10 steg til treningslyst

Jeg lager lignendne innlegg hver år, men likevel er det alltid noen som vil ha det igjen, så her har jeg satt sammen mine beste tips til motivasjon- og treningsglede!

1. Start allerede første ukedag med den rette innstillingen:
Mandag er BRA! Ikke tenk at mandag er kjedelig og tung, snu heller litt på det hele. Mandag er en fantastisk dag, fordi uken på ingen måte er satt og du kan forme den akkurat slik du vil. Du har alle muligheter i hele verden til å få den beste uken i ditt liv. Mitt tips er å starte treningen allerede på mandag, slik at du får en pangstart med god samvittighet og masse energi. Utsetter du ukens første treningsdag til tirsdag eller onsdag, vil det være vanskeligere å få til de øktene du aller helst vil gjennomføre i løpet av ukens 7 dager.

Jaaaa, mandag!

2. Gjør noe med din generelle innstilling:
– ikke tenk at trening er slitsomt
– tenk at dette er noe du gjør fordi kroppen din trenger å bevege seg
– tenk på hva treningen gjør for kroppen din, og hvor glad og fornøyd du kan være når du er ferdig
– tenk på all gratis overskudd du sitter igjen med etter endt økt
– tren på morgenen (når du har mulighet), så blir du ferdig med det. Det gir det deg kvelden fri, så du kan være sosial.
– det er ingenting som heter at du ikke har tid. Du må ta deg tid. Det er samme om det kun blir 30 minutter i ny og ne, noe er bedre enn ingenting. .
– tenk på hva du får igjen for dette når du blir eldre.

3. Finn en treningsform som passer deg
Prøv ut litt forskjellig, så vil du etter hvert merke hva du trives best med. Selv gikk jeg alltid på gruppetimer i starten. Jeg taklet ikke å trene i salen og synes det var helt uutholdelig kjedelig. Frivekter og tredemølle? Nei, takk! Men da gruppetimene ble til rutine, og ellipsemaskinen bare var gørr, måtte jeg ty til andre midler. I dag er mølla min bestevenn! Det vet dere jo. Jeg blir ikke lei. I tillegg finner jeg mye glede i styrketrening ved siden av. Variasjon er fantastisk!

4. Ha god & variert treningsmusikk
Treningsmusikken jeg hører på er ikke musikk jeg hører på til vanlig, med mindre det er full fest og tenna i tapeten. Det er deilig å trene til musikk med mye støy og lyd. Musikk alene kan faktisk være en god motivasjon.

5. Ha et reelt forbilde
Dersom det er en person du beundrer kroppsmessig, kan dette være et kjempefint forbilde, enten det er en supermodell eller mannen i gata. Har du gått opp i vekt, og vil tilbake til din gamle vekt, kan et par gamle jeans være motivasjon nok. Selv foretrekker jeg å bare vite alle mennesker som ser bra ut, har et sunt forhold til både mat og trening. Alle må trene for å unngå at kroppen faller sammen. Selv kjendiser!

6. Sett deg mål
Det kan være veldig greit å ha noe å trene mot, noe å se fram til. Tidligere har mine mål vært å fresh ut i både bryllupet og på bryllupsreisen. Nå som denne tiden er over, er heller målet mitt å holde meg som jeg er, jeg trener mest fordi jeg elsker det og fordi helsa har godt av det. Det er heller ikke dumt å hå mål som for eksempel halvmaraton, helmaraton (jeg heller litt mot denne), være med på et sykkelritt, gå Besseggen på så og så kort tid, gjennomføre spinningtimen med den og den pulsen, også videre.

7. Lag en treningskontrakt med deg selv
Alt er så mye lettere når du har en bindende avtale med noen, så hvorfor ikke lage en kontrakt med deg selv? Skriv ned hva du skal oppnå innen en bestemt dato, antall dager i uken du skal trene, signér, og heng opp på kjøleskapet.

8. Gi deg selv belønning
Hva med å unne seg en deilig middag, eller favorittsjokoladen din etter endt treningsuke? Kroppen har godt av å skjemmes bort. Dersom du ikke er fan av slikkeri, eller store måltider, kan du alltid se deg ut en spesiell ting du skal unne deg når du har oppnådd målene dine. Hva med et par nye sko, eller en lekker veske som kan romme alle studiebøkene dine?

9. Skaff deg en personlig trener, eller en treningskompis
Sliter du skikkelig med å komme i gang, er det ingenting i veien for å leie en personlig trener. De fleste treningssentrene opererer med diverse tilbud på nettopp dette, og du kan enten kjøpe klippekort, eller sette opp et fast antall timer. På en annen side kan det være like motiverende, for ikke å snakke om billigere, og få med seg en venninne. Du kan ikke svikte henne, hun kan ikke svikte deg, og resultatet er enkelt; dere må begge trene.

10. Loggfør øktene dine
Ha oversikten over hvor ofte du trener og hvordan du trener. Skryt gjerne av det på facebook eller via andre sosiale medier også (hehe). På den måten får du vist frem til flere enn deg selv hvor flink du er, og bare dét alene kan være motivasjon nok til å holde treningen gående.

Et siste tips er selvfølgelig nytt treningstøy! Finnes ikke bedre motivasjon (nesten) Håper dette er til inspirasjon og motivasjon for deg der ute som ikke gidder å løfte rumpa opp av sofaen! KOM IGJEN!

177 kommentarer

  1. Kathrine

    Du er så inspirerende, Caroline!
    Takk 🙂

  2. Åhhh så herlig at dette innlegget kom idag da. Det var vel enda et spark i baken til meg 😛 Trente mye og slanket meg rundt 20 kilo i fjor vår, så møtte jeg verdens mest fantastiske mann også kom det noen: «sitte for mye i sofaen med kjæresten» kilo.. Bahhh..

    Nå har jeg startet på igjen, skal sakte men sikkert gå ned de kjæreste kiloene pluss noen til! Så tusen takk for boosten jeg trengte Caroline! =)
    Kjempeklem til deg for super inspirasjon.. =)

  3. Hurra! Akkurat et slikt innlegg jeg trenger å lese! 🙂 Takk!

  4. therese

    Dette innlegget skal jeg skrive ut å henge på kjøleskapet!
    Ble veldig inspirert å tok faktisk tak i meg selv med en joggetur på 8km 🙂
    Du er inspirasjonskilden min når det gjelder trening, og jeg har alltid lyst til å trene etter å ha lest mange av innleggene dine!
    Ooog jeg elsket det forgje innlegget ditt forresten.

    Hilsen superfornøyd leser

  5. følger de fleste, men skal prøve og følge alle! takk får tipsene! 😀

  6. Hei Caroline

    Spør om dette nok engang fordi jeg ikke finner ut noen svar på dette og lurer på om du har noen råd til meg.
    Jeg har alltid vært veldig slank og slitt med å gå opp i vekt. Nå har jeg endelig klart det og vil begynne å trene litt for å bli fastere i fisken.
    Typisk armene, lår og rumpe. Men jeg er redd for at å trene skal gjøre at jeg går ned i vekt igjen.
    Jeg skal gifte meg til sommeren og vil absolutt ha fine former i kjolen slik de jeg er fornøyd med nå. Men armene mine er bingoarmer uten like. Bør jeg da kun trene styrke? Gi meg gjerne en epost om du heller vil det 🙂

    Hååper du svarer 😀 Betyr mye 🙂

  7. Har ett bilde av deg på mobilen som motivasjon :$
    Hvergang jeg vil gi meg så ser jeg på det…
    Det bilde fikk meg til å gå ned fra 73 kg til 58 😀

    1. Fotballfrue

      Wæ, har du? Så gøy 😀 Hvilket bilde er det? Blir jo nysgjerrig :p Gratulerer med å nå målet (?) ditt! Flink er du 😀

      Klemmer 🙂

      1. En gul kjole du hadde på ett bryllup, den lilla nyttårskjolen + et bilde du hadde fra i 2011 dere var ute så hadde du på deg en brun/grønn bukse med en hvit genser <3 Elsker det bildet <3 <3
        Målet er 54 kg 😀 Har så kraftig benbygning 🙁

        Syntes du har den perfekte kroppen OG NEI du er ikke FOR tynn <3
        Du har en perfekt kropp 😀 <3

  8. Motiverende innlegg!!!

    Har trent hver dag denne uka, og skal fortsette med det framover. Jeg merker med en gang at jeg får mye mer energi og overskudd når jeg trener 🙂 Finnes ikke noe bedre følelse enn det 😀

  9. Takk for en inspirerende post! <3

    Har selv trent en del gjennom livet, men de siste 9 mnd har det blitt mindre av det enn normalt, grunnet en langtidsreise etterfulgt av en skade som har brukt lang tid å bli bra.

    Men nå er jeg frisk og rask igjen, og ønsker å komme tilbake der jeg var.

    Det er bare ett problem; jeg blir så MENTALT sliten etter en treningsøkt. Det vil for eksempel si at hvis jeg trener rett etter skolen en ettermiddag, så blir jeg så sliten i hodet resten av kvelden at jeg ikke får lest noe mer (og jeg er avhengig av å kunne lese masse nå på denne tiden av året). Om morgenen fungerer sjelden kroppen min, og jeg greier ikke løpe mer enn en km før det sier stopp.

    Har du noen tips? Enten til hvordan man kan gjøre kroppen vant til morgentrening, evt noe mat man kan spise for å restituere (hjernen) raskt?

    🙂

    1. Fotballfrue

      Huff, trening skal jo gjøre det motsatte – gi energi! Veldig rart å skulle føle det sånn etter trening. Kanskje du ikke har spist nok gjennom dagen? Nøtter er veldig fint som snacks eller som en oppkvikker, generelt er det jo viktig med nok energi gjennom dagen. Drikke er også utrolig viktig, vann må du drikke mye av. Deretter er søvn selvfølgelig grunnleggende. Sover du nok? Det er viktig å se på helheten 🙂

      Klem!

  10. Hei! Jeg begynte å lese bloggen din etter at jeg så deg på Senkveld, og har blitt hekta:) Du har mange spennende innlegg, og jeg blir inspirert til å trene mer av å lese bloggen! Jeg skal gifte meg i sommer. Har du noen gode tips til trening (og mat) som gjør at jeg får mest mulig ut av treningen? Ønsker å gå ned noen kilo… Takk for en super blogg! Ha en super dag!

    Mvh Hanne

    1. Fotballfrue

      Så hyggelig 🙂 Selv sverger jeg til LCHF og trives veldig godt med det 🙂 Har skrevet en del om kostholdet på bloggen, bla. hadde jeg spm. runde med Dr. Hexeberg for ca. ett år siden som har mye god info. rundt dette kostholdet 🙂 Søk gjerne i søkefeltet oppe til høyre 🙂

      Klemmer 🙂

  11. HURRA for slike innlegg! Akkurat det jeg trengte for å komme over dørstokken i regntunge Oslo. Tar gjerne i mot tips til treningsmusikk hvis du har noe nytt! 🙂

  12. Åshild

    Hei! Så flink du er, og for en nydelig kropp du har. Men blir du aldri lei av å trene? Har du ikke noen dager der det ikke frister å trene? Eller er motivasjonen din alltid på topp.

    1. Fotballfrue

      De dagene det ikke frister å trene, tar jeg det som et tegn på at jeg trenger hvile 🙂

      Klem!

  13. I dag var jeg på treningsenteret før klokken 8. Jeg tror man må bla flere år bakover i kalenderen for å finne ut når det skjedde sist^^ Det virket som tidenes dårligste idé, men 4 km på tredemøllen og en god dusj senere må jeg si meg helt enig med deg Caroline: tren om morgenen. Det føles så fantastisk! Kan nyte resten av dagen med god samvittighet og ha gooood tid til vennene mine ikveld 😀 Står mer om dagens økt her: http://mylips.blogg.no/ 🙂

    Ha en nydelig dag videre! Håper solen skinner like mye i Siljan som her i Bergen :):)

  14. Josefine

    Jeg meldte meg inn på treningssenter for to dager siden og hadde første dag i går 😀 går med ei venninne og vi gikk på Sh´bam og silent yoga 😀 sh´bam kan jeg virkelig anbefale deg og yoga også, det er utrolig herlig, men tungt og utfordrende for balansen 😀

  15. Hei! Jeg tenkte å begynne å trene med ball for å stramme opp rygg og mage. Har du noen tips, noen treningsmetoder? Jeg vet ikke hvordan jeg skal bruke ballen for å få best mulig treningsresultat 🙂

    1. Fotballfrue

      Sjekk her: http://fotballfrue.no/?p=6072

      Klem 🙂

  16. Hallo!!
    Tusen takk for inspirerende innlegg! <3 Dette trengte jeg 😀
    Gikk allerede idag og kjøpte meg nytt treningstøy og kjenner at jeg må ta meg en tur ut og jogge litt senere idag!
    Forresten, hvilken musikk hører du på når du trener? 🙂 Kan du lage et innlegg om det ?

  17. Takk for motivasjon! Akkurat hva jeg trengte i disse dager!! 😀

  18. DU er faktisk mitt forbilde når det kommer til trening. Ikke bare pga kroppen din, men mest pga humøret og overskuddet ditt. jeg beundrer det!

  19. Hei! Synes å huske at du for et par måneder siden skrev at du ikke ville skrive så mye om trening lenger, siden det kan påvirke selvbildet til jentene der ute. Hva skjedde med dette? 🙂 Du er en flott dame, Caroline! Stå på:)

    1. Fotballfrue

      Jeg sa at jeg var usikker på om jeg ville legge ut ukeplaner, ikke at jeg skulle slutte å skrive om trening, det er jo en stor del av livet mitt 🙂

      – C

  20. Victoria

    Hei! Jeg er i Ketose nå, lurte på om du har du en god hvitvin eller rosèvin med lite sukker som gjør at jeg vil beholde ketosen?

    1. Fotballfrue

      Jeg tror vin vil få deg ut av ketosen uansett :/

      – C

  21. […] Les hele innlegget med mine beste tips for treningsmotivasjon ved å klikke her. […]

  22. Tar du noe form for kosttilskudd eller lignende? 🙂

  23. Fantastiske tips 🙂 Jeg følger de omtrent til punkt og prikke 😀

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *