Prosjekt sykkel

Kneet mitt har bare blitt verre, så nå er det fysio og nesten ingen løping som gjelder. Skal innrømme at jeg er litt redd, i og med at pappa har noen forferdelige historier knyttet til sine knær. Det ligger altså i familien. Får bare krysse fingrene for at dette ikke er langvarig.

Likeve kunne det ikke kommet på et bedre tidpunkt. Jeg er nemlig ufrivillig meldt på årets birkenritt. Hvorfor?!? Forteller senere.. Men jeg skal ærlig innrømme at jeg MYE heller vil løpe birken. Jeg liker ikke sykkelen. Sykkelen og jeg er ikke venner.

I naturen – ja, men ikke på trening

Jeg kjeder meg halvt til døde i spinningtimene, og jeg hater følelsen jeg får i låra. Mølla er min beste venn, og jeg synes det er forferdelig tungt å skilles fra den for en stund. Men sånn må det bli. Nå skal det spinnes frem til august. Blir spennende å se hvor lenge jeg klarer å holde meg unna mølla. Måtte varme opp i 20 minutter i dag, til kneet sa stopp.

Så her er ukesplanen min – de dagene jeg har skrevet løpe i 15 minutter, blir det kanskje heller rask gange. Det får kneet avgjøre.

Søndag er jeg i Sarpsborg, så jeg tror det enten blir å gå en lang tur ute / på tredemølla til mamma, eller bare ikke trene.

Nå skal jeg avgårde i et møte veldig snart – ønsker alle en deilig tirsdag ♥

133 kommentarer

  1. Ah, så kjipt. Er sjølv bestevenn med mølla, og kan ikkje tenke meg å bytte den ut med spinning. Lykke til med spinning, sykling og birken i allefall. Bra å ha eit mål å jobbe mot 🙂 Eg skal sjølv springe halvmaraton om eit par månader, følg gjerne med på forberedelsane på bloggen min. God bedring!

  2. Føler med deg, jeg har «jumpers knee», men etter den vonde smerten var gått over gikk det fint å løpe i skog og mark 🙂 kjenner det godt dagen derpå om jeg har prøvd meg på mølla, har funne ut at kroppen skal vare i mangen år så det er viktig å lytte til den. Ønsker deg god bedring og håper skaden din går over for din del 🙂

  3. Birkebeinerrittet er jo kjempe morsomt! I alle fall for oss som liker å sykle og er interessert i sykling. Tror det kan bli litt slitsomt å sykle 91 km hvis man ikke er så glad i å sykle, men det er jo en fin natur i området 😉

  4. Hei Caroline! Så utrolig kjipt å høre om kneet ditt. Håper et går bedre snart da 🙂
    Ellers lurer jeg på en ting.. Ser at du ikke samarbeider med femelle.no lenger. Hva er grunnen til det? 🙂 Stå på videre, ihvertfall! Klem Helene

  5. Hva har skjedd med foten din ? :0

  6. Åh, har hatt det AKKURAT slik som deg, i TO år!! Det er ikke moro i det hele tatt! Har vært utallige ganger hos fysio, og i november i fjor fikk jeg penicillin kur for kraftig betennelse i kneet. Så nå har jeg så smått beg med trening igjen, men har enda ikke vært på mølla. Vi var bestevenner før, men har ikke vært på den på to år:( Nå er det rolig start som gjelder, med bla zumba!;)

  7. Føler virkelig med deg.. var hos legen idag pga ryggsmerter og feber, og det kommer av løpingen. nå blir det fysio og trening av rygg/mage.. jeg vil løpe:(

  8. Vil på det sterkeste anbefale deg å ta kontakt med en dyktig fysioterapeut som har god kjennskap til knær.
    Da jeg fikk kneproblemer, ventet jeg for lenge med å få hjelp, nå er skaden kronisk og jeg kan kun løpe 1 -2 ganger ellers blir det store smerter.
    Jo fortere du tar hånd om problemet, jo bedre 🙂

  9. prøv knebesyttere fra Back on Track 😉 er veldig fornøyd med mine

    http://www.backontrack.com/se/produkter/manniska/knaskydd/

  10. Utrolig fin blogg du har! 🙂

    Helt enig, mye bedre å sykle ute i naturen enn på spinning!

    Har du noen andre alternativer å trene når man har vondt i kneet utenom sykling og jogging?

    🙂

  11. Susanne Ingebrigtsen

    Hei! Jeg har bare et spørsmål. Hvor fort løper du (i km/t) når du klarer å løpe 12 km, på si, 50 min? Det er helt sykt! Jeg løper 6.5 km på 35 min, og har en snitthastighet på rundt 11 km/t.
    Elsker bloggen din forresten!

  12. Hei Karoline,

    Sliter med kneproblemer selv, så jeg må også sette meg på sykkelen. Har begynt å bruke elipsemaskinen mer også. Lurer litt på hva som er mest fettforbrennende av sykkel og elipsemaskin og om man bør ha på tungt gir for å forbrenne mest fett uten å bygge muskler??

    God bedring..

    Hilsen ivrig leser 🙂

    1. Fotballfrue

      For min del føler jeg at spinning brenner mest, jeg blir i hvert fall mye mer sliten på en spinningtime, sammenlignet med en time på ellipsemaskinen. Har også høyere puls på spinning. Jeg foretrekker å sykle ganske lett og fort, fremfor sakte og tungt, da jeg ikke ønsker å bygge muskler 🙂

      – C

      1. Tusen takk for svar 🙂 Liker bloggen din veldig godt!

  13. Hei Karoline:)

    Jeg sliter også med kneproblemer, og har selv begynt å sykle.
    Lurer på hva som er mest fettforbrennende av sykling og elipsemaskin? Og om man bør ha på høyt eller middels gir/nivå for å forbrenne mest uten å bygge muskler? Vet du/eller noen noe om dette?

    God bedring..:)

    Hilsen ivrig leser

    1. Fotballfrue

      Har svart deg lenger opp 🙂

      – C

  14. Har hatt treningsskade selv, musklene ble stive og måtte mykes opp over tid. Nå kan jeg løpe på asfalt, jeg gikk på mølle før og jogget på den etter hvert. Man skal helst trene på grus eller skogterreng, jeg har trent på asfalt fordi jeg har tålt det såpass godt nå, gleder meg til is og snø er vekk. Det er deilig å trene ute, hvorfor har du aldri gjort det egentlig?

    1. Fotballfrue

      Har jeg aldri gjort det? :p Gjør det hver sommer jeg 🙂

      – C

  15. Jeanette

    All ære til deg for at du trener så mye.Du er bare kjempeflink! Liker veldig godt det bildet av deg:D

  16. Jeg er som deg. En time på spinning er som 3 timer annen trening. Minuttene snegler seg av sted…

    God bedring!!!!

  17. Hei 🙂
    Du er så flink til å motivere! Har du noen gang tenkt å bli personligtrenger? Er du på jobb hver dag, hos side 2 eller hva det var? hvilken tid på dagen begynner du på jobb?

  18. Dumt du ikke blir bedre i kneet ditt! Men jeg kan anbefale deg å prøve Aloe Heat Lotion og Aloe MSM fra Forever Living Products. Fungerer på muskler, brusket rundt muskelen og ledd. Det er faktisk mange som har sluppet operasjon ved å bruke dette intenst en stund! =) Er selv forhandler så har hørt mange suksess historier! Stå på videre, du er flink!

  19. Kan du si noen øvelser du tar for rumpe og mage?!?! Både hjemme og på treningstudio ? :)))
    HELST I NESTE INNLEGG, SKAL TRENE I MORGEN Å HADDE VÆRT GREIT Å VITE DE I KVELD! 😀

  20. du må trene myyyye mindre. så forresten at du hadde begynt å få magemuskler? hvorfor skal det vises på jenter/damer?. synes du burde nyte åssen du ser ut fra før av:) ikke la all treningen og maten slite på kroppen din. alle må da tåle å ha fett på kroppen. innsè det, du er både sunnhetsavhengi og treningsavhengi.

    1. Fotballfrue

      Har fått magemuskler?!? Det har jeg hatt i evigheter. Jeg trener helt perfekt mengde 😀 Kanskje på tide å slutte med unskyldninger for selv og slippe trening 🙂

      – C

      1. Hvorfor skulle magemuskler IKKE vises på jenter/damer? Det er et bevis på en godt trent kropp, som det ligger maange timer bak! 😉

      2. magemuskler er så fint det !

  21. Pernille

    Hei!
    Jeg lurte på hvor du har kjøpt den svarte luen din? Den er sinnsykt fin : )

  22. Signerer de over ang. mye utesykling. Meld deg og gjerne på et par ritt i forkant så du får en feeling av hvordan konkurranseformen er. Sjekk sidene til Norges Cykleforbund for terminlister etc 🙂

    På mitt lokale treningssenter har de egne «trening til birken» timer. Nå på vinteren er det 90 min spinn timer, og fra våren av og frem til etter birken er det utesykling i terrenget to ganger i uken, løypene varierer så man ikke sykler samme rute hver gang. Kanskje det finnes noe lignende i Oslo?

    Og en ting til – invester i en god polstret sykkelbukse 😉

    Når det gjelder kneet vil jeg anbefale en MR og evt. henvisning til ortoped så du får undersøkt skikkelig om det er noe galt inni der som bør fikses på.

    Lykke til 🙂

  23. Skriv «hvile» eller «restitusjon» fremfor «FRI» Nå ser det ut som om treningen er et slitsomt ork der du lengter forferdelig etter en fri-dag, og slik innstilling har ikke flinke piker 😉

  24. Jeanette

    Emma: det er bedre å være avhenig av trening enn av å sitte i sofaen og proppe i seg snop eller junkfood.

  25. Fint bilde. Du er så vakker bestandig! Og ikke minst inspirerende! Fikk lyst å jøpe megr sykkel til sommeren å begynne å sykle ute i naturen 🙂 Så digg ut! 🙂

    1. kjøpe* 😉

  26. Jag har løpt både halv & helbirken. Jag har sprungit myckte innan men Birken är bland det jobbigaste jag löpt. Sjukt kuperat och massa sten, hade så ont i fötterna efter. Men kul var det!!
    Cykel har ikke lokkat meg men jag hoppas såklart du lyckas!!! Lycka till med tränandet 🙂

    Kram Josefine

  27. ser du ikke trener styrke ben? da er det ikke rart skadene kommer raskt! jeg trener styrke på ben (alt fra hofteledd, lår, kne, legger ) og som resultat løper jeg bedre og er sterkere:)

    1. Fotballfrue

      Jeg trener masse styrke på beina? Hvor har du det fra at jeg ikke gjør det? Blir mest knebøy,utfall og markløft.

      – C

      1. jeg så kun på denne treningsplanen/denne ukesplanen:) har ikke sett tidligere.
        jeg har selv slitt med leggene og knærne pga kjærlighet for løping. noen tips er at
        det hjelper så veldig å øke styrketreningen på ben (men ikke for tung belastning på knærne selvfølgelig)
        samtidig er det utrolig lurt å variere, nemlig løpe ute på bra underlag (ikke asfalt).
        en tredemølle er en veldig «unaturlig» ting å løpe på, iog med at underlaget beveger seg «bakover».
        noen få tips dersom man vil løpe i mange år fremover:)

      2. Fotballfrue

        Jeg løper mye ute om sommeren, men flytter til SATS om vinteren 🙂 Denne uken har jeg ikke så mye fokus på beina, i og med at kneet er dårlig. Men torsdag har jeg jo skrevet styrke all over – det vil si alle muskelgrupper 🙂

        – C

      3. 🙂
        håper du blir bedre snart:)
        hva sier fyso/hvilke tips ? Hadde vært spennende å høre-
        er ikke fornøyd med å måtte bytte til spinning innimellom selv, syns ikke det er dritkjedelig, men klarer ikke få opp pulsen i nærheten av hva løpingen gir utslag av på pulsklokken:) Ellipsemaskin med god mostand er vel funnet å ligne løping mest i bevegelse , men litt kjedelig noen ganger det og.
        God kne-bedring:)

  28. Mulig du alt har vært der, men kan anbefale å ta en tur innom Löplabbet for å finne en så riktig sko som mulig for akkurat DEG 🙂 Vondter i kne, legger, akilles kan blant annet skyldes feil skotøy. Få den riktige kombinasjonen av stabiltet og støtdemping i forhold til dine behov! Når en skade først har satt seg, så er det ikke dermed sagt at den vil forsvinne over natten med nye sko, men du kan iallefall komme et riktig steg på veien. Uten å vite hvilken kneskade du har pådratt deg, så hjelper det også ofte på med idrettsmassasje, tøying og stabiliseringsøvelser som gjør at du styrker muskulaturen rundt kneet. Lykke til! 🙂

  29. har du prøvd naprapat? Kanskje det hjelper! De skal visst hvertfall være veldig flinke. 😉

  30. Kan jeg anbefale en gøy spinningvariant som kanskje gjør spinningtimene mere gøy, ihvertfall synes jeg det er gøy,( men jeg har samme forhold til spinning som du har til mølla.)Spinning puls, hvis de har det på ditt SATS senter. Da sykler vi med pulsbelte og så vises pulsen din på en stor skjerm. Du kan altså følge med hele tiden og hvis instruktøren er flink, og følger med dere og pusher kan det bli en jævlig bra og effektiv time. Du blir så fokusert på den pulsklokka på skjermen at du glemmer tid og vips så er timen over.
    Jeg er over middels opptat av spinning. Spinning maraton på lørdag, det er så gøy det.
    Lykke til og god bedring med kneet!

  31. Prøv ut akupunktur 😀

  32. Vil tro du har overbelastet over lengre tid, jeg har hatt kneproblemer i 8 år, og får vondt bare jeg går i en bakke. lytt til kroppen din, det gjør ingenting om du ikke trener hver eneste dag! bygg om musklene rundt beina før du belaster igjen.. du er meget veltrent og all ære til deg for du er virkelig flink, men overbelastning er ingenting å tulle med. det blir som overvektige og belastning..

  33. Hei Caroline 😉
    Jeg føler veldig med deg i dag. Har også hatt en kjiip dag i dag, og må slutte å være med min bestevenn tredemølla på en stund 🙁 Har også fått plager/ vondt i begge knærne mine. Så det har trillet et par tårer i dag faktisk. Rett og slett fordi jeg ikke klarer å løpe, fordi det gjør så vondt. Så det blir sykkling på meg også fremover :-/ Lykke til Caroline 🙂

    1. Fotballfrue

      Huff :/ Kanskje en minitrøst at vi er to 🙂

      God bedring 🙂

      – C

  34. uff, kjipt med kneet :/
    hva med å prøve svømming? det synes jeg er skikkelig gøy alternativ trening hvertfall 🙂

  35. Hei!

    Husker jeg hadde problemer med at kneet bare plutselig låste seg og jeg måtte halte hjem fra løpeturene. Jeg kunne kanskje løpe sånn 2- 4 km før det låste seg helt (supert, 4 km hjemmefra).. Uansett fikk jeg høre av fysioterapeuten min at jeg mest sannsynlig hadde «runners knee». Jeg løp mye på den tiden siden jeg drev med friidrett. Det som skjer ved runner knee er at muskelen som går fra hoften og langs utsiden av låret ned til kneet er for stram og at det kan samle seg væske som gjør at kneet låses. Han anbefalte meg derfor å trene beveglighetstrening på dette området.. Jeg hater også å sykle, så valgte for det meste å svømme under denne perioden. Håpert det ordner seg for deg også.

    ps. kan du skrive litt om hvordan LCHF har fungert til nå? Hvilken effekt har den på treningen, får du mere muskler, lavere fettprosent, hvordan er energifølelsen utover dagen? Du sier at du får i deg ca 50 g karbohydrat per dag; hva slags karbohydrat er dette?

  36. Jeg har ikke lest gjennom kommentarene, så det kan hende noen allerede har tipset deg om Vibram five fingers, en slags løpesokk? Den skal hjelpe løperen som har den på til å løpe med et naturlig løpesteg, som reduserer risikoen for skader. Det står en del om det i en svensk bok som heter Den nakne helsen. Den er skrevet at Jonas Colting, triatlet, lchf’er og steinaldermann 😉 Det er en interessant bok for de som trener mye, er interessert i løping, og som også kombinerer det hele med lavkarbo 😉 Han forklarer godt hvorfor skader oppstår pga våre fantastiske løpesko 😉

    Dagbladet skrev også om barfotløping: http://www.dagbladet.no/a/11316085/

    Jeg skal løpe halvmaraton til høsten, og har litt lyst til å prøve disse. Jeg løper veldig på hælene, og trenger å øve meg på å lande mer på forfoten!

    God bedring med kneet!

  37. Huff, så kjedelig! Liker heller ikke å sykkle men det må jeg nok gjøre en stund framover jeg også. Har tydeligvis en begynnelse på beinhinnebetenelse som jeg hest vi ungå å få. Krysser fingrene for at det går fort over. Håper du blir fort bedre også:)

  38. Hei! Lurte på hvilken fart du løper i, varierer du mye i farten eller trener du stort sett i rolig tempo?

  39. Prøv akupunktur for kneet, samt elektro behandling. Jeg fikk en kraftig betennelse i kneet etter noe år med håndball, og det var det eneste som hjalp. Kanskje vært et forsøk. Fram til august på bare sykkel kan vell bli litt kjedelig.

  40. Utrolig kult at du skal melde deg på birken! Er terrengsyklist og birken er et av de største turrittene man kan sykle, så det står respekt av at du skal sykle det.
    ville bare komme med et tips, du har sikkert ikke tenkt til å bare spinne frem til august, men jeg ville bare spinna fram til sykkelen kan tas fram. Å spinne og sykle ute er to helt forskjellige ting. Har selv gått på den smellen at jeg trodde jeg var i super form og var skikkelig forberedt til årets første ritt siden jeg hadde spinna masse hele vinteren, der tok jeg feil. For mye spinning gjør deg seig i musklene og dette merkes godt når du skal sette deg på sykkelsetet. Sykl ute så mye du kan fra snøen forsvinner, det er absolutt 100 ganger bedre enn bare spinning 🙂 Men noe spinning er jo lurt!
    Lykke til, du er utrolig tøff og inspirerende!

    1. Fotballfrue

      Tusen takk for tips! 😀

  41. Prøv spinning intervall (spesielt 4×4) 🙂 Skal være en av de beste intervalltypene og man gir virkelig alt man har de minuttene man sykler. Jeg er ikke så fan av vanlig spinning, men helt frelst av denne intervalltypen!

  42. Uff, det var leit å høre at knærne dine ikke er helt tipp topp for tiden. Håper at det ikke er langvarig og at du snart får løpe igjen. Du er jaggu sprek som skal sykle Birken. Hatten av for deg!

    Jeg sliter med en utrolig knasing i knærne når jeg trener styrke og går i trapper. Min eksfotballspillende mann sier at jeg må bare gå til de ryker (hvilken bra innstilling). Jeg har ikke vondt i knærne, men som sagt, det høres helt ille ut når jeg tar en knebøy;)

  43. kan du VÆRSÅSNILL å vise hvordan du trener rompe/lår? hadde vært SÅ takknemlig!

  44. Kleopatra

    PROSJEKT SPIS KJØTT ???!!??

    1. Fotballfrue

      Hæ???

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *