ferie nå, men gleder meg til å prøve dine oppskrifter når vi kommer hjem, både fra bloggen og fra boka som har vært lesestoff nå under ferien;-)
    Ikke lenge siden jeg begynte å lese bloggen din, men jeg liker den veldig godt!
    Jeg trenger å ta av rundt 10 kg, hovedsaklig fett rundt mage og rumpe, noe som har kommet etter årelang drikking av cola og generelt usunn mat. Etter å ha kuttet ut hold-it og annen fet/usunn mat samt gått over til cola zero gikk jeg ned 3-4 kg. Har også startet med Herbalife Shake til frokost for ca en mnd siden, og har etter det gått ned i overkant av 1 kg. Vurderer å starte med et LCHFkosthold, kan dette kombineres med denne shaken? Har slitt med mangel på energi, trøtt og uoppdaget, og den har virkelig hjulpet meg. Men nå i ferien har jeg virkelig sneket ut, lite trim, mye sjokolade, hamburgere osv:-( Men snart er hverdagen her igjen og da er det ny start!!!
    Hadde vært utrolig takknemlig om du har villet hjulpet meg med gode råd og tips, enten pr Mail eller i bloggen.
    Beklager langt innlegg, men fant ingen mailadresse å sende til…

    1. Fotballfrue

      Jeg ville ikke anbefale noen å basere et måltid på noen som helst form for shake :/ Da vil jeg heller anbefale deg å spise naturlig mat.

      Lavkarbo er et kosthold hvor du vil oppleve at du kan spise deg mett, og aldri legge deg sulten. Du vil også oppleve at du får mer energi, i motsetning til de fleste andre slankekurer. Lavkarbo er det kostholdet som gang på gang viser seg best i forhold til vektnedgang, og det er også et kosthold som du kan fortsette med etter endt vektnedgang, og sjansene for å falle tilbake til gamle synder er små. Faktisk viser studier at forbrenningen øker hvis du legger om til lavkarbo, i tillegg til at lavkarbo gjør at du automatisk spiser færre kalorier på grunn av et hormon som heter leptin.

      Om du virkelig vil prøve LCHF, vil jeg anbefale deg å sette deg grundig inn i kostholdet. Kjøp et par bøker, og skaff deg litt kunnskap 🙂 Mange bommer, og tror at lavkarbo handler om så få karbohydrater som mulig, og masse smør, kremfløte og bacon. Noe som er helt feil :/

      – C

      1. Wenche

        Tusen takk for svar!
        Ja, jeg vil sette meg godt inn i LCHF, for nå føler jeg bare at jeg halvveis vet hva det går ut på.. Jeg trodde vel også at det handlet om få kalorier, og mye smør, fløte osv… Men nå det er feil, hva HANDLER det egentlig om?
        Og en ting til, hvor mye kan en spise når en ikke bare skal ha det som en livsstil, men faktisk skal gå ned i vekt? ?
        Høres ut som en drøm å kunne spise seg mett og å få masse energi:-) Og i tillegg gå ned i vekt:-)
        Hvilke bøker vil du anbefale meg å kjøpe? Det er jo «tusen» bøker å finne om emnet, så det hadde vært fint å få tips om hvilke som er best!
        Nå har jeg prøvd tre av dine oppskrifter forresten; moussaka, fiskegratengen og ørret (vi brute laks) på grønnssakseng, og vi elsket dem alle sammen:-)

      2. Fotballfrue

        Vi hadde veldig bra nytte av bøkene til Hexeberg og Dahlqvist 🙂 Viktig at du får deg noen gode oppskriftsbøker, da vil du få et bedre totalinntrykk på hva du bør spise.

        LCHF handler om å spise seg mett, og la kroppens eget hormonssystem og metabolisme ordne vektjusteringen. Som nevnt i forrige kommentar, Leptin er et hormon som sier i fra når du er mett, dette hormonet virker mye bedre på LCHF enn ved et karbohydratrikt kosthold. Dette er vist gjennom studier hvor forsøkspersonene som fulgte LCHF, automatisk spiste mindre kalorier enn hva de hadde gjort tidligere. Tommelfingerregelen på LCHF er derfor at du skal spise deg passe mett til hvert måltid. Har du spist for lite fett, vil du raskt bli sulten, har du spist for mye, vil du bli kvalm.

        – C

  4. Hei! Jeg fikk veldig lyst til å lage focaccia brødet ditt i dag, men er på hytta, og har glemt boken din hjemme. Kunne du ha lagt den ut på bloggen? 🙂 Det hadde vært veldig snilt! 🙂

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *