Tips: Treningsdagbok fra GetInspired

Ved slutten av uke 25 mottok jeg en kjempefin gave i posten fra GetInspired.no, nemlig denne treningsdagboken:

Og for å være helt ærlig, er det noe litt annet å skrive ned planen sin på papiret, enn å plotte det inn på mobilen eller taste det inn i et word-dokument på datamaskinen. Jeg har prøvd begge deler flere ganger, og det ender alltid med at jeg enten dropper å følge mitt eget opplegg, at jeg glemmer at jeg hadde en plan, eller at jeg rett og slett ikke gidder å holde på med planleggingen i mer enn et par uker. Jeg er jo et planleggingsmenneske, og alle mine lister er enten på en skriveblokk, eller slurvete skriblet ned i farten på en post-it. Faktisk er jeg flittig bruker av notater på iPhonen min også, rett og slett fordi jeg får så mange idéer når jeg løper. Men disse sender jeg kjapt til eposten min, og derfra går de ned på papiret. Poenget mitt er i hvert fall at det å ha en treningsdagbok som du faktisk kan bla i, er ingen dum idé, så denne har jeg blitt kjempeglad i allerede. Jeg får faktisk litt skoledagbok-vibber av den, og det er så utrolig koselig!

Forrige uke var målet mitt å løpe 50 kilometer tilsammen, fordelt på 5 eller 6 økter. Det ble 6 økter og 53 kilometer, pluss styrke selvsagt. Endelig føler jeg at formen jeg hadde før både sykdom og ferie er på plass igjen! For meg er det intervallskjemaet og ukeplanene som er mest aktuelle, mine to første uker med denne boken (uke 26 + 27) ser hittil slik ut:

Hehe, alltid mye endringer underveis! Denne uken har jeg dristet meg til å utfordre meg selv med en halvmaraton, helst på 2 timer som forrige gang. Foreløpig er denne løpeøkten lagt til lørdag, men nå kan det hende at vi skal bort i helgen, så jeg må forutse litt endringer. Men målet er i hvert fall der, og jeg håper på å gjennomføre selv om vi kanskje reiser bort.

Ellers inneholder dagboken masse nyttige tips for deg som kanskje ikke har skrevet treningsdagbok før. Den har maler og eksempler foran alle skjemaene, som blant annet er:

Her har du en oversikt over de ulike sidene i boken. Den er utviklet i samarbeid med Norges beste personlige trener, så det er jo bare et megapluss!

Vel, dagens motivasjonstips fra meg. Det er bare å sette i gang! Hepp!

. . og tusen takk til Silje fra GetInpired for fantastisk bok, denne kommer til å bli flittig brukt ♥

annonse / sponset produkt 

86 kommentarer

  1. Spennende å høre om treningen din, og den treningsdagboken fikk jeg lyst til å skaffe meg. Det er godt å se at du satser på et godt kosthold istedetfor de som går på alle disse kurene hele tiden. Et varig sunt kosthold og trening er nøkkelen til suksess, og det får du fint frem i bloggen din.

    Samtidig skulle jeg ønske at unge jenter fikk mindre press på seg til å være perfekte. Det de unge ser når de ser deg er det de ønsker å være, nemlig det å være slank, blond, ha et flott hus, en flott mann, penger osv. På mange måter er du drømmen for mange unge jenter. I dag vokser de unge opp med at lykke er når alt ser perfekt ut rundt oss, ikke hva som foregår på innsiden i hjertene våre. Klart man til en viss grad kan bli lykkeligere av å omgi seg selv med fine ting, eller et fint utseende. Men forskning viser at det viktigste for livskvaliteten er hvordan vi har det psykisk, hva som foregår i hode og hjerte, hvilke mennesker vi omgir oss med og hva vi bruker tiden vår her på jorden til. Istedet for at jenter bruker timesvis på blogger om klær, utseende, trening og «hva skal jeg spise i dag»-fokus, hadde det vært bedre at de dyrket sine interesser for dyr/idrett og sport/musikk/turer i skog og mark/lese litteratur/studere osv. istedet for å trene for et bedre utseende, spise for et bedre utseende, og shopping for et bedre utseende.

    Når skal verden handle om noe annet enn utseende for norske jenter og kvinner?Dersom vi ønsker økt likestilling i landet vårt hadde vi komt langt på vei med å dempe alt fokuset vi kvinner har på vårt utseende. Det er ikke det som fører oss fremover verken i politikken eller i samfunnet generelt. Vi trenger å bruke hodene våres til noe fornuftig..noe som kan føre til endringer i samfunnet. Skjønnhetsindustrien har selvsagt tatt helt av, så det er nok av karriæreveier å ta i den retningen også..men hva bidrar vi til med dette fokuset? Gjør vi noe samfunnsnyttig? Nei mener jeg. Jeg mener det skader langt flere mennesker enn det hjelper mennesker med alt dette fokuset.

    Som lærer hører jeg fra foreldre at elever bruker timesvis på blogglesing når de er hjemme. De begynner tidlig å stresse for å se ut som modeller og kjendiser, har fått shopping på hjernen og glemmer å gjøre skolearbeid. De er blitt sykelig opptatt av mat, trening og slanking i alt for tidlig alder (7.klasse), og ser på utseende som viktigere enn gode skoleresultater. Selv om jenter presterer bedre enn gutter i skolen idag, er det likevel viktigere for dem å se bra ut koste hva det koste vil. Det er ikke guttene som legger presset på jentene, men jentene som presser hverandre. Perfeksjonismen blant jenter har begynt å ta fullstendig av. Erfaring viser at økt perfeksjonisme fører til økt grad av spiseforstyrrelser blant jenter. J

    Jeg synes utviklingen er skremmende, og synes det er synd at voksne kvinner som er bloggere bidrar til denne utviklingen. Dersom fotballfrue selv har erfart problemer i forhold til slanking, burde helle ikke hun lagt opp til at andre kan få det samme med å legge ut sylslanke bilder av seg selv. Det er tull at noen er naturlig så slank som fotballfruen er. Man velger å være så tynn, det er ikke noe man bare er. Jeg har en venninne som har vært ekstremt slank. Da hun hadde problemer med spisingen sa hun at det var bare sånn hun var, og at hun ikke fikk til å legge på seg. I ettertid har hun sagt at dette var tull, og at hun var på vei til å få spiseforstyrrelser når hun sa dette. I dag spiser hun mer og har dermed gått opp i vekt, og har det mye bedre med seg selv. Min samboer har også vært veldig tynn i perioder. Han sier selv at han likte å være tynn, og at det hadde ingenting med forbrenning å gjøre. Han spste mindre fordi han synes det var supert å være tynn. I dag spiser han mer og trener litt mindre, og nå er han mer normalvektig. Han synes dette også er helt greit. Men siden han har erfart å ha en veldig slank kropp sier han at det er tull at fotballfruen og andre tynne jenter er dette fordi de er sånn naturlig, nei de har et ønske om å se sånn ut og spiser derfor lite og trener mye.

    Nei kvinner, la oss slutte å stresse med dette her og ta tilbake de herlige forbildene Marilyn Monroe osv. De hadde det jeg vil kalle en sunn kvinnekropp med hofter, rumpe, lår og gode bollekinn:) Mindre rynker får en også med en normalvektig kropp:)

  2. […] skrive ned hva jeg har trent osv., fordi det er noe av det som motiverer meg. Så da jeg kom over dette innlegget på Fotballfrue.no, måtte jeg jo ønske meg denne boken til […]

  3. jeg ønsker meg også en treningsdagbok.

  4. hei jeg er Ursula, og jeg ønsker meg en treningsdagbok. fordi jeg trenger en, og fordi de er vanskelige å få tak i.

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *