Baconsurret svin & blomkålmos

Til 2 personer trenger du:

  • 1 svinefilet
  • 5-6 baconskiver
  • 3 hvitløksfedd
  • soltørkede tomater
  • salt & pepper
  • kremfløte
  • ekte meierismør
  • et blomkålhode

Slik gjør du:

Forvarm ovnen til 190 grader. Salte og pepre svinefileten passelig, press også hvitløksfeddene og gni disse inn i kjøttet, og skjær noen små hull i den som du fyller med soltørkede tomater. Mengden ser du an selv. Stek deretter svinefileten lett i pannen, slik at den får en slags hinne på utsiden. Surr bacoconskiver rundt og ha den inn i ovnen i 20 – 25 minutter (avhengig av hvordan du foretrekker kjøttet)

Mot slutten av steketiden vasker du blomkålhodet, og fjerner det som ikke er spiselig.

Hakk den opp i små biter, og ha alt sammen i en stor kjele.

La det koke i 2 dl. kremfløte. .

. . med lokk på. Rør ofte, og smak til med salt og pepper. Dersom du er utålmodog kan du bruke en stavmikser for å få det most fortere, men det smaker bedre om du lar det koke til en slags grøt av seg selv.

Tilsett en spiseskje med ekte meierismør og rør godt.

Smak til med salt og pepper.

Ikke glem svinefileten i ovnen, den kan ligge og hvile mens du lager ferdig blomkålmosen. Kjøttet bør hvile i 10 – 15 minutter. Pakk det gjerne inn så det ikke blir kaldt.

NB! Dersom du pakker det inn, kan det lønne seg å korte ned steketiden noe, i og med at kjøttet fortsatt vil bli varmebehandlet når det ligger i folie.

Skjær opp kjøttet i fine skiver, og server.

Vi hadde ovnsbakt paprika med fetaost, og en rødvinssaus ved siden av dette. Ovnsbakt paprika finner du oppskriften på her.

Håper det smaker ♥

95 kommentarer

  1. Jeg elsker når du legger ut oppskrifter! Det ser så godt ut, og du gir tips og inspirasjon. Litt synd jeg er veggis, thihi 😀

    1. Fotballfrue

      Ah, ja! Men du kan jo eventuelt bare spise mosen og paprikaen 😀

      – C

      1. Marita

        Det har du helt rett i. Jeg spiser heller ikke kjøtt, men blomkålmosen så veldig god ut! Lurer forresten på om du la ut feil link? Kan det være denne du mente: https://fotballfrue.no/?cat=13&paged=3
        Paprikaen i denne linken er i hvert fall fylt med fetaost, noe som virket til å være en helt super kombinasjon. Må nok testes ut en gang snart ja.
        Tusen takk for kjekke oppskrifter! Ha en fin dag søte deg. 🙂

  2. Christina

    Mmm…får helt vann i munnen….:) så helt himmelsk ut!:)
    fantastisk fin blogg Caroline, keep up the GOOD work!!! 🙂

    hilsen fra Christina

  3. Dette så utrolig godt ut. Jeg bare lurer på en ting angående det nye kostholdet ditt/livsstilen din. Det er jo ikke noen hemmelighet at veldig mange opplever å gå ned i vekt etter å ha begynt med LCHF. Og du presiserer jo ofte at du hverken har gått ned eller opp i vekt på flere år. Men kan du svare helt ÆRLIG på om du har gått ned eller opp noen kilo etter å ha begynt med LCHF? Selv om jeg vet at du er veldig opptatt av å presisere at du har holdt samme vekt i en lengre periode. Jeg vet at LCHF virker forskjellig på folk.

    1. Fotballfrue

      Verken opp eller ned 🙂 har bare så innmari mye mer energi! Lars-Kristian har derimot gått ned et par kilo, men det er hovedsakelig vannvekt i og med at han spiste mye pasta før 🙂

      – C

      1. Jeg hadde lagt på meg de såkalte «samboerkiloene» etter at jeg la treningsskoene på hylla ett år og nettopp hadde flyttet sammen med typen.

        Disse mistet jeg umiddelbart da jeg startet på LCHF. Jeg gikk vel ned 7 kilo eller noe. Nå er jeg sånn som jeg var før jeg flyttet sammen med han, men nå trener jeg 3-5 ganger i uka i tillegg.

        Det som jeg slet med var at jeg nesten aldri var (er) hjemme før sent på kvelden – sitter lange dager på skole og jobb – og dermed var det vanskelig å opprettholde et «riktig» LCHF-kosthold. Glemte jeg å lage meg lunsj så var det lite jeg kunne kjøpe i kantina. Samtidig så er jeg mye på farten, og jeg kan ikke leve av Atkins-baren flere ganger daglig heller, hehe.

        Jeg slet med å balansere mitt stressende liv med kostholdet, så jeg har tatt en liten pause – men som Caroline sier: Mye mer energi, mye bedre (og flatere) mage. Med det mener jeg at man er mye mindre oppblåst og magen siger litt inn av seg selv.

        Dessuten er humøret mye mer stabilt, og det er jo topp for oss som kan bli litt sinna en gang i måneden 😉

      2. Men spiser dere LCHF hver dag hele uka, eller har dere «spisedag» på lørdag f.eks., med pasta/ris eller potetgull/vanlig sjokolade. Vet man ikke skal det på ketolyse, men lurer på hvor mye det ødelegger på lavkarbo..

      3. Fotballfrue

        Ja, dette er en livsstil. Men noen ganger må en ta ting som de kommer 🙂 Pleier ikke å skeie ut, men gjorde det for to uker siden fordi jeg var full nok til å spise pizza 😉 Potetgull har jeg aldri vært noe glad i, og godteri savner jeg ikke. Har mistet søtsuget.

        – C

  4. Nam! Sånn skal jeg lage en dag. Soltørkene tomater er så godt sammen med bacon og lyst kjøtt (svin og kylling).

    Blomkålmos og blomkålris er veldig gode erstatninger til karbobombene – pleien ofte å ha oppi litt muskat, det er veldig godt!

    Jeg har en konkurranse på bloggen min hvor du kan vinne en sminkepalett fra Too Faced – hvis du er interessert 😉

  5. Lockhead

    Bruker du gass? Eller er det induksjon?

  6. *rumle rumle rumle* i magen!!!
    Elsker at du legger ut oppskrifter!
    Har så langt laget lavkarbolasagne og denne superduper frokosten med egg og bacon og skinke. For ikke å snakke om lakesalaten og ovnsbakte paprika! namnam! Denne retten her kommer garantert til å snike seg inn på middagsplanen i løpet av helgen. Så kjempegodt ut! 🙂
    Takk skal du ha!

  7. Så utrolig godt ut!!

  8. Elisabeth

    Så veldig godt ud 😀 Lignet også litt på en rett jeg pleier å lage, men som derimot kanskje ikke er så sunn. Da tar jeg kyllingfileter og deler den på midten, har pesto og ost inni, og surrer baconet rundt. Jeg pleier å ha pasta til, og gjerne masse grønnsaker 😀 Veldig godt!

  9. fytti rakkern det der så godt ut! Sitter og teller ned til lunsj her, men salaten min kan ikke akkurat måle seg med det der 😉 Skal jeg prøve en gang! 🙂

  10. Åhh gud så deilig. Så flink du er 🙂

  11. Det er farlig å lese (ihvertfall å se) på dette innlegget med en sulten mage. Må løpe på kjøkkenet å lage meg mat jeg nå 🙂

  12. nam, NÅ ble jeg sulten!

  13. hmm, finner ikke hva du gjorde med hvitløksfeddene? skal de puttes i fileten som de soltørkede tomatene kanskje? Ser sinnsykt godt ut iallefall! Du er så flink Caroline:)

    1. Fotballfrue

      Glemte dem 😉 De skal du gni inn som krydder 🙂

      – C

  14. Nam, det så virkelig deilig ut!

  15. Nam, det så virkelig godt ut. Skal definitivt prøve det ut!

  16. det så skikkelig godt ut!

  17. Karoline

    Det så kjempe godt ut, må prøves en gang 🙂
    Jeg savner fortsatt et bilde av de nye skoene dine! hehe 😀

    1. Fotballfrue

      Jeg skal bruke dem på blogawards i morgen 🙂

      – C

      1. Karoline

        Gleder meg! 😀

  18. Ser kjempegodt ut! Tror jeg kan like dette kostholdet! 😉

  19. Nå blir det vel bråk igjen, når Fruen legger ut sunn mat i bloggen sin 🙂
    Men har spist noe av den samme saken selv, bare byttet ut svinefileèn med okse oversstrødd med fersk rosmarin. Yummy.
    Det fine med LCHF er at for oss er det her hverdagsmat, for andre er det festmat 🙂

    1. Fotballfrue

      JEG VET 😀 Fantastisk mat i hverdagen 🙂

      – C

      1. Morten

        Fikk lyst til å komme med et tips: Vet du om at du får kjøpt Bernaise essens fra Jakbos? På meny eller oppe på Jakobs på Ekeberg. Fantastisk måte å lage god bernaise på, bare blande et par eggeplommer, 200 hekto smør, en dæsj estragon og 2 teskjeer essens. Vips, null karbo 90 % fett og en bernaise du ikke har kjent maken til før 🙂

      2. Fotballfrue

        Interessant, skal absolutt prøves 🙂

        – C

      3. Elisabeth

        200 hekto er kanskje litt mye 🙂 2 hekto eller 200 gram er nok mer riktig 🙂 takk for tipset!

  20. Takk for middagstipset ! 😀

  21. Hei Caroline:) Jeg har en drøm om å bli journalist, og lurte på om du kunne skrive ett innlegg om hvordan du ble det. Utdanning, første jobb, hvor hardt det var, om det var som du trodde osv. Har det alltid vært drømmen din? På forhånd takk!

  22. fantstisk mat! jeg synes også det er veldig respekt at du på tidligere innlegg har fått endel kritikk for kostholdet deres, men at du allikevel legger ut fler inlegg tross all kritikken. JEG DIGGER DEG! ser virkelig opp til deg! 🙂 fortsett med LCHF , det har endret meg- positivt 🙂 oppfordrer alle til å gi det en sjangs, og lese litt om det, for det er ikke slik som folk flest skal ha det til- det er tvertimot det sunneste man kan spise 🙂

  23. Mmmmmmmmmmmmmmmmmmm nam nam, dette så godt ut 🙂

  24. Birgitte

    Mmmm, deilig! Har lyst til å lage en curry med kyllingkjøtt til middag, men vil ikke ha alle karbohydratene som finnes i kokosmelk. Er det noen som har et godt forslag med noe annet jeg kan bruke istedenfor kokosmelken?

    1. Fløte i stedet… vet ikke nøyaktig karbo, men satse på d e mindre 🙂

    2. Fløte :)) nesten i alle indiske gryter..

      1. Christine

        Man kan også bruke kokosmelk, husk bare å velge riktig type. Stor forskjell på produsentene. Den jeg har i kjøleskapet er det 3 gram karbo i, i kremfløte er det 2,9 gram, altså ikke store forskjellen.

    3. Jeg tror ikke det er særlig mye kullhydrater i kokosmelk, det er vel mer fett – bra fett 🙂

  25. Elisabeth

    Dette ser kjempe delicious ut:) må absolut prøves!

  26. Det så godt ut, og jeg tror det skal testes ut i morra! Takk for oppskrift 🙂

  27. Jeanette

    nam,dette skal testes! Jeg lurte på en ting jeg håper du kan svare meg på!

    Jeg går på LCHF kostholdet og lurer litt på om det er slik at det jeg spiser skal ha en maks grense på karbo pr 100 gram? At det foreksempel må være maks 10 gram pr 100 gram eller noe sånt?
    Har lett etter svar på dette,men kan finne svar noen steder

    1. Fotballfrue

      Nei det er ikke noe must, nøtter har for eksempel et høyere innhold. Hold deg til kjente matvarer, og hvis du er usikker så googler du bare den matvaren du er usikker på så får du svar 🙂

      – C

      1. Det står skrevet på lavkarbo.no at man skal velge mat med 5 g pr 100 gr.

      2. Fotballfrue

        Hvis du skal ned i vekt, ja!

        – C

  28. Å det ser kjempedigg ut! og det er faktisk ingenting her jeg ikke kan spise. Jeg har nemlig fått en veldig streng diett fra min naturmedisinske lege, så det er ikke så lett å finne på ting å spise alltid.

  29. Hei Caroline! 🙂

    Du er jammen meg en motivasjon! Imponerende treningslyst, deilig kosthold og, ikke minst, finfin blogg! 🙂

    Jeg lurer bare på om du har noen tips til hva man kan spise rett før trening, som ikke gir en veldig metthetsfølelse, men kan gi litt energi, hvis det er en stund siden forrige måltid? Og det samme etter trening, før hovedmåltidet kommer på bordet?

    Nå vet jeg jo at du har roet ned løpingen pga. kneet, men hvordan styrer du løpingen din? Etter puls? Og hvilken hastighet pleier du å ha på langkjøringene dine?

    Ha en fin dag!

  30. Når du skriver at du gnir inn hvitløken som krydder, så mener du vel på kjøttet? Tenkte å lage noe lignende til midda gi dag, tenkte det kunne være greit å sjekke at jeg ikke misforsto. Ble bare litt forvirret over hvor du hadde skrevet om å gni inn hvitløk.. 🙂

    1. Fotballfrue

      Vi tok det på baconet, men du kan selvfølgelig gjøre det på kjøttet også 🙂

      – C

      1. Skjønner 😉 Tenkte det ville blitt litt pussig med hvitløk i blomkålmosen, nemlig 😉

        Tusen takk for kjapt svar, ha en fortsatt fin dag! 🙂

  31. så kjempe godt ut! spesielt blomkålmosen 🙂 hvor lang tid må den koke for at den skal bli mos «av seg selv»?

    1. Du koker den til den er «mør» og lett å sette gaffelen i, deretter moser du den med f.eks. stavmisker. Det fungerer i alle fall ypperlig her i hus 🙂

      1. camilla

        jeg vet det går ann å gjør det med stavmikser da 😉 men hun skriver jo i oppskriften at hun ikke brukte stavmikser, for den blir bedre om den får koke til en grøt av seg selv.. lurte på hvor lang tid det tar

      2. Fotballfrue

        20 min. ca 🙂

        – C

      3. camilla

        tusen takk 🙂

  32. Du sier vi… er ikke Lars-Kristian på treningsleir?

    1. Fotballfrue

      Jo? Du ser også hendene hans på det ene bildet 🙂 Vi laget dette dagen før han dro.. Altså på fredag.. Hva da?

      – C

  33. Jeg tror jeg skal prøve meg på din oppskrift. I går hadde vi omelett til middag og det var enkelt å godt.

    https://scissorhill.wordpress.com/2011/02/08/hildes-omelett-til-middag/

  34. Hadde dette faktisk i helga til middag, suupergodt ! Også godt å putte ost inni svinet, gir litt ekstra smak 😀 like godt som reste middag senere 😉

  35. Namm! Det så utrolig godt ut! Har bare et veldig dumt spørsmål. Har bare ikke klart å skjønne det enda:
    I kostholdet til LCHF er det da menigngen å spise fett og ikke karbohydrater, eller? Trodde man ikke skulle spise mye fett:S

    1. Fotballfrue

      LCHF – Low Carb, High Fat

      – C

      1. Haha, dumme meg! Takk for svaret ihvertfall! 😉

  36. Jeg laget meg faktisk blomkålmos i går, kjempe godt !:D

  37. Nå er ikke jeg så fan av svin, men likevel elsker jeg bacon, og det der hørtes bare utrolig godt ut! Nå vet jeg hva jeg skal ønske meg til middag på lørdag 🙂

  38. Skulle ønske du kunne lagt ut et bilde av det endelige resultatet på tallerkenen:)

  39. LCHF gjør virkelig underverker for kroppen, det er det ikke tvil om! Selv har jeg spist LCHF kost i overkant av ett år på grunn av problemer med fordøyelse og ledd/muskler, og jeg har merket store forbedringer. I starten var unte jeg meg nonstop og annet godt når jeg hadde lyst på det (altså en og annen lørdag), og spiste det jeg fikk servert når jeg var på besøk hos familie og venner. Dette er det imidlertid blitt en endring på nå, etter strenge råd fra lege. Satser på at dette gjør enda større underverker for kropp og helse 🙂

    Jeg anbefaler deg forresten å kombinere blomkål og brokkoli når du lager mos neste gang. Nydelig! 🙂

  40. Hei. Hvordan kamera har du? :)Er du fornøyd med det?

  41. Herlig : )

    -https://inamakeup.blogg.no/

  42. Åhh! 🙂 Du er så kreativ i mat-veien! 🙂 Hvordan klarer du å komme på så mange bra oppskrifter??

  43. Det så utrolig nydelig ut!!

  44. Du blogger mindre for tiden. Ikke er innleggene så fengende lenger heller.. Hvis du har andre ting å gjøre, fortell om dem!:D ikke misforstå, jeg elsker deg fremdeles:)

    1. Fotballfrue

      Nei, det gjør jeg ikke. Blogger akkirat like ofte som før 🙂 I dag har jeg stresset emd antrekk til i morgen (blogawards) og kjørt fra Sarpsborg til Oslo 🙂

      – C

    2. Tjaa, litt enig med Julie her. Før var det jo ofte 3 superbra innlegg om dagen, nå er det sjeldent flere enn 2. Men forstår jo at du har mye å gjøre, men Julie har litt rett, det synes jeg ikke du kan si nei på 🙂
      Er også enig om at små enkle miniinnlegg om hva du driver med er mer enn nok innimellom 😀
      Misforstå oss rett. Vi er bare glad i bloggen 😀

      1. Fotballfrue

        Det har aldri vært 3 innlegg hver dag, kanskje noen dager innimellom, men aldri fast. Hvis dere vil følge mer med på hva jeg gjør, foreslår jeg at dere følger meg på Twitter eller facebook 🙂 Der oppdaterer jeg ofte hva jeg driver med 🙂

        – C

      2. Jeg blir helt overgitt over folk. Dere må prøve å skjønne at Caroline er et menneske akkurat som meg og deg. Vi kan ikke få vite absolutt alt hun gjør gjennom denne bloggen, jenta må da få fri innimellom og ikke minst et privatliv. Jeg er faktisk heelt uenig i kommentarene ovenfor. Synes du har vært en aktiv blogger i det siste, men vakre bilder, fine og innholdsrike tekster.

  45. Jeanette

    Ok,takk begge to.Ja,målet er å gå ned i vekt

  46. Ragnhild

    Blomkålmos er nydelig, jeg bruker å kjøre det i en blender, så det blir en pure. Nyyyydelig til hvit fisk:)

  47. Et lite tips: Bruk grønn paprika isteden for rød, den røde er søtere og inneholder flere karbohydrater enn den grønne.

  48. Wow, det så virkelig godt ut! 😀

  49. NAM! Så deilig:)

  50. Dette så aldeles nydelig ut =) På lørdag er det definitivt dette på menyen =)

  51. Mm, ser godt ut:) Jeg har blitt ganske inspirert av bloggen din og vurderer å begyne på lavkarbo selv. Har du noen til forslag til hvor jeg kan finne mer informasjon om det? Bør man kontakte fastlege før man gjør det?

  52. Dwightinha

    Endelig en oppskrift selv en stresset mor kan klare. Sjelden jeg liker alle delene av en meny.
    Denne skal prøves i løpet av uken. La den ligge ute litt da. Takk.

  53. Dette så jammenmeg godt ut, og skal definitivt prøves! Jeg ville tatt feddene med hvitløk og puttet inn i kjøttet sammen med tomatene jeg da, men jeg er overmåte glad i hvitløk 🙂 Og som tidligere nevnt, litt revet muscat i pureer og mos er nydelig! Takk for god og ikke minst, inspirerende oppskrift 🙂

    1. Fotballfrue

      Ja, det går jo også 🙂 Men det var hvitløk i laken til de soltørkede tomatene fra før av 🙂

      – C

  54. Hei 🙂

    Vet ikke om du leser kommentarer på eldre innlegg, men fant ut at mitt spørsmål passet best på et matinnlegg 🙂
    Jeg sitter akkurat og vil bestille de to bøkene som du har kjøpt, Doktor Dahlqvists kokebok og Frisk med lavkarbo. Jeg ser at det finnes to bøker fra samme forfatter (Sofie Hexeberg). Den ene heter Frisk med lavkarbo (utgitt 2010) og så er det kommet en som heter Frisk med lavkarbo – 100 oppskrifter (utgitt 2011). Har du sett begge to, og evt. sammenlignet dem? Er det førstnevnte du har kjøpt? Vet du noe om forskjellene på disse to – jeg ønsker en bok med en skikkelig innføring, men ønsker også oppskrifter og menyforslag. Vurderer også å bestille begge to, men dersom de er veldig like er det penger ut vinduet.

    Hilsen Siv

  55. Jeg lagde dette til middag i dag, brukte bare kylling i stedet for svin – det ble kjempegodt! 🙂

  56. Jeg liker at du legger ut «vanlige» hverdagsoppskrifter, som ikke stiller krav til de mest avanserte ingrediensene.. Samtidig som maten likevel er litt annerledes og spennende! Kjempeflott Caroline!! 😀 Vil gjerne se flere oppskrifter i matveien fra deg..!

    1. Fotballfrue

      Det kommer 😀 Veldig hyggelig å høre 🙂

      – C

  57. Melinaballerina

    Dette skal jeg lage til mannen i dag! Takk for inspo 🙂

  58. Hei! hvilken fetaost kjøper du? steker du paprikaen først og setter inn svinefileten 10 min. senere? spiser dere en hel slik bare dere 2? hvor lenge kan jeg lagre det som blir til overs i kjøleskapet? jeg skal spise den alene og det er 0,5 kg. hehe, så det blir en del til overs. Er spent her jeg sitter nå 🙂

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *