Luksus VS. Budsjett

Gensere med logo er hot, hot, hot og i tillegg supercomfy! Jeg har skaffet meg en fra Asos som gir meg franske vibber, litt sånn at jeg også skulle hatt pariserloff under armen og kunstnerhatt. Kombineres gjerne med skjørt og wedges, men like fint med jeans og converse, og til sommeren: Highwaist jeansshorts og sandaler. Genserne finnes i utrolig mange varianter, både billig og dyrt. Har funnet noen med likehetstrekk under her, men helt like var det ganske umulig å finne.

Luksus: Genser fra Sonia Rykiel, Net-a-porter.com / Genser fra Zoe Karssen, Net-a-porter.com 

Budsjett: Genser fra NN.07, Nelly.com / Genser fra Asos, Asos.com 

43 kommentarer

  1. Hadde definitivt gått for budsjett ! 🙂

    Vet dette ikke har noe med tema, men sommeren nærmer seg og jeg lurer på om du har noen gode tips til å få bort sideflesket :))?
    Hadde satt veldig stor pris på svar !

    1. En kombinasjon av styrke og jogging så er sidefleske borte til sommeren:)

      1. Ikke glem kostholdet! Spis grove kornprodukter, mye frukt og grønt, drikk mye vann og ha en, kun en kosedag i uken! 😉

      2. Lars-Kristian Eriksen

        Jeg vet at jeg i hvert fall ikke ville anbefalt et kosthold med hovedvekt på korn, og absolutt ikke frukt, hvis du ønsker å bli kvitt sideflesket. les, insulin 😉

        Kutt ned på inntaket av karbohydrater som brød, pasta, ris, poteter etc (sukkertøy også selvfølgelig). Så øker du inntaket av fett og grønnsaker(bruk rømme, creme freche, meierismør, fete sauser etc), samtidig som du spiser normale mengder med kjøtt.

        Ønsker du forandringer, et kostholdet nøkkelen, ikke treningen (ikke misforstå nå). Trener du også, hjelper det selvfølgelig på 🙂

      3. Caroline

        Er vel så enkelt av du må ha et høyere forbruk av kalorier enn inntak.

      4. Lars-Kristian Eriksen

        Tjaa, det er en god tommelfingerregel, men helt sånn er det vel ikke.

        Det finnes bra kalorier, og dårlige kalorier. Vi reagerer alle forskjellig på hva vi putter i oss, og fettlagringshormonet insulin spiller en viktig rolle her. Noen av oss tåler insulin veldig bra, mens veldig mange tåler det svært dårlig. Karbohydrater som du finner mye av i frukt, pasta, ris, poteter, brød etc, påvirker insulin i ganske stor grad.

      5. Jogging blir det mye av til sommeren, så da får jeg håpe på en sunn og slank kropp i tide ! 🙂
        Takk for tips !: )

      6. Men et lavkarbokosthold med mye fete meierivarer er heller ikke noe å anbefale for alle. Det er tydeligvis et kosthold som har fått mange til å gå ned i vekt, men det er også de som har gått opp i vekt ved å ha et slikt kosthold.
        Det finnes utrolig mange ulike dietter og typer kosthold der ute, og det er ikke lett å vite hva en skal høre på. Noe som likevell går igjen i de fleste av disse kostholdene er:
        – Kutt ned på raske karbohydrat og raffinerte matvarer
        – Spis mer grønnsaker
        – Drikk mye vann
        – Spis mye fisk
        – Spis frokost

      7. Lars-Kristian Eriksen

        Forskning viser i hvert fall at LCHF gir den beste vektnedgangen, sammenlignet med andre kosthold. Hvis du går opp i vekt på et LCHF-kosthold, gjør du som regel en av følgende to feil; enten overspiser du, eller så har du et for høy inntak av karbohydrater. Spiser du strikt LCHF, hvor du stopper når du oppnår normal metthetsfølelse, vil du i 9 av 10* tilfeller bevege deg mot din normale vekt.

        Nå tenker du sikkert; ja, da har det med kalorier inn og kalorier ut å gjøre etter alt. Og det er som sagt tidligere, delvis riktig, men ikke helt. Har du et karbohydratrikt kosthold, vil noen av de som er mest følsomme for insulin, uansett øke i vekt, selv om de følger metthetsprinsippet.

        Forøvrig er disse fem punktene du lister opp, veldig fine «regler» å forholde seg til 🙂

        * Dette var bare et tall jeg hentet fra mitt eget hode, altså, ingen dokumentasjon

      8. Magnhild

        Men dersom man ikke vil gå på lavkarbo heier ihvertfall jeg på Sofie sitt utsagn :o)

      9. Men dersom Elise IKKE ønsker å ha et lavkarbokosthold, så er grove kornprodukter (framfor fine kornprodukter) så absolutt å foretrekke, samt frukt og grønt og vann.

        Selv om man ikke spiser lavkarbo, så trenger det ikke bety at man putter i seg masse fint mel og sukker. Slik jeg ser det er man forskjellig, og vil derfor ha behov for forskjellige kosthold. Jeg har absolutt troen på å kutte ned på karbohydratene, og kutte ut raske karbohydrater, men det å gå så langt som å ha et lavkarbokosthold fungerer ikke for meg, men det kan selvsagt fungere for andre.

        Jeg tror også at en av årsakene til at mange går ned i vekt av et lavkarbokosthold er at man lager all mat fra bunnen av og man blir mer bevisst på hva man putter i seg. Man kutter også ut godteri, noe som i seg selv nok vil gi en vektnedgang.

        Man kan ha et ikke-lavkarbokosthold uten godteri, med kun grove karbohydrater, med mye grønt og der man lager all mat fra bunnen av som vil være sunt og for mange føre til vektnedgang. Bare det å bli bevisst på å stoppe å spise når man er mett vil for mange føre til at vekten går ned. Altfor mange fortsetter å spise selv om de er mette.

        🙂

      10. Ingrid

        Har du noen referanser til forskning som viser at LCHF gir den beste vektnedgangen? Har ikke greid å finne noen gode artikler som viser det, tar gjerne imot tips.

        Men i forhold til «kalori inn/ut»: uansett hvor følsom eller ikke man er for insulin, så kan man vel ikke gå opp i vekt dersom man spiser mindre kalorier enn man bruker?

      11. Lars-Kristian Eriksen

        http://blogg.lavkarbokosthold.no/?p=898

        Altså, det med kalori inn, og kalori ut, tror jeg er svært vanskelig. Om det er mulig å gå opp i vekt ved å spise mindre kalorier enn du forbrenner, vet jeg ikke. Men det går garantert an å gå opp i fettprosent, selv om du spiser mindre enn du forbrenner 🙂

      12. Ernæringsekspert

        Hvorfor vil du ikke anbefale et kosthold med korn?! Det er ikke korn som er problemet med overvekten og fedmen her i landet, det er rent sukker og tilgang på alt for mye mat, samt lavt aktivitetsnivå.

        Lavkarbo er mye forskjellig og det er absolutt ikke noe galt i å kutte ned på karbohydrater, men det går et stort skille mellom hva som er dårlige og hva som er gode karbohydrater… Langsomme karbohydrater fra grovt korn gir ikke de samme helseskadene som sukker i sjokolade, boller og brus. Det bør være ganske klart.

        I tillegg er det viktig å huske på at mennesker med insulinresistens (de som tåler karbohydrater dårlig), som regel har et kosthold hvor de har blitt utsatt for store mengder dårlige karbohydrater over tid. I Norge spiser mange pasta, ris eller poteter til middag hver dag, i tillegg til å spise fint brød i lunsjen og noe ekstra søtt om kvelden. Det er disse som lett legger på seg av for mye karbohydrater, fordi kroppen ikke lenger klarer å håndtere det.

        Et kosthold med ren, naturlig mat og en livsstil med mye aktivitet er nøkkelen, mener jeg.

      13. Lars-Kristian Eriksen

        Fordi jeg mener at kroppen fungerer best med fett som hovedenergikilde, noe som er vanskelig hvis du har et kosthold rikt på korn. Vedkommende spurte også i utgangspunktet om hvordan hun kunne bli kvitt sideflesket, og i og med at LCHF gir best resultater hva gjelder fettprosent, anbefaler jeg ikke korn.

        Når det er sagt, så er det riktig som du sier at karbohydrater fra for eksempel sukker, fruktose og stivelse, er verre enn det du finner i grovt korn. Mange tåler også disse karbohydratene fint, og fungerer bra på den type kosthold.

        Problemet er at hvis du har et kosthold rikt på korn (da tar jeg utgangspunkt i at man følger myndighetenes anbefalinger, 60 e% fra karbohydrater), vil du få såpass store svingninger i blodsukkeret, at veien blir kortere til småspising, sukkertøy og brus. Forskning viser også at spiser du mye karbohydrater vil kroppen ha mer. Det samme gjelder fett.

        Jeg synes det blir litt for enkelt å bare se på den direkte årsaken, som mest sansynlig er «dårlige karbohydrater», man må se på hvorfor det har blitt sånn. Hvorfor er ønsket om sukkertøy så stort? Kan det være at et kosthold rikt på karbohydrater baner vei for dette?

      14. Josefine

        Jeg synes personlig lavkarbo-kostholdet er noe herk! Folk skal spise mye kjøtt og leve på de produktene som krever mest ressurser å fremstille, mens andre folk ikke får mat i verden.

      15. Fotballfrue

        Da har du nok misforstått noe grådig, du!

  2. Elsker disse postene!! 🙂

  3. Er du redd for å miste menstruasjonen din, siden du trener så mye og i tillegg har en lav fettprosent?

    1. Fotballfrue

      Nei, jeg er ikke i nærheten 😉

      – C

      1. I alle dager! Hva har vi med d å vite da? Når hun har menstrasjon, om en har d eller er redd for å miste den er vel en ting vi ikke trenger å vite. Så lenge du er frisk rask og sunn så er det, det som er viktig. En bør heller se på henne som en inspirasjonskilde til hvor flink hun er til å trene og spise bra, ikke om hun er redd for mensen sin 🙂 Digger deg Caroline 🙂

      2. Fotballfrue

        Tusen takk <3

        Klem!

      3. Beklager, var ikke meningen å komme med noe upassende. Er bare at jeg den siste tiden har trent mye og mistet en del fettmasse, noe som har ført til at jeg har mistet min regelmessige menstruasjon. Har hørt dette kan være en negativ konsekvens av å trene mye, og lurte bare på om Caroline hadde opplevd noe lignende.
        Ellers synes jeg Caroline er en super motivasjonskilde, som får meg ut på trening de dagen sofaen frister mest! 🙂

  4. Liker den Bonjour genseren 🙂

  5. Hvor får du mote inspirasjonen din fra?

  6. Skikkelig fine, og ikke minst comfy ja!

  7. Åshild

    Du har sikkert sett det, men se hva jeg fant : http://www.spillape.no/Spill/Caroline_Make_up . Rett og slett ett spill hvor man kan sminke deg, ordne smykker og det hele. Du kan til og med få piercing. Haha – det er latterlig 😛

    Foresten vil jeg si at du har en fantastisk fin blogg. Du skriver godt og har fine bilder. Jeg gleder meg til boken din kommer ut – det kommer til å bli så bra 😀
    All ære til deg Caroline <3

  8. Bruker du ennå neulash? Har lyst å prøve d, er redd for bivirkninger. Har også hørt at øyenvippene faller av?wæææ…kan du fortelleom din erfaring me neulash?

    1. Fotballfrue

      Jeg har akkurat tatt en pause fra vippeex. , så den egentlige virkningen kommer forhåpentligvis snart 😀

      – C

  9. Liker disse innleggene!:D
    Men en genser til 995,- er vel ikke akkurat helt budsjett…? Ikke for min studentlommebok iallfall..

    Ønsker deg en fin mandagskveld! 🙂

    1. Fotballfrue

      Nei, bare i forhold til den som koster 7000,- :O Budsjett er vel heller den fra Asos 🙂

      – C

    2. Camilla

      De har jo noe lignende på bikbok for under 300,- også;)

  10. Synes den fra ASOS var finest. Want, Want! 😀

  11. http://www.hm.com/no/subdepartment/LADIES?Nr=4294963801#Nr=4294926914
    Denne er jo også et godt alternativ til lette sommerantrekk 😀 Også så billiiiiig :*

  12. Har du et forslag til pensko som kan brukes til dress og jeans? Noen beige/brune som er litt høyre enn standard dressko 🙂
    Men ikke høye boots liksom 🙂

    1. Fotballfrue

      Å! Lars-Kristian kjøpte seg noen dødskule på Zara i København nå. Sjekk der 🙂

      – C

  13. Elsket dette innlegget!! For noen herlige klær <3

  14. Så fine ting! Hyggelig med en kommentar tilbake:))

  15. Oh! Amazing sweaters 🙂

    I invite you to
    http://fashion-whoknow.blogspot.com/

  16. Ida Kristin

    Synes du kan bli flinkere til å velge ut ting som faktisk er budsjett (du har mange unge studenter som lesere)! – Ta det som konstruktiv kritikk 🙂

  17. Michelle

    YSL har en slik grå genser jeg bare sikler etter å få tak i!!! er så enkel og fin 😀
    liker denne stilen. De dagene man ikke orker å overpynte seg, kan man liksom slenge på seg noe komfi, men fortsatt beholde det feminine preget 🙂

  18. Thea ls

    Hva koster frakt og sånn fra asos, og er det toll? Har sååå lyst til å kjøpe meg et par sko derfra, men er så usikker på totalsummen.
    Kjempestilige gensere, forresten! Kjenner jeg fikk litt lyst på de også…
    Klem <3

  19. Jeg hadde helt klart gått for budsjett denne gangen! Den hvite Bonjour-genseren var det første øynene mine peilet seg inn på 🙂

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *