Har du 30 minutter?

Denne filmen har strømmet inn i kommentarfeltet mitt i dag, allerede i går fikk jeg den på mail.

Hva som foregår utenfor Norge kan ofte være veldig virkelighetsfjernt for oss, men noen ganger har vi rett og slett nødt til å åpne øynene.  Om du har 30 minutter til disposisjon akkurat NÅ, vil jeg råde deg til å se denne dokumentaren. Den varer som sagt i 30 minutter, men budskapet er utrolig viktig. Dette er en dokumentar som belyser situasjonen i Uganda gjennom øynene til en tidligere barnesoldat, Jacob. Målet med denne filmen er å øke bevisstheten rundt en av verdens mest brutale krigsherrer, Joseph Kony, i forsøk på å framskynde hans arrestasjon.

I dag er det anslått at LRA (geriljagruppen som er ledet av Kony) har kidnappet så mange som 30.000 gutter og jenter som brukes som soldater og sexslaver i dag. Barna blir kidnappet mens de sover, og har ingen mulighet til å komme seg unda. Ingen av barna blir sluppet fri, den eneste måten man kommer seg bort derfra er hvis man blir drept.

Vi kan gjøre en forskjell. Du kan klikke her for å vise din støtte og gi din signatur, eller her for å vise din støtte på andre måter. Viktigst av alt: Del denne videoen!

164 kommentarer

  1. Kjempe flott at du postet dette Caroline 🙂

  2. Edona Redzepi

    Synes det er så bra at du skriver et innlegg om dette, det er mange som har delt filmen på facebook allerede!

  3. Synes dette virker litt suspekt. Har sett denne videoen florere på facebook og maaange blogger, tenkte derfor jeg skulle lete litt rundt på nettet og se om jeg fant noen saker om denne «Joseph Kony». Tastet inn navnet på google, og de aller fleste artiklene ble skrevet og redigert i dag, eller de siste dagene. Deretter søkte jeg på nyheter om Kony. Her fant jeg heller ingen eldre artikler. Den eldste artikkelen var fra midten av februar 2012, noe som virker veldig rart. Om han er en geriljaleder, burde han ikke da vært mer i media, nevnt i artikler eller andre ting? Mulig jeg tar helt feil, men jeg tror folk må bli flinkere til å bli mer kritiske til slike ting. Det er fort gjort å bestille effekter og postere, sende inn penger osv, men i dag er det mange som finner på de mest umenneskelige måter å svindle andre på.

    Om videoen og alt som er sakt og skrevet om dette skal vise seg å være 100% sant, er det helt grusomt, og ingen burde leve slik. Jeg støtter tiltaket fult ut, og håper at denne mannen blir tatt jeg også, men venter til noen mer offentlige personer uttaler seg om dette.

    1. Til Thea, angående «offentlige personer» som uttaler seg om dette: Jan Egeland, Europadirektør i Human Rights Watch (ledet tidligere FNs humanitære arbeid), i Aftenposten i dag: http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/-Usikker-og-veldig-lite-karismatisk-6780103.html#.T1jxfRxoxZo – støtter kampanjen. Synes denne artikkelen gir et mer helhetlig bilde av saken, anbefaler den.

  4. Applaus for deg. ENDELIG noe annet enn sminke børster som er bra og hvilken veske du skal kjøpe deg av grønn eller svart:).

    Jada, VET du kommer til å ramse opp det lille(store?) virktige tingene rundt om i verden du skriver om innimellom. Men virkelig godt innlegg og ikke minst tankkevekkende!. Dobbel applaus 😀

    1. Du verden. En alldeles enestående evne til å slå med en hånd og stryke med den andre…

  5. Åh nå ble jeg utrolig glad for at du skrev et innlegg og belyste et tema som er så utrolig viktig.
    Jeg jobber selv i utlandet (les: i land som ligger laaaangt lengre nede på listen enn Norge gjør på HDI rangeringen) og er utrolig engasjert i barns rettigheter på verdensbasis. Dette var virkelig et flott innlegg, det er så kjekt å se at du bruker ditt påvirkningspotensiale til, etter min mening, utrolig viktige temaer. Thumbs up, Caroline, fortsett slik!!!

  6. bra innlegg caroline!

  7. Så den nå 🙂 Synes det er kjempebra at du legger den ut her på bloggen!

    Leste noen kommentarer her over og ble helt sjokkert. Hvis jeg hadde også lagt igjen linken til denne videoen i kommentarfeltet ditt eller noen andre steder, så hadde jeg vært utrolig fornøyd med at du laget et innlegg om det. Hadde ikke trengt en spesiell takk hvis jeg hadde vist deg denne videoen. Det er de som er barnslige som henger seg opp i det!

    Men stå på vidre Caroline. Du er et stort forbilde for meg og forsett med det du gjør! <3

  8. Jeanette

    En utrolig sterk, men viktig film! Har vært inne på siden deres og kjøpt meg armbånd. It is not much, but it is something… Dessuten har jeg delt filmen, som deg (tommel opp, bra innlegg!) & skrevet meg på listen deres for å vise min støtte. 🙂

  9. Så fint at du deler denne.
    Jeg har allerede bestilt armbånd til meg og familien. Betalte med paypal forresten og det gikk helt fint.

  10. Tusen hjertelig takk for at du deler denne Caroline! 🙂

    Er så mange som kritisere folk for å tro på alt videoen sier… De sier at videoen overdriver.. Men hvordan kan man overdrive når det handler om mishandling og misbruk både fysisk og psykisk, på forsvarsløse barn?

    Ja, selvom kanskje noen av faktaene er overdrevet og at noe av pengene går til distribusjon for organisasjonen som jobber med dette, hva har det å si? poenget er at man gjør en forskjell, selv om den kanskje er mindre enn forventet, gjør man en forskjell! og det er viktig!

    Så igjen tusen takk, du er herlig som bruker et innlegg på dette!<3

  11. Eg såg nettopp denne filmen, og de første eg gjorde etter å ha sett den va å kjøpe et Kony 2012 Action Kit. Dinna filmen gjorde så sterkt inntrykk på meg at sjølv om eg e «fattig» student, valgte eg å bruke et par hundre på å hjelpe. Eg anbefala alle andre om å gjere de samme!
    http://invisiblechildrenstore.myshopify.com/products/kony-kit

  12. Meld dere inn i den norske siden for KONY2012 – facebook.com/#!/KONY2012NOR – !
    Veldig bra at så mange bloggere bring filmen opp 🙂

  13. Pernille

    Så utrolig bra at du postet dette! 🙂

  14. Utrolig bra Carro! Bra du srkiver om dette! 🙂 Vill kjøpe den pakken!

  15. http://visiblechildren.tumblr.com/
    LES DETTE OGSÅ! Da får man sett det på en litt annen måte…

  16. Ikke meningen å ødelegge all entusiasmen her, men tenkte jeg skulle nevne at selv om barnesoldater unektelig er et viktig tema, så er akkurat denne organisasjonen Invisible Children meget tvilsom for å si det mildt. Det er avdekket mange problematiske forhold om deres pengebruk, feilaktig og selektiv fremstilling av det som faktisk er en veldig komplisert historie og konflikt, osv.

    For all del se filmen og reflekter over problemstillingen, men jeg ville ikke donert penger til denne organisasjonen. De blir ikke brukt til det de sier de skal bruke det til.

    Fremstillingen av ‘hvite mennesker som kommer inn i rotete (men deilig eksotiske) Afrika for å stoppe Afrikanere fra og drepe, selge og mishandle hverandre’ er jo også etter mitt syn betenkelig og ytterst problematisk…

    1. Helt, fullstendig enig.

    2. Absolutt. Saken er superviktig, men invicable children støtter militærbruk og lederne i Uganda er ikke det spor bedre. En meget spekulativ gruppe. Det finnes dessverre mange org som skor seg på andres elendighet. Saken er kjempeviktig, men organisasjonen folk gir penger til i dette tilfellet støtter militante grupper som er grusomme. Viktig å sjekke nøye ut hvem man gir penger til. At videoen overdriver er ikke noe problem. Grusomt er det uansett. Men at men med å kjøpe armbånd gir penger til andre forferdelige grupper, er virkelig et problem. Verden er ikke bare svart hvitt. De onde kan faktisk kjempe mot andre onde.

  17. i posted it on facebook… this is amazing…
    i hope we can make the wordl better!

    come and see my blog
    http://chicchoolee.blogspot.com/

    1. Fotballfrue

      <3

  18. Elisabeth

    Det er helt sykt. Jeg så denne videoen for noen dager siden, og skal donere penger til TRI. Det er et utrolig viktig formål og det er helt utrolig at nesten ingen vet om det! Jeg synes det er kjempebra at du velger å sette fokus på det Joseph Kony gjør, gjør han «berømt».
    Hadde dette skjedd i Norge hadde ingen latt det pågå i 26 år!

  19. Dette innlegget burde hett TA deg 30 minutter 😉 Men, kjempebra at mange setter fokus på et så viktig tema, som er helt grusomt..

    1. Fotballfrue

      Hmmm. . Så fordi vi «ikke har brydd oss tidligere» så kan vi ikke starte nå? Slike ting som dette skjønner jeg ikke. Ting starter alltid et sted.

  20. Ida Håvik

    Mulig jeg blir halshugget nå, men det går av en del varsellamper i hodet mitt når jeg ser en kampanje som Kony 2012 eksplodere i sosiale medier. Hvor kommer dette fra, og hvem har egentlig laget denne filmen? Og ikke minst, hvem tjener penger på den? Det er dessverre mange som forsøker å utnytte andre menneskers sympati og medfølelse. Spesielt ved hjelp av et så hjerteskjærende eksempel som dette. Det er også mange som er villige til å vri på sannheten for å fronte sin sak og organisasjon.. Jeg sier ikke at kampanjen er svindel, men har du 30 minutter til å se filmen bør du også bruke 5 minutter på å google Invisible Children og mannen selv. Vær litt kritisk, selv om leserbrevene og kommentarene strømmer på! Denne artikkelen er bare en av mange jeg kom over: http://justiceinconflict.org/2012/03/07/taking-kony-2012-down-a-notch/

  21. Folk er så grusomt naive… Er ikke rart at ingen gjør noe, for vi lever i fredfulle Norge.. Og når vi endelig får opp øynene litt opp for alt det grusomme som skjer. Hva gjør vi da? jo vi kommer med alle unnskyldninger som finnes for å ikke la det gå inn på oss.. Patetisk.. Se filmen, sett dere inn i det og gjør det dere kan for å gjøre en forskjell ! Vi har mulighet til å gjøre en forskjell.

    1. Greia er at det man må heller støtte anerkjente hjelpeorganisasjoner som har gjort og faktisk gjør en forskjell i Uganda. Ikke FARLIGE og shady organisasjoner som Visible Children, som ved å samarbeide med den Ugandiske hær medvirker til diverse menneskerettbrudd (voldtekt av små jenter etc etc) Det er lett å bli «skuffet» for at man ikke kan sitte bak pcen og «gjøre en forskjell» – men da må man gjøre bittelitt flere undersøkelser, som ved å lese disse;
      http://thedailywh.at/2012/03/07/on-kony-2012-2/
      http://ilto.wordpress.com/2006/11/02/the-visible-problem-with-invisible-children/
      ..og velge oragnisasjonen man støtter med omhu!!

      1. Har du i det hele tatt lest i kildene til The Daily What? Han klipper og limer som bare det. For eksempel sier han «The organization behind Kony 2012 — Invisible Children Inc. — is an extremely shady nonprofit that has been called ”misleading,” “naive,” and “dangerous” by a Yale political science professor», men hvis du leser artikkelen til denne Yale-professoren, ser du at det han skriver er følgende: «There’s also something inherently misleading, naive, maybe even dangerous, about the idea of rescuing children or saving of Africa.» (http://chrisblattman.com/2009/03/04/visible-children/) Det gir ikke helt det samme inntrykket, gjør det vel?

        Jeg sier ikke at IC er en organisasjon man skal kaste penger etter, men mye av kritikken som blir rettet mot dem er rett og slett misvisende og tatt helt ut av kontekst. Det er kjempebra at så mange er kritiske og forsøker å finne ut hva IC egentlig er, men jeg synes det er hårreisende at folk bare kaster seg over den første og beste negative omtalen de leser.

    2. syntes det er enda mer patetisk av deg og anta at alle som stiller seg kritiske til denne organisasjonen og budskapet de sprer om at militær invasjon er den letteste løsningen er enda mer patetisk. Selv om vi er kritiske og uenige i ett par ting, betyr det at vi ikke bryr oss? Hva om vi hjelper til på andre måter?
      Så vil jeg også legge ved at mange av artiklene som kritiserer kony2012 kampanjen er skrevet av anerkjente mennesker med mange års erfaring i Afrikansk og Ugandisk politikk, så vær så grei å vær litt ydmyk og innse at disse menneskene vet ett par ting mer enn deg om hva som trengs for å hjelpe Uganda. Les litt selv, støtt saken, jobb for fred i Afrika, men det finnes så mange andre måter å hjelpe på som ikke involverer IC!

      1. anonym

        Mente å skrive: Syntes det er enda mer patetisk av deg og si at alle som stiller seg kritiske til denne organisasjonen og budskapet er patetiske.

  22. Caroline

    Der kom tårene gitt! Jeg har bestilt et kitt for å støtte, og videoen er delt! Jeg håper MANGE flere viser sin støtte til denne saken og står sammen med disse stakkars barna og ungdommene, og at vi nok en gang kan vise hvilken kjærlighet vi har til hverandre, vi har vist det før og vi kan vise det igjen!

  23. Dette er ikke en dokumentar men en kampanjevideo! Og teksten du legger ved er så altfor simpel. Min umiddelbare reaksjon på denne filmen er at den er ganske så besatt av å glorifisere de som har laget den og at den spiller på/bygger på en ekkel «hvite manns byrde- nå skal vi redde barna i Afrika»- holdning. Og det er rett og slett skummelt å se hvor godt den «virker»! Invisible Children skal selvfølgelig berømmes for at de har greid å engasjere ungdom og barn, men hva er det egentlig de vil med denne kampanjen? At det skal sendes amerikanske tropper til Uganda? At vi skal støtte Ugandas militære (som også voldtar og dreper)? http://4.bp.blogspot.com/_-PnDZmngAhM/Sa_KBGNySiI/AAAAAAAAAJY/uBOfiAysghs/s1600-h/IMG_2941.JPG
    Caroline, du som er journalist og Norges største blogger (med den makt og det ansvar det innebærer); vær så snill å skriv et litt mer reflektert innlegg om dette!
    http://chrisblattman.com/2011/11/21/what-you-should-be-reading-if-you-want-to-understand-the-us-and-the-lords-resistance-army/

    1. Elisabeth

      Det er amerikanske tropper i Uganda. De har vært der i mange år allerede. LRA er ikke forsvunnet, men denne dokumentaren er gammel og unyansert. Og IKKE slik virkeligheten er i Uganda i dag.

      Les også:http://blog.foreignpolicy.com/posts/2012/03/07/guest_post_joseph_kony_is_not_in_uganda_and_other_complicated_things#.T1grZ5ZFAx4.facebook

    2. Hei C!

      Flott at du forsøker, men jeg må dessverre si meg litt enig med vedkommende, som kommenterer over meg. Litt urovekkende at folk bare «svelger» denne filmen.Jeg er ganske sikker på at halvparten av de som via sosiale medier har engasjert seg i saken de siste dagene, har ICs film som enete innfallsvinkel..

      For øvrig, ha en fin dag!

      -Maria

  24. Kathrine, jurist

    Det er flott at folk engasjerer seg for prosjektet Kony 2012, og videoen er sterk. Men organisasjonen Invisible Children er dessverre ikke hva den utgir seg for å være. Hvis man først skal engasjere seg, gjør litt mer bakgrunnssjekk, og les disse;
    http://ilto.wordpress.com/2006/11/02/the-visible-problem-with-invisible-children/

    http://thedailywh.at/2012/03/07/on-kony-2012-2/

    som forteller deg at organisasjonen er skikkelig shady. Aksjonen er minst fem år for sent ute og pengene som doneres går ikke til formålet. Kony er fordrevet fra Uganda og er muligens død. Amerikanerne støtter den ugandiske hæren, som gjør liknende menneskerettsbrudd mot befolkningen som LRA. Hvis dere ønsker å gjøre en forskjell for Uganda; støtt anerkjente hjelpeorganisasjoner – som faktisk har medvirket til at situasjonen i Uganda er vesentlig bedre enn på tidspunktet da videoen ble laget.

  25. Charlotte Bawa

    Hei Caroline! Jeg vil bare begynne med å si at jeg digger deg! Du får til mye, du har sunne holdninger og du er voksen nok til å kunne stå for å være en «rosa blogger». Du har tross alt greid å gjøre enn karriere ut av det. Så respekt! Jeg vet du er et stort forbilde for mange, og du tar sunne valg i livet: spiser gjennomtenkt, trener, verdsetter venner, kvalitetstid og et godt forhold med din mann.

    Jeg vet også at du er smart, og at du har journalist utdannelse bak deg. Jeg vet at man her lærer seg å tenke kritisk. Jeg forstår godt at det er lett å la seg rive med når en sånn video faller ned i postkassen din og treffer deg midt i hjerteroten. Men jeg vil bare minne dere alle på en ting: dette er en video. En bra laget video. Av en organisasjon ingen hadde hørt om før: Invisible Children.

    Og hvorfor slår den så godt an? Fordi den gir oss håp, om at det ikke er håpløst, at også vi kan hjelpe. At vi teller! Og så kommer kritikken: hvorfor brukes en hvit manns barn i filmen? Svaret er enkelt: «ingen» hvite kan identifisere seg med barn i Afrika om de ikke har et referansepunkt de kan kjenne seg igjen i. Det er et genialt virkemiddel, som også er anerkjent. Hvor mange filmer med all-black-actors i USA kom på kinotoppen? Ingen. Og søkelyset: Det finnes barnesoldater. Dette er et viktig søkelys. Barnesoldater er en horribel virkelighet! Les beretningene til en tidligere barnesoldat, som nå jobber for FN her: http://www.alongwaygone.com/. Og all ære i verden til filmen som nå har gjort folk flest bevist på denne virkeligheten.

    Så hva er da galt med videoen? Forenklingen av et komplisert problem. Å ta Kony betyr å gå igjennom hans soldater, dette er trossalt krig. Og hvem er hans soldater? Jo tusenvis av barnesoldater. Barn med våpen, som med all sannsynlighet også er fylt opp med dop for å være aggressive (slik som i Sierre Leone i «En bedre Dag I Morgen»/ «A Long Way Gone» biografien).

    Her kan de interesserte lese mer om kritikken: http://thedailywh.at/2012/03/07/on-kony-2012-2/ Les også dagen VG http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=10070039

    Og her er svar på kritikken: http://s3.amazonaws.com/www.invisiblechildren.com/critiques.html

    Jeg prøver ikke å fortelle noen hva de skal mene. Men tenk før du mener. Å spre budskapet om barnesoldater på en måte som tydeligvis treffer folk, er genialt! Av den grunn elsker jeg videoen og mener alle burde se den. Men skal du donere penger, gjør det til en organisasjon du vet hjelper. Min hjerteorganisasjon er UNICEF. Jeg har venner som er fra Afrika som har fortalt meg om hvordan UNICEF var der for dem med vaksiner og mat, og de har de uskyldige barna i sine hjerter.

    Les mer om UNICEF her: https://www.unicef.no/Dette+gj%C3%B8r+vi

    Takk til dere alle, Caroline inkludert, for å ha så store hjerter at denne videoen og langtbortistan barn treffer dere <3

  26. Cecilie, jurist

    Dere har dessverre blitt lurt alle sammen!
    Poenget er at den aksjonen Visibel Childre «planlegger» er minst fem år for sent uten! Slik situasjonen var på tidspunktet da videoen ble laget – er faktisk over! Kony er fordrevet fra Uganda og er muligens død allerede. Dette er humbug, og hvis du leser disse

    http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=10070039

    http://thedailywh.at/2012/03/07/on-kony-2012-2/

    http://ilto.wordpress.com/2006/11/02/the-visible-problem-with-invisible-children/

    vil du forstå dette.
    Når du først har gjort den feilen ved å bli med på denne hypen – synes jeg du skal gå ut og ta tilbake oppfordringen om å støtte denne organisasjonen. Alternativet om å støtte anerkjente hjelpeorganisasjoner, som er i mot militær intervensjon, er så mye bedre. Visible Children har faktisk ingen ting å gjøre i Uganda lenger, kidnapping av barn skjer ikke lenger! Det vi nå kan gjøre, er å hjelpe disse barne som har blitt utsatt for dette med å få et god liv. (ikke ved å støtte en militær organisasjon som det ikke er behov for lenger!)

    1. Cecilie, jurist

      …mente selvfølgelig Visible Children.

      Det er flott at folk engasjerer seg for prosjektet Kony 2012, og videoen er sterk. Men organisasjonen Invisible Children er dessverre ikke hva den utgir seg for å være. Hvis man først skal engasjere seg, gjør litt mer bakgrunnssjekk, og les artiklene jeg har postet over. Disse forteller deg at organisasjonen er skikkelig shady. Aksjonen er minst fem år for sent ute og pengene som doneres går ikke til formålet. Kony er fordrevet fra Uganda og er muligens død. Amerikanerne støtter den ugandiske hæren, som gjør liknende menneskerettsbrudd (bla. voldtekter av små jenter) mot befolkningen som LRA. Hvis dere ønsker å gjøre en forskjell for Uganda; støtt anerkjente hjelpeorganisasjoner – som faktisk har medvirket til at situasjonen i Uganda er vesentlig bedre enn på tidspunktet da videoen ble laget.

      Gjør litt research, så finner du lett ut hvilke organisasjoner det er verdt å støtte. Feks organisasjoner som er anerkjente av Charity Navigator, og som ikke har blitt kritisert av the Better Business Bureau for å nekte å gi fra seg informasjon om hva pengene de har går til.

      ..Og ikke minst; en organisasjon som er i mot militær intervensjon – som er i strid med folkeretten.

      eks på organisasjon man kan støtte: http://ilto.wordpress.com/2006/11/02/the-visible-problem-with-invisible-children/, hvor forfatteren skriver:
      Steve Hoyt at Engineering Ministries International (eMi), an organization with a 4 star rating from Charity Navigator. If you’d like, you can support Steve’s work in Uganda here: https://emisecure.org/donate.html . To learn more about the work that eMi does in Uganda visit http://emiea.org/index.html.

      eller naturligvis; de store, anerkjente hjelpeorganisasjonene, som Norge er med å støtte og som har norske kontorer.

    2. Lars-Kristian Eriksen

      Jeg synes du bør lese den VG-saken en gang til, Cecilie. Situasjonen mellom LRA og regjeringsstyrkene er på ingen måte over, det står det jo til og med i artikkelen. Kony er fortsatt ettersøkt, og hele poenget med filmen er vel å sette nok fokus på disse tragiske historiene sånn at Kony blir tatt.

      Følgende står til og med i artikkelen til VG; Siden 2008 har LRA drept mer enn 2.400 sivile, bortført over 3.400 barn og voksne og skremt 440.000 mennesker på flukt, ifølge FNs nødhjelpsorganisasjon Ocha.

      Mener du fortsatt at dette ikke er reelt?

      1. Cecilie

        Jo, men dette skjer ikke lenger i Uganda! Og IC og The Uganda People’s Defense Force (UPDF) har kun adgang til Uganda, de er nå nektet adgang til Sudan og Kongo, der Kony befinner seg. (De har tidligere hatt adgang til disse landene, men dette er nå ikke lenger tilfelle.) Dette er hva Noelle Jouglet, Communication Director i Invisible Children uttaler: The LRA left northern Uganda in 2006. Invisible Children’s mission is to stop Joseph Kony and the LRA wherever they are. Dette viser poenget mitt; IC er mest ute etter hevn for hva Kony og LRA har gjort i de 20 årene de har holdt på. Fokuset nå burde heller være å hjelpe tidligere barnesoldater med utdanning, vann etc. – ikke med å drepe Kony.

        Det er FEIL å støtte en organisasjon hvis eneste mål er militær intervensjon- noe som er klart i strid med folkeretten. (Slik de fleste tenker i vesten, bortsett fra USA.) (Nyere historie har vel vist oss hvordan slike intervensjoner pleier å gå) JEg er generelt skeptisk å støtte organisasjoner som har ledere som poserer slik på et bilde; http://4.bp.blogspot.com/_-PnDZmngAhM/Sa_KBGNySiI/AAAAAAAAAJY/uBOfiAysghs/s1600-h/IMG_2941.JPG

        Det aller største problemet; de støtter millitære i Uganda som også begår overgrep mot små jenter.

        Det er nok av anerkjente organisasjoner, som faktisk gjør noe. Jeg vil anbefale å støtte org. som er anerkjent av Charity Navigator, og som ikke har blitt kritisert av the Better Business Bureau for å nekte å gi fra seg informasjon om hva pengene de får går til. I den informasjonen som organisasjonen gir, som ikke kan etterprøves av andre, oppgir de at eierne av dette foretaket gir seg selv 80 000 dollar i lønn, altså 2.77% av alle inntektene. Det brukes videre over èn million DOLLAR hvert år på reisekostnader for lederne, og èn mill dollar på «filmmaking business». Det er bedre å donere penger til for eksempel Amnesty eller andre hvis 90% av inntektene går til problemet – istedenfor 30% som i Invisible Children. Sistnevnte bruker mer penger på å promotere (og dermed skaffe seg større inntekter) enn de gjør for å løse konflikten. Hvis dere ønsker å gjøre en forskjell for Uganda; støtt anerkjente hjelpeorganisasjoner – som faktisk har medvirket til at situasjonen i Uganda er vesentlig bedre enn på tidspunktet da videoen ble laget.

        Jeg synes det er flott at denne videoen har satt søkelyset på konflikten, selv om den er full av billige virkemidler og faktafeil. Vi må likevel ikke gå i den fellen å støtte denne organisasjonen!

      2. Cecilie

        Beklager, ikke meningen å poste to ganger

      3. Lars-Kristian Eriksen

        Gode poeng, Cecilie. Du kan tydeligvis mye om dette 🙂

        Siste avsnittet liker jeg, viktig å få fokus på konflikten, men generell nysjerrighet og kanskje skepsis til hva man støtter 🙂

      4. http://www.lracrisistracker.com/ – LRS CRISIS TRACKER – viser også at de fortsatt skjer overgrep der nede.

        Utenriksminister Jonas Gahr Støre har også engasjert seg i Kony-saken, og skriver følgende melding på twitter torsdag ettermiddag: «Joseph Koney bør stilles for retten i ICC, vil være stort fremskritt for fred og utvikling. Grusomme forbrytelser. Rettferdighet må skje.»

  27. Enig med deg, Caroline!<3
    Alle bør se dette! Det tar bare en halv time av ditt liv! Og du kan gjøre en forskjell!
    Så se denne, det er virkelig IKKE bortkastet tid!

  28. Kjempebra at du tar opp dette! 😀

    Dette er KJEMPE trist, men må bli kjent!

  29. Dette er en hype som har gått ut av sine proporsjoner. Jeg råder alle til å ikke donere penger til denne organisasjonen. Gi heller penger til anerkjente organisasjoner, hvor man er sikrere på at pengene går til det de skal. Håper også Caroline sletter donasjonslinkene i innlegget. Dette er ikke bra.

    La videoen stå for det den er, og håp at det øker bevistheten på generelt plan. Dropp donasjonene!

  30. Budskapet er fint, men trist at filmen er full av faktafeil og sammenrør av mye rart.
    Jeg ville ikke spredd denne. Hilsen statsviter

    1. Hva søren er du sier??

      1. Kristin

        At filmen er «FULL AV FAKTAFEIL» og «SAMMENRØR AV MYE RART»

  31. Tusen takk, Caroline for at du deler denne med dine lesere! VI må få opp øynene våre å hjelpe de stakkars barna! Det er ikke til å tror at en mann kan ha så masse hat inni seg!! We Need to save the world!

  32. irritert

    Blir litt irritert når jeg ser dette. Du som blogger (spesielt med så mange lesere) har et ansvar for hva du publiserer. Ja, Kony har gjort forferdelige ting, men fakta er at det denne filmen støtter ikke vil hjelpe. å gi penger til de som står bak denne filmen er å støtte en miliær styrke som bl.a. dreper homofile og vil drepe alle som står mellom dem og Kony – og hvem er det? Jo, barnesoldatene. Å gjøre han berømt i vesten hjelper pent lite, de folkene som er i områdene der han faktisk befinner seg vet allerede hvem han er. Det er som med Osama Bin Laden, ALLE i verden viste hvem han var, likevel tok det mange år å finne han. En krig startet på grunn av det og den krigen kostet mange sivile liv!

    http://whitthef.wordpress.com/2012/03/07/kony-2012/
    http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=10070039

    man MÅ være kritisk til filmer som dette som bruker så sterke virkemiddler og i så stor grad driver propaganda og spiller på følelser. Man kan ikke se alt fra et synspunkt i en halv time og tro man vet alt man trenger å vite for å støtte en sak.
    Jeg er generelt en veldig stor fan av din blogg og alt du skriver, men om så serriøse og alvårlige ting som dette er det kritisk at de kildene som folk stoler på faktisk gjør bakgrunnsarbeidet før de reklamerer for noe.

  33. Helt greit at folk stiller seg skeptisk til KONY 2012, men å si at en ikke bør støtte organisasjonen eller gi dem penger synes jeg blir litt for dumt. Det er veldig tydlig at KONY 2012 virkelig vil utrette rettferdighet å få en slutt på LRA sine grusomme handliger. Selv om de har en «nyere» metode å få folks oppmerksomhet på, så er ikke nødvendigvis dette feil metode. Ikke se på alt med svart/hvitt øyne og les dere opp litt. Det hjelper ikke å lese EN artikkel på tumblr.com og så tro blankt på det som står. Har dere lest dette kanskje: http://s3.amazonaws.com/www.invisiblechildren.com/critiques.html Det viktigste er iallefall å få en slutt på disse elendighetene som skjer i både Uganda, Kongo og Sudan!!!

  34. Ane Kristine Forseth

    Hei Caroline! Elsker bloggen din :-))

    Håper du oppfordrer ALLE til å delta på Cover the night den 20. april, vet i alle fall at de har laget arrangement om dette i Trondheim og det kommer nok flere steder. Alle bør henge opp en plakat for de stakkars barna!

  35. Til kritikerne:

    Jeg har selv lest meg opp på begge sider av saken og kan si meg enig i noe kritikken som blir fremsatt. Når det er sagt:

    Saken i seg selv er viktig, det er det ingen tvil om, men det som gjør meg virkelig glad er å se at jenta på 14 år på min facebook er engasjert utenfor hva Bieber twitret for to timer siden.

    At dagens ungdom får et felles mål, en felles kampsak er det som bør være kjernen her! Kritkken kan hagle mot at «kun en video også skal dere liksom støtte» Ja, vel, så kan det være litt bekymringsverdig, men det er nå en gang sånn. Jeg ser kritikken som kommer, men aller mest ser jeg engasjementet og DET bør ingen kritisere. Å gi folk nyanser av saken, ja, mer enn gjerne, men slå ikke ned i bordet med at det er feil å være engasjert. La nå denne saken fare, la folk støtte det de vil. Tro det eller ei, men videoen fra denne organisasjonen VIL hjelpe andre organisasjoner fordi folk ønsker å bry seg og de har fått åpnet øynene sine også for andre saker.

    1. Justin Bieber twitret om Kony….

  36. Kjempeflott at du engasjerer deg, men jeg synes du burde legge til i innlegget at folk er uenige om dette er en organisasjon man bør støtte. Når de nekter å fortelle hvor pengene går, da er det ikke sikkert det er barna man støtter. Jeg synes også det er litt rart at du ikke har svart på noen av disse kommentarene…

  37. Hei.
    Normalt kommenterar eg aldri, men nå blei eg bare så engasjera.
    Takk for at du delte videoen på bloggen din, slik at den når fram til
    så mange. La enkelte hisse seg opp over at dei ikkje fekk ein takk, ærlig
    talt. Men me skal gjera i forskjell 🙂 ! Ha ei fin helg.

  38. This excellent post by Michael Wilkerson, a journalist who has worked extensively in Uganda, starts busting some of the myths around Kony and the situation in Uganda. He writes:

    «It would be great to get rid of Kony. He and his forces have left abductions and mass murder in their wake for over 20 years.

    But let’s get two things straight:

    1) Joseph Kony is not in Uganda and hasn’t been for six years;

    2) The LRA now numbers at most in the hundreds, and while it is still causing immense suffering, it is unclear how millions of well-meaning but misinformed people are going to help deal with the more complicated reality. »

    Hentet herfra: http://www.guardian.co.uk/politics/reality-check-with-polly-curtis/2012/mar/08/kony-2012-what-s-the-story?fb=native

  39. Gabriella

    En interessant kommentar til dette som burde leses: http://www.theatlantic.com/international/archive/2012/03/solving-war-crimes-with-wristbands-the-arrogance-of-kony-2012/254193/

    Flott initiativ, men synes det er litt viktig ikke å være helt ukritisk til denne videoen. Den er veldig god når det kommer til å vekke engasjement hos mennesker, noe som selvfølgelig er hensikten – men bak alle virkemidlene er kanskje ikke organisasjonen av det mest fantastiske slaget verden har sett.

  40. Tankevekkende innlegg..
    Deles.

  41. Så, dette er noen måneder siden nå. Hvor mange bryr seg i dag? Hvor mange har fulgt saken? Eller har alle bare glemt urettferdigheten i verden nå som det ikke er «inn» å spre den videoen på facebook?

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *