Derfor skal du trene

Det er faktisk ikke sjelden jeg får spørsmål om hvorfor jeg gidder å trene såpass ofte, når jeg er så slank fra før av, og jeg skal ærlig innrømme at jeg blir like sjokkert hver gang. Jeg blir også forferdelig matt når jeg leser sitater fra diverse kjendiser eller mennesker som stolt rister på hodet og sier at:

– Jeg er komfortabel med meg selv, jeg trener ikke.

Eller bare:

– Jeg trener ikke.

Hva er greia med det? Siden når ble det kult å ikke trene? Det er fantastisk å være komfortabel i egen kropp, men trening handler om så mye mer! Jeg synes det er synd at trening for mange blir forbundet med slanking, for dersom du faktisk skal slanke deg, er det ikke nødvendigvis treningen som utgjør en forskjell, men kostholdet ditt. Uansett. Dette er ikke et tema jeg har tenkt til å skrive om, men jeg tenkte å liste opp noen av helsefordelene ved trening, som ikke innebærer slanking.

Dette burde vel hjelpe på treningsmotivasjonen til de som er greit fornøyd med kroppen sin, og som ikke gidder å trene? Selvfølgelig er det ikke et krav at du skal trene 5-6 ganger i uken, alle monner drar, og alt er bedre enn ingenting.

Ved siden av alle disse fordelene, synes jeg tanken på det å være i form i fremtiden, når du kanskje planlegger å få barn, er motivasjon nok i seg selv. Kroppen gjennomgår store forandringer og påkjennelser under en graviditet, og da er det veldig greit å være i god form fra før av. Mange drømmer helt sikkert om å sprette tilbake på plass igjen etter ni måneders svangerskap, og jeg har lest hundrevis av ganger, at dersom du er i god fysisk form fra før av, er det så mye lettere å holde formen både under og etter svangerskapet.

Har dere hørt om Jennifer Nicole Lee? FOR en maskin! Hun gikk opp hele 30 kilo i løpet av to svangerskap, og bestemte seg for drastiske endringer etter det siste. I dag gjør hun karriere som fitnessmodell og skuespiller i Hollywood. Søk henne opp på youtube! Ny inspirasjon for deg som er gravid og sliter med motivasjonen? Hun imponerer i hvert fall meg (…og jeg er ikke gravid) 😀

Kilder: Frank W. Booth / Kriweb.no

372 kommentarer

  1. Jeg er veldig enig med dette om å ha god fysisk helse er viktig før, når og etter graviditet.
    Både for sin egen og barnet sin del. Så synes det er fint jeg, at du er godt forberedt til fremtiden:)

    Men litt off topic her.. Noen av mine venninner har lagt på seg både 30 og 40 kg under graviditeten. De har ikke trent og de har lagt på sofaen og kost seg med chips og brus flere dager i uken.
    Men etterhvert så begynner de å klage over hvor trøtt og hvor mye vondt de har.
    Og hvis man prøver å foreslå på en fin måte at det kan være lurt å spise sunt og bevege seg litt, så blir ikke dette så veldig godt mottatt. Det er klart at det må være lov å unne seg noe godt innimellom altså.. Men jeg tror dette med trening og helse kan være et vanskelig tema å ta opp.. Uansett om man er gravid, overvektig, utrent eller hva..

    Mvh

    Anette

  2. Nå skal jeg pakke meg inn for vinteren; endre kosthold og trene mer. Gleder meg til og kle av meg til sommeren, og overraske alle! I morgen blir det 10km på mølla uansett hvor lang tid det skal ta.. Jeg SKAL klare det! Takk for motivasjonen!! 🙂

  3. May Liss

    Det er delvis din skyld at jeg har begynt å trene igjen. Jeg har lest bloggen din og beundret hvor flink du er til å dra å trene, og å lese om hvor godt du liker en god løpeøkt fikk meg til å tenke – kan JEG like å løpe?? Uten å trene annet enn å gå turer har jeg gått ned snart 10 kg – tenk hvis jeg hadde begynt å trene før tenker jeg…

    Uansett – jeg meldte meg inn nå i høst, i august. Begynte forsiktig, klarte å jogge litt hist og pist og STORKOSTE meg! Jeg peser som en hval på land og svetten siler og det er så sinnsykt digg! Fremdeles langt unna din løping men jeg er i gang og nyter det!

    Dessverre litt satt ut av spill nå og ganske demotivert av den grunn, ble kastet av hesten og rev av leddbånd og korsbånd i kneet.. Kan nå forsiktig starte med sykling men løping er nå noen måneder frem i tid i følge fysio.

    Men jeg vil bare si takk til deg Caroline, du klarte indirekte å gi meg et spark bak og det trengte jeg! 🙂

    1. Fotballfrue

      God bedring! Trist å lese at du røk leddbånd og korsbånd 🙁 Men veldig glad for at du har funnet motivasjon til å trene, og samtidig er klar for å snart starte igjen 🙂

      Klem!

  4. Siden det er så mange som kommenterer her så er det sikkert ingen som ser denne kommentaren, men jeg føler jeg må komme med den for det: WOW! Se på hu a! Det er sykt motiverende! Det er du også Caroline, du er en superwoman uten like! =)

    1. Fotballfrue

      Takk 😀

  5. Ingvild

    Hei Caroline 🙂 Flott innlegg! I mai 2010 meldte jeg meg inn i et treningsstudio. Jeg var da 19 år, og hadde aldri brydd meg om trening før da. Jeg er slank, og har alltid vært det, men ville gjerne stramme opp magen, lårene og armene, som var (og fremdeles er) litt «slappe». Jeg har også utrolig dårlig kondis, og kan bli anpusten av å gå opp en trapp, så ville gjerne forbedre på det området også.

    Jeg kunne aldri tatt meg rå til personlig trener, men sa i fra til de som jobbet der at jeg gjerne ville ha veiledning og ha muligheten til å henvende meg til dem om råd og tips. Jeg fikk veiledning i hvilke apparater jeg skulle bruke for å stramme opp de områdene jeg ønsket å gjøre noe med, men etter dette ble det vanskelig å få tak i de som jobbet der. De var travle, og alltid opptatt med andre.

    Etter et halvt år med løping på «mølla» og styrketrening, mistet jeg gradvis motivasjonen. Det ble et ork, et slit å dra til treningsstudioet, og etterhvert kunne det gå to og tre uker mellom hver gang jeg var der.

    I sommer i år avsluttet jeg medlemsskapet, etter å ikke ha vært der på to måneder. Jeg tenkte at jeg heller kunne trene hjemme, gå turer osv. Men det eeer så vanskelig! Klarer ikke å komme i gang. Orker ikke! Det er så synd.

    Jeg skulle ønske at en vakker kropp, gode helsegevinster nå og senere i livet, kunne være motivasjon nok, men det er det ikke… Du skulle vært min personlige trener, du, Fotballfrue 🙂 Hehe. Jeg beundrer deg for din innsats og stå-på-vilje 🙂

  6. Er så enig i det du skriver! Trodde denne «slankemyten» var lagt død for lenge siden, egentlig.
    Two thumbs ups for Jennifer!

  7. Du er årsaken til at jeg har startet og trene igjen 🙂 Tusen takk! 🙂

    1. Fotballfrue

      Hyggelig at jeg kan inspirere 🙂

      – C

  8. Så enig med deg Caroline! Selv merker jeg at om det går for lenge mellom hver gang kroppen får brukt seg, blir jeg rastløs, irritabel og lett sur. Trening har så mange fordeler! Jeg er en ung jente med normal kropp og trener ikke for å slanke meg, men fordi jeg trives med det, og det har så mange andre helsefordeler. I tillegg spiller jeg fotball og da er trening en selvfølge..

    Synes det er bra at også du er klar over at trening ikke bare er for å slanke seg:-) Det viktige for meg er å ha en kropp som fungerer riktig, og som kan holde seg frisk i mange, mange år.

  9. Greit nok at det er utrolig mange fordeler med å trene, du har rett der. Men å uttale seg om at det ikke går an å være komfortabel med seg selv uten å trene…? Hva foregår i hodet ditt, egentlig? JEG blir forferdelig matt, av DEG! Du er absolutt ikke et godt forbilde for unge jenter, eller generelt noen mennesker – når du «presser» dem til å føle at de må trene, for å være gode nok. Du er en skam.

    1. Fotballfrue

      Hvor har jeg påstått at det ikke går an å være komfortabel med seg selv, uten å trene? Jeg har vel heller aldri sagt at man ikke er god nok, hvis man ikke trener? Nå synes jeg enkelte skal skjerpe seg litt, du har gått litt langt nå. .

      – C

  10. «Jeg blir også forferdelig matt når jeg leser sitater fra diverse kjendiser eller mennesker som stolt rister på hodet og sier at:

    – Jeg er komfortabel med meg selv, jeg trener ikke.»

    1. Fotballfrue

      Men det er jo ikke det jeg mente 😀

      Jeg siktet til at hun synes det er kult å ikke trene.

      Jeg synes det er flott at hun er komfortabel i sin egen kropp, og at hun velger å ikke trene står hun fritt til å bestemme selv 🙂 Men å legge det frem som om at det er så utrolig kult, er bare pinlig.

      Dersom du må ha det inn med teskje, kan jeg skrive setningen på denne måten: «Jeg er så komfortabel i min egen kropp, at jeg ikke gidder å trene».

      Dette sitatet blir, etter min mening, helt feil, da trening ikke nødvendigvis handler om utseendet. Hovedgrunnen til økt fysisk aktivitet, bør være alle de dokumenterte helsefordelene som medfølger 🙂 Som også er fokuset i dette innlegget, dersom du har gått glipp av det 🙂

      – C

  11. Her var det jaggu mange kommentarer gitt. Mulig du ikke sjekker svar på dette innlegget lenger, men det er vel verdt et forsøk… Jeg mener ikke å være kritisk til hverken deg eller andre, men jeg må si jeg blir litt sjokkert over dine svar til enkelte her inne. Ja, det er viktig å trene, og trening trenger ikke være å gå på treningsstudio. Så langt er vi enig. Men, jeg må si jeg ikke helt ser poenget i å vise bilder av merkelappene på klærne dine og gjøre et stort poeng av om du kjøpte small eller aller helst at du kjøpte x-small. Ja, hver enkelt velger selv å gå inn på bloggen din, men fakta er at mange unge gjør det, og mange blir påvirket av slike blogger. Klart alle skal få lov til å være fornøyd med den de er, tynne som overvektige, men slike bilder og innlegg om størrelser kan høyst sannsynlig påvirke sarte sjeler der ute som er sårbare med tanke på å utvikle spiseforstyrrelser ol. Ha heller fokus på mote og trening uten det store fokuset på størrelser og dårlig samvittighet for at du «bare» fikk trent 5 av 6 dager. En annen kommentar er ift. artikkelen om Adele. Hvor står det at hun mener det er kult å ikke trene? Jeg kan ikke se at det står…
    Til syvende og sist. Vedr det å prioritere. Du mener det er snakk om prioritering. Fakta er vel at mange som prioriterer «riktig» og er pliktoppfyllende og som får 5 og 6 i alle fag, og i tillegg får presset inn trening, kjæreste, husrengjøring ol har generelt veldig høye krav til seg selv. Og jeg har sett at fallhøyden for disse menneskene ofte er veldig høy når de møter motstand eller livet går de imot, og de utvikler spiseforstyrrelser eller kropslige «vondter» som gjør at de ikke kan stå i jobben ol. Alt med måte, både med tanke på mat, trening, fokus på kropp, fokus på mote osv 🙂

  12. Tror du puppene hennes kom opp dit pga trening?? 🙂

    1. Fotballfrue

      Nei, selvfølgelig ikke :p

      – C

  13. heisann…..jeg har i en tid nå prøvd å endre kosthold og treningsrutiner…jeg var veldig flink en stund, og gikk ned hele 6 kg. Følte meg kjempebra, men ønsket mer resultater….men så begynte jeg å dabbe litt av, og var ikke like rutinert som tidligere. Jeg har nå begynt å trene litt igjen…og jeg vil bare si at dette innlegget her har inspirert meg på ny! Jeg får lyst til å trene ennå mer, og endre kostholdet mitt også. Jeg har veldig lett for å falle for fristelser, men nå skal jeg virkelig prøve å ikke gjøre de samme feilene som før. Jeg har nå lest litt om hun Jennifer, og jeg syns hun var superinspirerende! Bare det å se at hun var så mye større, og nå har blitt supertrent! Det bare viser at alle kan hvis de ønsker! 🙂 jeg har nå abonnert på hennes tips og sånn, så dette blir spennende å følge med videre på. Jeg har ikke kommentert på denne bloggen før, men ønsket å fortelle at dette innlegget inspirerte 🙂 Takk!

  14. jente 17

    Jeg ser du skriver mye om trening og hvor viktig det er, og du har jo også den perfekte kroppen. Siden du ser ut til å vite en del om trening lurte jeg bare på en ting. Jeg er 17 år nå og blir 18 om et par mnd. Jeg vipper mellom 38-42 kg og er 162 høy. Det er jo litt lite til å snart være atten år. Jeg har lite former og en veldig spinkel og benete fasong. Jeg trente en liten periode i fjor, ca en gang i uka, og spiste MASSE, men jeg gikk bare ned, selvom jeg trente styrke. Derfor tør jeg nå simpelthen ikke trene, i frykt for å se ut som et benragel tilslutt. Jeg spiser så mye jeg orker, men jeg gidder jo heller ikke stappe i meg mat jeg ikke orker, bare for å please alle andre for å se mindre tynn ut. Derfor spiser jeg godteri, masse goderi, uten å legge på meg, men jeg holder iaf vekten stabil (slik at jeg ikke går ned) Jeg vil se sunnere ut, men sånn jeg ser ut nå ser jeg ikke sunn ut. har du noen tips? er det farlig å begynne på proteinpulver, kombinert med litt trening? Eller kan det ha noen uheldige bivirkninger? Hva bør jeg eventuelt trene for å gå opp i vekt?

  15. Helt enig i tipsene dine 🙂 Jeg er treningsfrelst!

  16. Hei!! Ville bare si at jeg synes bloggen din er inspirerende. Jeg er helt enig i det du sier om trening. Hvorfor i alle dager skal det være kult å være lat? Det er jo akkurat like patetisk som om det skulle være kult å røyke?

    Om folk velger å ikke trene er det ok, men jeg synes ikke de skal sende deg stygge kommentarer bare fordi du vil inspirere dem til en hverdag med mer fysisk aktivitet.

    Stå på videre Caroline og ikke bry deg om såkalte «haters». De er nok bare misunnelige:D:D

  17. elsker å holde på med sport, men er lite flink til å få motivasjon til å jogge & trene styrke! :-S men jeg blir veldig inspirert av deg! Digger deg 😀

  18. Cathrine

    haha, så rart!!! jeg drømte faktisk om deg for noen netter her siden (ja, jeg har sykt rare drømmer). Jeg drømte at jeg hadde lest på bloggen din at du var gravid. Du var vel 6 måneder på vei, men du hadde ikke fått noe mage. Du var like slank som før! Rart at jeg drømte det, og nå leser jeg om trening etter graviditet på bloggen din. hihi

    1. Wow, you were right?!?!?! I guess your dreams come true.

  19. Hei, helt enig med deg det er så mange gode grunner for å spise sunt og trene som ikke har noe med slanking å gjøre:)

  20. Det er så bra at du legger ut råd om hvorfor folk bør trene, og lager et eksempel folk kan leve opp til!
    Jeg hadde ikke hørt om Jennifer Nicole Lee, hun har utrolig mange gode treningsvideoer. Tusen takk!:)

  21. Er helt eni! : )
    men forresten, hvor er den tightsen fra?

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *